Onweerskansen 26, 27 en 28 juli

Topic gezien door 160773 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 25 jul 2013 - 20:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 jul 2013 - 12:15
Ja klopt, maar we moeten voorzichtig zijn met uitspraken te doen. EC SRH ligt voor westen en noorden rond de 300 m2/s2 maximaal. Het zuidoosten van het land moet genoegen nemen met 50 m2/s2. Kortom, zeer boeiende en mogelijk heftige situatie

Wat denk jij? Zal Estofex morgen ene Lvl 3uitgeven of blijft het bij 2?

Marsel

Citaat van: Lind@ op vr 26 jul 2013 - 12:21
Het regent en onweer in Den Haag.
Hier ook. Werkelijk bakken met regen, soms bijzonder intens. Echter, slechts af en toe een roffel. Onweer mag eigenlijk geen naam hebben, de regen des te meer.

Nizinny

Citaat van: Marsel op vr 26 jul 2013 - 12:25
Hier ook. Werkelijk bakken met regen, soms bijzonder intens. Echter, slechts af en toe een roffel. Onweer mag eigenlijk geen naam hebben, de regen des te meer.

Wat is jouw verwachting voor eind van de middag en vanavond.
Lijkt mij dat de meeste intensiteit er langzaam uit aan het gaan is.
Of is het zo dat de buien voor vanavond nog moeten gaan ontstaan als het vanmiddag nog genoeg opwarmt?

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Een golvend koufront ten westen van Nederland ligt vrijwel evenwijdig aan de bovenstroming en vertoont daarom nauwelijks enige oostwaartse progressie. Aan de oostzijde van het koufront ligt een uitloper van een Mediterraanse hoogterug, waardoor een zuidelijke stroming zeer warme luchtmassa aanvoert (thetaw850 van 19 C). Zaterdag beweegt een thermisch laag boven Frankrijk noordwaarts waardoor het front sterker begint te golven. Daarbij lijkt aan de flank van de genoemde hoogterug een kortgolvige hoogtetrog met een bijbehorend PVA max mee te trekken hetgeen zal zorgen voor meer bovenwind, schering en derhalve beter georganiseerde convectie. Verder zal te toegenomen low level cyclonaliteit zorgen voor een toename van de convergentie hetgeen ook als een extra trigger beschouwd mag worden.

MODELBEOORDELING:
Modellen beschrijven de actuele situatie qua neerslagbeschrijving matig. Daarom is het beter te kijken naar de grootschalige synoptische patronen welke consistent beschreven worden. Wat we hieruit kunnen opmaken is dat de actuele convectie nog tamelijk random is, daar er een duidelijke forcering ontbreekt zoals hierboven beschreven. Voor morgen ligt dit beduidend anders omdat er dan wel duidelijker forceringen te benoemen zijn. Dit zien we dan direct terug in de modellen welke toch redelijk consistent en eenduidig zijn in hun neerslagbeschrijving: De genoemde factoren en dagelijkse gang zorgen er voor dat er morgenmiddag een complex het zuidwesten van het land binnentrekt en activeert met een zwaartepunt, nog steeds zoals in eerdere beschouwingen aangegeven, met het zwaartepunt boven het westen. Dat is ook wel te verklaren met het oog op het feit dat de schering daar het grootst is en het hele gebied overigens te maken heeft met CAPE waarden van 1-2 kJ/kg. Op de valreep voor koufront richting zondagnacht een volgend complex welke serieus oogt in Harmonie. Ander modellen geven daar ook signalen voor. Ten aanzien van dit systeem is er nog veel onzekerheid.

Wat allereerst opvalt is dat het precipitable water hoog is (30-40 mm) kijkende naar de actuele temps. Dus de buien kunnen veel neerslag produceren. Daar staat tegenover dat de sturende wind ongeveer 25 kn is, en morgen nog wat meer. Wateroverlast voor een bepaald punt lijkt dus mee te kunnen vallen, maar in totaal kan in een gebied wel veel neerslag vallen. Onweerskansen zijn voor vandaag hoog, maar wel afgebouwd tov eerdere runs Pabs(>200 ontl) 20-50 %. Morgen liggen deze kansen beduidend hoger en gaan naar 60-80 % hetgeen klopt in het synoptische plaatje.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

pyro

Ik lees net dat Texel niet meer bestaat en er alleen nog een vuurtoren uit het water steekt

Jeroen15

Is er de mogelijkheid dat we de grijs/groene luchten morgen weer gaan zien?

Marsel

Citaat van: Nizinny op vr 26 jul 2013 - 12:26
Wat is jouw verwachting voor eind van de middag en vanavond.
Lijkt mij dat de meeste intensiteit er langzaam uit aan het gaan is.
Of is het zo dat de buien voor vanavond nog moeten gaan ontstaan als het vanmiddag nog genoeg opwarmt?
De buien van nu zijn eigenlijk restanten.
Het mooiste zou zijn als deze 'troep' snel doortrekt en de boel nog even goed aan zou kunnen warmen.
Vooral over het zuiden en ten zuiden van ons land moet dat vermoedelijk wel gaan lukken. Gezien de 00Z soundings van oa Parijs (hieronder) zouden we daar grofweg 27-29 graden voor nodig moeten hebben.
De zon zal dus hard haar best moeten doen omdat verdere forcering door WAA, LL convergentie of het hoogtepatroon niet sterk zijn.
Áls er buien ontstaan, zeker ook gezien de hoge Td's in de warme luchtmassa zijn dat meteen zware jongens, hoogst waarschijnlijk clusterend naar mutlicells met mogelijk opgelijnde structuur. Gisteren had ik moeite met het feit dat ze wellicht surface based zouden zijn, we moeten inderdaad nog maar zien of we het thermisch rond kunnen krijgen vandaag.
Nowcasten!
Morgen ziet er absoluut agressief uit. Maar daar volgend details nog wel van. Eerst vandaag maar eens bekijken hoe het gaat verlopen.

Weatherboy

Nou het gaat hier weer flink tekeer. Zware motregens en oer grijze herfstluchten. :o We wachten wel weer af, maar vandaag alweer een flop? Zal me niet verbazen voor hier.

Naja, we gaan het zien....

weerinkatwijk

Hier in Katwijk net een behoorlijk mooie lucht voor de bui uit, bui zelf valt tegen. Er zit weinig activiteit in.

Jelte

Mooie buien hier met af en toe een flits en rommel. Vooral mooi omdat allee hier gortdroog is. Nu bijna voorbij en vanmiddag gewoon weer de zon in zo te zien op de radar! Lekker hoor!

Marsel

Opklaringen liggen hier voor de deur, te zien aan de zuidwestelijke horizon. Jammer genoeg wel aanlandige wind voor het hele westen en noorden en dus een tempering van de temperatuur. Landinwaarts na verdamping van het gevallen vocht gestaag oplopende temperaturen naar >25 graden in opklaringsgebieden.
Voorlopig zie ik nog geen rede om af te wijken van de openingspost.

Peter

Vlissingen stevige plensbui met wat onweer, onweer niet noemens waardig te noemen. De zon is er nu, warmt snel op nu.
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Lind@

Citaat van: Marsel op vr 26 jul 2013 - 12:25
Hier ook. Werkelijk bakken met regen, soms bijzonder intens. Echter, slechts af en toe een roffel. Onweer mag eigenlijk geen naam hebben, de regen des te meer.

Het waren een aantal donders slechts op 1 hand te tellen het regende gestaag door,nu is het bijna droog en de zon probeert weer door te komen.

Energizer85

Citaat van: Marsel op vr 26 jul 2013 - 13:01
Opklaringen liggen hier voor de deur, te zien aan de zuidwestelijke horizon. Jammer genoeg wel aanlandige wind voor het hele westen en noorden en dus een tempering van de temperatuur. Landinwaarts na verdamping van het gevallen vocht gestaag oplopende temperaturen naar >25 graden in opklaringsgebieden.
Voorlopig zie ik nog geen rede om af te wijken van de openingspost.

Nowcasten dus :-) we wachten af.. Ben benieuwd of de aanlandige wind roet in het eten gaat gooien voor hier...

seetekst

Wat een spannend weer! Net naar strand geweest (Noordwijk) maar viel tegen! Ben heel benieuwd wat er nog gaat komen. Zo jammer dat ik nog niet genoeg van de kaarten weet om het zelf te snappen  ;) ik blijf maar nauwlettend jullie verhalen volgen en hoop op spektakel!!

Tyshane

Wat een heerlijke weerdagen weer! Lekker trouwens nu die paar buitjes, alles een beetje frisser, ramen en deuren lekker open, heerlijk! Geen onweer verder, nou prima hoor. En verder heb ik niet zoveel met dat embedded spul, niet echt mooi. We willen graag wat zien natuurlijk! ;)

Laat eerst de opklaringen maar komen, even een fietstocht doen, camera mee en hopen op mooie wolkenstructuren vanmiddag! Morgen waarschijnlijk het echte werk, althans; meer kans erop. Wat een heerlijke zomer zo mensen!  8)

tuinman

Eindelijk hier in enschede de eerste onweer te zien. En te horen nu!!! ;D ;D
Toch maar even in het schuurtje gaan zitten. Zodat ik het goed kan zien en horen! ;D ::)
Hallo jumbo.:D

Tyshane

Citaat van: tuinman op vr 26 jul 2013 - 13:17
Eindelijk hier in enschede de eerste onweer te zien. En te horen nu!!! ;D ;D
Toch maar even in het schuurtje gaan zitten. Zodat ik het goed kan zien en horen! ;D ::)

Gaaf toch! :) Welkom by the way!

Energizer85

Een miezergebied! Zit ik daar nou een uur op te F5en :-) sorry moest t even kwijt... Nou alle hoop maar op vanmiddag en morgen dan...

tuinman

Bedankt. k probeer me steeds meer te verdiepen in het weer. Vond dit wel een zéér goede en duidelijke site en forum.  ;Dboem ;D
Hier kun je snel wat leren.
Hallo jumbo.:D

Powered by EzPortal