Onweerskansen 17 en 18 maart

Topic gezien door 29746 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 12 mrt 2012 - 21:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pascal Soomers

Ook maar even afwachten hoelaat het KF zaterdag overkomt lijkt me.
Tot nu toe vindt ik dat nog niet echt duidelijk, morgen weten we weer meer.

When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

Vanavond eens een update schrijven denk ik, hopen dat EC ook met wat SRH op de proppen komt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Wilfred Janssen

GFS geeft wel wat SRH, niet schrikbarend hoog maar toch wel iets:
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Jan van Ooijen

Citaat van: Wilfred Janssen op do 15 mrt 2012 - 17:44
GFS geeft wel wat SRH, niet schrikbarend hoog maar toch wel iets:

Dit is nog de oude run, straks even kijken wat er uit de nieuwe komt. Mogelijk een dynamisch celletje is niet uit te sluiten.

Edit: slechte kaarten van GFS
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Wilfred Janssen

Zag het, instabiliteit valt wat tegen, zijn beter geweest. Maar het schommelt de hele tijd per run (ben 2011 nog niet vergeten ---> dag van te voren alles weg)
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Dennis


Wilfred Janssen

ECMWF 12Z toch wat CAPE voor ons :D
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Wilfred Janssen

Ook de nieuwe run van GFS is weer een stuk positiever wat betreft onweer, zowel de instabiliteit en het dynamische aspect zijn naar mijn mening een stuk beter:

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Jan van Ooijen

Stukje van KNMI Guidance

Een hogedrukgebied boven de Balkan zakt geleidelijk verder naar het zuidoosten weg en verliest langzaam zijn invloed op ons weer. De zuidelijke stroming waarmee zachte wordt aangevoerd draait zuidwest waardoor er vochtige lucht het land binnenstroomt. Vanmiddag wordt er van het zuiden uit weer iets drogere lucht aangevoerd. Een frontaal systeem dat nu nog net ten westen van Ierland ligt komt langzaam dichterbij en bereikt zaterdagavond laat ons land. Aan de voorzijde van dit front wordt morgen met een zuid tot zuidwestelijke stroming zachte en vochtige lucht aangevoerd. Met theta-w waarden op 850 hPa van 10 graden is de atmosfeer dan bovendien potentieel onstabiel. Aan de oostflank van een grootschalige hoogtetrog langs 10 WL trekt er zaterdagmiddag bovendien een kortgolvige hoogtetrog van zuidwest naar noordoost over het land.



In de middag wordt de atmosfeer dermate onstabiel dat er convectieve bewolking kan ontstaan die met name in het midden en oosten van het land kan uitgroeien tot Cb's. Progtemps laten toppen toe tot FL300 en de CAPE gaat alweer naar waarden van net boven de 500 J/kg, hetgeen voor half maart aan de forse kant is. Zowel dynamische als thermische forcering kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Voor de thermische forcering zal veel afhangen van de hoeveelheid instraling en de daarmee samenhangende maximumtemperatuur. In de loop van zaterdagavond komt in het westen van het land de frontale bewolking dichterbij.



Morgenochtend kan er in het westen van het land al wat lichte neerslag uit de middelbare bewolking vallen. Opvallender is echter het buiensignaal in de middag. De buien ontstaan boven het midden maar vooral boven het oosten van het land, mogelijk kan hier al een klap onweer bij zitten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Convergentie lijn ingetekend bij het KNMI,


Wilfred Janssen

Dat is al erg mooi Ramon! Hopen dat bij de nieuwe analyses de convergentielijn wat hoger wordt ingetekend. Dan hebben we een mooie trigger en zijn we niet afhankelijk van de instraling van de zon en dergelijke ;)

Edit:

In de kaarten van WRF is wel een vorm van een convergentielijn terug te vinden, dit in tegenstelling tot GFS en ECMWF:

