Onweerskansen 26, 27 en 28 juli

Topic gezien door 160384 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 25 jul 2013 - 20:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Reutel

Citaat van: Weatherman op vr 26 jul 2013 - 17:11
Gaat toch niet alweer met een sisser aflopen  :(

Voor vandaag verwacht ik niet veel meer hoor, maar morgen is een heel ander verhaal! Ik sta niet raar te kijken als Estofex met een level 3 aankomt.  8)

Weatherman

Citaat van: Reutel op vr 26 jul 2013 - 17:18
Voor vandaag verwacht ik niet veel meer hoor, maar morgen is een heel ander verhaal! Ik sta niet raar te kijken als Estofex met een level 3 aankomt.  8)
Ik hoop het Buurman  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

TaL

De kaarten die Jan plaatste van wrf zijn toch voor vanavond?
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

pyro

Citaat van: TaL op vr 26 jul 2013 - 17:25
De kaarten die Jan plaatste van wrf zijn toch voor vanavond?

Yep en Hirlam gaat er in mee :)

Marsel

Citaat van: Reutel op vr 26 jul 2013 - 17:04
Btw, Marsel, hoe hoog moest T ook al weer zijn om de boel te forceren?  ::)
Das wel erg makkelijk he ;). Je moet niet alleen naar T maar net zo goed naar Td kijken. Jij doelt de temperaturen in het Z en ZO waar de 28 gehaald is denk ik.
Kijk ook eens naar de Td's daar...scheelt 1-3 graden met de zone over NW-FR eerder vanmiddag. Met Td's iets onder de 20 (19 was genoeg geweest) en T van 27 kon je er net langs komen (zie 12Z sounding Parijs). Waarom denk je dat alleen daar buien ontstonden? En niet op plekken met T>28 graden?
Met een T van 28 en een Td van ongeveer 17 gaat dat net niet en stoot je gewoon je koppie tussen 700-800hPa.
Nooit naar één variabele kijken he ;).

Citaat van: pyro op vr 26 jul 2013 - 17:26
Yep en Hirlam gaat er in mee :)
Hirlam ging vandaag ook mee...net als de rest van de wereld trouwens.

jens

en hier marcel 28 gradden en dauwpunt van 21 graden en hier ontstaan tocg geen buien ;D
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Marsel

Citaat van: jens op vr 26 jul 2013 - 17:31
en hier marcel 28 gradden en dauwpunt van 21 graden en hier ontstaan tocg geen buien ;D
Waar is hier?

jens

onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Marsel

Citaat van: jens op vr 26 jul 2013 - 17:36
mechelen in belgie
EDIT: toen ik net mechelen in je profiel zag moest ik even lachen. Jij hebt weldegelijk bij  jou in de buurt een paar Cu's gehad die er nét voorbij konden en het buienstadium hebben bereikt. Zo richting Gent.
Dat het allemaal errug krap was ben ik met je eens. Maar dat er met die T en Td's geen buien konden ontstaan is natuurlijk kul. Die zijn er geweest en zijn er nu nog (naar het westen nieuwe celletjes).

Maar laten we niet te veel op mij focussen, maar op het weer mensen. Zit het eea in BE
*houdt het de komende uren nog even in de gaten*

dondertje127

Citaat van: pyro op vr 26 jul 2013 - 17:26
Yep en Hirlam gaat er in mee :)

Ik wilde al zeggen, want ik meende inderdaad ook te horen dat er vanavond nieuw onweer aan kwam. Bovendien zie ik al e.e.a. aankomen in Frankrijk.

pyro

Marsel, jij verwacht niet dat de buien in nW frankrijk doorzetten?

Joep

MODELBEOORDELING:
Modellen beschrijven de actuele situatie qua neerslagbeschrijving matig. Daarom is het beter te kijken naar de grootschalige synoptische patronen welke consistent beschreven worden. Wat we hieruit kunnen opmaken is dat de actuele convectie nog tamelijk random is, daar er een duidelijke forcering ontbreekt zoals hierboven beschreven. Voor morgen ligt dit beduidend anders omdat er dan wel duidelijker forceringen te benoemen zijn. Dit zien we dan direct terug in de modellen welke toch redelijk consistent en eenduidig zijn in hun neerslagbeschrijving: De genoemde factoren en dagelijkse gang zorgen er voor dat er morgenmiddag een complex het zuidwesten van het land binnentrekt en activeert met een zwaartepunt, nog steeds zoals in eerdere beschouwingen aangegeven, met het zwaartepunt boven het westen. Dat is ook wel te verklaren met het oog op het feit dat de schering daar het grootst is en het hele gebied overigens te maken heeft met CAPE waarden van 1-2 kJ/kg. Op de valreep voor koufront richting zondagnacht een volgend complex welke serieus oogt in Harmonie. Ander modellen geven daar ook signalen voor. Ten aanzien van dit systeem is er nog veel onzekerheid.

Marsel

Citaat van: pyro op vr 26 jul 2013 - 17:45
Marsel, jij verwacht niet dat de buien in nW frankrijk doorzetten?
Ik zie geen reden waarom deze (onweers)buien niet door zouden moeten lopen.
Naast de grovere laten ook de fijnmazigere modellen nog buiigheid zien over voor het midden en oosten van NL in de loop van deze avond. Toch zal de activiteit langzaam moeten verdwijnen later vanavond.

Gewoon even in de gaten houden.

jens

er staat nu een erg vitale cumulus ten zuiden van me de eerste cumulus vandaag die er echt deftig uit ziet
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

pyro

Citaat van: jens op vr 26 jul 2013 - 18:01
er staat nu een erg vitale cumulus ten zuiden van me de eerste cumulus vandaag die er echt deftig uit ziet

ff plaatsnaam bij je profiel toevoegen aub

dondertje127

Citaat van: Marsel op vr 26 jul 2013 - 17:48
Toch zal de activiteit langzaam moeten verdwijnen later vanavond.

Gewoon even in de gaten houden.

Da's ook weer waar. Het is al wel weer erg laat op gang natuurlijk.

Marsel

Flevoland, heeft ook een felle echo nu...

SniperEye

Citaat van: Marsel op vr 26 jul 2013 - 17:48
Ik zie geen reden waarom deze (onweers)buien niet door zouden moeten lopen.
Naast de grovere laten ook de fijnmazigere modellen nog buiigheid zien over voor het midden en oosten van NL in de loop van deze avond. Toch zal de activiteit langzaam moeten verdwijnen later vanavond.

Gewoon even in de gaten houden.

Laten we het hopen. Zo'n half dooie MCS die roet in het eten gooit kunnen we morgen niet gebruiken. Zijn er andere zaken die mogelijk roet in het eten kunnen gooien morgen (Cap o.i.d.)?

Lightning_Glenn

Citaat van: Marsel op vr 26 jul 2013 - 18:08
Flevoland, heeft ook een felle echo nu...
Ja die is ook goed hoog geworden, ik zie hier de top en er onder is het grijs/groen, dat ziet er zeer 'zwanger' uit :)

ron12

Boven noord Spanje ontstaat nu ook onweerhttp://www.sat24.com/ misschien hebben we daar wat aan????  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal