Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 197691 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Marsel op do 27 mrt 2014 - 20:59
Gezien de belachelijke rust hier op het forum de laatste maanden zal ik wel de enige zijn.
Maar bij het zien van de eerste 'nachtelijke' ontladingen, het horen van het ingetogen gerommel en het voelen van de vochtige lucht zojuist gaat het toch wel weer flink kriebelen hoor....
Kan niet wachten om straks weer samen met jullie de onweerkansen topics te vervuilen :).

Winterseizoen (dgls Alpenweer) weer bijna voorbij. Van mijn kant dan zeker ook weer meer input.
Dus nog even volhouden Marsel :-) (en thx)

ron12

Opnieuw onweer in Zeeland, Gaat lekker daar  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Ookal bleef het vanavond bij een aantal vage flitsen in de verte, toch was het weer spannend om die radar te volgen etc.
Het ging even flink kriebelen, daar ben je zeker niet de enige in Marsel! Haha :D

Nog even terugkomend op de luchten die jij beschreef (@Marsel) : dat viel mij vanmiddag ook erg op, nevelige en vage wolkenstructuren met wat castellanus-achtige vormen. :)
Bovendien voelde de lucht best zwoel/klam en onstabiel aan. Vergelijk het met een zwoele zomeravond, maar dan een tiental graden frisser. Ik vond het best een bijzondere waarneming zo vroeg in het jaar, ook hoe de lucht aanvoelde.

Al met al, eindelijk is het "seizoen" weer begonnen! Mooie aftrap vandaag.

Btw Sven, mooie eerste echte bliksemplaat van 2014! Top! :)

Groetjes, Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ramon Oost

De onweersbui in Zeeland heeft vanavond ruim 1200 ontladingen opgeleverd! Niet slecht voor eind maart!  8)


Marco_Goes

Citaat van: Ramon Oost op do 27 mrt 2014 - 23:36
De onweersbui in Zeeland heeft vanavond ruim 1200 ontladingen opgeleverd! Niet slecht voor eind maart!  8)


Pf zo'n onweer hebben we hier al lang niet gehad. Was Gaaf  ;D
Mijn zoontje van 5 zag voor het eerst "echte" bliksems omlaag knallen, hij vond het geweldig haha

Edit: plaatje weg...  ::)

Dennis

Vanaf a.s dinsdag zit er weer wat in :)

deze kaart is van donderdag



ron12

Op 1 april onweer , grapje zeker  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ramon Oost

Citaat van: Dennis op vr 28 mrt 2014 - 09:27
Vanaf a.s dinsdag zit er weer wat in :)

deze kaart is van donderdag


Niet alleen naar de cape kijken Dennis ;)

Onderstaand de progtemp van EHSB (Soesterberg) van dezelfde dag als de afbeeldingen van Dennis . Onderste luchtlagen erg droog en tevens zit er tussen 750 en 900 hPa een inversie. Pas vanaf de 600 hPa wordt de atmosfeer wat vochtiger. Om zonder een trigger (convergentielijn, trog, koufront ect.) een onweersbui te laten ontstaan heb je in deze situatie een graad of 24/25 nodig. Dat zit er niet in dus het gaat erg lastig worden om een onweersbui te laten ontstaan. Het is nog een week dus er kan nog genoeg veranderen. De onstabiliteit komt al wel vaker terug in de berekeningen.

EHSB - 3 april 12UTC

Dennis

Citaat van: Ramon Oost op vr 28 mrt 2014 - 10:21
Niet alleen naar de cape kijken Dennis ;)

Onderstaand de progtemp van EHSB (Soesterberg) van dezelfde dag als de afbeeldingen van Dennis . Onderste luchtlagen erg droog en tevens zit er tussen 750 en 900 hPa een inversie. Pas vanaf de 600 hPa wordt de atmosfeer wat vochtiger. Om zonder een trigger (convergentielijn, trog, koufront ect.) een onweersbui te laten ontstaan heb je in deze situatie een graad of 24/25 nodig. Dat zit er niet in dus het gaat erg lastig worden om een onweersbui te laten ontstaan. Het is nog een week dus er kan nog genoeg veranderen. De onstabiliteit komt al wel vaker terug in de berekeningen.



Dank Ramon - mooi stuk  :)

ron12

Bliksems van gisteren, 27 maart
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Nou Marsel, de enige?  :o Ik denk dat het merendeel juist ontwaakt uit de winterslaap die er niet was, lol! En dat bij dit soort warmere dagen, cumuluskanjers aan den hemel en de langere avonden, velen weer enorm verlangen naar dat bliksemse nachtelijk onweer-weer. Leuk hoor sneeuw enzo, maar dat zomerse onweersfeertje en dat volgen op het forum en kaarten, ja super! kan echt niet wachten!  8)

dondertje127

Mooi die compilatiefilmpjes allemaal zeg. Knap werk, chapeau!

En wat gaat de tijd toch ineens snel allemaal. Overmorgen gaan we al zomers naar de zomertijd.