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Marsel

Ben benieuwd morgen. Vrij vroeg in het seizoen al mogelijkheid tot een paar buien in een 'zomerse' setting.
Gisteren viel mij een langzaam opvullend ULL boven Spanje en Portugal op. Daar toen gemakkelijk 800-1300 J/Kg aan CAPE en een paar forse regen- en onweersbuien. Vandaag in die omgeving beduidend minder onstabiel (wel een paar onweersbuien nog mogelijk) terwijl het laagje op hoogte wordt opgenomen in de algemene circulatie behorend bij de hoogtetrog west van de UK. Deze evolutie laat het systeem als een kortgolvige hoogtetrog over NL trekken in de loop van zaterdag waardoor de onstabiliteit ook in onze omgeving toeneemt. Niet schokkend maar wel vroeg in het seizoen :).
Enkele buien mogelijk met onweer lijken mij in de middag mogelijk voor de centrale maar vooral de (zuid)oostelijke delen van NL. Verwacht er voorlopig niet te veel van (ook dynamisch gezien, dat zal van de details afhangen), maar hé, het begin is er in ieder geval!  ;D

Weatherboy

De eerste virituele misser voor ons. Jammer! Ik heb wel het idee dat elke run aan het afbouwen is kwa onweerskansen. Helaas lijkt in de laatste GFS run alles weer voor Duitsland te zijn. Gelukkig mogen we niet klagen want een onweerskans op 18, jawel 18 maart!!, is vrij bijzonder en dan van dit kaliber. We wachten maar weer af (standaard zin :P). Ik hoop dat het koufront wat op zich laat wachten dat het westen ook wat mee pakt. Overigens kan het koufront ook nog heftig uitpakken, want die smelt samen met de hoogtetrog.

Tyshane

Citaat van: Weatherboy op vr 16 mrt 2012 - 09:40
De eerste virituele misser voor ons. Jammer! Ik heb wel het idee dat elke run aan het afbouwen is kwa onweerskansen. Helaas lijkt in de laatste GFS run alles weer voor Duitsland te zijn. Gelukkig mogen we niet klagen want een onweerskans op 18, jawel 18 maart!!, is vrij bijzonder en dan van dit kaliber. We wachten maar weer af (standaard zin :P). Ik hoop dat het koufront wat op zich laat wachten dat het westen ook wat mee pakt. Overigens kan het koufront ook nog heftig uitpakken, want die smelt samen met de hoogtetrog.

Tja beetje dubbel dus. Het is ook niet logisch nu al een heel dynamische zomerse setting te verwachten met dito severe weather. Het is al gaaf inderdaad dat deze kans er uberhaupt is zo vroeg in het seizoen en dat is een mooi moment om allemaal weer in te haken. ;) Ik vind de laatste run dus juist wat minder gunstig, maar die ervoor juist weer wel, het hobbelt, zoals gewoonlijk, wat op en neer. Maar het feit dat het steeds terug in de kaarten staat, stemt mij gunstig.

mauriceb

Ziet er allemaal weer leuk uit, we hebben er even op moeten wachten maar dan toch is eerste onweersbuien van het jaar.


Nice :)

Jan van Ooijen

Vanavond schrijft Ramon Oost een update
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JorisK

Ik ben benieuwd! :) Op rtl weer zojuist had Peter het wel over buien, maar niet over onweer, ben benieuwd wat er morgen gaat gebeuren.

GekkeLeo

Citaat van: JorisK op vr 16 mrt 2012 - 20:07
Ik ben benieuwd! :) Op rtl weer zojuist had Peter het wel over buien, maar niet over onweer, ben benieuwd wat er morgen gaat gebeuren.
Is algemeen bekent dat Peter Timoteef geen onweerfan is :(

Diem

Citaat van: GekkeLeo op vr 16 mrt 2012 - 20:44
Is algemeen bekent dat Peter Timoteef geen onweerfan is :(
Klopt, maar hij zegt het echt wel hoor als er een reële kans op onweer is.
Het is gewoon zo dat de kans op onweer morgen niet zo groot is.
Ben benieuwd hoe de buien uitpakken morgen :)

Weerfreak 1337

Het is immers pas maart jongens :P De eerste echt stevige buien komen meestal rond het eind van april/begin mei :) Hoewel een onweersbuitje natuurlijk altijd leuk is :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal