Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 198935 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

Citaat van: Marsel op do 05 jun 2014 - 09:18
De kaarten voor maandag en dinsdag zijn nog niet geschud dat is duidelijk, zie het gezwabber per run.
Gevaar in dergelijke gradiëntloze situaties is dat thermische effecten (oa ver doordringende zeewind) zeer waarschijnlijk de sturende factoren worden aangaande de positionering van de vores/laagjes en het inactieve KF en daarmee dus ook de eventuele schroeihitte en CAPE-bom. Kleine verschillen in positie hebben enorme gevolgen voor ons kleine landje.
Harde uitspraken lijken me zeer onverstandig. We blijven het volgen, maar het laatste woord is hier nog niet over gesproken.

(...)

Voor mij persoonlijk hoeft het hier niet los te barsten, ik zit binnen een half uur in de omgeving Dortmund en binnen een uur in de omgeving Luik. Van mij mag het dus ook in Keulen donderen ;)

Niets ten nadele van jullie enorme goed werk, wij beperken ons vaak tot NL en BE, is dat een bewuste beleidskeuze? Extreem weer laat zich niet beperken tot landsgrenzen. Aangezien NL een kikkerlandje is kunnen zich extremen al snel vlak over de grens voordoen.

Een echte chaser gaat al veel sneller de grens over, en zeker ondergetekende die dicht bij Duitsland en België woont. Zelfs de noord Franse grens ligt nog op rijafstand.

Shadow112

"Niets ten nadele van jullie enorme goed werk, wij beperken ons vaak tot NL en BE, is dat een bewuste beleidskeuze? Extreem weer laat zich niet beperken tot landsgrenzen. Aangezien NL een kikkerlandje is kunnen zich extremen al snel vlak over de grens voordoen. "

Je moet toch ergens een grens trekken, de meeste kaartjes de gepost en besproken worden laten ook ruim over de grenzen zien. Dan daarbij, vaak worden ook de situatie's besproken buiten de landsgrenzen voor zover dat van toepassing is. ;)

Danny

Citaat van: Jan van Ooijen op do 05 jun 2014 - 10:05
Maandag is extreem onstabiel.... oplopend tot 4000 J/KG bij het Europees weermodel icm een lifted van -11. Als dat benut gaat worden zal het een spektakel worden

Zou mooi zijn als dit de komende dagen zo op de kaarten blijft staan en maandag ook echt uit komt. De afgelopen 3 jaar is er geen weeralarm (code rood) geweest wegens onweer. De laatste keer stamt uit 2010. Maandag heeft voorlopig een potentie tot......

Danny

Ik zeg voorlopig hele goede kansen op 2, en misschien wel 4 of meer onweersdagen.

Joep

Bodegraven net flinke onweersklappen!
Niet op buienradar te zien trouwens.

Jelte

Net een funnel boven de waddenzee. Iets ten zuiden van de oostpunt van Terschelling. Ik was net te laat voor een foto.

Edit: Sytse was er natuurlijk wel weer bij met zijn camera... maar dan wat eerder toen hij nog bij West-Terschelling hing.

https://twitter.com/SytseSchoustra/status/474503383718854657/photo/1

LeMisérable

GFS berekend Maandag en Dinsdag de meeste onstabiliteit toch wel in het oosten van NL en Duitsland. Het zakie schuift nog dus ik laat me verassen...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Danny

Citaat van: Joep op do 05 jun 2014 - 13:09
Bodegraven net flinke onweersklappen!
Niet op buienradar te zien trouwens.

Wel op de Meteo-Service detectie.

Jan van Ooijen

Citaat van: Danny op do 05 jun 2014 - 13:45
Wel op de Meteo-Service detectie.

Haha top antwoord!!!!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Citaat van: LeMisérable op do 05 jun 2014 - 13:43
GFS berekend Maandag en Dinsdag de meeste onstabiliteit toch wel in het oosten van NL en Duitsland. Het zakie schuift nog dus ik laat me verassen...

Heb je kaartje? Geplaatste kaart Jan geeft voor heel NL hoge capes toch?

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op do 05 jun 2014 - 13:54
Heb je kaartje? Geplaatste kaart Jan geeft voor heel NL hoge capes toch?

GFS is voor zondag wel heel extreem. Ik laat alleen de CAPE-kaart openbaar zien en de rest is alleen te zien voor leden



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

alfons

Dat wordt dus oppassen voor de festivals die overal gehouden worden zoals bij ons in Raalte.

Eric

@Jan; Ik ben lid van meteo-service, maar ik kan de kaarten die je hebt gepost niet zien?

Jan van Ooijen

Citaat van: Eric op do 05 jun 2014 - 15:23
@Jan; Ik ben lid van meteo-service, maar ik kan de kaarten die je hebt gepost niet zien?

Op dit moment zijn we bezig om de afbeeldingen te voorzien van een watermerk. Het kan voorkomen dat bepaalde afbeeldingen een zwart wit vlak hebben. Zie je dit vlak, probeer dan de pagina te verversen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep


MamaAs

Citaat van: Joep op do 05 jun 2014 - 16:29
zaterdag avond ook al aardige capewaarden in NL volgens Weerplaza



http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/wpm/?tau=62&regio=bx&element=cape

Ik hoop dat het meevalt! Wij zijn zaterdag op Pinkpop.

Pffft, ik ben in een halve seconde 20 jaar ouder geworden  :o
Het sloeg zo dichtbij in, het kon echt niet verder dan 50 meter zijn. Giga vuurbal, en die knal. Brrrr. Ik voelde de elektriciteit gewoon, en een hele hoge piep.
Natuurlijk net toen schoon uit kwam, kinderen allemaal overstuur. Groepen knalde er direct uit dus bijna alles donker.
Vond ik niet leuk! En het eerste waar je dan aan denkt ' waaaaar zijn mijn kinders!!! ' .

alfons

Citaat van: MamaAs op do 05 jun 2014 - 16:42
Ik hoop dat het meevalt! Wij zijn zaterdag op Pinkpop.

Pffft, ik ben in een halve seconde 20 jaar ouder geworden  :o
Het sloeg zo dichtbij in, het kon echt niet verder dan 50 meter zijn. Giga vuurbal, en die knal. Brrrr. Ik voelde de elektriciteit gewoon, en een hele hoge piep.
Natuurlijk net toen schoon uit kwam, kinderen allemaal overstuur. Groepen knalde er direct uit dus bijna alles donker.
Vond ik niet leuk! En het eerste waar je dan aan denkt ' waaaaar zijn mijn kinders!!! ' .
Ik hoop dat alles goed is met de kids want dit is gewoon echt schrikken.

TaL

Nog steeds grote verschillen tussen GFS en ECMWF voor maandag, GFS laat het westen niet meedelen in de prijzen terwijl ECMWF de hoofdprijs juist laat vallen in het westen, het laatste is nog niet gezegd ;) Wie zal uiteindelijk bijdraaien naar wie ?
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jornonweer

Citaat van: TaL op do 05 jun 2014 - 16:53
Nog steeds grote verschillen tussen GFS en ECMWF voor maandag, GFS laat het westen niet meedelen in de prijzen terwijl ECMWF de hoofdprijs juist laat vallen in het westen, het laatste is nog niet gezegd ;) Wie zal uiteindelijk bijdraaien naar wie ?

spaanse pluim-achtige waardes, westen wint dus.
Danger is real, fear is a choice.

NitroGenetics

Citaat van: jornonweer op do 05 jun 2014 - 17:23


spaanse pluim-achtige waardes, westen wint dus.
waar baseer je dit nou weer op dan? wat een onzin lol

Powered by EzPortal