Onweerskansen 26, 27 en 28 juli

Topic gezien door 160664 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 25 jul 2013 - 20:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Vortex

MCS'en zoals deze ontstaan meestal 's nachts omdat de onderste laag inde atmosfeer dan tot rust komt. Daardoor is er minder weerstand voor de wind op enige hoogte en neemt de windsnelheid toe (dat wordt het nachtelijk wind maximum genoemd). Dit zorgt voor extra dynamiek en ik dacht ook extra voeding voor de bui.

Probleem is inderdaad dat deze MCS'en pas tegen de ochtend NL bereiken. Dan schijnt de zon weer, neemt de turbulentie toe, waardoor de wind snelheid daalt en het MCS inzakt en wij er een verdwaalde blikseminslag van krijgen, maar vooral veel regen en bewolking.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar zelfs een actief MCS... hoeft van mij niet, mijn minst favoriete chase object (ok... cirrus is nog saaier).

Squall lines zijn wel mooi, zeker als er een shelf bij ontstaat en officieel zijn Squall Lines ook MCS'en, maar tegenwoordig gebruikt men meer de term QLCS (Quasi Linear Convective System).
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Thunderfreak


--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Vortex

Citaat van: Thunderfreak op za 27 jul 2013 - 00:16
Weet niet of mensen het in de gaten hebben,maar de bui in Noord Frankrijk is een supercell.

Heb niet vaak duidelijkerder hooks gezien in Europa als deze... (was een uurtje geleden)
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Thunderfreak

Citaat van: Vortex op za 27 jul 2013 - 00:20
Heb niet vaak duidelijkerder hooks gezien in Europa als deze... (was een uurtje geleden)

Thanks voor de bevestiging!

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Energizer85

Thx allebei voor het Andwoord op mijn MCS vraag. Ook al viel het een beetje tegen, het is nog steeds erg spannend :-)

Richard_E_77

Is het mogelijk dat dat MCS zich splitst in 2 MCS-en ?

Sven

Lady's and Gentlemen! We got him!!! 8)

A major outbreak of severe storms is expected across regions of France, the Benelux countries and northwestern Germany. These storms may produce tornadoes, very large hail and widespread damaging wind gusts

A level 3 was issued across northern France, the Benelux and a part of northwest Germany for tornadoes, severe wind gusts, large or very large hail and excessive precipitation.

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

MODELBEOORDELING:
Modellen beschrijven de actuele situatie qua neerslagbeschrijving steeds matig. Zaterdag is er meer dynamische forcering dan afgelopen dag. Dit is terug te vinden in meer ontwikkelde buitenactiviteit in alle modellen. Uit de modellen is ruwweg het volgende beeld te distilleren: Zaterdagochtend trekt in Harmonie en Hirlam een buiencomplex (te koppelen aan het MCS-achtige systeem als benoemd in de synoptische situatie) het zuidwesten van het land binnen, Hirlam is aanzienlijk trager met dit systeem. Cape waarden liggen in de loop van de dag op 2000-2500 Joules en de schering gaat richting 55 kts, er is daarbij dus kans op een hoge organisatiegraad van de buien, mogelijk richting supercells. Gezien de nauwkeurigheid van de modellen de afgelopen twee dagen kan het echter nog veel kanten op qua detaillering.

NEERSLAG:
Overdag is de sturende wind ongeveer 35 kn wat meer is dan vandaag. Wateroverlast voor een bepaald punt lijkt dus mee te kunnen vallen, maar in totaal kan in een gebied veel neerslag vallen. Ook is er een grotere windschering hetgeen waarschijnlijk een multicellijn of meer mogelijk maakt. Vanzelfsprekend onweerskans groot, maar het lijkt er op dat in de middag de 500 ontladingen net niet gehaald wordt.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Sven op za 27 jul 2013 - 01:35
Lady's and Gentlemen! We got him!!! 8)

A major outbreak of severe storms is expected across regions of France, the Benelux countries and northwestern Germany. These storms may produce tornadoes, very large hail and widespread damaging wind gusts

A level 3 was issued across northern France, the Benelux and a part of northwest Germany for tornadoes, severe wind gusts, large or very large hail and excessive precipitation.


Wel een bijzonder gevaarlijk zinnetje onderaan;

It seems likely that a number of supercell storms will form near the boundary during the afternoon and evening. Any supercell storm will be able of producing large hail and damaging wind gusts. In addition, strong low level (0-1 km wind shear) indicates that a risk of tornadoes will exist, some of which may be significant tornadoes (F2 or stronger).

Nou nou, is kijken wat er van terecht komt. Laat maar komen die tornado ;D Als dat uitkomt, dan hoor je mij echt nooit meer klagen :P

JorisK

Bizar! Als dit uit komt hoop ik dat er geen slachtoffers gaan vallen...

Sven

Citaat van: Weatherboy op za 27 jul 2013 - 02:00
Wel een bijzonder gevaarlijk zinnetje onderaan;

It seems likely that a number of supercell storms will form near the boundary during the afternoon and evening. Any supercell storm will be able of producing large hail and damaging wind gusts. In addition, strong low level (0-1 km wind shear) indicates that a risk of tornadoes will exist, some of which may be significant tornadoes (F2 or stronger).

Nou nou, is kijken wat er van terecht komt. Laat maar komen die tornado ;D Als dat uitkomt, dan hoor je mij echt nooit meer klagen :P

Droomscenario welke eindelijk na lange tijd weer eens uitkomt! Jaar van de extremen is het wel! Nu al zenuwachtig voor morgen, hoe of wat. En inderdaad, niet de vraag wie de mooiste shelf of bliksempic heeft, maar wie die torry vangt :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Thunderfreak

We gaan er werk van maken Sven.
Slapen doe ik nu toch al niet meer,en tis warm in de kamer dus alles maar een beetje bij elkaar rapen en vroeg al op pad.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Sven

Citaat van: Thunderfreak op za 27 jul 2013 - 02:12
We gaan er werk van maken Sven.
Slapen doe ik nu toch al niet meer,en tis warm in de kamer dus alles maar een beetje bij elkaar rapen en vroeg al op pad.

Ja kan ook niet pitten, zit nog lekker aan de bier. Kan beter buiten gaan zitten zo benauwd in de kamer. Zometeen effe sd kaarten leeghalen, lensen schoon maken alles gereed zetten en dan rond 14:00 op pad. Verwacht de buien toch pas rond 16:00 maar Esto heeft het over avond/nacht dus alleen maar gunstig ivm licht voor foto's :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

bliksems

^
Estofex:

"It seems likely that a number of supercell storms will form near the boundary during the afternoon and evening."
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Unknown-user1778

Dear god.. ik wordt zowaar een beetje bang van die lv3. Dat komt zelden voor. 15 procent extreem severe. Dit kan mensenlevens gaan kosten. Zijn er festivals morgen in de benelux?

Sven

Citaat van: dennis089 op za 27 jul 2013 - 02:45
Dear god.. ik wordt zowaar een beetje bang van die lv3. Dat komt zelden voor. 15 procent extreem severe. Dit kan mensenlevens gaan kosten. Zijn er festivals morgen in de benelux?

Zwarte Cross ;) Maar goed, hoezo zouden wij piekeren over hun. Ieder mens is zelf wijs genoeg zijn gevaren in te schatten, het is al dagen bekend. Ook zal de organisatie van het evenement een draaiboek moeten hebben voor als er onweer aankomt. Klinkt hard, maar wij zouden hen toch niet kunnen helpen.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Peter730

Citaat van: dennis089 op za 27 jul 2013 - 02:45
Dear god.. ik wordt zowaar een beetje bang van die lv3. Dat komt zelden voor. 15 procent extreem severe. Dit kan mensenlevens gaan kosten. Zijn er festivals morgen in de benelux?

ja, wat dacht je van de zwarte cross, meer dan 150.000 mensen.........gelukkig wel in het oosten, maar toch

Sven

Citaat van: Peter730 op za 27 jul 2013 - 03:00
ja, wat dacht je van de zwarte cross, meer dan 150.000 mensen.........gelukkig wel in het oosten, maar toch

Opzich maakt dat niet uit, een level 2 is ook al niet niks. Al met al moeten ze rekening houden met de weerberichten en actie ondernemen, indien cancellen, jammer dan. Maar als je de veiligheid niet kan waarborgen zit er niets anders op.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Peter730

Ik ben in ieder geval blij dat ik niet in de organisatie zit  ;)

Ik weet niet wat de kans of er ook lokaal slecht weer komt, dit lijkt me moeilijker te voorspellen (voor een evenement).

ikvdd

Citaat van: dennis089 op za 27 jul 2013 - 02:45
Dear god.. ik wordt zowaar een beetje bang van die lv3. Dat komt zelden voor. 15 procent extreem severe. Dit kan mensenlevens gaan kosten. Zijn er festivals morgen in de benelux?

Tomorrowland in Boom, provincie Antwerpen in Belgiƫ.

MAAR ze hebben hagelkanonnen, alles komt goed  :D

Powered by EzPortal