Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 199085 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Marco uit Hangar 5

Wat krijgen we nou?!, weer onweer!!  :o , al heel wat rommels gehoord en behoorlijk wat bliksem in de verte en de buienradar ziet helemaal rood voor mijn omgeving!

Dit had ik echt niet meer verwacht hoor.. ik ben de hele dag aan het zweefvliegen geweest en tot 21:30 geen enkele tekenen van aankomend onweer, de hele dag sluierbewolking en een dikke inversie op 300 meter, geen thermiek, geen convectie, geen towering cumulus... helemaal niks! En ook helemaal niet zo warm, minder dan 20 graden, ik heb een groot deel van de dag gewoon me jas aan gehad, waaide ook pittig, eigenlijk gewoon heerlijk weer om buiten bezig te zijn.

Dus waar dit onweer nou vandaan komt?, dit moet een koufront zijn of een convergentielijn, anders kan ik dit niet verklaren.

Overigens hebben de buien Heerhugowaard nog niet bereikt of ze gaan een beetje om Heerhugowaard heen, nog geen neerslag, maar wel om de paar seconden een bliksem met wat gerommel, soms ook van die doffe zware dreunen.. Prachtig!
Marco Nierop
http://zweef.nl/

pietjelol

dat was een felle stond buiten en een paar seconden zag ik niks meer
gelijk krakend geluid er bij. nu weer een dikke je voelt de grond zelfs trillen

PatrickM

Dat was me wat. Ineens vanuit het niets onweer, zoals ik stiekem had gehoopt. De activiteit was erg hoog, maar niet spectaculair. Geen echte mooie 'krakers'. Deze ene bui overtreft het onweersseizoen van vorig jaar al. ;D

Peter

Boven Eemnes gaat het nu ook alweer een poosje los. Flink wat regen en het onweer is ook behoorlijk actief. Mooi begin zo 8) 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

EAJ

Men heeft in De Bilt weer aardig de smaak te pakken. Ook vanmiddag weer een 12Z sounding

Serge

Wat een feest, gisteren in Amersfoort al mooi onweer, vandaag naar rockanje, gewoon weer mooi onweer, onderweg naar huis weer onweer en nu thuis (droog binnengekomen) en gewoon weer onweer...... Wat een feesje haha


Ps. foto genomen met mobiel
Waar is mijn cape

Koen-IJM

Citaat van: Serge op vr 25 apr 2014 - 22:37
Wat een feest, gisteren in Amersfoort al mooi onweer, vandaag naar rockanje, gewoon weer mooi onweer, onderweg naar huis weer onweer en nu thuis (droog binnengekomen) en gewoon weer onweer...... Wat een feesje haha

Ps. foto genomen met mobiel

Knap gedaan. Erg mooi  :)

zorba

Onweer komt veel verder het land in dan gedacht, vore lag verder dan aanvankelijk gedacht. (Noord Belgie ipv Midden Belgie)

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Giso84

Beetje tegen de verwachting ook onweer nabij Alkmaar vanavond. Toch maar even met de camera op pad om de eerste ontladingen te schieten.
Helaas waren het (bijna) allemaal CC's. Een mooie foto van een ontlading was me niet gegunt vandaag maar heb enorm genoten van een 180° lichtshow.
De CC's waren allemaal in de dikke wolken en ook niet eens zichtbaar maar toch zitten er wat leuke plaatjes bij.
De hagel die uit de bui viel was pittig en kortstondig, steentjes te grote van 10cent en die doen zeer op je hoofd als je op de scooter zit.

Ik zeg: Doe mij er nog maar zo'n bui of beter  ;D
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Koen-IJM

Al met al had het onweer wel de voorkeur voor West-Nederland. Was niet helemaal verwacht volgens mij..  ::)

Extremissimorum

Citaat van: EAJ op vr 25 apr 2014 - 22:15
Men heeft in De Bilt weer aardig de smaak te pakken. Ook vanmiddag weer een 12Z sounding

Sorry, dit moet je me echt even uitleggen.

Citaat van: zorba op vr 25 apr 2014 - 23:01
Onweer komt veel verder het land in dan gedacht, vore lag verder dan aanvankelijk gedacht. (Noord Belgie ipv Midden Belgie)

effigies hic erat

Dit ook...

Blijft nog steeds flink doorrommelen hier. Ook echter krakers en verblindende flitsen. Geweldige avond met onweer!

zorba

Citaat van: Extremissimorum op vr 25 apr 2014 - 23:11
Dit ook...

Blijft nog steeds flink doorrommelen hier. Ook echter krakers en verblindende flitsen. Geweldige avond met onweer!

Ik heb Marsel gevraagd of ie het duidelijk uit kan leggen :)

Citeervore lag verder dan aanvankelijk gedacht. (Noord Belgie ipv Midden Belgie)

Noord Belgie in plaats van Noord Frankrijk zelfs
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Arend

Citaat van: Reutel op vr 25 apr 2014 - 21:48
Join the club! Tilburg vorig jaar nada, noppes, niets... En ook dit jaar nog geen bliksempje gespot! Bovendien is het, op enkele niet noemenswaardige spatjes, al weken lang kurkdroog hier. Hoog tijd voor een verfrissende bui, liefst met lichtshow!

Vorige week de auto door de wasstraat gehaald, inmiddels ziet deze er weer uit alsof er Parijs-Dakar mee is gereden. De paar kleine spettertjes van de afgelopen tijd maken het alleen maar erger. Alles is gewoon vies goor stoffig. Hoog tijd dat de natuur hier, en alles wat zich daar in bevindt, een flinke wasbeurt krijgt. Of dat met zo'n lolpluim gaat lukken die EC vanavond presenteert is maar de vraag, laten we het hopen, ben helemaal klaar met dit suffe weer.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jdolky

Toch apart, hier in Den Haag een beetje regen, gerommel en af en toe een flits verder niet veel gezien. Als je 't kaartje kijkt met al die ontladingen denk ik hoe is het mogelijk. Kan me zo indenken dat andere mensen een paar kilometer verderop een heel andere avond beleefd hebben. Volgende keer toch maar weer op pad met de camera.

Ries

Ik volg het hier niet dagelijks dus kan wat gemist hebben, maar: worden er geen onweerskansen topics meer aangemaakt? Was voor afgelopen 3 dagen toch wel op z'n plek?

Ben benieuwd of wij in het noordoosten morgen eens aan de beurt zijn. Deze dagen volslagen naast de pot gepist.

Weerfreak 1337

Citaat van: Jdolky op vr 25 apr 2014 - 23:45
Toch apart, hier in Den Haag een beetje regen, gerommel en af en toe een flits verder niet veel gezien. Als je 't kaartje kijkt met al die ontladingen denk ik hoe is het mogelijk. Kan me zo indenken dat andere mensen een paar kilometer verderop een heel andere avond beleefd hebben. Volgende keer toch maar weer op pad met de camera.

Bizar he, je ziet zo een gat rondom Den Haag en omstreken op de bliksemkaarten.
Nou heb ik hier in het Westland ook niet een buienkern over me heen gekregen, maar is het onweer rakelings langs getrokken, waardoor het gewoon een geweldige dag is geworden. :) Aardig wat bliksem gezien en heerlijke dreunen gehoord.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weatherman

Hoe zijn de kansen voor vandaag ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Ries

Goh, KNMI blijft erbij dat het noorden opklaart en later op de dag kans op onweersbuien, terwijl Victor Reinier verwacht dat het de hele dag bewolkt blijft met enkel af en toe wat lichte regen. Men weet het dus niet. Ok.

Jan van Ooijen

Vanavond vanuit het oosten wederom pittige buien volgens Harmonie!

KNMI Guidance
Vanmiddag en vanavond in de noordoostelijke helft (ten noordoosten van het koufront) opnieuw kans op convectie, dan wel op de vore dan wel later in de avond als de hoogtetrog i.c.m. met versterkte convergentie langzaam wat geforceerde optilling gaat genereren. Harmoni00 komt vanavond met 40-80 ontl/5 min. De schering dan 20-30, CAPE is lager dan vrijdag: (MU)CAPE 700-1000, boven Duitsland nog meer dan 1000 J/kg. De mogelijkheid op multicell-clusters dus voornamelijk in de avond. INDECS komt met relatief lage kansen, 40-70% alleen voor Groningen en Drenthe. Onzekerheid nog wel over de grootte van het gebied waar evt onweer gaat voorkomen (hoever westelijk).







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: zorba op vr 25 apr 2014 - 23:01
Onweer komt veel verder het land in dan gedacht, vore lag verder dan aanvankelijk gedacht. (Noord Belgie ipv Midden Belgie)
Citaat van: zorba op vr 25 apr 2014 - 23:13
Ik heb Marsel gevraagd of ie het duidelijk uit kan leggen :)

Noord Belgie in plaats van Noord Frankrijk zelfs

De positie van de vore/conv. line was in grove lijnen goed geforecast, zo ook de randverschijnselen en type. Je kon 'm gisteren ook mooi volgen in z'n weg vanaf N-FR richting BE en NL.
Activatie trad echter een fractie later op dan ik in eerste instantie had voorzien. Pas bij het naderen van de Nederlandse grens, ten tijde van de hoogste temperaturen popten de eerste buien over noordelijk België op.

Meteen daarna zagen we het verwachte maximum boven SW-NL, langzaam doortrekkend in NNW-elijke richting.
Opvallend was dat veel modellen (oa Hirlam en Harmonie, maar ook WRF bijvoorbeeld) na passage van de zuidelijke en zuidwestelijke provincies het geheel in activiteit af lieten nemen. Ik ben daar ook vanuit gegaan. Oorzaak moest gezocht worden in het minder sterk wordende convergerende stromingspatroon langs de vore. Dat was immers de enige trigger....
Dat verzwakken/minder scherp worden gebeurde ook, maar later dat voorzien. Nachtelijke gang speelde hierin natuurlijk een rol (afnemende sfc winds agv stabilisatie).



Hieronder eerst waarnemingen van 16z, later van 22z. Eerste afbeelding laat een zeer duidelijk afgebakende convergentie zone zien. 6h later is deze aanmerkelijk minder goed zichtbaar.

Powered by EzPortal