Mike25

Citaat van: Tyshane op vr 28 mrt 2014 - 17:18
velen weer enorm verlangen naar dat bliksemse nachtelijk onweer-weer. Leuk hoor sneeuw enzo, maar dat zomerse onweersfeertje en dat volgen op het forum en kaarten, ja super! kan echt niet wachten!  8)

jaaa heerlijk bijna weer 8) ;D

TaL

Citaat van: Ramon Oost op do 27 mrt 2014 - 23:36
De onweersbui in Zeeland heeft vanavond ruim 1200 ontladingen opgeleverd! Niet slecht voor eind maart!  8)



Mooi om te zien ook dat er zelf op zee aardig wat ontladingen waren, en voor deze tijd van het jaar is dat zeer mooi bij een onweersbui met de 'zomerse' kenmerken.

Leuk dus dat die visbak veel minder weerstand bied met het warmere water , de voordelen van zachte winters ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Danny

Citaat van: Ramon Oost op vr 28 mrt 2014 - 10:21
Niet alleen naar de cape kijken Dennis ;)

Onderstaand de progtemp van EHSB (Soesterberg) van dezelfde dag als de afbeeldingen van Dennis . Onderste luchtlagen erg droog en tevens zit er tussen 750 en 900 hPa een inversie. Pas vanaf de 600 hPa wordt de atmosfeer wat vochtiger. Om zonder een trigger (convergentielijn, trog, koufront ect.) een onweersbui te laten ontstaan heb je in deze situatie een graad of 24/25 nodig. Dat zit er niet in dus het gaat erg lastig worden om een onweersbui te laten ontstaan. Het is nog een week dus er kan nog genoeg veranderen. De onstabiliteit komt al wel vaker terug in de berekeningen.

Interessant stukje Ramon. Toch denk ik dat plaatselijk in het zuiden 24 of 25 graden wel mogelijk moet kunnen zijn. GFS geeft voor bijv. morgen ook 20 graden weer en Harmony komt nu met 24 op de proppen. Dinsdag staat er wederom 20 graden in het GFS model. Als dit dindsdag net zo gaat kan de 24 a 25 graden weer in zicht komen. Zal wel iets lastiger zijn als we de 850 hPa temp. erbij halen. Deze is op dinsdag namelijk +6 en morgen is dit +8 in het zuiden maar ik wil de 24/25 graden het nog niet direkt uitsluiten op dit moment. De zon heeft al forse kracht.

We wachten de komende dagen de modellen nog even af. Ik heb wel zin in een tropisch onweersbuitje.

Ramon Oost

Citaat van: Danny op za 29 mrt 2014 - 13:47
Interessant stukje Ramon. Toch denk ik dat plaatselijk in het zuiden 24 of 25 graden wel mogelijk moet kunnen zijn. GFS geeft voor bijv. morgen ook 20 graden weer en Harmony komt nu met 24 op de proppen. Dinsdag staat er wederom 20 graden in het GFS model. Als dit dindsdag net zo gaat kan de 24 a 25 graden weer in zicht komen. Zal wel iets lastiger zijn als we de 850 hPa temp. erbij halen. Deze is op dinsdag namelijk +6 en morgen is dit +8 in het zuiden maar ik wil de 24/25 graden het nog niet direkt uitsluiten op dit moment. De zon heeft al forse kracht.

We wachten de komende dagen de modellen nog even af. Ik heb wel zin in een tropisch onweersbuitje.

Als je de laatste progtemps bekijkt voor volgende week zie je dat de atmosfeer erg droog is. Er is wel wat onstabiliteit aanwezig maar daar heb je niks aan met een droge atmosfeer. Voorlopig verwacht ik nog niet veel van volgende week met het ontbreken van een trigger en droge lucht maar dat kan natuurlijk zomaar anders zijn.

Zo liet het GFS gisteren nog een vore zien over de zuidwestelijke helft van het land met daar dan ook verhoogde onweerskansen. Momenteel is daar helemaal niks meer van terug te zien. Komende dagen de modellen maar goed in de gaten houden en hopen dat het een en ander nog in positieve zin veranderd ;)

Danny

Citaat van: Ramon Oost op za 29 mrt 2014 - 14:36
Als je de laatste progtemps bekijkt voor volgende week zie je dat de atmosfeer erg droog is. Er is wel wat onstabiliteit aanwezig maar daar heb je niks aan met een droge atmosfeer. Voorlopig verwacht ik nog niet veel van volgende week met het ontbreken van een trigger en droge lucht maar dat kan natuurlijk zomaar anders zijn.

Zo liet het GFS gisteren nog een vore zien over de zuidwestelijke helft van het land met daar dan ook verhoogde onweerskansen. Momenteel is daar helemaal niks meer van terug te zien. Komende dagen de modellen maar goed in de gaten houden en hopen dat het een en ander nog in positieve zin veranderd ;)

Laten we het hopen. Zou leuk zijn als we nu al onze eerste ' zomerse' onweersdag(en) meepakken.

jens

gfs berekent de meeste neerslag ook aan de kust,waarschijnlijk omdat het daar vochtiger is
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weerfreak 1337

Citaat van: jens op za 29 mrt 2014 - 21:05
gfs berekent de meeste neerslag ook aan de kust,waarschijnlijk omdat het daar vochtiger is

Ja, als het dan eenmaal in de droge lucht tot een (onweers)bui komt, zal dat rond vochtigere omgevingen zijn. :)
Dus idd: IJsselmeer, kustprovincies e.d.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dennis089

Bij mij kriebelt het ook weer behoorlijk met dit warme weer.

Powered by EzPortal