Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 198943 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

jornonweer

trok recht over me, is bijna gedaan :p ook wat gerommel gehoord  :)
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Goed, vandaag nieuwe ronde nieuwe kansen.
Marginale onstabiliteit in een oninteressant scheringsregime, zo kunnen we de afgelopen dagen verwoorden. Vandaag is dat niet veel anders.
Neemt niet weg dat we in deze periode toch al vrij vroeg in het seizoen lokaal redelijk wat onweersdagen op kunnen tekenen.
Toch mooi meegenomen.

De vraag voor vandaag is dan even waar gaan de meeste buien vallen.
De luchtsoort waar de Benelux zich vandaag in bevindt is minimaal gecapped (zie 00Z sounding) en zal bij Tx van rond 20C SB convectie gemakkelijk toelaten. In principe hebben we hier grofweg een graad of 18 voor nodig.
Laat je luchtpakketje met T: 20C en Td rond 10C vanaf de grond los dan levert dat een CAPE op van max. 500J/Kg op, maar zoals gezegd in een shear-wise totaal niet interessante setting. Progtemps laten dan ook boven land vrijwel overal een bui toe.

Verder is er nu al een zwakke convergentiezone boven NL aanwezig, de as ligt grofweg over C-NL.
Het zijn juist deze gebieden waar vandaag het meest waarschijnlijke concentratiepunt voor (onweers)buien komt te liggen. Grofweg over het midden en deels NNO van het land dus, modellen zijn hier vrij eenduidig in. In deze zone worden ook iets hogere Td's berekend tov elders in het land.

Wat verder dan weer kenmerkend is voor deze dagen met een zeer zwak en enigszins verstoord stromingspatroon is de mogelijkheid op zeewind. Het signaal hierop is de laatste runs vrij springerig geweest en bleef in sommige runs uit. Meest waarschijnlijke zeewind zone is vanmiddag de SW- en W-kust, eigenlijk is dat nu al een beetje zichtbaar. Waarbij op het 'zeewindfront' ook enkele buien zouden kunnen worden gevormd.

Kortom, vandaag verspreid over het land enkele (onweers)buien waarbij het maximaal haalbare een rommelig georganiseerde multicell zou kunnen zijn als de coldpools van meerdere cellen samensmelten. Vooral geconcentreerd rond lokale convergentiezones en heuvelachtig terrein, bovendien mogelijk pittig met onweer en kleine hagel 1-2cm max.). Meer dan de gebruikelijke 'overlast' moeten we echter niet verwachten.

Weerfreak 1337

Ik verwacht met de stabiliserende wind van zee niet veel vandaag, maar we wachten af :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op wo 23 apr 2014 - 11:12
Ik verwacht met de stabiliserende wind van zee niet veel vandaag, maar we wachten af :)
Tja, het seizoen van de binnenlandse buien is begonnen inderdaad. Ik zit hier te R'dam ook niet het gunstigst zeg maar ;).
Toch laten enkele meso modellen een paar buien ontstaan boven de westelijke kustprovincies, waarschijnlijk nabij land-zeewind zones. Maarja, jij woont bijna in de Noordzee  ;).

dondertje127

Zie niets gebeuren. Volgens teletekst zou het toch voor 15 uur moeten zijn ontstaan. Of is dit verschoven naar de namiddag? En van hun convergentielijn snap ik niet veel: "Noord van de lijn EHLE-EHTW"? Waar ligt dat allemaal?  :-\
Zijn dat plaatsnamen afgekort?

arjanbruggink

Citaat van: dondertje127 op wo 23 apr 2014 - 12:55
Zie niets gebeuren. Volgens teletekst zou het toch voor 15 uur moeten zijn ontstaan. Of is dit verschoven naar de namiddag? En van hun convergentielijn snap ik niet veel: "Noord van de lijn EHLE-EHTW"? Waar ligt dat allemaal?  :-\
Zijn dat plaatsnamen afgekort?
Teletekst...... En het is net 13:00 uur geweest. EHLE=Vliegbasis Leeuwarden en EHTW is (voormalig) Vliegbasis Twenthe.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

alfons

Citaat van: dondertje127 op wo 23 apr 2014 - 12:55
Zie niets gebeuren. Volgens teletekst zou het toch voor 15 uur moeten zijn ontstaan. Of is dit verschoven naar de namiddag? En van hun convergentielijn snap ik niet veel: "Noord van de lijn EHLE-EHTW"? Waar ligt dat allemaal?  :-\
Zijn dat plaatsnamen afgekort?
ehle is vliegveld leeuwarden en ehtw is vliegveld twente

vnauta

Citaat van: arjanbruggink op wo 23 apr 2014 - 13:07
Teletekst...... En het is net 13:00 uur geweest. EHLE=Vliegbasis Leeuwarden en EHTW is (voormalig) Vliegbasis Twenthe.

EHLE = LELYSTAD
EHLW = LEEUWARDEN


arjanbruggink

Citaat van: vnauta op wo 23 apr 2014 - 13:11
EHLE = LELYSTAD
EHLW = LEEUWARDEN
Ie hebt nog geliek ook..... (en dat zonder geschreeuw)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Eerste buien mooi op de conv. line/vore over C-NL. Ook hier overigens paar forse Tcu's maar nog verre van het buienstadium.

Joep

Tornado nabij Munchen gisteren middag

bron twitter/wetteronline.de


alfons

Citaat van: vnauta op wo 23 apr 2014 - 13:11
EHLE = LELYSTAD
EHLW = LEEUWARDEN
mijn fout , je hebt gelijk

Joep

Eerste onweer in NL boven de Veluwe


arjanbruggink

Eeeuh, Joep.... Gaat niet lekker volgens mij. Blitzortungplaatje klopt niet en Tornado bij München was gisteren.

Edit: Nu ist plaatje wel goed :-p
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Weerfreak 1337

Het gaat sneeuwen in Noord-Holland  ;) ;D

Bron: KNMI

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Joep

Forse onweersbuien

Er trekken enkele stevige buien over Gelderland, Overijssel, Flevoland en Friesland. Bij deze buien kan het hagelen, soms fors onweren en kan er in korte tijd veel regenwater vallen. De buien trekken noordwaarts richting Drenthe, Groningen en de Waddeneilanden. De buien kunnen hinderlijk zijn voor het weg- en treinverkeer.

weerplaza

http://www.weerplaza.nl/waarschuwing/

MamaAs

Het knalde hier aardig op los, hoop dat we nog wat meer morgen krijgen.
Maar hier was ik al erg blij mee, wat een leuke verrassing!

Joep

Volgens weerplaza in Kampen is tussen 14 en 15 uur 20 tot 25 mm regen gevallen  :o

Weatherman

Wij kunnen wel wat regen gebruiken, en onweer mag ook wel komen natuurlijk. Het blijft alleen rustig
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Ajacied133

Onweert hier in Apeldoorn!

Powered by EzPortal