Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 199078 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Dennis

Guidance : Momenteel frontale band die met uitzondering van NO het hele land bedekt. Ervooruit in de warmste lucht in NO CAPE 200-400 J/kg, vanavond 400-700 J/kg. Deze buien dus van het type single cell/matig georganiseerde multicell, in de avond op nadering van de trog goed georganiseerde multicells. Onweerskansen zijn nu vrijwel gelijkelijk over het land verdeeld. Eerstkomende uren eerst vooral in noordoosten, maar later op de dag op de naderende hoogtetrog van het zuiden uit ook elders. Ook Harmonie geeft een onweerssignaal. Donderdag CAPE ruim 400 J/kg met 20-30 kn schering, ook hier dus mogelijk multicells, INDECS komt zelfs met kansen van rond 90%.

Dennis

Nijmegen door job.vandervelden (FB)


Jelte

Het stelt niet veel voor, maar dan toch onweer op Terschelling.
Gisteren aparte situatie trouwens, met die bui die maar in de oksel van de afsluitdijk bleef ontwikkelen. Wij kregen alleen de pluim ervan waar wat druppel uit vielen, maar het leek de hele middag wel alsof het goed los zou gaan. Een bui die maar geen bui wilde worden...

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Tyshane



Danny

Citaat van: Dennis op wo 04 jun 2014 - 16:28
[IMG]

Bijzonder dat er geen code geel voor onweer in het westen van het land wordt afgegeven. Volgens mij zijn de kansen daar net zo groot als in de rest van het land. Zeker gezien de buien die momenteel in Zeeland zitten.

jorentje1997


TaL

Citaat van: jorentje1997 op wo 04 jun 2014 - 17:04
Was dat de bui rond 14.30uur?  :o

Jap, maar wat eruit viel viel allemaal wel mee ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

lander20

gfs gaat nu wel erg extreem voor maandag! :o
30-31°
enorme cape! (3000-4000) en li tot -11
theta e 60-65max

gfs koment zondag en maandag met een redelijk neerslagsignaal!

Duitje

@Kees_Zwaan

jorentje1997

Citaat van: TaL op wo 04 jun 2014 - 17:21
Jap, maar wat eruit viel viel allemaal wel mee ;)

Klopt, veel water weinig spektakel. Mooie foto trouwens  ;)

Volgende week ziet er alvast interessant uit.

Unknown-user1778

al meer nieuws over eventuele sterkere triggers die zaterdag/ zondag en maandag :_)

Gutogut


TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

Kijken waar EC dadelijk mee komt, hier nog kaarten van de run van gisterenavond

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Nu is het hopen dat de energie benut kan gaan worden. De pot potentiële energie is enorm. 's Ochtends moet ik nog even foto's maken bij een evenement in Weert, daarna kan ik chase voorbereiden, mits de kansen voldoende zijn. Kan me vorig jaar nog herinneren, meer dan 300 km gereden, geen bliksem gezien :D Bedrijfsrisico :P

Marsel

De kaarten voor maandag en dinsdag zijn nog niet geschud dat is duidelijk, zie het gezwabber per run.
Gevaar in dergelijke gradiëntloze situaties is dat thermische effecten (oa ver doordringende zeewind) zeer waarschijnlijk de sturende factoren worden aangaande de positionering van de vores/laagjes en het inactieve KF en daarmee dus ook de eventuele schroeihitte en CAPE-bom. Kleine verschillen in positie hebben enorme gevolgen voor ons kleine landje.
Harde uitspraken lijken me zeer onverstandig. We blijven het volgen, maar het laatste woord is hier nog niet over gesproken.

Eerst even komende zaterdag.
Tov eerdere berichtgeving geen significante veranderingen. Overdag gewoon droog en warm met op veel plekken zomerse temperaturen.
Progtemps tonen nog steeds de EML tijdens de middag en avond op de midlevels (flinke WAA), maar er heerst nog steeds een chronisch vochttekort in de warme massa. Convectie vanaf de grond voorzie ik met de verwachte Tx dan ook niet boven ons land.
In de bovenlucht blijft het patroon vrij lang anticyclonaal gekromd en bovendien blijft de jet op veilige afstand. Triggers zullen we dus elders moeten zoeken: KF + prefrontale conv. lijn.
Beide systemen passeren ons land in de nacht naar zondag. De vraag is even of de conv. lijn voldoende power heeft om onweersbuien te triggeren. Ik ga daar voorlopig niet van uit gezien de timing en de algehele opbouw.
Aan de westzijde van de warme zuil, nabij het KF, kunnen echter wel enkele elevated onweersbuien de kop opsteken. Door gebrek aan forcering hoeven we voorlopig echter geen grootschalig onweer te verwachten...

ron12

Warmte onweer brengt na zaterdag, gloei hete lucht naar west Europa, Dinsdag kans op als alles mee zit kan het 36 graden in NRW (DLD) zo juist op dld3 8),Nog even over gisteren hier geen onweer gehad (bui trok ten westen van Nijmegen langs :(, wel een bak regenwater uit 3 flinke regenbuien, totaal 27 mm regen gevallen, gisteravond ook lichte hagel erbij.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Maandag is extreem onstabiel.... oplopend tot 4000 J/KG bij het Europees weermodel icm een lifted van -11. Als dat benut gaat worden zal het een spektakel worden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal