Onweerskansen 26, 27 en 28 juli

Topic gezien door 160472 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 25 jul 2013 - 20:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Marlieke

Hier ook een erg mooie bui gehad. De donders waren niet echt heel hard of kwam het door de loeiharde wind dat ik ze misschien niet heel goed kon horen. Wel enorm veel weerlichten en ook een paar 'echte' bliksems. Heb ook nog even beneden staan genieten van al dat moois. Wel nam ik enige afstand van de ramen. En dat wil wat zeggen bij mij, want dat doe ik niet snel... O ja, de kindertjes sliepen gewoon overal doorheen...  :D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Ries

Vannacht om half 4 wakker geworden van wat onweer. Het ging niet wild tekeer ofzo, af en toe ´ns een felle lichtflits en mooie donder d´r achteraan, maar het was toch leuk om weer te horen. Toch al 2 goeie onweersbuien gehad dit jaar...

maestro1971

We kregen hier om een uur of 02:30 zoals gewoonlijk een klein stukkie mee, maar damn, wat een wind, wat een slagregens.Veel weerlicht ook, maar hoorde geen donders. Na 5 minuten was het voorbij en konden we weer rustig verder slapen.

Remy

Filmpje wordt nog verwerkt maar kan ieder moment klaar zijn:
Niet kijken als je epilepsie hebt  8)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Ries

gaaf zeg! Zo was het hier niet, voor zover ik heb meegekregen...

Aranka

Hier in Apeldoorn ging het echt flink tekeer. Al moet ik zeggen dat het maar 5 minuten extreem heftig was. Je merkte toen echt dat de bui hier recht boven hing. Het klonk zo hevig dat et leek alsof er een windhoos was bij wijze van, regen sloeg ontzettend hard tegen de ramen aan. Het klonk ook alsof er meerdere inslagen waren, zo hard en knetterend. Vlakbij mijn huis is een varkensstal in brand gevlogen maar de melding was pas 30 min na het hevige onweer dus onduidelijk of dit echt de oorzaak was. Zal wel, de eigenaar merkte het wellicht te laat. Zeker een uur onweer gehad met veel lichten, zoals anderen ook schrijven soms stroboscopische taferelen.

Marsel

Mogguh allemaal. Dat was 'm dan weer.
Over de gehele linie hebben we denk ik een tegenvallende 48h beleefd. Het had immers zo veel mooier kunnen zijn.

Een tweedaagse die vooral sterk werd beïnvloed door nachtelijke MCS'en of de restanten daarvan. Het moge duidelijk zijn dat dergelijke systemen de boel flink in de war geschopt hebben aangezien we grote problemen hadden met de opwarming als gevolg van dagelijkse gang. Met alle gevolgen van dien.
Vochthuishouding was dik in orde, op beide dagen overigens. Shear was er voldoende alsmede onstabiliteit. Dynamische ondersteuning viel wat tegen op vrijdag en op beide dagen ging het 'fout' op de aanwarming overdag in de gebieden waar de grenslaag nog steeds uitermate vochtig was.....
Zo kan het zijn dat alle seinen op rood stonden maar er, in ieder geval voor ons land, van uitermate zwaar weer alleen op zeer lokale schaal sprake was.
Toch moet ik zeggen dat de convectieve systemen zich gisteren boven NW-FR redelijk 'voorbeeldig' hebben gedragen met die mooie oostelijke aanbouw, om vervolgens over het zuidwesten van de Benelux via centraal NL richting het NO te koersen.
Exacte koers en organisatiegraad blijft overigens altijd enigszins lastig.

Toch heb ik persoonlijk een hele mooie tweedaagse achter de rug. Heerlijk dat nowcasten nadat de verwachtingen uitgegeven en bekend zijn.
Op naar de tweede helft van de komende werkweek. Want ook dan staat er weer een felle opstoot van warme lucht op het programma. Een luchtsoort die op vrijdag tekenen van een EML krijgt....

Mirandavdg

Het duurde hier lang voor het op gang kwam, toen we dachten dat het voorbij was begon het juist. Ontzettend veel flitsen en een paar inslagen dichtbij, het was een mooie bui!

Nu kijk ik misschien te ver vooruit maar er wordt gesproken over een eventuele nieuwe hittegolf, volgend weekend weer onweer?

jens

onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Arend

Het was heftig afgelopen nacht, begon hier zo rond 2 uur. Ontladingenplaatje van buienradar hieronder laat zien dat we hier in Hengelo zo'n beetje op de grens zaten, leverde een mooie lichtshow op. Meest bijzondere van afgelopen nacht vond ik de wind(stoten), blijft me verbazen wat bomen/struiken kunnen incasseren. Eigen neerslagmeting komt op 6,3 mm.

OPNIEUW OVERLAST EN STORMSCHADE DOOR STEVIG ONWEER

Citaat van: Marsel op zo 28 jul 2013 - 10:02
Mogguh allemaal. Dat was 'm dan weer.
Over de gehele linie hebben we denk ik een tegenvallende 48h beleefd. Het had immers zo veel mooier kunnen zijn.

Persoonlijk vind ik dat het hier (oosten) de afgelopen 48 uur juist beter uitgepakt heeft dan in eerste instantie verwacht. Estofex zat er redelijk goed op, maar level 3 was een stapje te hoog.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weatherman

Ik was best tevreden, had eindelijk eens mooi onweer. :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Fluffje

Citaat van: Arend op zo 28 jul 2013 - 10:33
tekst & plaatjes

Nou jah zeg, die neerslagsom klopt écht van geen bal, we hebben hier echt een enorme bak water en wind te verduren gehad. Valt me vaak op dat de metingen niet kloppen.
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

studio dewolf

Ik heb de prachtige shelfcloud gezien  :o En ook veel flitsen. Wel jammer van weinig CC/CG. Zoals verwacht veel regen maar wind viel toch mee. Maar ik heb een vraagje. Was dat geen supercell?

Maikel91

Gezien de verwachtingen viel het uiteindelijk misschien iets tegen, maar toch een erg mooie dag in het Oosten des lands. Rond het middaguur de prachtige shelfcloud over zien komen (uiteraard foto's) en in nacht rond 2.30 een gigantische lichtshow, met bakken water en flinke windstoten. Na de bui nog wat CC's op de foto kunnen krijgen, niet geheel scherp want statief lag nog in de auto :P hier alvast een kleine sneak-preview, rest gooi ik later vandaag in het fototopic!


ron12

die plaatjes zijn vanaf 02.00 uur pas gaan lopen.en die bui was was hier rond 1 uur  in nijmegen :P nijmegen heeft totaal 27 mm regen uit 2 onweersbuien zaterdag morgen en afgelopen nacht.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Slecht wat betreft onweer? Nee integendeel! Niets te klagen gehad.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mrhanky

Ik had een verjaardag en kwam precies tijdens de bui thuis. Nog wel even de fotospullen gepakt en op het balkon gestaan maar Veel verder dan deze foto ben ik niet gekomen.

1.

op klikken is onverkleinde versie

Marsel

Citaat van: jens op zo 28 jul 2013 - 10:28
Marcel wat is EML
EML is een afkorting voor Elevated Mixed Layer. Ik heb even deze link van Johann z'n site afgeplukt: https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/spanisch-plume.

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 28 jul 2013 - 10:45
Slecht wat betreft onweer? Nee integendeel! Niets te klagen gehad.
@ Jan en Arend
Daar doelde ik ook niet op. Ook ik ben tevreden met de hoeveelheid onweer de laatste 24h.
Tegenvallend bedoel ik in de zin van, het hád mooier (lees: beter gestructureerd) kunnen en eigenlijk moeten zijn gezien de setup.

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 28 jul 2013 - 10:45
Slecht wat betreft onweer? Nee integendeel! Niets te klagen gehad.

Idd, onweer was top. Maar Lvl 3 waardig? Daar heb ik mijn twijfels over.

Jan van Ooijen

Citaat van: jorentje1997 op zo 28 jul 2013 - 10:50
Idd, onweer was top. Maar Lvl 3 waardig? Daar heb ik mijn twijfels over.

Ligt eraan wat mensen onder een level 3 verstaan. Level 3 houdt nog altijd 15% kans in! De meeste mensen gaan gelijk allemaal gekke dingen in hun hoofd halen terwijl dat niet nodig is.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal