Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 198963 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

dondertje127

Citaat van: Koen-IJM op vr 25 apr 2014 - 23:08
Al met al had het onweer wel de voorkeur voor West-Nederland. Was niet helemaal verwacht volgens mij..  ::)

Dit werd juist in het ZW verwacht, lees maar terug :)
Volgens mij werd het juist niet boven de lijn Zuid Holland-Limburg verwacht. Ook hier gisteravond onweer gehad.

Marsel

Citaat van: dondertje127 op za 26 apr 2014 - 10:01
Dit werd juist in het ZW verwacht, lees maar terug :)
Volgens mij werd het juist niet boven de lijn Zuid Holland-Limburg verwacht. Ook hier gisteravond onweer gehad.

Dat is helemaal correct!
In principe lag het zwaartepunt ook over SW-NL (zie bliksemkaarten, radarbeelden en waarnemingen), althans tot halverwege de avond. Daarna ontstonden er nog een paar (onweers)buien vanaf grofweg 2100lt over C-NL welke inderdaad niet hadden 'mogen' ontstaan. ;)
Was ook voor mij een kleine verassing...Daarna rappe deactivatie zoals verwacht.

Weatherman

Zo te zien hoeven we hier weer niks te verwachten. tja
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Edwin

Ik hoop dat het mee gaat vallen, of liever nog, dat het in regio Arnhem in zijn geheel gewoon droog blijft. NIET op koningsdag :)
Never Stop Exploring

Arend

Buienradar komt met code oranje. Het gaat vandaag helemaal goed komen.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jeroen15

De 24 uur rader ziet er goed uit, nu maar hopen dat het zo uit komt. Regen water is hard nodig hier in het zuidoosten van de achterhoek.

Edwin

Citaat van: Jeroen15 op za 26 apr 2014 - 11:20
De 24 uur rader ziet er goed uit, nu maar hopen dat het zo uit komt. Regen water is hard nodig hier in het zuidoosten van de achterhoek.

Laten we hopen dat het blijft zoals het nu is :)
Never Stop Exploring

pietjelol

uiteindelijk een fantastische avond gehad. Van half tien tot twaalf onweer gehad. niet non stop maar ging soms wel pittig door. Ook waren de lichtflitsen fel en zaten er soms krakende rommels tussen
edit trouwens toch nog 18 mm gevallen

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Bij het koufront SC, ten zuiden ervan ontstaat er wat Cu/SC. Boven zee bij het koufront ST/mist. Boven Duitsland in het koufront wat middelbare onstabiliteit, zien we actueel ontwikkelen. Dit komt in de middag vanuit het oosten het land binnen. Kans op embedded CB. Ontwikkeling van CB vanaf de grond in ons land niet mogelijk. Vanaf eind van de middag trekken CB?s, die boven Duitsland ontstaan het oosten van het land binnen en trekken in NW-richting. Alle modellen laten dit zien. De buien in Duitsland ontstaan bij ongeveer 22 graden C. Het nachtelijk windmaximum zorgt er voor dat ze in de avond kunnen voortleven. Basis dan boven de inversie, toppen tot FL300-370, hoe noordoostelijker, hoe hoger de toppen. Capewaardes bij ons 400-700 J/kg in het noordoosten, boven Duitsland hoger. Windschering boven de inversie tot maximaal 20 kt. Multicells zijn dus mogelijk. Harmonie komt met aantal ontladingen tussen 40 en 80. Afgelopen dagen onderschatte Harmonie de ontladingen met een factor 2 ongeveer. Kouwkansen voor vanmiddag 60 %, indecs vergelijkbaar. Ook deze hebben de afgelopen dagen onderschat. Komende nacht in het noordoosten mogelijk wat ST. Zowel Harmonie als Hirlam komen met een signaal. Morgenmiddag Capewaardes boven het noorden morgen 1000-1500 J/kg, in het noordoosten lukt CB vorming vanaf de grond dan mogelijk net wel. Schering dan rond de 25 kt, opnieuw multicels. Morgen verder naar het zuiden in de frontale zone een meer gelaagde opbouw (mogelijk restanten van een MSC dat op de rand van de frontale zone ontstaat boven Zuid Duitsland).

