Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 197382 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dondertje127

Heb ik zeker weer de kans op weerlicht gemist? Oooohh...

Weerfreak 1337

Citaat van: dondertje127 op za 08 nov 2014 - 14:03
Heb ik zeker weer de kans op weerlicht gemist? Oooohh...

Ik kan je opvrolijken: het is niks geworden.  ;) >:(

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Citaat van: Weerfreak op za 08 nov 2014 - 14:11
Ik kan je opvrolijken: het is niks geworden.  ;) >:(

Ah, dan blijft het bij mogelijk 1 of 2 gemiste dagen. Ik vond het gister al zo winters. Zou zoiets ook totaal niet verwacht hebben gister, dat blijkt wel weer door m'n afwezigheid :)

Jelte

Ik vroeg me al af wat er nou zo rommelde... en zelfs wat geflits in de verte. Maar het is nooit in me opgekomen dat het onweer zou kunnen zijn! Bizar met dit weer! Paar fiks actieve buien op de noordzee!

Johann

Citaat van: Jelte op ma 10 nov 2014 - 18:05
Ik vroeg me al af wat er nou zo rommelde... en zelfs wat geflits in de verte. Maar het is nooit in me opgekomen dat het onweer zou kunnen zijn! Bizar met dit weer! Paar fiks actieve buien op de noordzee!

Getriggert door (hoogte)trog.
Radarbeeld erbij (bron: WetterOnline)


Giso84

Dan had ik het gisteravond toch goed gezien, begon even te twijfelen aan mezelf xD
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Marco uit Hangar 5

Euhm.... Heerhugowaard meld onweer! en het plenst... nadat het al de hele dag geregend heeft.. wtf?!
Marco Nierop
http://zweef.nl/

MetNL

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op zo 07 dec 2014 - 21:06
Euhm.... Heerhugowaard meld onweer! en het plenst... nadat het al de hele dag geregend heeft.. wtf?!
Ja, volgens blitzortung zou het vlak ten zuiden van Tilburg ook onweren. Bij Heerhugowaard ook een rood puntje zichtbaar!
Intressant!
weercam: weathercam.bugs3.com | website: metnl.bugs3.com/website/index.html | Facebook: https://www.facebook.com/pages/MetNL | Twitter: @MeteoBeNeLux | Proffesioneel stemacteur en Voice Over |

LeMisérable

KNMI heeft het al over een squalline vandaag?  :o
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Jan van Ooijen

Citaat van: LeMisérable op ma 08 dec 2014 - 08:52
KNMI heeft het al over een squalline vandaag?  :o

Ja dat klopt:

Vooral in het noordelijk kustgebied en boven de Noordzee enkele buien, onweer en ook hagel is daarbij niet uitgesloten. Overdag ook elders buien, met name nabij de trog, ook nu mogelijk met hagel en onweer. Zowel de NESO van Harmonie als HiRLAM laten in de middag in het (zuid)oosten wat natte sneeuw zien. Na trogpassage laat Harmonie in de avond de buien vanaf de Noordzee ook nog ver landinwaarts komen, dit in tegenstelling tot Hirlam en EC. De CAPE is vooral boven zee boven de 400 J/kg en schering rond de 30 kn, veelal multicells, mogelijk Squalline..
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

LeMisérable

Betekent een squalline niet vaak veel onweersactiviteit?
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Jan van Ooijen

Citaat van: LeMisérable op ma 08 dec 2014 - 09:05
Betekent een squalline niet vaak veel onweersactiviteit?

Een squalline is een langgerekte lijn van zware onweersbuien en hevige windstoten die voor of op een koufront kan ontstaan. Tijdens de passage van een squalline neemt de wind fors toe gevolgd door hagel, hoge bliksem frequente en eventueel tornado's of windhozen. Het meest extreme weer in de squalline is daar waar de lijn een boog vertoont, een bow echo. Tornado's kunnen onstaan op de golven binnen de squalline. Squallines staan bekend om hun enorme treksnelheid.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

LeMisérable

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 08 dec 2014 - 09:16
Een squalline is een langgerekte lijn van zware onweersbuien en hevige windstoten die voor of op een koufront kan ontstaan. Tijdens de passage van een squalline neemt de wind fors toe gevolgd door hagel, hoge bliksem frequente en eventueel tornado's of windhozen. Het meest extreme weer in de squalline is daar waar de lijn een boog vertoont, een bow echo. Tornado's kunnen onstaan op de golven binnen de squalline. Squallines staan bekend om hun enorme treksnelheid.

Wist niet dat dat in de winter ook nog voorkwam joh  :P We gaan het zien.
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Marsel

Mannen, laten we op deze heerlijke zonnige ochtend niet te hard van stapel lopen.
Met een diepe schering van 20 tot echt maximaal 30kt en in het achterhoofd houdende dat we het in dit geval over winterse convectie hebben lijkt een sneltrekkende solide squall mij niet aannemelijk. Bovendien heeft de jet hier geen inspraak in vandaag(!).

Er zijn, naast het vormen van wat losse cellen boven warm zeewater nog een tweetal triggers aan te wijzen vandaag.
Allereerst een duidelijke grondtrog met bijbehorende windsprong. Deze loopt later vanmiddag iets uit fase met de daarachter liggende as van de hoogtetrog vanuit het westen zeer langzaam het land op. Vanavond pas de passage van de 'main' hoogetrog zelf.

We mogen op nadering van beide systemen aannemen dat, vrij goed ondersteund door de rekenbreinen overigens, in de loop van de dag onder langzaam verder afkoelende bovenluchten (T500 rond -35) buien met korrelhagel en mogelijk wat onweer en natte sneeuw gemakkelijker verder het land op kunnen komen. Mogelijk enigszins lijnvormig gerangschikt langs de zowel de grond- als de hoogtetrog. Oa Harmonie laat dit mooi zien. Daarbij dan de hoogste activiteit over het midden, (zuid)westen, en noorden van NL met dus zoals eerder aangegeven mogelijk onweer.
Daarbij lijkt, nogmaals, de diepe schering niet valide voor een snel trekkende solide buienlijn met hoge activiteit langs de voorzijde. Daar is de situatie ook niet naar. We mogen eerder luchtsoort convectie verwachten welke mogelijk langs een al dan niet onderbroken lijn gerangschikt is.
Wind is bij de buien, gezien de afwezigheid van de jet en de minimale schering, absoluut geen issue.

Verder naar het (zuid)oosten verliezen later vanmiddag en vooral vanavond de meeste buien voor deel hun activiteit en zal de neerslag (voor een deel ondersteund door enige PVA voor de hoogtetrog uit) een meer stratiform karakter kunnen krijgen. Met daar, gezien de dalende temperaturen tegen die tijd, op wat meer plekken af toe natte sneeuw. Ook elders kan zoals gezegd tijdens een intense (onweers)bui tijdelijk een natte flats naar beneden komen al zal dat mijn inziens niet de overheersende neerslagsoort zijn.

Na passage van zowel grond- als hoogtetrog blijft vanavond de buiigheid beperkt tot de directe kuststreek en wordt het landinwaarts droog en helder. Daarbij trekken de koudste bovenluchten zoals gebruikelijk oostwaarts met de hoogtetrog mee waardoor vanuit het westen langzamerhand de onstabiliteitsdiepte afneemt. Bovendien komt de Benelux in de loop van de nacht onder invloed van een (hoogte)rug waardoor onweerskansen langzaam afnemen, het laatste in de noordoostelijke kustregio's.


trudy

Duidelijke uitleg!
In de nieuwste Guidance wordt al niet meer gesproken van een Squallline!

knarf

Dat wat een beste donderslag,bij een zware donder gebleven.

ron12

Mooie onweersjaar geweest in Nijmegen, op 37 dagen onweer gehoord. Op geen van dagen noodweer geweest hier. ::)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal