Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 198942 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Nieuwe rondes nieuwe kansen, laat nu de teller maar eens op 1 komen.  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Kres

Wat is er aan de hand hier op het forum? Geen dag gerichte onweer topic of iets. Lijkt alsof de forum beetje verlaten is. Snp heel goed dat niemand hier full time met de forum bezig is.

Marsel

Citaat van: Kres op vr 25 apr 2014 - 08:27
Wat is er aan de hand hier op het forum? Geen dag gerichte onweer topic of iets. Lijkt alsof de forum beetje verlaten is. Snp heel goed dat niemand hier full time met de forum bezig is.

Ik heb het er gisteren nog met Ramon over gehad.
Als we de dag van gisteren er specifiek uitgelicht hadden dan had dat voor eergisteren ook gemoeten aangezien er vergelijkbare randverschijnselen zijn opgetreden, zij het toen op een iets minder uitgebreide schaal.

Als tussenoplossing heb ik in het algemene topic tot twee keer toe  een verwachting geplaatst vroeg op de dag met de meest recente inzichten, modeldata en temps (gisteren: http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4827.msg79833.html#msg79833  en eergisteren: http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4827.msg79774.html#msg79774).
Beide dagen zijn voorbeeldig volgens verwachting verlopen, dat was het probleem niet. Wat mij wel enigszins zorgen baart is, zoals je zelf al aangeeft, de relatieve rust het forum. Zelfs op dagen met forse buien wil het op de een of ander manier niet volstromen met mensen en wordt het forum maar door een klein groepje vaste leden bewoond....

Waar het vandaan komt? Geen idee. Wellicht heeft Jan hier een beter beeld van.
Misschien zien we beren op de weg die er niet zijn, dat kan ook.

Jan van Ooijen

Citaat van: Kres op vr 25 apr 2014 - 08:27
Wat is er aan de hand hier op het forum? Geen dag gerichte onweer topic of iets. Lijkt alsof de forum beetje verlaten is. Snp heel goed dat niemand hier full time met de forum bezig is.

Als er een topic geopend wordt is het meestal wel spannend en dan bedoel ik de kansen op extreem weer. Het zit hem ook in de tijd van andere mensen, helaas werken mensen en hebben daarna geen zin om een hele update te schrijven (wat ik me heel goed kan voorstellen). Daarnaast gaan we over op een andere naam, dit is ook èèn van de redenen waarom ik weinig doe op social media gebied
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hieronder wat Harmonie verwacht voor vanavond, aangezien die er gisteren erg goed bijzaten vind ik het persoonlijk wat betreft neerslag een TOP model









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Diem

Vandaag het zuidwesten aan de beurt?
Zou leuk zijn, want tot nu toe wil het in deze hoek nog niet echt lukken.

Marco_Goes

Citaat van: Diem op vr 25 apr 2014 - 09:04
Vandaag het zuidwesten aan de beurt?
Zou leuk zijn, want tot nu toe wil het in deze hoek nog niet echt lukken.

Beetje kort van Memorie Diem?



Edit: Jij toen inderdaad net niet sorry ;)

Maar zou inderdaad wel weer tof zijn ja  :P

Diem

Citaat van: Marco_Goes op vr 25 apr 2014 - 09:09
Beetje kort van Memorie Diem?

Edit: Jij toen inderdaad net niet sorry ;)

Maar zou inderdaad wel weer tof zijn ja  :P
O ja, klopt inderdaad ::) ;D
Voor de overige delen van het zuidwesten zullen we dan maar zeggen :P
Het zou leuk zijn als het hier ook weer eens wil losgaan.

Jan van Ooijen

Zuid en zuidwesten het meeste kans tot nu toe

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Zierikzee

We gaan het zien. Lekker nowcaste. Tot 4 uur werken.
Auto staat klaar mocht het onweer niet over het dorp heen trekken.

Zou mogelijk de 4e chase al kunnen worden. Dat is al meer dan in 2012 ;D.
Niet te klagen in Zeeland dit jaar.
Onweersdagen 2014:4 dagen

Marsel

Na twee dagen met op lokale schaal een paar forse onweersbuien volgt vandaag de warmste dag van de week.
Tx landelijk tussen 20 en 25C waarbij velden middelbaar/hoge bewolking en opklaringen elkaar afwisselen.  In het NNE moet eerst de mist, stratus en nevel opgeruimd worden. Later op de middag, maar vooral tijdens de avond, wordt het vanuit het zuiden langzaam wat onweerachtig.

Synoptisch gezien hebben we vandaag een veel duidelijkere drukverdeling dan de afgelopen dagen. Geen vores en lokale convergentiezones meer. Nee, duidelijk sturende druksystemen waarbij hoge druk noord zich boven Scandinavië bevindt en een gordel van lage druk zich vanaf de UK via BE richting centraal Europa uitstrekt. Het belangrijkste laag trekt daarbij vanuit NW-FR via W-BE richtig de UK om daar vanavond aan te komen.

Tussen beide spelers een flink doorstaande oostelijke wind over de Benelux met dus de aanvoer van warme continentale lucht.
Een frontaal systeem ligt vandaag over UK via FR richting het westelijke deel van de Middellandse zee en trekt zeer traag richting het NNW en passeert de Benelux in zeer afgezwakte vorm pas op zaterdag.

Op hoogte zien we een inmiddels ongewijzigd en bekend beeld: een NNW gerichte rug vanaf het Europese vasteland richting Scandinavië met de as oost van de Benelux en een negatief gekantelde hoogtetrog vanaf de oceaan richting FR en IT. Tussen beide wordt op hoogte een SSE stroming in stand gehouden.
De hoogtetrog maakt nauwelijks aanstalten om onze omgeving te passeren (de as blijft zuid van NL) en de vorm is daarbij ook niet 'suppertive' voor ondersteuning of triggering van onweersbuien.
Bovendien ontbreekt de aanwezigheid van de polaire jet. Deze loopt immers aan de zuidzijde van de hoogtetrog vanaf de oceaan via  N-Spanje richting het noorden van Afrika/S-Italië. 

Op hoogte hebben we dus absoluut geen support en ook het eerder aangehaalde front blijft op afstand. De trigger moet dus ergens anders liggen. In dit geval, net als de voorbije dagen, wederom aan de grond.
Voor het front uit is langs de as van het laag een convergentielijn aanwezig. Modellen laten deze conv. line eind van de middag over BE liggen om tijdens de avond van zuid naar noord ons land te passeren. Daarbij wel in activiteit afnemend. Het is wederom deze zone waarin vrijwel alle modellen met een signaal voor enkele losse onweersbuien komen. GFS is hierin wel het meest enthousiast.

Latente onstabiliteit loopt vanmiddag op naar waarden rond of >1000 J/Kg waarbij het gebied met de hoogste CAPE zich voor de conv. line uit bevindt maar er juist daar een gebrek aan forcering is. Progtemps laten buiigheid moeizaam toe al behoeft dit absoluut de aandacht omdat de berekende subtiele inversies niet heel overtuigend lijken. Immers op Tx >23C zou een onweersbui mogelijk kunnen zijn.
Shearwise is het plaatje totaal niet interessant.

Dus resumé.
Later vanmiddag in eerste instantie langs de conv. line over BE de vorming van enkele (pittige) onweersbuien. Welke, gezien de niet indrukwekkende shear een lokaal karakter hebben (singlecells) en waarschijnlijk 'scattered' langs de scherpste windsprong. De meest prominente exemplaren over C- en W-BE met kans op kleine hagel (1-2cm max), veel regen in korte tijd en even veel ontladingen. Vrijwel alle modellen onderschrijven dit zwaartepunt in meer of mindere mate.
Dauwpuntsdepressies zijn vrij fors ten tijde van initiatie hetgeen leidt tot een relatief hoge basis. Met dit gegeven in het achterhoofd kan bij elke bui die zich eind van de middag/begin van de avond in de warme warme lucht ontwikkelt de wind mogelijk even uithalen naar waarden rond 70-80km/h. In de loop van de avond neemt dit risico zienderogen af als gevolg van stabilisatie (afkoeling) van de grenslaag.