De grootschalige patronen zitten wel eenduidig in de modellen, wel grote verschillen met name voor vanmiddag en vanavond. Harmonie zit wat zuidelijker met de neerslag voor vanavond, is ook later dan Hirlam en EC. Gezien de actualiteit gaan we uit van vanmiddag al wat (lichte) buiige regen in het oosten, vanaf eind van de middag onweersbuien die het oosten en noordoosten binnen trekken en dan noordwestwaarts trekken. Dit past actueel het beste bij het beeld van EC en Hirlam.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jandeventer

Gisteren wel kumnen genieten van weerlichten.maar ik ben wel toe aan t betere werk.hoop dat het me gezind is vanavond enof vannacht

Marco uit Hangar 5

Het wordt vanuit het zuiden erg donker nu, maar op de radar nog niet veel te zien voor mijn omgeving
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Weatherman

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op za 26 apr 2014 - 18:40
Het wordt vanuit het zuiden erg donker nu, maar op de radar nog niet veel te zien voor mijn omgeving
Was gisteren, toen viel er alleen beetje regen. maar zie het vandaag weer niet gebeuren voor hier  :(
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

dondertje127

Hooguit een enkel spatje gevoeld, kan ook bomenvocht geweest zijn. Niks aan de hand hier.
Ik verwacht niets vandaag voor onze omgeving.

RdeHeus

Het lijkt erop dat het vanavond niet echt wil doorzetten in het noorden

Weerfreak 1337

Rustig aan, de verwachting is dat het pas later vanavond echt doorzet bij jullie.  ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

RdeHeus

Laten we het hopen, ik Was in de veronderstelling dat het hoe later hoe minder actief het werd

sandra-zwolle

Ben ook benieuwd of er nog wat aan komt donderen! ;)

dondertje127

Op nos tt las ik dat de provincies Friesland, Overijssel, Gelderland en Flevoland de onweerskans toeneemt pas laat in de avond en in de nacht. Verder staat er dat het vannacht Westwaarts trekt maar dan de kans op onweer afneemt.

Eerst maar zien, dan geloven. Voorlopig is er nog steeds nergens onweer geweest vandaag en trekt alles NW-lijk inplaats van Westelijk. Vanaf het NO trekt alles juist de Waddenzee op. Er is alleen nog maar regen op de radar te zien. Ik heb het gevoel dat er niks gaat gebeuren, ook niet vannacht. Het is bovendien al later op de avond, er is weinig avond meer over.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Nabij het front regen (opglijding bij stabiele opbouw, lijkt op ana-front), aan de warme kant enkele buien, mogelijk met onweer. Nabij thermische vore mogelijk geclusterde (onweers)buien, mogelijk met hagel. Overdag zijn vores, koufront en occlusie min of meer verworden tot één zone, maar nog steeds kan het onderscheid tussen stratiforme neerslag en convectieve neerslag gemaakt worden. Boven het uiterste noordoosten van het land is dan wederom onweer mogelijk. Schering in het noordoosten neemt morgen in de loop van de middag toe tot 20-25 kn, later tot rond 30 kn, maar mogelijk valt dit samen met het moment waarop de grenslaag alweer ontkoppelt. CAPE is vanavond gering, in het noordoosten maximaal 400-700 J/kg, boven Duitsland wel 1000+. Convectiemodus op de vore dus single cell/multicell, mogelijk met lijnvorming. Situatie voorlopig monitoren omdat de buien mogelijk boven Duitsland blijven. Kans tot 15 UTC in KOUW 30-50%, INDECS komt alleen voor Groningen rond 60%.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

wervelwindje

Estofex komt met lvl 2 voor gedeelte Nederland

Powered by EzPortal