Herfst discussietopic 2013

Topic gezien door 126725 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 30 aug 2013 - 10:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Citaat van: ron12 op do 05 sep 2013 - 09:18
Toeval dit jaar maart zeer koud,en september zeer warm tot nu dan.We hebben dit jaar wel een hele bijzondere weer jaar tot nu :)

De eerste 6 maanden van dit jaar waren veel te koud, niet alleen maart. Zondag lijkt het wel eindelijk ( voor de tuin ) eens te gaan plenzen.
Never Stop Exploring

ron12

Citaat van: Edwin op do 05 sep 2013 - 09:56
De eerste 6 maanden van dit jaar waren veel te koud, niet alleen maart. Zondag lijkt het wel eindelijk ( voor de tuin ) eens te gaan plenzen.
ik bedoelde eigenlijk de maanden waar een siezoenwissel plaats vond (winter/lente- en nu zomer/hersft
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Mrkos

Wat is die Pluim bagger geworden vergeleken met die van 2 dagen geleden dacht ik. Nu duiken we op zondag al onder de 20!!

jones

Gaat goed hier nu :) zitten al over 28°C heen!

Marsel

Citaat van: Mrkos op do 05 sep 2013 - 11:55
Wat is die Pluim bagger geworden vergeleken met die van 2 dagen geleden dacht ik. Nu duiken we op zondag al onder de 20!!
Absoluut! Niet al te best voor hen die van het huidige weertype houden. Onzekerheid is verdwenen en relatieve koelte lijkt ons voorland.
Het had van mij nog even mogen voortduren, de potentie was er, maar het mocht niet zo zijn. Met pijn in het hart zullen we als warmte liefhebbers zijnde vrijdag toch echt definitief een punt moeten zetten achter die tropische temperaturen.
Ach, het was/is een mooi toetje, toch?!
Laten we ons eerst focussen op de overgang naar de polaire luchtmassa, immers morgenavond toenemend onweersachtig...

ron12

Nijmegen nu 30.8 graden,De 8ste tropische dag dit jaar hier ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Romigo

Citaat van: Marsel op do 05 sep 2013 - 12:45
Absoluut! Niet al te best voor hen die van het huidige weertype houden. Onzekerheid is verdwenen en relatieve koelte lijkt ons voorland.
Het had van mij nog even mogen voortduren, de potentie was er, maar het mocht niet zo zijn. Met pijn in het hart zullen we als warmte liefhebbers zijnde vrijdag toch echt definitief een punt moeten zetten achter die tropische temperaturen.
Ach, het was/is een mooi toetje, toch?!
Laten we ons eerst focussen op de overgang naar de polaire luchtmassa, immers morgenavond toenemend onweersachtig...

Vandaag nog even doorbijten/genieten en dan wel een mooie afsluiting van het zomerweer met onweer. Ik hoop vanavond op een Grande Finale. Sluiten we het zomerseizoen wel in stijl af.  :P

Danny

Veel regen met name voor het noord oosten van Nederland in de laatste GFS verwachting.
Zondag is de natste dag van het weekend met in het oosten maxima van 14 tot 15 graden in de regen.......

dondertje127

Heb even foto's gemaakt met de data's en recordtemperaturen (meteen de kouderecords erbij tot dan toe maar daar heb ik nog geen tijd in gestoken of er nog meer nieuwe records zijn die ik gemist zou kunnen hebben) uit deze officiele KNMI kalender van 1994. Ik mag aannemen dat deze bronnen niet liegen.
Het zou kunnen dat sommige stations die jij opsomde dan misschien niet onder de officiële KNMI stations vallen, of iemand heeft verkeerde informatie verstrekt. Het lijkt me sterk dat het KNMI ernaast zit. Hoe dan ook vind ik het leuk om dit soort gegevens te delen. Jammer dat veel exacte recordtemperaturen zo moeilijk te achterhalen zijn op de officiële website van het KNMI. Eigenlijk zou ik weer eens een kalender moeten aanschaffen daar als ze nog een dergelijke kalender hebben als deze, maar dan van 2014.

