Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 199072 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

PatrickM

Vlak nadat het KNMI de waarschuwing voor onweer in Noord Holland de prullenbak in doet, ontstaat er flinke bui. Op dit moment nog geen onweer aanwezig.

Johannes96

Forse buien gehad en een 10-tal ontladingen gehoord, 4 flitsen gezien en maar 1 klap die een  beetje dreunde.. kwam overigens wel een beetje als een verrassing, had er niet op gerekend. Morgen weer kansen dacht ik zo!

deventer

Gerommel gehoord geen regen geen flitsen

ong half uur geleden

PatrickM

Een flinke dreun. Nu dus wel onweer ;)

Giso84

Eindelijk kan ik me weer eens vinden in de waarschuwing van het knmi (code geel).
Behoorlijke neerslag, lees grote druppels + hagel in Alkmaar met een aantal goede klappers  ;D
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

4seasons

Citaat van: Johannes96 op wo 23 apr 2014 - 17:13
Forse buien gehad en een 10-tal ontladingen gehoord, 4 flitsen gezien en maar 1 klap die een  beetje dreunde.. kwam overigens wel een beetje als een verrassing, had er niet op gerekend. Morgen weer kansen dacht ik zo!

Nou, volgens deze cam is het nu behoorlijk slecht weer bij Leeuwarden, auto's rijden met licht aan:
http://hdtv.webcam.nl/leeuwarden/werpsterhoek/


NB
Webcams in Nederland heeft site vernieuwd en aangevuld:
http://www.webcamsinnederland.nl/index.php?p=main




Marsel

Zowaar een licht buitje hier bij het binnendringen van het zeewindfront daarnet. Nu duidelijk meer wind uit noordelijke richting en een vrij rap wegzakkende temperatuur.
De 'echte' buien gedragen zich overigens voorbeeldig, vrijwel geheel volgens de verwachtingen.

4seasons

Citaat van: Marsel op wo 23 apr 2014 - 17:48
Zowaar een licht buitje hier bij het binnendringen van het zeewindfront daarnet. Nu duidelijk meer wind uit noordelijke richting en een vrij rap wegzakkende temperatuur.
De 'echte' buien gedragen zich overigens voorbeeldig, vrijwel geheel volgens de verwachtingen.
Zie jij soms dit beeld (wolken 2e cam) en trekt dat naar het noorden ?

http://www.virtualvisit.nl/webcam/index.htm

Marsel

Citaat van: 4seasons op wo 23 apr 2014 - 17:57
Zie jij soms dit beeld (wolken 2e cam) en trekt dat naar het noorden ?

http://www.virtualvisit.nl/webcam/index.htm

Iets dergelijks is wel richting het SE waar te nemen, maar verre van spectaculaire luchten. Trekt zeer langzaam NNOwaarts.
Zeewindfront ligt net oost van de stad. Beetje dichtgesmeerd op sommige plekken en de meeste Cu's zijn inmiddels verdwenen....
Bah, ik heb soms zo'n hekel aan die visbak.

4seasons

Citaat van: Marsel op wo 23 apr 2014 - 18:03
Bah, ik heb soms zo'n hekel aan die visbak.
;D

Maar toch ZEER belangrijk voor onze economie !

jornonweer

Citaat van: Marsel op wo 23 apr 2014 - 18:03
Iets dergelijks is wel richting het SE waar te nemen, maar verre van spectaculaire luchten. Trekt zeer langzaam NNOwaarts.
Zeewindfront ligt net oost van de stad. Beetje dichtgesmeerd op sommige plekken en de meeste Cu's zijn inmiddels verdwenen....
Bah, ik heb soms zo'n hekel aan die visbak.

wat mij opvalt is dat het hier ( belgisch limburg) zo goed als helder is, buiten een paar stapelwolkjes, wordt niets hier vandaag maar ik mag niet klagen! eergisteren en gisteren onweer gehad  ;D
Danger is real, fear is a choice.

Arend

Salland heeft zijn portie weer gehad. Hier lijken we weer als kraamkamer te fungeren. Wanneer gaat het nu eens los?  :(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Citaat van: vnauta op wo 23 apr 2014 - 13:11
EHLE = LELYSTAD
EHLW = LEEUWARDEN

Ah, dank. Dus eigenlijk heb je alleen iets aan de laatste 2 letters? Er staan natuurlijk altijd weer andere letters, net waar de lijn ligt. Ik zag vandaag wel wat bloemkolen enzo met name richting Veluwe, en hier heerst ook een beetje onweerachtige lucht maar er gaat niets gebeuren. Iets wat ik ook niet verwachtte, het is nog vroeg in het seizoen :)

Trouwens, wat een superlinks allemaal. Staan in de webcam favorieten map!

TaL

Vrijdag lijkt een leuk dagje te worden, de nieuwe GFS is zeer mooi :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Citaat van: TaL op wo 23 apr 2014 - 18:50
Vrijdag lijkt een leuk dagje te worden, de nieuwe GFS is zeer mooi :)

Ben nog niet helemaal kapot van aanstaande vrijdag
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 23 apr 2014 - 20:26
Ben nog niet helemaal kapot van aanstaande vrijdag

Vwb onweer ik voorlopig ook nog niet.
De >1000 J/Kg aan CAPE die door GFS12 oper wordt geschetst kan alleen maar tot stand komen door Td's van rond 15C. Hirlam zit zomaar gemiddeld twee graden lager en dat scheel nogal een pak.
Bovendien is forcering in het gebied met de hoogste CAPE minimaal (hoogtetrog en/of jet ontbreekt volledig) en is het shearwise ook niet bijster interessant.

Ik kijk wel uit naar de heerlijke temperaturen van die dag. :)

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 23 apr 2014 - 18:03
Iets dergelijks is wel richting het SE waar te nemen, maar verre van spectaculaire luchten. Trekt zeer langzaam NNOwaarts.
Zeewindfront ligt net oost van de stad. Beetje dichtgesmeerd op sommige plekken en de meeste Cu's zijn inmiddels verdwenen....
Bah, ik heb soms zo'n hekel aan die visbak.

Sja, straks vanaf augustus is hij onze vriend weer (die visbak) :D
Ben benieuwd wat de komende dagen gaan brengen, oostelijke stroming wordt ietsje sterker(vooral vrijdag) > hopelijk net genoeg om die stabiliserende rotzeewind niet goed door te laten komen. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op wo 23 apr 2014 - 20:42
Vwb onweer ik voorlopig ook nog niet.
De >1000 J/Kg aan CAPE die door GFS12 oper wordt geschetst kan alleen maar tot stand komen door Td's van rond 15C. Hirlam zit zomaar gemiddeld twee graden lager en dat scheel nogal een pak.
Bovendien is forcering in het gebied met de hoogste CAPE minimaal (hoogtetrog en/of jet ontbreekt volledig) en is het shearwise ook niet bijster interessant.

Ik kijk wel uit naar de heerlijke temperaturen van die dag. :)

Inderdaad, persoonlijk vind ik morgen nog het beste
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mrkos

Puh ging er best heftig aan toe met onweer en regen. Paar inslagen heel dichtbij en om een gegeven moment keiharde regen. Toch niet verwacht hier in Assen.

Powered by EzPortal