Onweerskansen 26, 27 en 28 juli

Topic gezien door 160758 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 25 jul 2013 - 20:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

matroesjka-world

Citaat van: Arend op za 27 jul 2013 - 13:43
Moest lang kijken voordat ik begreep wat je bedoelde, niet de Hulk is Thunderbolt  :P


hahaha, ja ik zag het gelijk, maar was dus toeval  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op za 27 jul 2013 - 13:11
Wat zeeland misschien nog gaat krijgen hoef ik niet te hebben, geef mij maar supercellen en daarvoor zal er toch wel het een en ander moeten gaan veranderen en snel ook
Helemaal mee eens, en daar hebben we inderdaad een vrijwel volledig gedestabiliseerde grenslaag voor nodig. En dan mag er thermisch nogal aan de weg getimmerd worden ja. Zie 00Z temp Parijs, >30 graden.
Luchtmassa destabiliseert overigens vrij rap nu over NNW-FR, daar aan de voorzijde van het laag lokaal al temperaturen richting de 30 graden met Td's die zo tussen 17-19 graden liggen. Geeft nogmaals de potentie aan.
Bovendien gaat in die omgeving als eerste de bovenlucht in gunstige zin meespelen (toenemende cyclonaliteit, overigens ook aan de grond uiteraard).

Jan van Ooijen

Volgende komt er al weer aan, nu hopen op genoeg warmte

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: ron12 op za 27 jul 2013 - 13:48
Op twitter staat een gave foto van de zwarte cross,van die buienwolk op de achtergrond en de tent op dat terrein,kan hem alleen niet plaatsen helaas.als ik hem ergens anders zie plaats in hem.

Aub :)

@carloterellen


dondertje127

Hier schijnt inmiddels de zon, die is net langzaam doorgebroken. Iets wat ik niet zo snel verwachtte op basis van de webcam in Eindhoven, waar het ook lang bewolkt bleef ver ná de buien.

MamaAs

Achterkant van de bui breekt nu ook rap af. Laat die zon en warmte maar komen! Daar hebben we gelukkig nog een uurtje of 4 voor.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Tjonge, het houdt niet op, de toegift is hier al weer een tijdje bezig. Wie had dat verwacht?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Ries

Hier verre van zo'n mooie shelfcloud; slechts een rommelige overgang, niks fotowaardigs.

inca

Wat een mooie platen allemaal van iedereen en nog realtime ook! :D Heerlijk hoe iedereen in een golf van info komt terwijl bijna iedereen aan bod komt!

Hier nog een laatste en dan de dagelijkse routine weer oppakken. Vanavond weer helemaal klaar voor!


Incoming! by Dennis Dekkers (70D here I come!), on Flickr
If you put your mind to it, you can accomplish anything! Canon 50D, EF-S 17-55 IS USM 2.8

ron12

zon schijnt hier in nijmegen temperatuur vliegt omhoog tijdens de bui 18.8 graden,nu alweer 21.8 graden
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Harmonie beschrijft de actuele neerslag nog het beste, maar er zijn ook nog wel verschillen met de actualiteit. Hirlam wijkt af. Op synoptische schaal is dat geen groot issue, maar in details kan het erg veel uitmaken voor de verwachtingen. Vanochtend is in Harmonie en Hirlam een buiencomplex (te koppelen aan het MCS-achtige systeem, werd een squalline) het zuidwesten van het land binnengetrokken, waarbij Hirlam aanzienlijk trager met dit systeem was. Cape waarden liggen in de loop van de dag op 2500-3500 Joules en de schering 40 kn, er is daarbij er nog steeds een kans op een hoge organisatiegraad van de buien, richting multicel. Wordt niet getoond in neerslagberekeningen, dus voor passage van het koufront in eerste instantie een kans op lokale ontwikkeling van een zware bui. Vannacht is Hirlam veel actiever met een volgend golf in het koufront (rechteringang van de jet) met neerslag tot zondagmiddag in het zuidoosten (N-Brabant, Limburg en Gelderland). Harmonie is veel oostelijker met de glf en ECMWF zit tussen Hirlam en Harmonie in.

Vandaag is de sturende wind ongeveer 35-40 kn dat is meer dan de afgelopen dag. Wateroverlast voor een bepaald punt lijkt dus mee te kunnen vallen, maar binnen een wat groter gebied kan toch veel neerslag vallen. Vanzelfsprekend onweerskans groot (Indecs scoort tussen 15-21 ook hoog, 75 % voor >200 ontladingen). Het lijkt er op dat vanmiddag de 500 ontladingen niet gehaald wordt.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tjitske

Veenhuizen meld onweer, veel regen en harde wind. Het is begonnen heerlijk!!! het is nu zo ong een kwartier 20 minuten bezig maar heb eerst even staan te genieten. Van mij mag het nog wel even zo doorgaan! Heerlijk! Een ook nog een mooie shelf hier maar heb daar helaas geen foto van kunnen maken!!

Ries

Zonet 20 sec. hoosbui met rukwinden, nu gewoon regen met wat wind. Nog geen ontlading waargenomen.

ron12

he ,is er een update geweest,lijkt er wel op http://www.estofex.org/forecasts/tempmap/.png  ;)plaatje ziet er anders uit dan vanmorgen vroeg
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

GekkeLeo


Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: Weatherman op za 27 jul 2013 - 14:20
Voor later vandaag  ::)
Haha jij 'ziet de bui alweer hangen' ;).

Weatherman

Citaat van: Marsel op za 27 jul 2013 - 14:22
Haha jij 'ziet de bui alweer hangen' ;).
Ja en dan heftiger dan vanmorgen denk ik. :P
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

SniperEye

Citaat van: Marsel op za 27 jul 2013 - 14:22
Haha jij 'ziet de bui alweer hangen' ;).

Ik word behoorlijk pessimistisch. Opwarming gaat traaaaaaaagggggggg.......

Powered by EzPortal