Onweerskansen 5 augustus

Topic gezien door 59631 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 05 aug 2013 - 09:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis

Citaat van: LeMisérable op ma 05 aug 2013 - 12:59
Komt dat MCS (als het er 1 wordt) niet een beetje te vroeg?

is ook nog niet aanwezig - de vorming komt dan pas in de avonduren

Jan van Ooijen

Ik vraag me ook af of die wel komt, als er lijnvorming aan het voorkomen is dan moet het wel een beste lijn zijn om genoemd te worden tot MCS. Voorlopig ga ik vanuit van meerderen cellen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 05 aug 2013 - 13:25
Ik vraag me ook af of die wel komt, als er lijnvorming aan het voorkomen is dan moet het wel een beste lijn zijn om genoemd te worden tot MCS. Voorlopig ga ik vanuit van meerderen cellen

het is ook spannend idd - KNMI noemde een soort "koppeling"

Jan van Ooijen

Citaat van: Dennis op ma 05 aug 2013 - 13:26
het is ook spannend idd - KNMI noemde een soort "koppeling"

Spannend wil ik het niet noemen, waar we helemaal niet op zitten te wachten is een MCS ;) Wil geen regenbrengers maar gewoon mooie cellen voor fotografie
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 05 aug 2013 - 13:38
Spannend wil ik het niet noemen, waar we helemaal niet op zitten te wachten is een MCS ;) Wil geen regenbrengers maar gewoon mooie cellen voor fotografie

ik wil een lichtshow in de nacht  ;)   Links onder bij NW France is de squall-line zone



Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 05 aug 2013 - 13:38
Spannend wil ik het niet noemen, waar we helemaal niet op zitten te wachten is een MCS ;) Wil geen regenbrengers maar gewoon mooie cellen voor fotografie

Inderdaad. Weg die grote lompe MCS dingen. Die hebben nu al zo vaak alles verpest. Gewoon mooie pulse storms, mooi voor de fotografie en vaak veel meer CG onweer dan in die hele systemen. Overigens viel ik zowaar van me stoel met de nieuwe guidance:

NEERSLAG:
Vanaf het einde van de middag van het zuidwesten uit toenemende kans op (onweers)buien. Voornamelijk op het koufront of eventueel advectief vanuit Frankrijk (al ontstaan ook daar moeizaam buien gezien bijvoorbeeld de progtemp van Trappes, te droog, inversie). Eerste buien Tussen 1 en 6 km aardig wat (unidirectionele) schering (40+ knopen), multicel lijnvorming behoort tot de mogelijkheden. CAPE-waardes 500-1000 J/kg, maar vanavond aan de grond dus al stabiel) Aantal ontladingen volgens Harmonie vanavond meest 100-150 per 5 minuten in SGG. KOUW is voor vanmiddag erg behoudend met de kansen, opvallend is dat de onweerskansen nu het hoogst zijn in het midden en zuidwesten. Dat is niet in lijn met het beeld.

Wat is dat nou voor een verrassend antwoord? Ongebruikelijke regio ;D Word het nou eindelijk eens wat? Timing is eindelijk uitstekend te noemen. zo tussen 17-21 uur, beste tijd van de dag voor onweer.

Mirandavdg

Hopen dat het westen ook nog wat krijgt, ga er nietvanuit al geeft weerplaza vanavond wel regen af in mijn regio.
Op dit moment trekt het hier steeds verder dicht, erg jammer.

SniperEye

Citaat van: Marsel op ma 05 aug 2013 - 10:02
Ha de 'pulse buien' :)!
Tja, de kans dat je daar echt grote problemen mee krijgt (wind maar vooral water) is in bepaalde situaties groter dan bij de door velen zo geroemde MCS's in dynamischere situaties. Zeker als zo'n pulse geval zich boven je stad nestelt om vervolgens compleet leeg te regenen.
Met die 40kts 0-6km shear en de lokaal gunstige heliciteit over het ESE moeten we deze dag wel in de gaten houden, vooral omdat convectie eind van de middag en begin van de avond voor een deel surface based is.
Jij zit in ieder geval weer vrij goed snipe!

Dat ik goed zit is fijn om te horen :) Die situatie zoals dinsdag 2 weken geleden, dat ligt nu toch niet voor de hand hoop ik?

Marsel

@Jan en Dennis
Mannen, de term MCS staat technisch gezien voor een grote verscheidenheid aan meercellige convectieve systemen en hun drukanomalien die zich op mesoschaal ontwikkelen. Een squall met daarachter een ' trailing' stratiform neerslaggebied bijvoorbeeld is een MCS met interne oplijning. Een zomerse bowecho hetzelfde laken en pak.
De term MCS staat voor veel meer dan alleen maar die lompe pannenkoekvormige schijven die we zo goed kennen.

Overigens, ook ik ga in eerste instantie uit van de losse cellen zoals eerder aangehaald. Later op de avond als de hoogtetrog wat meer inbreng krijgt wellicht wat meer clustering. Nog steeds zwaartepunt midden en oosten zoals beschreven.
Uiteraard als buiigeid wat geclusterd wordt zal het strakke windregime inderdaad voor mogelijke interne oplijning zorgen. Maar grootste kans daarop zoals eerder aangehaald nog steeds die zone over het ESE-Benelux en W-DU.

hj32

vanaf hoelaat gaat dit serieus worden?
frankrijk zit ook een met dekseltje nog...hoelaat kunnen we ongeveer los?

Dennis

Citaat van: Marsel op ma 05 aug 2013 - 14:51
@Jan en Dennis
Mannen, de term MCS staat technisch gezien voor een grote verscheidenheid aan meercellige convectieve systemen en hun drukanomalien die zich op mesoschaal ontwikkelen. Een squall met daarachter een ' trailing' stratiform neerslaggebied bijvoorbeeld is een MCS met interne oplijning. Een zomerse bowecho hetzelfde laken en pak.
De term MCS staat voor veel meer dan alleen maar die lompe pannenkoekvormige schijven die we zo goed kennen.

Overigens, ook ik ga in eerste instantie uit van de losse cellen zoals eerder aangehaald. Later op de avond als de hoogtetrog wat meer inbreng krijgt wellicht wat meer clustering. Nog steeds zwaartepunt midden en oosten zoals beschreven.
Uiteraard als buiigeid wat geclusterd wordt zal het strakke windregime inderdaad voor mogelijke interne oplijning zorgen. Maar grootste kans daarop zoals eerder aangehaald nog steeds die zone over het ESE-Benelux en W-DU.


TY Marsel - wat me wel eigenlijk steeds verbaast in de laatste periode met kansen voor onweer dat het bij/over ons land gewoon niet meer echt wil exploderen - enig idee daarover?

Marsel

Citaat van: Dennis op ma 05 aug 2013 - 14:56

TY Marsel - wat me wel eigenlijk steeds verbaast in de laatste periode met kansen voor onweer dat het bij/over ons land gewoon niet meer echt wil exploderen - enig idee daarover?
Tja, goede vraag Dennis.
Veel hangt uiteraard samen met timing en de details. Nederland is maar een heel klein stukje land, nota bene aan de NW punt van een continent, dus als je zwaar weer overhead wilt laten ontstaan zul je echt alles moeten laten kloppen. De kans dat die optimale omstandigheden zich net buiten onze landsgrenzen bevinden is natuurlijk levensgroot. Dagen waarop buien echt boven ons land ontstaan zijn dan ook zeldzaam. Echter,  als t dan gebeurt zijn t vaak gedenkwaardige momenten.
Of er iets groters speelt is mij onbekend. Ik denk dat we vaak gewoon pech hebben.

Jan van Ooijen

WRF 4KM is toch wel een model dat veelvuldig gebruikt wordt door meteoconsult... Je raad misschien al wel waar Zaltbommel ligt....

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Marsel op ma 05 aug 2013 - 15:58
Tja, goede vraag Dennis.
Veel hangt uiteraard samen met timing en de details. Nederland is maar een heel klein stukje land, nota bene aan de NW punt van een continent, dus als je zwaar weer overhead wilt laten ontstaan zul je echt alles moeten laten kloppen. De kans dat die optimale omstandigheden zich net buiten onze landsgrenzen bevinden is natuurlijk levensgroot. Dagen waarop buien echt boven ons land ontstaan zijn dan ook zeldzaam. Echter,  als t dan gebeurt zijn t vaak gedenkwaardige momenten.
Of er iets groters speelt is mij onbekend. Ik denk dat we vaak gewoon pech hebben.

ja klopt ons land is niet "bepalend" in die zin - toch zijn er idd gedenkwaardige onweerdagen te noemen - goed we wachten af of er vandaag zo'n dag bijgeteld kan worden
Of er idd een groter iets speelt ... ja dat vraag ik me wel af

Thunderfreak

Blijf erbij dat het te maken heeft met de winters de laatste jaren,het zakt al enkele jaren de onweersdagen en de Noordzee is ook niet bepaald goed gegund.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Jan van Ooijen

Citaat van meteoconsult

Om buien te laten ontstaan, is extra hulp nodig. Bij voorbeeld in de vorm van een convergentielijn, een lijn waarlangs de wind draait. Zo'n lijn lijkt laat vanmiddag en vanavond te ontstaan, als vanuit het westen een zeewind invalt. Op dit zeewindfront kan wel wat meer bewolking ontstaan en kan een enkele bui voorkomen, zo berekenen enkele weermodellen vandaag.  Zware buien worden dat waarschijnlijk niet, daar is in de huidige situatie nog duidelijk meer voor nodig.

Die hulp zou er vanavond kunnen komen, in de vorm van een bovenluchttrog die vanuit het zuidwesten op ons land afkomt. Het is een bovenluchtstoring die ervoor zorgt dat tijdens de passage ervan de lucht vanaf de grond een poosje geforceerd gaat stijgen. Het verhaal dat hierachter zit, is erg technisch en laten we nu even achterwege. Het gevolg is wel duidelijk. Terwijl de lijn waarlangs de wind draait verder het land op trekt, worden de omstandigheden voor de vorming van (potentieel heftige) buien snel gunstiger. Zoals het nu lijkt, kan het in het oosten van Brabant, Limburg, de Achterhoek en Twente vanaf een uur of 8 ook daadwerkelijk gaan gebeuren. In de rest van he t land valt het waarschijnlijk mee, al moet je dit soort dingen wel steeds goed blijven volgen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 05 aug 2013 - 16:18
Zoals het nu lijkt, kan het in het oosten van Brabant, Limburg, de Achterhoek en Twente vanaf een uur of 8 ook daadwerkelijk gaan gebeuren. In de rest van he t land valt het waarschijnlijk mee, al moet je dit soort dingen wel steeds goed blijven volgen.

dat zou betekenen dat het westen weer zonder onweer zit en de warmte als het ware gewoon "weggeblazen" wordt ipv met onweersbuien

TaL

Citaat van: Dennis op ma 05 aug 2013 - 16:22
dat zou betekenen dat het westen weer zonder onweer zit en de warmte als het ware gewoon "weggeblazen" wordt ipv met onweersbuien

zou heel goed kunnen want hier is de temperatuur al gezakt van 27 naar 23 graden en de wind gedraaid van zuid naar noordwest
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Zierikzee

We gaan het zien. Zwaluwe vliegen al laag. Af en toe komt er een windvlaagje van af zee.
Onweersdagen 2014:4 dagen

martijn

Dan pissen wij ook naast de pot als dat zo is

Powered by EzPortal