Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 199014 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

TaL

GFS laat voor het westen vooral zondagnacht sterke neerslagsignalen zien met een leuke pot onstabiliteit :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Arend

Citaat van: jornonweer op do 05 jun 2014 - 17:23


spaanse pluim-achtige waardes, westen wint dus.

Voor zondag op maandag laat EC al drie runs op rij buien over het oosten trekken. Ik zeg, wij winnen.  ;D  Spannend wat er straks weer uit de run rolt.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

boxer

@ TaL en Arend...Laat hem dan maar lekker over het midden van het land trekken :P

wervelwindje

Ik heb ook toch liever over het oosten????

lander20

als alles op zijn plek valt zou het zondag en maandag wel eens flink kunnen tekeer gaan!
momenteel komen modellen met 3000+ cape li tot -10
theta e boven 60°
low level shear 10-11 m/s max! tornado parameter van 4! (tornado's en bow echo's?)
deep layer shear tussen de 20-25 wat zeker voldoende is voor supercellen samen met de erg hoge cape!

marsel hoe schat jij de kansen in na het zien van deze kaarten toch best pittig of zitten er adertjes onder het gras?
lvl 3 estofex? :p

Unknown-user1778

holy omg  :o die kaarten van zondag...
Als die uitkomen, en er is een trigger sterk genoeg om het zaakje te doen ploffen...

Extremissimorum

Citaat van: TaL op do 05 jun 2014 - 17:57
GFS laat voor het westen vooral zondagnacht sterke neerslagsignalen zien met een leuke pot onstabiliteit :)

Ik ben benieuwd! Volg dit al een aantal dagen, ziet er interessant uit!

Wel een vraagje: hoge instabiliteit betekent niet gelijk onweer toch? Maar kan ik het vergelijken met een licht ontvlambare luchtsoort, waarbij 1 vonkje nodig is om alles in vuur en vlam te zetten? Of hoe anders? Ik leer graag!

Maximas tibi gratias agam!

Jur

Citaat van: Extremissimorum op do 05 jun 2014 - 20:46Ik leer graag!

Ohai, user met idioot complexe naam ;)

Doe maar hier klikken. Een bak met extragratis informatie! S6!

Polderps

Citaat van: MamaAs op do 05 jun 2014 - 16:42


Pffft, ik ben in een halve seconde 20 jaar ouder geworden  :o
Het sloeg zo dichtbij in, het kon echt niet verder dan 50 meter zijn. Giga vuurbal, en die knal. Brrrr. Ik voelde de elektriciteit gewoon, en een hele hoge piep.
Natuurlijk net toen schoon uit kwam, kinderen allemaal overstuur. Groepen knalde er direct uit dus bijna alles donker.
Vond ik niet leuk! En het eerste waar je dan aan denkt ' waaaaar zijn mijn kinders!!! ' .
Scholen moeten daar rekening mee houden, als het noodweer is kinderen binnen houden. Die van mij waren net binnen toen het begon in Emmeloord. toch half uurtje redelijk onweer.  vol verwachting wachten we nu op zondag en maandag..hoop no way to esCAPE..

lander20

de situatie aankomend weekend doet me een beedje terugdenken aan de situatie vorig jaar van 26 tot 28 juli 2013
ongeveer zelfde waarden als toen lvl 3 estofex maar door zwaar onweer in de voormiddag in belgie niet genoeg opwarming voor de gevreesde supercellen met kansen op grote hagel >5cm en f2+ tornado's

Marsel

Citaat van: lander20 op do 05 jun 2014 - 20:15
marsel hoe schat jij de kansen in na het zien van deze kaarten toch best pittig of zitten er adertjes onder het gras?
lvl 3 estofex? :p

Ik doe voor maandag en dinsdag nog even geen bindende uitspraken ivm de onzekerheden die op dit moment nog aanwezig zijn. De komende dagen moet het eea duidelijker worden.

Pikant is de situatie wel. Maar we moeten niet vergeten dat er waarschijnlijk een addertje onder het gras aanwezig is: wind van zee. Dit laatste is uiteraard afhankelijk van de exacte positie en trekrichting van de vores/laagjes en het inactieve en golvende PF. Maar met een gloeiend heet continent kunnen we er in een deel van het land waarschijnlijk niet omheen. Daarmee zou sb convectie lastig worden en dus ook efficiënt gebruik van eventuele heliciteit etc. Neemt niet weg dat het allemaal erg nauw luistert: het ESE zou maandag nog wel eens zeer warm kunnen worden en langs het PF/vore treedt flinke convergentie op. Bovendien is ten alle tijden elevated convectie ('s avonds/'s nachts zeer wel mogelijk. Maar goed, details volgen nog.

Overigens moeten we zaterdagavond en zondagnacht (nacht naar zondag) de focus leggen op de westkant van de EML.
Net voor en nabij het KF zijn vanaf zaterdagavond vanuit het (zuid)westen een paar pittige elevated onweersbuien mogelijk. Zwaartepunt zeer waarschijnlijk west ven de Benelux (UK + Noordzee) agv gunstigere ligging tov het hoogtelaag en verbeterde vochthuishouding.
Echter met het oostwaarts verplaatsen van het systeem ook elders later de mogelijkheid op een enkele pittige onweersbui. De grootste waarschijnlijkheid op onweer over het westen van de Benelux tijdens de late avond en het begin van de nacht.
Gebrekkige optilling langs de conv. line en de droogte van de warme zuil zullen zeer waarschijnlijk het gebied met maximale CAPE onberoerd laten in de nacht naar zondag. Alleen vlak bij het polaire front is het eea mogelijk. Maar dus nog even niet op landelijke schaal.

Overigens komt het polaire front, met oost ervan de échte schroeihitte en de EML, over het (zuid)oosten of net oost van de Benelux tot stilstand op zondag. Daarmee verdwijnt de onweersdreiging ook richting het ESE van de Benelux of nog meer richting DU. Op maandag komt het front zeer waarschijnlijk (gesteund door EC en GFS) weer westwaarts en komt de Benelux weer onder invloed van de EML en nemen onweerskansen significant toe.
Maar zoals gezegd, details zullen nog volgen en bovendien alles bepalend zijn.

MamaAs

Citaat van: Polderps op do 05 jun 2014 - 21:42
Scholen moeten daar rekening mee houden, als het noodweer is kinderen binnen houden. Die van mij waren net binnen toen het begon in Emmeloord. toch half uurtje redelijk onweer.  vol verwachting wachten we nu op zondag en maandag..hoop no way to esCAPE..
Nou normaal ben ik diegene die dat in de gaten houdt, voor mezelf en vrienden. Maar dit activeerde redelijk onverwachts.
Was ook maar 1 cg, die insloeg op de lichtmast achter school.
Daarna flink wat water, maar geen onweer.

ron12

100 miljoen euro schade in NRW, opnieuw zwaar onweer nu oosten Duitsland http://www.focus.de/panorama :'( tot nu toe 3 gewonden,ze waren door de bliksem getroffen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Nu we de komende week, en zeer waarschijnlijk zelfs tot aan de langste dag, geen onweerskansen meer hoeven te verwachten door een plakhoog over de UK en de daaruit voortkomende noordelijke stroming, begin ik met het zien van de fantastische onweersfoto's en verslagen van afgelopen weekend steeds weemoediger te worden.  :-\
Wat een bijzondere situatie hebben we toch gehad! Enorme CAPE én triggering én een flinke bak schering. Tja, het zijn van die fortuinlijke situaties die maar een paar keer per decennium voorkomen. Misschien is het wel DE meest potentievolle situatie van dit jaar geweest....

Bijna pijnlijk is nu dan ook het gat waar je als onweerliefhebber zo keihard in valt als een dergelijke periode voorbij is gegaan....
Ineens zijn de kaarten ongenadig leeg, is er ineens tijd 'over' en straalt het zwerk weer pure rust uit. Zo wordt je als onweersliefhebber uit je convectieve wereldje binnen een dag weer terug gezet op aarde, met beide benen op de grond. Terug in de 'normale' wereld, met normaal weer...

Ik denk dat het voor winterliefhebbers ook zo moet voelen na een vorstperiode. In the end verschillen we dan toch niet zo veel van elkaar.  ;)

arjanbruggink

Citaat van: Marsel op do 12 jun 2014 - 20:39
Nu we de komende week, en zeer waarschijnlijk zelfs tot aan de langste dag, geen onweerskansen meer hoeven te verwachten door een plakhoog over de UK en de daaruit voortkomende noordelijke stroming, begin ik met het zien van de fantastische onweersfoto's en verslagen van afgelopen weekend steeds weemoediger te worden.  :-\
Wat een bijzondere situatie hebben we toch gehad! Enorme CAPE én triggering én een flinke bak schering. Tja, het zijn van die fortuinlijke situaties die maar een paar keer per decennium voorkomen. Misschien is het wel DE meest potentievolle situatie van dit jaar geweest....

Bijna pijnlijk is nu dan ook het gat waar je als onweerliefhebber zo keihard in valt als een dergelijke periode voorbij is gegaan....
Ineens zijn de kaarten ongenadig leeg, is er ineens tijd 'over' en straalt het zwerk weer pure rust uit. Zo wordt je als onweersliefhebber uit je convectieve wereldje binnen een dag weer terug gezet op aarde, met beide benen op de grond. Terug in de 'normale' wereld, met normaal weer...

Ik denk dat het voor winterliefhebbers ook zo moet voelen na een vorstperiode. In the end verschillen we dan toch niet zo veel van elkaar.  ;)
Voor veel mensen, waaronder ik, uit het NO is het nog pijnlijker dat het gat nog groter is dan een groot gedeelte van NL.
Bijgevoegde afbeelding zegt genoeg (eerlijk geleend vanaf Wetteronline Twitter).
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Citaat van: arjanbruggink op do 12 jun 2014 - 21:06
Voor veel mensen, waaronder ik, uit het NO is het nog pijnlijker dat het gat nog groter is dan een groot gedeelte van NL.
Bijgevoegde afbeelding zegt genoeg (eerlijk geleend vanaf Wetteronline Twitter).

Ik snap volledig wat je bedoelt.
Ook regio Rotterdam heeft op een dozijn CG+'s na (aan de westzijde van het MCS dat in de nacht naar dinsdag passeerde) absoluut niets van de vele onweersbuien meegekregen. Alleen op de KF passage op zaterdagavond/zondagnacht zaten een paar actieve onweders in de omgeving. Dus de die dubbele 'pijn' begrijp ik.

Weet je wat het is Arjan.
Zelfs op de grootste onweersdagen in de vaderlandse geschiedenis hadden we geen landelijke dekking. Dat is zeer zeldzaam. En zelfs op de dagen dat je wel die dekking hebt vallen er plaatsen of complete regio's 'buiten de boot' ivm mindere activiteit op een deel van de lijn/front.

Toch vond ik het een zeer uitdagende en uiterst bijzondere situatie. Een situatie met enorme voorpret/-spanning, en veel wonderlijk mooie foto's en on-Europees filmmateriaal.

ron12

Overigens  is de bliksem radar nu sneller dat die ooit geweest is, werkt nu weer als een tierelier. moet nu eens kijken hoe snel gewoon verbazend 8)http://www.blitzortung.org   nog geen 0,5 seconde, maar hij heeft afgelopen weekend ook heel veel bliksems niet gezien.dus dat getal moet heel veel hoger zijn ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

arjanbruggink

Citaat van: Marsel op do 12 jun 2014 - 21:57
Ik snap volledig wat je bedoelt.
Ook regio Rotterdam heeft op een dozijn CG+'s na (aan de westzijde van het MCS dat in de nacht naar dinsdag passeerde) absoluut niets van de vele onweersbuien meegekregen. Alleen op de KF passage op zaterdagavond/zondagnacht zaten een paar actieve onweders in de omgeving. Dus de die dubbele 'pijn' begrijp ik.

Weet je wat het is Arjan.
Zelfs op de grootste onweersdagen in de vaderlandse geschiedenis hadden we geen landelijke dekking. Dat is zeer zeldzaam. En zelfs op de dagen dat je wel die dekking hebt vallen er plaatsen of complete regio's 'buiten de boot' ivm mindere activiteit op een deel van de lijn/front.

Toch vond ik het een zeer uitdagende en uiterst bijzondere situatie. Een situatie met enorme voorpret/-spanning, en veel wonderlijk mooie foto's en on-Europees filmmateriaal.
Oh het was zeker een bijzondere situatie. Zondermeer. En de pret was er zekers niet minder om. Maar ja, als onweers/extreemweeranaat en wil je ook graag dat het je eigen regio aandoet. Maar ik heb toch nog gelukkig wat onweer gezien én gehoord. Dus onweersdagje erbij. Maakt het nog een beetje goed. Maar seizoen duurt nog ff, dus op naar volgende situatie.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

ron12

Meer informatie over het noodweer in Duitsland van afgelopen maandag http://www.unwetterzentrale.de/uwz/955.html
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

lander20

gfs laat de warme lucht stilaan richting benelux komen tegen volgende week dinsdag met toenemende cape vooral over belgie en frankrijk met thermisch laagje in de buurt? iets om in de gaten te houden? :) de echte warmte blijft wel uit ons land!

Powered by EzPortal