Herfst discussietopic 2013

Topic gezien door 127662 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 30 aug 2013 - 10:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dennis

Morgen avond/nacht

KNMI: Harmonie komt morgenmiddag als snel met zware windstoten, mogelijk zeer zwaar in het noordwestelijk kustgebied. Hirlam en EC komen pas in de avond met kansen op zware windstoten.


Tyshane

Wat een week, wat een week.  Een storm van de week, gisteren een goede onweersbui in de middag en in de avond een mooie lichtshow, veel cc's! Verder ook nog een prachtig schouwspel gistermiddag van een rij CB's met enorme ijskappen en mammatusvelden eronder, virga en een regenboog. The whole shabang. Geen camera mee, nou boeien, we hebben ons ogen uitgekeken tijden die wandeling en het staat in onze hersenen geprent. ;)

Oke en dan nog nog een aantal windhozen, helaas niet zelf mogen aanschouwen, maar het zegt wel wat over het turbulente karakter van deze prachtige weerweek. We worden verwend! :)

Marsel

Citaat van: Tyshane op ma 04 nov 2013 - 10:15
Wat een week, wat een week.  Een storm van de week, gisteren een goede onweersbui in de middag en in de avond een mooie lichtshow, veel cc's! Verder ook nog een prachtig schouwspel gistermiddag van een rij CB's met enorme ijskappen en mammatusvelden eronder, virga en een regenboog. The whole shabang. Geen camera mee, nou boeien, we hebben ons ogen uitgekeken tijden die wandeling en het staat in onze hersenen geprent. ;)

Oke en dan nog nog een aantal windhozen, helaas niet zelf mogen aanschouwen, maar het zegt wel wat over het turbulente karakter van deze prachtige weerweek. We worden verwend! :)

Absoluut. Lekker die afwisseling en bovendien nog dynamisch gezien interessant ook :). Laat die WC nog maar even door staan. Dat levert tenminste weer op.
We hebben wel eens andere tijden gekend.... ::)

Dennis

Idd nice times :) lekker dynamisch ; geniet er volop van  8)

TaL

Dus laat die winter nog maar een maand wegblijven  8) ::)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Tyshane

Citaat van: Marsel op ma 04 nov 2013 - 10:22
Absoluut. Lekker die afwisseling en bovendien nog dynamisch gezien interessant ook :). Laat die WC nog maar even door staan. Dat levert tenminste weer op.
We hebben wel eens andere tijden gekend.... ::)

Citaat van: Dennis op ma 04 nov 2013 - 10:33
Idd nice times :) lekker dynamisch ; geniet er volop van  8)

Citaat van: TaL op ma 04 nov 2013 - 11:34
Dus laat die winter nog maar een maand wegblijven  8) ::)

Precies, maar dit is toch hetgeen wat je wil als je meteorologie-gek bent! Zeker met die WC zo gebeurt en nog eens wat. Van mij mag het nog wel even doorgaan nog een maandje zo. En dan vanaf december lekker naar het ijs en de pakken sneeuw. Heerlijk allemaal toch! De lente viel tegen, de zomer was top, de herfst is nu al schitterend, al we nu ook nog een topwinter krijgen dan kan dit weerjaar wat mij betreft niet meer stuk. ;)

/enthousiasme modus off

Marsel

Citaat van: Tyshane op ma 04 nov 2013 - 12:02
**knip**
/enthousiasme modus off
Haha, ik wilde al bijna ingrijpen :). Denk om je hart Tyshane! ;D

Tyshane

Citaat van: Marsel op ma 04 nov 2013 - 12:30
Haha, ik wilde al bijna ingrijpen :). Denk om je hart Tyshane! ;D

Haha, lol!  ;D

Weerfreak 1337

Citaat van: Tyshane op ma 04 nov 2013 - 12:02
Precies, maar dit is toch hetgeen wat je wil als je meteorologie-gek bent! Zeker met die WC zo gebeurt en nog eens wat. Van mij mag het nog wel even doorgaan nog een maandje zo. En dan vanaf december lekker naar het ijs en de pakken sneeuw. Heerlijk allemaal toch! De lente viel tegen, de zomer was top, de herfst is nu al schitterend, al we nu ook nog een topwinter krijgen dan kan dit weerjaar wat mij betreft niet meer stuk. ;)

/enthousiasme modus off

En dan nog even een paar zomerse onweersfronten... haha, maar die krijgen we dit jaar niet meer :P

Citaat van: NitroGenetics op ma 04 nov 2013 - 03:23
dat is best makkelijk te vertellen, windhoos is een nederlandse vertaling van een tornado. maar we zijn Nederlanders en dus spreken we het uit als een nederlander. snap niet dat mensen er zo in verwarring mee komen.

Ik snap de commotie ook niet, even als voorbeeld: F1 tornado = F1 windhoos, het is puur de Nederlandse vertaling van  tornado (Engels).
Wij als Nederlanders kunnen dus rustig zo over een Amerikaanse tornado zeggen: Het was een F5 windhoos. :)
En andersom kan het uiteraard ook :)
Gister hebben we gewoon te maken gehad met een tornado/windhoos/wervelwind, voortaan maar zo zeggen :P

Groeten, Weerfreak ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

MamaAs

Citaat van: Dennis op ma 04 nov 2013 - 10:14
Morgen avond/nacht

KNMI: Harmonie komt morgenmiddag als snel met zware windstoten, mogelijk zeer zwaar in het noordwestelijk kustgebied. Hirlam en EC komen pas in de avond met kansen op zware windstoten.



Iemand nog meer updates wb deze weersituatie? Zal de wind west noordwest zijn?
Heeeeeeel erg ongustig voor ons.

jonkheer

Eerst maar eens zien. Afgelopen weekend is hier in Leeuwarden ook niet veel bijzonder gebeurd. Gisteren een zonovergoten dag gehad en zaterdagavond wat stevige buien met hier en daar wat woei dat geen naam mocht hebben. Voor de rest droog geweest op zaterdag.

Een rondje voorspellingen zie ik nog geen zware windstoten of zelfs iets wat lijkt op een stevige storm. Wel veel regen.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op ma 04 nov 2013 - 13:04
En dan nog even een paar zomerse onweersfronten... haha, maar die krijgen we dit jaar niet meer :P

Ik snap de commotie ook niet, even als voorbeeld: F1 tornado = F1 windhoos, het is puur de Nederlandse vertaling van  tornado (Engels).
Wij als Nederlanders kunnen dus rustig zo over een Amerikaanse tornado zeggen: Het was een F5 windhoos. :)
En andersom kan het uiteraard ook :)
Gister hebben we gewoon te maken gehad met een tornado/windhoos/wervelwind, voortaan maar zo zeggen :P

Groeten, Weerfreak ;)

Puur uit meteoroloisch oogpunt zou ik de schifting op ontstaanswijze willen maken. Tornado's zijn per definitie te koppelen aan mesocyclonen van (onweers)buien in dynamische omstandigheden.
Hozen (spouts) ontstaan door het stretchen van low level vorticiteit nabij lokale convergentie gebieden bij voorkeur in grofweg 'scheringsloze' settings. Vaak genoeg zelfs zonder bui in de nabijheid.

De discussie heeft wel wat weg van de 'wel-niet orkaan discussie' van vorige week  ;).

jonkheer

KNMI heeft het het over dat aan zee de wind toeneemt tot krachtig en hard, mogelijk stormachtig. Mogelijk dan langs de kust zware windstoten.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 04 nov 2013 - 15:55
Puur uit meteoroloisch oogpunt zou ik de schifting op ontstaanswijze willen maken. Tornado's zijn per definitie te koppelen aan mesocyclonen van (onweers)buien in dynamische omstandigheden.
Hozen (spouts) ontstaan door het stretchen van low level vorticiteit nabij lokale convergentie gebieden bij voorkeur in grofweg 'scheringsloze' settings. Vaak genoeg zelfs zonder bui in de nabijheid.

De discussie heeft wel wat weg van de 'wel-niet orkaan discussie' van vorige week  ;).

De discussie van vorige week met wel of niet orkaan vond ik ook nogal raar. Het was geen orkaan, het was een "normaal" lagedrukgebiedje van polaire origine die wind met tijdelijk orkaankracht produceerde (als ik het zo goed benoemd heb :P).
Een echte orkaan/hurricane is een tropische cycloon die hier simpelweg niet voorkomt. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op ma 04 nov 2013 - 16:26
De discussie van vorige week met wel of niet orkaan vond ik ook nogal raar. Het was geen orkaan, het was een "normaal" lagedrukgebiedje van polaire origine die wind met tijdelijk orkaankracht produceerde (als ik het zo goed benoemd heb :P).
Een echte orkaan/hurricane is een tropische cycloon die hier simpelweg niet voorkomt. :P
Helemaal mee eens, en naar mijn idee het enige correcte antwoord.
Maarja, daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld  ;D.
Ergens begrijp ik de verwarring wel, zie de schaal van beaufort. Ergens gaat het fout bij de definitie.
Zo is de tornado ook niet overal eenduidig gedefinieerd.

Ik zou vwb tornado's de zojuist aangedragen typering tekenen.

ron12

Hebben we vandaag niet de koudste herfst dag van deze herfst te pakken,nu maar 6.8 graden in Nijmegen.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Citaat van: NitroGenetics op ma 04 nov 2013 - 03:23
dat is best makkelijk te vertellen, windhoos is een nederlandse vertaling van een tornado. maar we zijn Nederlanders en dus spreken we het uit als een nederlander. snap niet dat mensen er zo in verwarring mee komen.

