Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 199085 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Danny

Citaat van: Weatherman op za 17 mei 2014 - 09:42
Zijn er nog ontwikkelingen betreft onweer voor woensdag ?

Kaarten zijn nog steeds prima voor Dinsdag & Woensdag momenteel. Alle ontwikkelingen van nu ontwikkelen waarschijnlijk nog wel een aantal keer anders in de komende dagen. Vanaf morgen / maandag komt er wat meer zekerheid in hopelijk.

Weatherman

Citaat van: Danny op za 17 mei 2014 - 10:01
Kaarten zijn nog steeds prima voor Dinsdag & Woensdag momenteel. Alle ontwikkelingen van nu ontwikkelen waarschijnlijk nog wel een aantal keer anders in de komende dagen. Vanaf morgen / maandag komt er wat meer zekerheid in hopelijk.
Ik denk (hoop) dat het niet met een sisser afloopt, maar ik denk van niet. kan hier toch aardig warm en vochtig worden.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Danny

Citaat van: Weatherman op za 17 mei 2014 - 10:12
Ik denk (hoop) dat het niet met een sisser afloopt, maar ik denk van niet. kan hier toch aardig warm en vochtig worden.

De spanning voor woensdag zit naar mijn idee vooral in het ontstaan van een eventuele MCS boven Frankrijk op dinsdag. Als dit gebeurd kan het woensdag wel eens tegen gaan vallen met de warmte door veel bewolking (scenario hebben we vorige jaar meerdere malen gezien). Of het ontstaan van een MCS lukt / gaat gebeuren weten we pas dinsdagavond zeker.

Sven

Kaartjes voor de Woensdag op een rij.

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

arjanbruggink

Lekkere kaarten Sven. Zelfs STP +3...... Als dat maandag en dinsdag ook nog op de kaarten staan, dan wordt het nog wat.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

lander20

maandag even in de gaten houden gfs laat een laagje vanuit duitsland onze richting uitkomen.
gfs berekent flink wat neerslag op het laag! mogelijk wateroverlast en onweerskansen nemen waarschijnlijk toe

ron12

Volgens de Duitsers de rest van deze maand geregeld onweersbuien http://www.wetteronline.de/14-tage-wetter laten we het hopen ;) anders word ik langzaam gek

***Afbeelding verwijderd***
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

LeMisérable

Maandag ziet er leuk uit, hoge kansen volgens WetterOnline
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Dennis

Guidance 23/5

Belangrijkste aandachtspunt zijn de buien in het uiterste oosten en noordoosten op de occlusie. Vanaf een graad of 17 kan er vanaf de grond in het NO convectie optreden, maar door de PVA kan er ook een )verscholen) Cb bij zitten met kans op onweer. Ook op zee zeer lokaal onweer gemeld (DV). Schering is in het noordoosten rond 30 kn, mogelijk nog net iets meer als er een Cb verder doorschiet. Cape is beperkt, 500-1000 J/kg. Overwegend single-cel, lokaal echter mogelijk een multi-cel. Vanavond vooral in het zuidwesten nog kans op een bui, onweer niet uitgesloten gezien de progtemps. Eveneens overwegend single cel, kleine kans op multi-cell. Zaterdag in de loop van de nacht van het zuiden uit toenemende kans op een bui. Overdag naar het noorden trekkend en daar nog het sterkste convectieve signaal, maar dat is wel sterk af Zuid van de hoogtetrog sterk afnemende neerslagkansen.


Jelte

Onweer in de buurt van Drachten nu. Bijzonder lokaal buitje denk ik.

Johann

Citaat van: Jelte op za 24 mei 2014 - 11:18
Onweer in de buurt van Drachten nu. Bijzonder lokaal buitje denk ik.

Mooie buienlijn op trog (occlusie), niet echt lokaal dus !

Mrkos

Beste plas regen en redelijk veel onweer in Assen. :D

Jelte

Citaat van: Johann op za 24 mei 2014 - 11:49
Mooie buienlijn op trog (occlusie), niet echt lokaal dus !

Toen ik postte was er nog niets op de radar te zien! Mooi zo'n plotselinge activering!

Zierikzee

A.s. woensdag onweerskansen?

GFS toont wat instabiliteit en rekent wat neerslag.
Onweersdagen 2014:4 dagen

Dennis


Weatherman

Laten we het hopen Dennis  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Oxize

Hoop dat die cape niet te zuidelijk gaat zitten zoals het nu op de GFS kaarten staat. Hoogtepunt liever ergens op grens belgie/nederland.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Arend

Citaat van: Zierikzee op za 31 mei 2014 - 12:24
A.s. woensdag onweerskansen?

GFS toont wat instabiliteit en rekent wat neerslag.

Woensdag ziet er momenteel nog steeds interessant uit. We wachten maar weer op het topic.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Grote hoeveelheden energie voorradig tijdens het komende weekend in de warme lucht.
Progtemps laten een EML-achtige opbouw zien, welke dan meteen sterk aan een Spaanse pluim doet denken. De situatie voldoet in vrijwel alle opzichten aan de conceptuele beschrijving van dit fenomeen.

Ik voorzie echter wel wat obstakels....
Probleem met deze CAPE-bommetjes is namelijk dat er in de warme massa vaak een chronisch tekort aan vocht is, juist op de plekken waar de hoogste CAPE wordt gerealiseerd. Bovendien heb je in een vochtarme situatie zeer sterke triggers nodig, welke jammer genoeg vaak ontbreken. Ook deze keer lijkt dat het geval te zijn.
Immers, er wordt wel het eea aan prefrontale conv. lines berekend maar het neerslagsignaal is absoluut minimaal. Hetgeen dus niet verwonderlijk is gezien de opbouw.
Het zal me echter niets verbazen als het alleen aan de (zuid)westzijde van de warme zuil (dus richting het polaire front) mogelijk tot elevated onweer komt, vooral agv de iets verbeterde vochthuishouding en wellicht betere positie tov de hoogtetrog/hoogtelaag.

Details volgen later deze week, maar puur op geschiedenis met deze situaties lijkt me een dergelijk scenario zeer waarschijnlijk. We blijven het volgen....

Powered by EzPortal