Onweerskansen 5 augustus

Topic gezien door 59696 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 05 aug 2013 - 09:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Graphicnizor

Zie ik t dan verkeerd of is e kans van woensdag verschoven naar vandaag? was ook volop oostgewitter berekend...

StevenOverijssel

Bedankt voor de uitleg allemaal!!

Dat vind ik zo mooi aan dit Forum. Dat de "verstand hebbers" elkaar nog dingen kunnen uitleggen zonder dat er dingen gegooid worden naar elkaar en daarbij is het nog leerzaam voor de leken ook!


Ga zo door mannen ( en vrouwen ) !

En wat de onweer betreft :

ik laat het wel over me heen komen :) Eerst lekker genieten van het mooie weer en daarna kijk ik wel verder.


Grtz. Steven
Always in the mood for some thunder and lightning

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 05 aug 2013 - 16:18
Citaat van meteoconsult
****
Sluit mooi aan op de lijn die uitstaat. Midden en oosten voorlopig inderdad het interessantste.

Even kijken of ik mn afspraken vanavond nog kan verzetten  ;).

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op ma 05 aug 2013 - 16:33
Sluit mooi aan op de lijn die uitstaat. Midden en oosten voorlopig inderdad het interessantste.

Even kijken of ik mn afspraken vanavond nog kan verzetten  ;).

Toch ben ik eigenwijs en ga met WRF 4km mee, midden het zwaarste
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jens

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 05 aug 2013 - 16:34
Toch ben ik eigenwijs en ga met WRF 4km mee, midden het zwaarste

ik denk ook dat het midden het zwaarste krijgt
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Dennis


jornonweer

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 05 aug 2013 - 16:34
Toch ben ik eigenwijs en ga met WRF 4km mee, midden het zwaarste

als ik naar die kaart van WRF 4km kijk dan zit ik hier in het noordoosten van belgie toch ook niet slecht neem ik aan  :P
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 05 aug 2013 - 16:34
Toch ben ik eigenwijs en ga met WRF 4km mee, midden het zwaarste
Dat is toch niet eigenwijs Jan ;D, valt netjes in t aandachtsgebied.
Ik mag hopen dat WRF de boel goed beschrijft want dan hebben we nog een mooie avond voor de boeg :).

arjanbruggink

Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jur


StevenOverijssel

Waar zit die Vind ik leuk knop hiero ?? :P



[Edit voor Jur]
Always in the mood for some thunder and lightning

Eric

@jan, een hele stomme vraag deze keer. Ik lees nu dat het zwaartepunt misschien in het midden valt, hoe zit het met het Zuid-Limburgse vanavond ? Ik lees hier namelijk niets van op het forum ......
Wederom alvast dank voor het antwoorden !

Dennis

Citaat van: Eric op ma 05 aug 2013 - 16:48
@jan, een hele stomme vraag deze keer. Ik lees nu dat het zwaartepunt misschien in het midden valt, hoe zit het met het Zuid-Limburgse vanavond ? Ik lees hier namelijk niets van op het forum ......
Wederom alvast dank voor het antwoorden !

zie post http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4418.msg66107.html#msg66107

EAJ

Het plaatje van 16.34LT NOAA18.


jens

onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

jones

http://severeweatheroutlook.blogspot.be/

++ ER IS EEN WAARSCHUWINGEN VAN KRACHT VOOR ONWEER OP MAANDAG 5/8 ++

Een shortwave hoogtetrog zal deze namiddag/avond van SW naar NE over de benelux trekken en het bijhorend sterk PVA veld zal de atmosfeer danig destabiliseren. Vooral over oostelijke gebieden is er tegen die tijd nog een TE850 tong aanwezig met waarden rond 60°. De latente onstabiliteit kan in deze tong oplopen naar zo'n 1500 J/kg bij een LI rond -5°. In combinatie met een matige windshear en de nodige PVA is het de verwachting dat een geclusterd systeem tot ontwikkeling zal komen, hetzij over N-FR of over BE. Doordat de onstabiliteits/en severe weather indices nog enigzins matig uitslaan voorzie ik geen extreem zware buien maar eerder een klassiek MCS.

Daarbij is hagel mogelijk rond 2-3 cm (niet veel meer want daartoe is de 850-500 lapse rate niet groot genoeg en de kans op supercells te klein) en gusts rond 80-90 km/h. Lokaal kan vrij veel water vallen maar de relatief snelle treksnelheid en de PW lager dan 40mm geven aan dat het ook hier niet uitgesproken alarmerend lijkt.


Vanavond/vannacht wordt de onstabiele lucht uit onze regio verdreven al blijft deze stagneren net ten oosten van de Lage Landen.


Dennis

Eerste buien liggen tegen Zeeland zo aan - komt er een lijn NW-ZO ?


EAJ

En nog een plaatje dat drie kwartier na de NOAA18 is gemaakt.
NOAA15 om 17.14LT.

Thunderfreak

Toch activeerd het weer voor de zoveelste keer boven zee goed.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Energizer85

Kvind t allemaal dr niet zo indrukwekkend uitzien. Kan nog komen natuurlijk, maar heb er niet echt veel geloof in

Powered by EzPortal