Onweerskansen 26, 27 en 28 juli

Topic gezien door 160777 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 25 jul 2013 - 20:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ries

Als ik ooit die Groninger ontdek met die anti-onweermagneet in z'n tuin... 5 ontladingen in nabijheid, paar pruttels in de verte. Regent nu nog wat na maar stelt allemaal niet veel voor, buiten dat kortstondige heftige aan 't begin. Hier geen shelfcloud, zwaar onweer, geen extreme rukwinden, wateroverlast...'gewoon' een zomers onweersbuitje.

Voor wanneer wordt het volgende verwacht? Lees vannacht, maar ook vanavond.

enrico1972

Citaat van: Weatherman op za 27 jul 2013 - 14:25
Ja en dan heftiger dan vanmorgen denk ik. :P

Even heel lullig misschien maar liever vanavond en vannacht dan morgen overdag als ik aan het werk ben.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

MarkGoedhart

Wat is de trigger dat het zwaartepunt vanavond/vannacht boven het westen ligt? Slechts trekrichting vanuit Frankrijk/Belgie?

Marsel

Citaat van: MarkGoedhart op za 27 jul 2013 - 14:31
Wat is de trigger dat het zwaartepunt vanavond/vannacht boven het westen ligt? Slechts trekrichting vanuit Frankrijk/Belgie?
Passage uitdiepend thermische laag icm koufront onder invloed van duwende hoogtetrog vanuit het westen. Bovendien moet er nog het eea nog ontstaan als gevolg van dagelijkse gang, dit dan vooral bij ons in de aanvoer omdat er erg veel restbewolking overblijft boven ons land.

jens

even een vraagje,kan het dat die bui in normandie een supercel is want ik heb de indruk dat hij rond zijn eigen as draait,is ook al heel lang actief trouwens
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

MarkGoedhart

Citaat van: Marsel op za 27 jul 2013 - 14:35
Passage uitdiepend thermische laag icm koufront onder invloed van duwende hoogtetrog vanuit het westen. Bovendien moet er nog het eea nog ontstaan als gevolg van dagelijkse gang, dit dan vooral bij ons in de aanvoer omdat er erg veel restbewolking overblijft boven ons land.

Thanks! Dus ondanks achterblijvende temperaturen kan hier (Den Haag/Rotterdam) ook nog wel eea gebeuren?

onweerdetectie1449


MamaAs

Iedereen de ramen open zetten, dan kan de warmte naar buiten en warmt het toch nog een beetje op... :D

Marsel

Citaat van: MarkGoedhart op za 27 jul 2013 - 14:37
Thanks! Dus ondanks achterblijvende temperaturen kan hier (Den Haag/Rotterdam) ook nog wel eea gebeuren?
Ja hoor absoluut! Langs het polaire front wordt onder invloed van toenemende dynamiek waarschijnlijk het eea getriggerd. Zal dan (net als het MCS van vanmorgen) op enige hoogte onderhouden worden en zeer waarschijnlijk geclusterd passeren. Dergelijke clusters zijn al te zien in W en ZW-FR.

MarkGoedhart

Citaat van: Marsel op za 27 jul 2013 - 14:40
Ja hoor absoluut! Langs het polaire front wordt onder invloed van toenemende dynamiek waarschijnlijk het eea getriggerd. Zal dan (net als het MCS van vanmorgen) op enige hoogte onderhouden worden en zeer waarschijnlijk geclusterd passeren. Dergelijke clusters zijn al te zien in W en ZW-FR.
Dank Marsel, voor de heldere toelichting!

jornonweer

Citaat van: Marsel op za 27 jul 2013 - 14:40
Ja hoor absoluut! Langs het polaire front wordt onder invloed van toenemende dynamiek waarschijnlijk het eea getriggerd. Zal dan (net als het MCS van vanmorgen) op enige hoogte onderhouden worden en zeer waarschijnlijk geclusterd passeren. Dergelijke clusters zijn al te zien in W en ZW-FR.

wat denk je over het zuid oosten van nl? ik weet dat dit een vervelende vraag is sorry, maar ik volg jou verwachtingen altijd op de voet en heel vaak zit jij er heel dicht op  ;)
Danger is real, fear is a choice.

wkeijzer

In Zeeland trekt het open en de zon is hard zijn best aan het doen (van 18,5 graden om 12.30 naar 23,7 nu , kan mijn tuinmeubelset eindelijk opdrogen, (voor zolang als het duurt). De achterburen hebben zojuist een grote partytent in de tuin gezet. Ze zijn gewaarschuwd maar (behoorlijk) eigenwijs. en misschien valt het ook wel weer mee..time will tell.

Weatherman

volgens het KNMI staat de volgende onweersstoring nog steeds voor vannacht op de planning
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Citaat van: ron12 op za 27 jul 2013 - 15:01
vannacht zeker te weten http://www.meteox.de/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=satradar
Dus dan maakt de temp van nu niet veel uit ? want stijgt wel langzaam.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

ron12

Buien boven frankrijk trekken wel snel naar het noorden toe.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jorentje1997


Cdtj3

Weet iemand misschien wat dit is?

Op de chat komen we er ook niet uit. Dit was ongeveer een uurtje nadat de shelf overkwam en het was ondertussen alweer droog.



Edit: de meesten twijfelen of dit een rolwolk was of niet.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Nic


Marsel

Citaat van: jornonweer op za 27 jul 2013 - 14:42
wat denk je over het zuid oosten van nl? ik weet dat dit een vervelende vraag is sorry, maar ik volg jou verwachtingen altijd op de voet en heel vaak zit jij er heel dicht op  ;)
Ach, ik heb in het verleden vervelendere vragen gehad hoor ;).

Ondanks het feit dat wederom geen van de modellen de huidige situatie goed beschrijft lijken ze wel allemaal te zinspelen op een zwaartepunt in convectieve activiteit over het (zuid)westen van de Benelux, alwaar de invloed van de hoogtrog het grootst is. Daar vanavond waarschijnlijk formatie van mogelijk intens geclusterde mulitcellulaire systemen als de dynamiek toeneemt (let ook even op de sterk toenemende midlevel winds).

Verder naar het oosten toe acht ik die kans voorlopig beduidend kleiner. De luchtmassa is daar beduidend warmer en ook droger onderin en daar valt dynamische ondersteuning in eerst instantie tegen. Daar moeten we de komende uren dan ook serieus hoge temperaturen halen (>30 graden mét Td die niet onder 16-17 graden zakt) om vanaf de grond los te komen. Áls dat dan gebeurt in de aanvoer dan zijn ook daar zware onweders mogelijk. Sterker nog, die zijn dan surface based en kunnen supercell eigenschappen krijgen.
Luistert in die omgeving erg nauw, nowcasten dus.

Waarnemingen N-FR en de 12Z temp van Parijs:

Powered by EzPortal