Onweerskansen 26, 27 en 28 juli

Topic gezien door 160434 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 25 jul 2013 - 20:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Thunderfreak

1 ding is zeker,ben blij dat ik vandaag geen diesel verbruikt heb.
Morgen hopen van wel haha

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Joep

Citaat van: Marsel op vr 26 jul 2013 - 18:52
Jouw tijd komt nog. Zo vanaf augustus. Dan mag het binnenland zich weer lekker maken als het tot zware herfstonweders komt. Je zit in deze tijd van het jaar ook gewoon bijzonder ongunstig.

Overigens, toch wel een paar intense echo's ook over centraal NL.

Die kans is er wel zeker morgen voor Amstelveen lees de Guidance maar :)

Weer
Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog

Geldig tot zaterdag 27 juli 2013 24.00 locale tijd

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 12 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een golvend koufront ten westen van Nederland ligt vrijwel evenwijdig aan de bovenstroming en vertoont daarom nauwelijks enige oostwaartse progressie. Aan de oostzijde van het koufront wordt met een zuidelijke stroming zeer warme lucht aanvoert (thetaw850 van 19° C). Morgen beweegt een thermisch laag boven Frankrijk noordwaarts waardoor het front sterker begint te golven. Daarbij lijkt aan de flank van de genoemde hoogterug een kortgolvige hoogtetrog met een bijbehorend PVA max mee te trekken hetgeen zal zorgen voor meer bovenwind, schering en derhalve beter georganiseerde convectie. Verder zal te toegenomen low level cyclonaliteit zorgen voor een toename van de convergentie hetgeen ook als een extra trigger beschouwd mag worden. Tegenwerkt de rechterjetuitgang die morgenavond net ten oosten van ons land ligt.
MODELBEOORDELING:
Modellen beschrijven de actuele situatie qua neerslagbeschrijving nog steeds matig. Morgen zijn er meer forceringen zoals boven beschreven is. Dit is terug te vinden is in groter buitenactiviteit in alle modellen en verschillende ander parameters. Uit de modellen is ruwweg het volgende beeld te distilleren: Morgenmiddag trekt een complex het zuidwesten van het land binnen en activeert met het zwaartepunt boven het westen. Dat is ook wel te verklaren met het oog op het feit dat de schering daar het grootst is en het hele gebied overigens te maken heeft met CAPE waarden van 1-2 kJ/kg. Dat HiRLAM minder buien boven land heeft komt daar een hardnekkige inversie in de progtemp. Zondagnacht voor het koufront een volgend complex welke serieus oogt in Harmonie. Alleen bij Harmonie ligt het zwaartepunt boven ons land en bij de ander modellen boven de Noordzee. Maar goed het is nog ver weg.
Aandachtspunten.
WIND:
Morgen bij meer georganiseerde convectie tot 50 kn bij een gustfront en mogelijk nog hoger bij een zeer lokale down/microburst. Verder staat er aan de noordflank van het thermisch laag een sterke wind boven de westelijke Noordzee met zeer tijdelijk een dikke 7 Bft.
BEWOLKING:
Komende nacht op uitgebreide schaal vorming van ST. Morgenochtend nog instraling en in de middag van het zuiden uit nieuwe CB's, meer opgelijnd en beter georganiseerd.
NEERSLAG:
Morgen is de sturende wind ongeveer 35 kn wat meer is dan vandaag. Wateroverlast voor een bepaald punt lijkt dus mee te kunnen vallen, maar in totaal kan in een gebied wel veel neerslag vallen. Morgen grote windschering wat waarschijnlijk een meer multicellijn (of meer) mogelijk maakt. Vanzelfsprekend onweerskans morgen groot, maar het lijkt er op dat in de middag de 500 ontl. Niet gehaald wordt. Dat geldt wel voor zondagnacht.
ZICHT:
Voorlopig hoge dauwpunten en met weinig wind kans op nevel/mistbanken in de nacht. Teruglopende zichten in (zware) onweersbuien zijn triviaal.
TEMPERATUUR:
Komende nacht rond 18 a 19 graden. Morgen met meer instraling in de ochtend lokaal weer dertigers in het oosten.

Paraaf meteoroloog: tolvd
Uitgifte: 26/07/2013 17.52 uur LT.

ron12

En voor zaterdag dan nu al  een voor waarschuwing estofex http://www.estofex.org/ eerst zien en dan geloven.onderste plaatje klikken
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

112nickelas

Citaat van: Joep op vr 26 jul 2013 - 20:00
Die kans is er wel zeker morgen voor Amstelveen lees de Guidance maar :)



Nou, dat klinkt al wat positiever... we gaan het in de gaten houden...
Werkt bij de brandweer en politie. Oud journalist met oog op extreem weer

Marsel

Citaat van: Joep op vr 26 jul 2013 - 20:00
Die kans is er wel zeker morgen voor Amstelveen lees de Guidance maar :)
Uitgifte: 26/07/2013 17.52 uur LT.
Haha, ik had 'm al even voorbij zien schuiven, maar bedankt  ;D.

Waar ik op doelde was dat de herfst de uitgesproken kans voor weatherman is om de mannen en vrouwen landinwaarts een keer af te troeven met privé buien voor de kust. In plaats van andersom ;).

Weatherman

Citaat van: Marsel op vr 26 jul 2013 - 20:05
Haha, ik had 'm al even voorbij zien schuiven, maar bedankt  ;D.

Waar ik op doelde was dat de herfst de uitgesproken kans voor weatherman is om de mannen en vrouwen landinwaarts een keer af te troeven met privé buien voor de kust. In plaats van andersom ;).
?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Citaat van: Marsel op vr 26 jul 2013 - 20:05
Haha, ik had 'm al even voorbij zien schuiven, maar bedankt  ;D.

Waar ik op doelde was dat de herfst de uitgesproken kans voor weatherman is om de mannen en vrouwen landinwaarts een keer af te troeven met privé buien voor de kust. In plaats van andersom ;).

Yep warm zeewater doet dan wonderen :)

martijn

Zouden wij vanavond een schot in de roos krijgen ;)

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Zierikzee

Helaas dat buitje in Belgie is niks meer geworden. Was naar Tholen gereden om te onderscheppen. Hopelijk morgen beter.
Onweersdagen 2014:4 dagen

glenn

Net bericht ontvangen dat het in boom begonnen is met onweren ! nu afwachten ik word op de hoogte gehouden !

Tyshane

Gezien de opgestelde verwachtingen is het geheel wat tegengevallen inderdaad, ach zo jammer is het niet, ik denk dat de meeste ogen wel gericht zijn op morgen waar de kansen aanzienlijk hoger liggen. Maar dan nog blijft het voorzichtig zijn. Nooit te veel verwachten!


Citaat van: Weatherman op vr 26 jul 2013 - 20:09
?

Gezien de aard van de discussie neem ik aan dat Marsel doelde op Weatherboy! Het is toch wat met al die weather-mensen. Waar blijft weathergirl eigenlijk... En weatherwoman?! :P


Citaat van: glenn op vr 26 jul 2013 - 20:38
Net bericht ontvangen dat het in boom begonnen is met onweren ! nu afwachten ik word op de hoogte gehouden !

Pas daar maar mee op, da's bloedlink natuurlijk!  :-X


Citaat van: martijn op vr 26 jul 2013 - 20:27
Zouden wij vanavond een schot in de roos krijgen ;)

Ik vrees van niet eigenlijk, maar ik laat me graag verrassen! :)

Weatherman

Citaat van: Tyshane op vr 26 jul 2013 - 20:38
Gezien de aard van de discussie neem ik aan dat Marsel doelde op Weatherboy! Het is toch wat met al die weather-mensen. Waar blijft weathergirl eigenlijk... En weatherwoman?! :P
Haha, lol ik dacht al.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jeroen22

zojuist een flinke bui gevallen in steenwijk. 40 mm in nog geen half uur tijd. de brandweer rijd daar af en aan met veel voertuigen.

bliksems

Citaat van: Tyshane op vr 26 jul 2013 - 20:38

Gezien de aard van de discussie neem ik aan dat Marsel doelde op Weatherboy! Het is toch wat met al die weather-mensen. Waar blijft weathergirl eigenlijk... En weatherwoman?! :P


ik vind Weatherclown ook wel leuk klinken! mahahaaaa.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Weatherman

Citaat van: glenn op vr 26 jul 2013 - 20:38
Net bericht ontvangen dat het in boom begonnen is met onweren ! nu afwachten ik word op de hoogte gehouden !
Hier wordt het ondertussen toch ook wel donker, ben benieuwd.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jorentje1997

Citaat van: glenn op vr 26 jul 2013 - 20:38
Net bericht ontvangen dat het in boom begonnen is met onweren ! nu afwachten ik word op de hoogte gehouden !
Livestream is vanaf nu te bekijken op yt trouwens  ;)

Edit: toch redelijk donkere wolkjes daar.

ron12

bij hasselt belgie ontstaat nieuw onweer uit het niets ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: ron12 op vr 26 jul 2013 - 01:20
En hier de sattelietbeeld van die bui http://www.lightningmaps.org/blitzortung/europe/index.php?bo_showmap=sat_europe_mpe&lang=nl volgens past daar heel Belgie in  ;)
even naar voren gehaald ivm de ontwikkelingen op dit moment in Frankrijk,op animatie klikken  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

inca

We moeten nog even geduld hebben in Breda. Wel mooie wolken in de lucht en dan geeft de zon ons in iedergeval een mooie show!


Sunstrike by Dennis Dekkers (70D here I come!), on Flickr
If you put your mind to it, you can accomplish anything! Canon 50D, EF-S 17-55 IS USM 2.8

Powered by EzPortal