September:


Oktober:


November:
*

(Bron staat bij alle drie bovenaan vermeld).

* De 18.8°c graden op 22 november is dan het oude record. Heb ik in 2006 heel erg slecht opgelet (schrijf hem gelijk bij).

Van oktober 2005 was echt het warmste laatste weekend ooit.
http://nos.nl/artikel/52913-warmterecord-laatste-weekend-oktober.html

http://www.knmi.nl/klimatologie/maand_en_seizoensoverzichten/maand/okt05.html

Wel frapant dat net voor die 28e nog wel op een 27e oktober een warmterecord staat van dik 26 graden op die datum.
Jammer dat ik nergens de exacte temperaturen kan terugvinden. Heb ze destijds meteen opgeschreven om het ook niet te vergeten.

Misverstand over Twente/Enschede. Natuurlijk is Enschede ook niet heel Twente, dat is waar. Ik had Twente met Enschede aangeduid, dat moet natuurlijk niet.

ron12

Helaas is die mooie zomer al weer verleden tijd,ach ja daar zong Gerard Cox al eens over
aan alles komt eind ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Citaat van: ron12 op za 07 sep 2013 - 18:21
Helaas is die mooie zomer al weer verleden tijd,ach ja daar zong Gerard Cox al eens over aan alles komt eind ;)

Mooi liedje waar ik altijd een beetje een heimwee gevoel van krijg. Wel vind ik het een beetje voorbarig, want het zou zomaar kunnen dat we nog wat mooie daagjes op termijn krijgen. This summer ain't over... ;)

Romigo

Citaat van: Tyshane op za 07 sep 2013 - 20:00
Mooi liedje waar ik altijd een beetje een heimwee gevoel van krijg. Wel vind ik het een beetje voorbarig, want het zou zomaar kunnen dat we nog wat mooie daagjes op termijn krijgen. This summer ain't over... ;)

Je hebt gelijk Tyshane het Azoren hoog heeft volgens de Amerikanen intenties om opnieuw voor een paar mooie dagen te zorgen met temperaturen van 20+. Maar goed, zoals altijd, het wel LT.

Weerfreak 1337

Dinsdag mogelijk bar en boos.

Artikel van Meteo Consult:
Dinsdag mogelijk veel regen en wind.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Op naar de herfst. Ik stel me er weer helemaal op in. En toch vind ik dat een heel erg mooi seizoen :)
Nu kan ik het wel beter aan dan afgelopen jaren, omdat de zomer van 2013 een geweldige zomer was! :D (juli, augustus en deels september).

jones

Jammer, niet echt meer zomerse situaties in het vooruitzicht :( Vanaf nu de regenachtige en grijze maanden doorbijten en hopelijk zit alles er weer witter uit richting december :P

Jan van Ooijen

De 17de kans op windstoten volgens het Amerikaans weermodel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM

Hoe denk je over de wind morgen, Jan?

Weerfreak 1337

Erg nat in mijn regio en omstreken!  :o
Hoek van Holland(+-5km van Monster) registreert 40+ mm ! M'n eigen weerstation geeft nu 35,8mm aan. 1 kuststation hoger nauwelijks 2mm. Zo zie je maar weer hoe lokaal alles kan zijn. Op de ene plek valt een bak regen, terwijl het op een andere plek juist nauwelijks geregend heeft.
Is ook wel te merken, veel pittige regen- en onweersbuien gehad en nu gestage stevige regen. Het zeewater doet goed zijn werk, alles intensiveert.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weerfreak 1337

Onstuimige Dinsdag  10 - 09 - 2013


Na twee dagen met fikse regen- en onweersbuien, zet het herfstweer zich dinsdag voort.
Niet alleen de buien blijven een rol spelen, ook de wind gaat fors in kracht toenemen. GFS komt op dit moment met een volle windkracht 8 aan de zuidwest- en westkust morgenavond, met daarbij een behoorlijke hoeveelheid neerslag. ECMWF heeft de timing en de positie wat anders liggen. Maar ook dit model komt met veel regen en wind. Beide modellen laten het zwaartepunt over het westen en zuidwesten vallen, met daar windstoten tot tegen de 90 km/u. Het noorden houd het tot nu toe in de berekeningen, beduidend rustiger. Alles veroorzaakt door twee rondtollende laagjes waarvan er eentje morgen via de Noordzee Nederland binnenschuift. Aan de westzuidwestzijde ervan bevind zich het krachtigste windveld. Bovendien worden deze laagjes en de bijbehorende buien nog eens extra gevoed door een koudeput hoog in de atmosfeer.

Wind ECMWF, Luchtdruk en 500hPa (+- 5km) temperatuur en wind GFS.










Voordat deze eerste echte herfstsituatie zich voordoet, zet zich het patroon van vandaag en gisteren voort. Buien, met kans op onweer en hagel. Op dit moment trekken de meeste losse buien over het midden en noorden, terwijl de zuidelijke helft te maken heeft met een buiig regengebied.  Deze trekt geleidelijk weg naar het oosten. Vannacht leeft de buiigheid weer op, maar beperkt zich dan tot de kustprovincies, er is dan ook kans op onweer en hagel. Ook de wind houd zich nog redelijk in. Naarmate de dinsdag vordert worden de buien talrijker en intensiever en komen geleidelijk verder het land in als gevolg van de dagelijkse gang. Plaatselijk valt 20 millimeter of meer. Bovendien begint de wind fors aan te trekken naarmate het laagje dichterbij komt. De oorzaak van de buien ligt bij de al eerdergenoemde koudeput boven onze omgeving.
De temperaturen op plusminus 5 kilometer hoogte liggen  rond de -24 en -26 graden. GFS en EC zijn het daarin vrijwel eens. In combinatie met het warme zee en kustwater, welke zo'n rond de 20 á 21 graden ligt, veroorzaakt dit een groot temperatuursverschil tussen het aardoppervlak en 5 kilometer hoogte. (40-44 graden verschil) De komende 24 uur blijft de koudeput nog aanwezig en daarmee blijven er opnieuw stevige regen- en onweersbuien ontstaan, welke met name in de kustprovincies een behoorlijke plens water kunnen achterlaten.
Als afsluiter van het geheel trekt er bij het laagje waarschijnlijk een zeer actief buien/neerslaggebied over het land, waarvan de timing en de positie nog niet zeker zijn. Vooral GFS maakt het bond met fikse hoeveelheden. ECMWF is wat zuiniger met de neerslag.

ECMWF, 500hPa (+- 5km) temperatuur



De verwachtte neerslag door GFS



Neerslagsom tot en met donderdagmiddag (GFS)



Bronnen kaarten: Wetterzentrale Meteo Consult

Groeten, Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op ma 09 sep 2013 - 18:47
Is ook wel te merken, veel pittige regen- en onweersbuien gehad en nu gestage stevige regen. Het zeewater doet zijn werk....
Inderdaad. De hele dag viel het me al op dat buien vlak voor de kust de meest uitgesproken activatie doormaken.
Nog veel interessanter wordt het echter achter het huidige regengebied alwaar zich de grootste massa kou op hoogte bevindt. Dat levert vannacht boven onze warme kustwateren enkele honderden joules aan CAPE op. Met het ruimen van de bovenstroming komen vooral de westelijke en zuidwestelijke kusten dan vol in de vuurlinie te liggen.
Later vanavond maar dus vooral vannacht ga ik dan ook uit van  enkele zware kustonweders.

Overigens morgenmiddag en -avond mogelijkerwijs een periode met echt hondenweer voor het (zuid)westen als we aan de westflank vh laag komen met 7, mogelijk 8 bft uit NW en zware windstoten onder begeleiding van intense buiige neerslag.
Goed in de gaten houden dat windveld. Ik heb inde verschillende uitvoer al gusts tot 55kt gezien....

EDIT: ah MC is ook bezig geweest zie ik. Zijn ze me/was weerfreak me net voor  :P.

Powered by EzPortal