Ik noem het dan liever wervelwind. Windhoos vind ik zo afgezaagd. Wervelwind klinkt nog een beetje stoer. In feite is het gewoon een lichte tornado, maar omdat ze niet zo zijn als in Amerika, noemen ze het maar geen tornado. Eigenlijk moeten we gewoon zeggen dat er tornado's zijn geweest, maar in Nederland vinden we dat doorgaans blijkbaar overdreven.

@Weerfreak

Klopt volgens mij ook. Behalve als er een minstens 1 uur achtereen een volle orkaankracht staat in een gewone depressie, kan men volgens het KNMI ook spreken van een serieuze orkaan ter plaatse. Het zijn dan wel niet zulke als in Amerika, maar het gaat inderdaad om een uurgemiddelde. Dat is, heb ik onlangs nog gelezen, slechts 1 keer in Nederland voorgekomen.

Lees het gehele stukje onder het fotootje:
http://www.knmi.nl/cms/content/25772/orkaan
Bron: KNMI

TaL

Als we kijken naar de GFS 12z run blijven er koude bellen vanuit Canada de Oceaan oplopen waardoor depressies blijven ontstaan. Daardoor zien we de ene depressie na de andere tevoorschijn komen zodat hogedruk helemaal geen kans maakt in het o zo winterse noorden voor ons.

Het resultaat is wss nog weken een denderende WC, maar we hebben gezien dat dit helemaal niet ellendig en troosteloos moet zijn, voor mij zijn dat mooie kaarten :) We zijn tenslotte nog maar herfst!
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Arend

Citaat van: Marsel op ma 04 nov 2013 - 16:59
Helemaal mee eens, en naar mijn idee het enige correcte antwoord.
Maarja, daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld  ;D.
Ergens begrijp ik de verwarring wel, zie de schaal van beaufort. Ergens gaat het fout bij de definitie.

Zou het de scheepvaart wat uitmaken wat de oorsprong van het monster is? Volgens mij ligt daar het probleem. Stelletje landrotten.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jelte

Citaat van: Arend op ma 04 nov 2013 - 20:43
Zou het de scheepvaart wat uitmaken wat de oorsprong van het monster is? Volgens mij ligt daar het probleem. Stelletje landrotten.  ;)

Dat is ook een beetje het probleem met al dit gedoe. Of je dak nu wegwaaid door een tropische orkaan of een niet-tropische orkaan, het maakt niet zoveel uit. Het ontstaan is verschillend, maar de mensen op de grond merken daar niets van (behalve misschien dat een niet-tropische orkaan wat kouder aanvoelt).
Of je huis nou plat wordt gelegd door een tornado uit een suppercell, of een tornado uit een niet-supercell, dat maakt ook weinig uit, niet? Het verschil is alleen interessant voor meteorologen en het zou beter zijn als die gewoon jargon ontwikkelen wat het onderscheid makkelijker maakt voor de kenners, dan dat er een discussie ontstaat over of een niet-tropische orkaan ook wel een orkaan kan zijn.
Puur linguistisch gezien is het onderscheid er namelijk helemaal niet. 10 min windsnelheid gemiddelde boven 118 km/h, is 12 Bft en daarmee heet het een orkaan op de beaufort schaal. Op de Saffir Simpson schaal voor tropische orkanen is 1 minuut 118+ overigens al voldoende.
Verwarrend? Ja. Maar kun je niemand over terecht wijzen.

En wat betreft tornado's is het hetzelfde. Amerikanen maken onderscheid meteorologisch op basis van tornado's die wel of niet op een supercell gebaseerd zijn. Maar ze noemen het allebei een tornado.
Sterker nog, volgens bronnen gaat het bij een aanzienlijk gedeelte van de Amerikaanse tornado's in feite om 'spouts' als je het goed gaat bekijken (bron: http://ww2010.atmos.uiuc.edu/%28Gh%29/guides/mtr/svr/modl/line/torn.rxml)

De oorsprong van het woord is het Spaanse 'tronada', wat onweersbui betekent. Vroeger heette een onweersbui dus al snel een tornado om het nog verwarrender te maken. Een tornado is dus niet iets wat binnen vastgestelde parameters benoemd kan worden.
En om het helemaal verwarrend te maken gebruikten mensen vroeger het woord 'cycloon' voor tornado's en windhozen, wat een mooi bruggetje is met de orkaandiscussie.  ;D

Goed, wil de meteorologie dus in de toekomst deze dingen duidelijk afgebakend hebben (want nu proberen mensen onderscheid te maken en definities af te bakenen die helemaal niet afgebakend zijn) dan zul je aparte benamingen voor de aparte fenomenen moeten verzinnen.
Tot die tijd is een windhoos hetzelfde als een tornado, en kan een spout gewoon zowel als hoos als tornado worden betiteld. Tot die tijd is een tropische orkaan (categorie 1 op de Saffir Simpson schaal oftewel 1+min 119km/u of meer) een orkaan en is elke storm die 12Bft haalt (10+min meer dan 118km/u gemiddeld)  ook een orkaan. Verwarrend, maar waar.


Powered by EzPortal