Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 198956 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hussel

@ tha ghost.. moet het wel beschikbaar zijn :)

***Knip. Thanks, aangepast.

dondertje127

Het dondert hier in Arnhem. Ik ben m'n cameraatje zoek :( ben aan het opruimen.

Southman

Lol, toch nog een lvl 1?
Wordt het (mogelijk) zo spectaculair?
I like extreme weather!

jornonweer

estofex voor onze regio: Central Balkans, western Poland, eastern and north-western Germany into Benelux and north-eastern and central France

A broad region of rich low-level moisture is expected from the Balkans to northern Germany and further into central France. Rather cool mid-level temperatures and diurnal heating will lead to increasing low-level lapse rates and rather cold EL temperatures. Daytime heating will result in initiation around noon and numerous storms are forecast. Weak vertical wind shear will limit the potential of storm organization. Isolated pulse storms will be capable of producing large hail, strong wind gusts, and excessive precipitation. Storms will weaken in the evening hours.
Danger is real, fear is a choice.

LeMisérable

Zie ik een leftmover onderaan de bui in oost-NL?
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

boxer

Flinke donderwolk boven de Loosdrechtse plassen nu, hij komt mooi richting Breukelen nu  ;D

dondertje127

Citaat van: LeMisérable op do 24 apr 2014 - 16:50
Zie ik een leftmover onderaan de bui in oost-NL?

Leek eerder een rightmover.

jornonweer

ik denk dat ik zojuist een donder heb gehoord hier in belgisch limburg! succes allemaal  8)
Danger is real, fear is a choice.

Jeroen22

volgens mij valt er in utrecht op dit moment een grote bui. Donker aan de hemel. volgens mij ook onweer erbij. Nieuwegein ook donkerder.

Cdtj3

Onweer in Almere op dit moment, begint nu langzaam te rommellen.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

frankaloe

lichte dreunen en flitsen hier in beek en donk..
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

martijn


benjamin112

Denk zo te zien rond half negen grote onweersbui in N-brabant

Leander

Buien in brabant lijken aan elkaar te willen groeien dus wie weet word het hier nog wat

Southman

Onweer nadert Maastricht. Kijken wat het wordt.
I like extreme weather!

EAJ

Omdat het op donderdag ozonsonde-dag is, hebben we ook een 12Z sounding van De Bilt

Weatherman

Citaat van: Leander op do 24 apr 2014 - 17:58
Buien in brabant lijken aan elkaar te willen groeien dus wie weet word het hier nog wat
Laat maar komen wil nu echt eens onweer hebben  ;D ;D
dan staat de teller niet meer op 0
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

TaL

DONDERDAG 24 APRIL 2014
++ ER IS GEEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR ONWEER ++

In een gebied met vlakke drukverdeling vinden we min of meer een vore terug over onze streken, terwijl hogedruk regeert over Scandinavië. In de hoogte vinden we een relaxerende negatief gekantelde trog terug over de UK, maar de oostelijke progressie is beperkt in onze richting. Evenwel lijkt deze sterk genoeg om vrijdag een klein mesolow te doen uitdiepen over NW-FR welke rakelings langs BE voorbij zou trekken.

We bevinden ons dus vandaag en morgen vrijdag in een zwakke tong van relatief hoge TE850 waarden, al blijven deze rond slechts 40° schommelen. Op beide dagen mogen we enkele 'airmass-storms' verwachten, essentieel getriggerd vandaag bij reliëf (wegens nauwelijks andere triggers in de buurt) en morgen deels ook bij het naderende mesolow/conv-line. De onstabiliteit vandaag is maar mager al loopt de CAPE toch richting 800 J/kg in gebieden waar de middelhoge wolken deze voormiddag afwezig bleven en waar de grondstroming niet teveel aanlandig is (in het oosten dus)

Morgen is de aangevoerde lucht enkele graden warmer met een Tmax rond 22° maar de omega-waarden vallen tegen en zijn zelfs negatief. De voorwaardelijke onstabiliteit is met zo'n 1000-1500 J/kg wat hoger dan vandaag.

De stroming op 850 hPa lijkt sterk genoeg om de kansen op wateroverlast te beperken, zeker op vrijdag wanneer de 850 hPa wind aantrekt tot zo'n 20 kts.

Door de afwezigheid van al te veel shear zal het onweer niet enorm georganiseerd zijn. Niettemin kunnen de toppen vooral morgen tot zo'n 9km reiken, voldoende voor lokaal flink wat gebliksem en hevige stortregens. Hagel van betekenis en rukwinden boven 80 km/h met schade tot gevolg lijken weinig waarschijnlijk.

http://severeweatheroutlook.blogspot.be/
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weatherman

helaas alleen weer regen  :o
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

martijn

Het gaat hier flink tekeer

Powered by EzPortal