Onweerskansen 26, 27 en 28 juli

Topic gezien door 160633 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 25 jul 2013 - 20:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

studio dewolf


Marsel

Citaat van: jorentje1997 op zo 28 jul 2013 - 10:50
Idd, onweer was top. Maar Lvl 3 waardig? Daar heb ik mijn twijfels over.
Dat is namelijk mijn grote struikelblok. Op beide dagen liep het overdag stuk door nachtelijke MCS invloeden.
Het waren juist de buien die eind van de middag en avond moesten ontstaan die serieus zwaar weer hadden moeten veroorzaken. Dat is op beide dagen in niet goed uit de verf gekomen.
Dat complex van afgelopen nacht was een complex wat een typisch '13 in een dozijn onweer' leverde met de gebruikelijke overlast: water, wind en bliksem. Daar stond die LVL3 niet voor uit.

jens

ah ok bedankt marcel,ziet er toch weer goed uit,temp op 850 hpa is 21 graden dat zijn temps van richting de 40 mogelijk bij voldoende instraling
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Tyshane

Nou zeg wat zijn we weer verwend, wat een dag, avond en nacht! Veel moois gezien, erg genoten. Flink wat onweer vannacht en een heleboel ontladingen inderdaad, zo gaaf altijd zo'n nachtelijke lichtshow.  :P De natuur hoorde ik ook even zuchten; eindelijk water. Lekker joh!

En nu mag de zon er weer door komen.  ::)  ;D  8)

Remy

Citaat van: jorentje1997 op zo 28 jul 2013 - 10:50
Idd, onweer was top. Maar Lvl 3 waardig? Daar heb ik mijn twijfels over.
Ik niet,het ging echt als een waanzinnige tekeer hier,mijn filmpje is na de regen waar ik wakker van werd,een tandje harder en we hadden voor mijn beleving een tropische storm kunnen noteren.
Was echt waanzinnig hier duss.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Arend

Citaat van: Fluffje op zo 28 jul 2013 - 10:39
Nou jah zeg, die neerslagsom klopt écht van geen bal, we hebben hier echt een enorme bak water en wind te verduren gehad. Valt me vaak op dat de metingen niet kloppen.

Dit is alleen de neerslag gemeten op de hoofdstations. In Veenendaal zit een KNMI-neerslagstation, de data daarvan zal de komende dagen wel beschikbaar komen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Tyshane op zo 28 jul 2013 - 11:02
Nou zeg wat zijn we weer verwend, wat een dag, avond en nacht! Veel moois gezien, erg genoten. Flink wat onweer vannacht en een heleboel ontladingen inderdaad, zo gaaf altijd zo'n nachtelijke lichtshow.  :P De natuur hoorde ik ook even zuchten; eindelijk water. Lekker joh!

En nu mag de zon er weer door komen.  ::)  ;D  8)
Haha, ach verwend is misschien een groot woord. Immers, je moet dit jaar gewoon tevreden zijn met elk onweer wat je mee pakt. En in dat opzicht ben ik- en zijn we- dat ook wel.
Maar dat de situatie wederom niet in z'n volle potentie benut is mag duidelijk zijn. Die eventuele losse cellen was waar ik, en vele met mij, zich op beide dagen op hadden verheugd. Logge MCS's zijn chase technisch op nachtelijke bliksem fotografie of een dikke shelf na niet eens zo interessant.

Tyshane

Citaat van: Marsel op zo 28 jul 2013 - 11:12
Haha, ach verwend is misschien een groot woord. Immers, je moet dit jaar gewoon tevreden zijn met elk onweer wat je mee pakt. En in dat opzicht ben ik- en zijn we dat - ook wel.
Maar dat de situatie wederom niet in z'n volle potentie benut is mag duidelijk zijn. Die eventuele losse cellen was waar ik, en vele met mij, zich op beide dagen op hadden verheugd. Logge MCS's zijn chase technisch op nachtelijke bliksem fotografie of een dikke shelf na niet eens zo interessant.

Ik begrijp wat je bedoelt Marsel, het had zeker veel mooier kunnen zijn en ik had ieder gegund wat hij of zij had willen hebben, maar ik kijk graag positief, en inderdaad ben ik gewoon tevreden met elk onweer dat komt. Ik ga uit van niets, dan kan je ook niet teleurgesteld zijn. Nou we hebben zeker niet niets gehad, maar een hele hoop, dus ik voel me wel verwend ja! :)

Ik probeer niet te veel te meten en te kijken naar hoe het had kunnen zijn, daar heb je eigenlijk niet veel aan in mijn optiek. Ik heb enorm genoten van gisteren en vannacht en dat is voor mij DE graadmeter! Als ik dan zie hoe het enthousiasme in dit forum bijvoorbeeld is, dan maakt dat het alleen nog maar leuker! De voorpret, moment supreme en de napret, ik vind het leuk! :)

SniperEye

Citaat van: Marsel op zo 28 jul 2013 - 10:02
Mogguh allemaal. Dat was 'm dan weer.
Over de gehele linie hebben we denk ik een tegenvallende 48h beleefd. Het had immers zo veel mooier kunnen zijn.


Amen :) Dank voor je enorme inzet hier op het forum. Het is elke keer weer erg leerzaam!

Remy

Citaat van: Marsel op zo 28 jul 2013 - 11:12
Haha, ach verwend is misschien een groot woord. Immers, je moet dit jaar gewoon tevreden zijn met elk onweer wat je mee pakt. En in dat opzicht ben ik- en zijn we- dat ook wel.
Maar dat de situatie wederom niet in z'n volle potentie benut is mag duidelijk zijn. Die eventuele losse cellen was waar ik, en vele met mij, zich op beide dagen op hadden verheugd. Logge MCS's zijn chase technisch op nachtelijke bliksem fotografie of een dikke shelf na niet eens zo interessant.
Helemaal mee eens,maar voor de film was dit er wel eentje uit het boekje :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

inca

1 leuke CC kunnen vastleggen voordat het met bakken naar beneden kwam :)


Warm Night, Striking Light. by Dennis Dekkers (70D here I come!), on Flickr
If you put your mind to it, you can accomplish anything! Canon 50D, EF-S 17-55 IS USM 2.8

Bertjeb

@marsel: nog bedankt voor je input de afgelopen dagen, het was een waar genoegen om voorzien te worden van de nodige kennis! Ondanks de magere resultaten a.g.v. het onvoldoende opwarmen door de MCS heb ik wel de mooiste shelf tot nu toe gezien.  ;) Nwe ronde nwe kansen!

mroffica

Citaat van: Bertjeb op zo 28 jul 2013 - 11:38
@marsel: nog bedankt voor je input de afgelopen dagen, het was een waar genoegen om voorzien te worden van de nodige kennis! Ondanks de magere resultaten a.g.v. het onvoldoende opwarmen door de MCS heb ik wel de mooiste shelf tot nu toe gezien.  ;) Nwe ronde nwe kansen!

ik sluit me daar volledig bij aan. absoluut de mooiste shelf tot nu toe gezien.
For the love of LiGhTnInG

Fluffje

Citaat van: Arend op zo 28 jul 2013 - 11:11
Dit is alleen de neerslag gemeten op de hoofdstations. In Veenendaal zit een KNMI-neerslagstation, de data daarvan zal de komende dagen wel beschikbaar komen.

Bedankt voor de info Arend  :)
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

jones

In ieder geval, het deed deugd om eindelijk eens fatsoenlijk onweer gehad te hebben, hopelijk moeten we er nu niet opnieuw zo lang op wachten :) gisteren viel er 21,4 mm en na middernacht nog eens 20,6 mm zodat deze juli opeens toch niet meer zo droog is :P

Overigens morgen opnieuw wat kansjes (prikpunt Brussel, morgennamiddag)

Mike25

Citaat van: Tyshane op zo 28 jul 2013 - 11:19
Als ik dan zie hoe het enthousiasme in dit forum bijvoorbeeld is, dan maakt dat het alleen nog maar leuker! De voorpret, moment supreme en de napret, ik vind het leuk! :)

Helemaal mee eens 8) vannacht toch leuke bui gehad 5 minuten even extreem straat blank en veel licht gezien ;D

donderblond

Hier was er vannacht niet heel veel, vooral in de verte leek het. Wel via die webcamlink kunnen zien hoe het elders tekeer ging  :) en ik ben blij met de shelf die zo mooi over ons heen trok. Voor volgende week ga ik erg goed opletten. We zijn dan een lang weekend buiten (festival). Net dat stukje over EML en Spaanse pluim gelezen en ook al snap ik de technische ins en outs niet, de beschrijving van de beweging en wat dat doet, is heel goed te snappen voor een leek.
Ik ga eens kijken via welke browser het forum het beste te lezen is op een Android foon en ik ga ook goed op Twitter letten.

Bedankt voor het gezellige meelezen (en de mooie foto's) en de nieuwe informatie die ik weer heb opgedaan!
"Because all I have left is the voice of the wind
Blowing through the door of our house!"

GekkeLeo


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Zierikzee

Heerlijke dag gister. Sinds 2 jaar weer echt onweer meegemaakt. En dan nog 2 dagen ook. Gisteravond om 11 uur heb ik de auto gepakt en ben ik pad gegaan.
Wat een show, hoog frequent bliksem. Heb genoten 8)
Onweersdagen 2014:4 dagen

Powered by EzPortal