Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 197697 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron12

Sinds 3 januari geen onweer meer geweest in Nijmegen, krijgen we een herhaling van vorig jaar. Zo weinig onweer weer  :'( Ik hoop het niet. Ik wordt er zo langzamer hand niet goed van  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zorba

Haha, het seizoen is nog niet begonnen of de eerste klagers zijn er al... :P
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

arjanbruggink

Citaat van: zorba op ma 31 mrt 2014 - 12:01
Haha, het seizoen is nog niet begonnen of de eerste klagers zijn er al... :P
Dat is precies conform de richtlijnen.....
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Dennis


jens

er word nu toch veel meer neerslag berekent door gfs,zelfs vanavond al een kansje in belgie,voor morgen berekent gfs veel neerslag boven belgie,minder boven nederland,woensdag heeft nederland meer kans op buien :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

jens

het onweert nu in frankrijk en engeland,de zone die morgen naar ons komt :D
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op ma 31 mrt 2014 - 11:58
Sinds 3 januari geen onweer meer geweest in Nijmegen, krijgen we een herhaling van vorig jaar. Zo weinig onweer weer  :'( Ik hoop het niet. Ik wordt er zo langzamer hand niet goed van  :P

Dat je maar even mag weten wat het gemiddelde aantal onweersdagen in de volgende maanden is ;D :P:

Januari: 1
Februari: 1
Maart: 1/2 (kust/binnenland)

Het is dus heel normaal als er wintermaanden voorbij gaan zonder een enkele klap onweer. Komop, deze periode staat helemaal niet bekend om zwaar onweer etc. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Maandag maar even in de gaten houden...

Dan namelijk nog eenmaal een warme oprisping voor het KF uit (Tx in ESE rond 20C), met daarbij in de loop van de dag sterk toenemende invloed van een hoogtetrog. Het golvende KF zelf wordt maandagavond laat pas over het westen van de Benelux verwacht met daar vooruit in de steeds verder destabiliserende warme massa vergrootte kans op onweersbuien. Het KF zelf is nauwelijks actief zo blijkt uit de verschillende uitvoer.
Aan de voorzijde van de hoogtetrog loopt de verzwakkende polaire jet waarbij de westelijke/centrale delen van de Benelux gedurende de avond mogelijkerwijs tijdelijk onder de RI komen te liggen. Uiteraard afhankelijk van positie en sterkte (beetje springerig op dit moment, GFS00 laat dit mooi zien itt EC12).

Progtemps laten prefrontaal in de warme massa een ietwat vreemde opbouw zien voor deze tijd van het jaar met vooral  's avonds de grootste onstabiliteit op de midlevels en potentiële convectieve ontwikkeling die diep kan zijn. Denk daarbij aan toppen die in het gunstigste geval tot FL300-350 kunnen komen.
Opvallend is de in principe  de relatief kleine hoeveelheid latente onstabiliteit (enkele honderden J/Kg)), maar de daarentegen wel forse diepe schering van >40kts in het gebied waar de diepst onstabiele opbouw aanwezig is.

Echt zuivere SB convectie lijkt niet duidelijk haalbaar gezien de opbouw met een subtiele cap rond FL050-060. Maar dit behoeft wel de aandacht op de dag zelf(!), temeer omdat progtemps toch enige ruiming en toename in de onderste km laten zien. Resultaat zou een 100-150m2/s2 aan 0-3km SRH moeten opleveren. De grootste kans op eventuele SB convectie maken uiteraard de warmste gebieden in het (zuid)oosten.

Gezien de forcering agv eerder genoemde hoogtetrog+jet en de daaruit voortvloeiende uitbundige neerslagsignalen in vrijwel alle modellen moeten we maandagmiddag en -avond landelijk voor het KF uit rekening houden met enkele forse (deels embedded en elevated) onweersbuien. Mogelijk naar het oosten toe ontwikkelend in een prefrontale lijn grofweg parallel aan het KF. Windstoten zullen daarbij het meest belangrijke randverschijnsel zijn. Non-hydrostatische modellen zoals WRF en Harmonie komen met waarden tot maximaal 40-45kts. De vraag is daarbij even of buien de aanwezige SRH kunnen aantappen...
Details volgen later vandaag.

arjanbruggink

Bedankt Marsel, voor de duidelijke uiteenzetting. Wordt nog spannend dus. Ben benieuwd naar je/een update.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Weerfreak 1337

KNMI komt met een waarschuwing voor het hele land! :)

Morgen trekken er later in de middag en avond enkele stevige buien over het land. De buien kunnen gepaard gaan met onweer, hagel en (zware) windstoten.
Uitgifte: 06/04/2014 13:33 uur LT

@Marsel, bedankt voor de duidelijke en professionele uitleg weer :) Laten we hopen op een eerste echte onweersdag morgen! :)




Bron: KNMI

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Arend

Citaat van: Weerfreak op zo 06 apr 2014 - 13:39
KNMI komt met een waarschuwing voor het hele land! :)

Kijk eens, dat zijn de betere berichten! Nu maar hopen dat het morgen enigszins losgaat.  :D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Citaat van: Weerfreak op zo 06 apr 2014 - 13:39
@Marsel, bedankt voor de duidelijke en professionele uitleg weer :) Laten we hopen op een eerste echte onweersdag morgen! :)

Was 3 januari dan geen echte onweersdag? Hier althans wel, het was echt een 'zomers' achtig onweer met flinke hagel. Het heeft zeker een half uur geduurd, met veel ontladingen en zwaar gedreun. Ik kon het achter in een drukke winkel nog horen. Ook op de fiets heb ik het geweten, zowel de heenweg als de terugweg.

Marsel

Citaat van: arjanbruggink op zo 06 apr 2014 - 09:46
Bedankt Marsel, voor de duidelijke uiteenzetting. Wordt nog spannend dus. Ben benieuwd naar je/een update.

Graag gedaan mannen.

Wat ik overigens niet begrijp is dat er voor de vrij kansloze situaties van de afgelopen week wel kansentopics worden gestart maar voor een vrij intense setting zoals morgen niet...

Overigens, de 06z data van oa Hirlam en Harmonie laten een vergelijkbaar beeld zien in vergelijking met het eerder beschreven scenario. Ik zie voorlopig dan ook geen rede om af te wijken.
Initiatie vanuit het zuidwesten vanaf het eind van de middag en gedurende de avond agv eerder genoemde hoogtetrog met bijbehorend PVA maximum. De vrijwel landelijke dekking die nu geschetst wordt lijkt mijj zeer waarschijnlijk gezien de synoptische schaal van de aanwezige liftmechanismen en de positie van de onstabiele tong voor de hoogtetrog en het KF uit (elevated convectie en dus onafhankelijk van de ondergrond).

Het eerder genoemde strakke windregime icm honderden joules aan CAPE en de verwachte organistiegraagd is nog steeds valid met lokaal rond 40kts schering over de 0-6km laag en 150 m2/s2  0-3km SRH. Windstoten zijn nog steeds aandachtspunt: mogeijk 40-50kts morgenmiddag en -avond volgens Harmonie en WRF.
Bovendien: even bekijken waar de inflowlayer komt te liggen morgen.  Sommige progtemps laten een nogal pikante ruiming en toename zien juist vlak voordat buien geinitieerd lijken te worden. We hebben vaker gezien dat wanneer het om elevated convectie gaat de aanwezige heliciteit niet gebruikt kan worden. Maar toch behoeft de situatie van morgen duidelijk de aandacht.

hj32

Heerlijk.
Er weer es op uit...

:)

Arend

Citaat van: Marsel op zo 06 apr 2014 - 16:24
Wat ik overigens niet begrijp is dat er voor de vrij kansloze situaties van de afgelopen week wel kansentopics worden gestart maar voor een vrij intense setting zoals morgen niet...

Waarom bieden ze jou in het vervolg ook niet de mogelijkheid om een topic te openen? Je bent toch medewerker en al zo lang actief op het forum (en met de meeste kennis). Lijkt me logisch.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op zo 06 apr 2014 - 17:03
Waarom bieden ze jou in het vervolg ook niet de mogelijkheid om een topic te openen? Je bent toch medewerker en al zo lang actief op het forum (en met de meeste kennis). Lijkt me logisch.

Eigenlijk nooit over nagedacht, wellicht heeft men op dit moment andere prioriteiten. Het openen van een nieuw topic is als medewerker wel mogelijk, maar wordt normaal gesproken door onze mods geïnitieerd.
Ramon/Jan/Johan zullen vanavond ongetwijfeld een nieuw topic openen, althans daar ga ik even vanuit.

Graphicnizor

Citaat van: hj32 op zo 06 apr 2014 - 16:45
Heerlijk.
Er weer es op uit...

:)
Dus in het kort, onweer over het hele land mogelijk, hoe zit het met de warme en koude kant heeft dat nog gewenste effecten?
Ook hoorde ik iemand spreken van mogelijke MCS kans. Hoeverre zie jij dit Marsel?

LeMisérable

Waar is de thread gebleven?
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: Graphicnizor op zo 06 apr 2014 - 18:40
echte squall die noordoost gaat trekken dus, top, Het gaat om een vrij snel systeem of is dit langzaam trekkend met veel regen?

Technisch gezien is een squall-line een MCS, een quasi lineaire vorm dan wel.
De vraag is even of dat haalbaar is. Onder een intern opgelijnd MCS versta ik MCS's zoals die tijdens de ochtend van 27 juli vorig jaar overtrok met een groot straiform neerslaggebied aan de achterzijde. Zo iets dergelijks is morgen vrijwel onmogelijk.
Echer, met een hoogtetrog die 's avonds zo 'agressief' op synoptische schaal  de boel aanjaagt behoort  een (al dan niet onderbroken) lijn met enkele forse cellen wel tot de mogelijkheden.

Powered by EzPortal