De buien trekken relatief langzaam (15-20kts) NNW-waarts om halverwege de avond SSW-NL aan te kunnen doen.
Vanaf dan gaat het in principe ook fout. Want juist dan suggereren de grote rekenbreinen afnemende activiteit naarmate het geheel verder NL in trekt. Dagelijkse gang is dan immers op z'n retour, de bovenlucht werkt niet mee en de sterkte van LL convergentie neemt langzaam verder af.
S- maar vooral SW-NL zit in dit geval dus het gunstigst.

Dijker

Buien krijgen we wel boven het Westland gebied

Ben benieuwd of er dit keer wel onweer in blijft zitten want dat verdwijnt altijd boven Zeeland voordat het bij ons is
En Rotterdam valt meer in de prijzen vergeleken bij ons ;-)

Kres

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 25 apr 2014 - 08:58
Als er een topic geopend wordt is het meestal wel spannend en dan bedoel ik de kansen op extreem weer. Het zit hem ook in de tijd van andere mensen, helaas werken mensen en hebben daarna geen zin om een hele update te schrijven (wat ik me heel goed kan voorstellen). Daarnaast gaan we over op een andere naam, dit is ook èèn van de redenen waarom ik weinig doe op social media gebied
Jan dat was mijn vermoeden ook. Daarom zei ik ook dat ik me voor kan stellen dat de pro's zich niet de hele dag met de forum bezig kunnen houden. Dat begrijp ik heel erg goed. Zelf ben ik ook 5 dagen in de week aan het werk.
De massale drukte die er voor heen was is er de laatste tijd niet. Dat vind ik wel best opvallend.
Maar goed daar kunnen we beter in een ander topic verder over brainstormen.

EAJ

Bedankt voor de heldere uiteenzetting Marsel.

Jan van Ooijen

Zijn nog al wat wisselende modellen te bespeuren, dit maakt het er allemaal niet makkelijker op







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

LeMisérable

Harmonie laat 't (ook) vol over Z-ZW heen trekken. Best pittig spul, maar echt weggelegd voor Zeeland en Noord-Brabant volgens hun...

EDIT: Volgens KNMI Guidance/HiRLAM kan het vanavond toch ff flink knetteren, ik ben benieuwd, vraag me af of ik hier nog wat meekrijg...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Het belangrijkste aandachtspunt is de ontwikkeling van de buien. Alle modellen geven weer dat de buien op de vore ontstaan. Elders zorgt een inversie rond 5000 vt ervoor dat de buienvorming geblokkeerd wordt. Op de vore is de (MU) Cape 1000-1500 J/kg, de schering is minder dan donderdag, in de orde 20-25 kn, met name voor het zuidwesten. Daarmee waarschijnlijk wat minder organisatie dan donderdag, maar multicel lijkt wel degelijk mogelijk. Aantal ontladingen kan fors zijn, Harmonie komt met een maximum tot 160 ontladingen per 5 minuten (boven België). Zwaartepunt van de buien zal in het zuidwesten liggen. KOUW komt met kansen van 70%, kansen op meer dan 100 ontladingen erg klein. Detailverschillen tussen de verschillende modellen en runs. Op de frontale zone af en toe wat regen, aan de noordkant, vooral over het noordoosten, morgen opnieuw convectie. Dan laten de modellen ook wat convectie over het zuidoosten van het land zien.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 25 apr 2014 - 12:27
KNMI Guidance

Het belangrijkste aandachtspunt is de.....*knip*

Mooi in overeenstemming met eerdere verwachtingen.
Ik ben benieuwd nu ik in deze regio wellicht eindelijk eens in de buurt kom van een bui zonder te hoeven rijden ;D.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op vr 25 apr 2014 - 12:36
Mooi in overeenstemming met eerdere verwachtingen.
Ik ben benieuwd nu ik in deze regio wellicht eindelijk eens in de buurt kom van een bui zonder te hoeven rijden ;D.

Ik hou nog een slag om de arm... Als die inversie geruimd gaat worden dan zeker op meer plaatsen feest. Alle modellen laten telkens wat anders zien
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Aan einde van de middag hagelkansen voor het zuidwestelijk deel oplopend tot 2cm

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal