Onweerskansen 26, 27 en 28 juli

Topic gezien door 160631 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 25 jul 2013 - 20:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

marco-groningen

Momenteel een beetje regen. Van onweer geen sprake. Op de radar te zien sterft alles ook uit momenteel, dus verwacht ik van vandaag niet veel meer. Stand hier blijft voor de zomer op 0 dagen onweer staan.

Tyshane

Citaat van: tuinman op vr 26 jul 2013 - 13:25
Bedankt. k probeer me steeds meer te verdiepen in het weer. Vond dit wel een zéér goede en duidelijke site en forum.  ;Dboem ;D
Hier kun je snel wat leren.

Ik denk dat je dan wel op de goede plek bent ja! Kijk ook eens op de andere topics, met achtergrondinfo! Erg leerzaam. :)

Marsel

Het inactieve polaire front nu toch wel mooi te zien op satpics aan zwakke wolkenband welke vanaf de Golf van Biskaje via westelijk FR naar de Noordzee loopt. Het borrelt vooral aan de warme zijde boven land al geruime tijd langs de hele linie.

Aandachtsgebied is natuurlijk WNW-FR alwaar convectie zich nu al af en toe probeert te manifesteren. Echt lukken doet dat nog niet maar dat zou volgens de verschillende rekenbreinen een kwestie van tijd zijn.

Groene lijn ligt er louter indicatief in.

ron12

nieuw onweer ten westen van Auxerre Frankrijk  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

pyro


Volgens Torro: - the UK's Tornado and Storm Research Organisation

The situation today and tomorrow across portions of N France, BeNeLux, and Germany is very interesting, and potentially nasty. A Spanish Plume of steep mid-level lapse rates will overspread a very moist and warm airmass through the next 24 hours, as several short wave troughs approach. The most significant of these will be through tomorrow aftenoon, but today, one is currently approaching NW France, evidenced by cirrus across that area, and into S England.

This afternoon, widely scattered supercells are likely across N France, with hail 5-10cms in diameter with the more dominant cells, along with damaging winds and perhaps a couple of tornadoes.

Tomorrow, with a W-E (ish) orientated warm front, 2000-3000J/Kg of CAPE, dewpoints of 21-22C, and deep layer shear ~50 knots, intense supercells capable of very large hail (>8cms) and strong tornadoes seem possible across NE France into the BeNeLux. This may be modulated by any development of a nocturnal MCS tonight.

Part of the moisture and steep lapse rate plume will cross SE England on Saturday. Elevated thunderstorms look possible across this area, perhaps with some hail, and heavy rain - further west, embedded thunderstorms are possible in a more general area of heavy rain.

Mrkos

Assen heeft ook Onweer, klinkt weer lekker  8) 8) 8) 8)

Marsel

Citaat van: ron12 op vr 26 jul 2013 - 13:56
nieuw onweer ten westen van Auxerre Frankrijk  ;D
Hehe 'een kwestie van tijd' post ik net. Zo snel had nou ook weer niet gehoeven  :P.

jens

amai sterkje tornado's hopelijk niet
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Artje

Zit even in een spagaat, zou morgen een ritje met de Cabrio r.i. het IJsselmeer doen vanuit het oosten. Is dit gezien de verwachte situatie wel verstandig. Als ik alles zo lees lijkt het er op dat de meest gevaarlijke situatie aan het einde van de dag/avond voor gaat doen. Klopt dit een beetje?


Jan van Ooijen

Midden Frankrijk begint het al weer te borrelen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marlieke

Even een fotootje van vandaag:

Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

SniperEye

@Jan en/ of Marsel

Morgen kan ik gaan chasen samen met Tinus, wel vanaf tweede helft middag. Ik overweeg naar het westen te rijden (Zeeland/ West Brabant) en verwachte ETA rond 17.00 uur.

De dynamische kaarten lijken ook voor de namiddag en avond te zijn. Achten jullie op basis van de huidig beschikbare informatie een chase rond dat tijdstip kansrijk?

Jan van Ooijen

Citaat van: pyro op vr 26 jul 2013 - 14:00


Morgen een west/oost georiënteerd warmtefront, 2000-3000J/Kg aan CAPE, dauwpunten van 21-22C en  deep layer shear van ~ 50 knots, intense supercellen mogelijk die in staat zijn zeer grote hagel (> 8cm) achter te laten. Eén of meerdere sterke tornado's lijkt mogelijk over noordoosten van Frankrijk en in de BeNeLux.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: SniperEye op vr 26 jul 2013 - 14:28
@Jan en/ of Marsel

Morgen kan ik gaan chasen samen met Tinus, wel vanaf tweede helft middag. Ik overweeg naar het westen te rijden (Zeeland/ West Brabant) en verwachte ETA rond 17.00 uur.

De dynamische kaarten lijken ook voor de namiddag en avond te zijn. Achten jullie op basis van de huidig beschikbare informatie een chase rond dat tijdstip kansrijk?

Tijdstippen zijn altijd lastig, je kan ten allertijden even bij mij aankomen om nader informatie op te halen via PC. Gegevens indien nodig via DM of Twitter
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mirandavdg

Citaat van: SniperEye op vr 26 jul 2013 - 14:28
@Jan en/ of Marsel

Morgen kan ik gaan chasen samen met Tinus, wel vanaf tweede helft middag. Ik overweeg naar het westen te rijden (Zeeland/ West Brabant) en verwachte ETA rond 17.00 uur.

De dynamische kaarten lijken ook voor de namiddag en avond te zijn. Achten jullie op basis van de huidig beschikbare informatie een chase rond dat tijdstip kansrijk?

Een plekje aan de westerschelde is dan misschien aan te raden, daar zie je de buien mooi binnen komen vanuit België. 


Hier lekker zonnig nu, temperatuur loopt op.

jorentje1997

Dus als ik het goed begrijp behoor ik morgen tot de kanshebbers  ;D

Weatherman

Zou Brabant ook eens wat mooi's kunnen zien ? Mijn teller staat nog op 0,0000000  :P
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Buien in FR zijn ook meteen pittig, ook duidelijk gevormd in de sterk geschearde omgeving met intense updraft aan de zuidzijde.
Even de gaten houden. Ik krijg het vermoeden dat we straks de eerste naar rechtse afbuigingen kunnen gaan zien. Nu liggen ze nog netjes op lijn met het westen van NL, maar of dat zo blijft betwijfel ik.

jens

daar was ik ook al bang voor,ze groeien steeds aan de zuidkant aan
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Powered by EzPortal