Onweerskansen 26, 27 en 28 juli

Topic gezien door 158800 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 25 jul 2013 - 20:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alfons

Citaat van: Arend op do 25 jul 2013 - 23:51
Zaterdag wordt spannend ?/! Estofex komt met een voorbeschouwing (onderstaand kaartje gaat dus NIET over morgen, vrijdag).



en weer tijdens Zwarte cross in Lichtenvoorde. Volgens mij ging het een paar jaar geleden ook al mis.Hoop dat het goed gaat!!!

ron12

Citaat van: Arend op do 25 jul 2013 - 23:51
Zaterdag wordt spannend ?/! Estofex komt met een voorbeschouwing (onderstaand kaartje gaat dus NIET over morgen, vrijdag).

http://www.estofex.org/
daar zijn ze vroeg mee,ze zijn er zeker van dat er iets heftigs komt :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dennis089

Voor diegene die nog wakker zijn, check dat ding bij de spaanse/ franse grens! :O
Wat een massief onweercomplex! dat lijkt me toch wel MCS, daar die zo laat in de avond/ nacht nog activeert! Laat dat ding morgen over Limburg koersen en ik ben een gelukkig man  8) ??? :o :o :o

jornonweer

Citaat van: ron12 op vr 26 jul 2013 - 00:01
daar zijn ze vroeg mee,ze zijn er zeker van dat er iets heftigs komt :P

ja, maar waar is de kaart voor morgen? lol
Danger is real, fear is a choice.

ron12

morgen is het zaterdag  ;D is al vrijdag
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: jornonweer op vr 26 jul 2013 - 00:07


ja, maar waar is de kaart voor morgen? lol

A level 2 was issued for parts of extreme N-Spain, parts of France, Belgium, the Netherlands, Luxembourg and NW Germany mainly for large to very large hail (hail diameter in excess of 5 cm possible), severe to damaging downbursts, excessive and potential flash flood producing rainfall amounts and an isolated tornado event.



A level 1 surrounds the level 2 for a similar hazard but with a low chance for extreme events.

http://www.estofex.org/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Citaat van: jornonweer op vr 26 jul 2013 - 00:07


ja, maar waar is de kaart voor morgen? lol
ze hebben de kaart aangepast wie kan hem plaatsen??? die is wel voor vrijdag.dank je was me voor ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Channiej

Yeps vanaf de vroege ochtend ;-). 

The aforementioned short-wave probably caused the development of one or two large thunderstorm clusters from the night before, affecting mainly Benelux and W/NW Germany during the morning hours. This activity is probably also tied to a warm front, which crosses the area of interest from SW to NE during that time frame. Diurnal heating on both sides and the departing short wave result in a decelerating and mitigating warm front. Most models show only a temporal weakening trend of thunderstorms during the early morning hours, but rapid re-strengthening is forecast as diabatic heating starts.

Thunderfreak

Citaat van: Channiej op vr 26 jul 2013 - 00:21
Yeps vanaf de vroege ochtend ;-). 

The aforementioned short-wave probably caused the development of one or two large thunderstorm clusters from the night before, affecting mainly Benelux and W/NW Germany during the morning hours. This activity is probably also tied to a warm front, which crosses the area of interest from SW to NE during that time frame. Diurnal heating on both sides and the departing short wave result in a decelerating and mitigating warm front. Most models show only a temporal weakening trend of thunderstorms during the early morning hours, but rapid re-strengthening is forecast as diabatic heating starts.

Jah dat zei ik enkele uren geleden ook voordat estofex uitkwam.

Mooi dat het nog uit komt ook (Najah moet nog gebeuren dan he) ;-)

Word wel eens tijd voor wat geknal  :)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Marsel

Citaat van: Thunderfreak op vr 26 jul 2013 - 00:27
Jah dat zei ik enkele uren geleden ook voordat estofex uitkwam.

Mooi dat het nog uit komt ook (Najah moet nog gebeuren dan he) ;-)

Word wel eens tijd voor wat geknal  :)
Dat sowieso!
In principe kunnen onweersbuien, zeker in geclusterde vorm nabij barokliene zones de nacht overleven. Dat geldt niet alleen voor vannacht maar voor de komende 48h. Is al eerder aangehaald en je kwam er zelf ook al mee.
Verhaal van estofex komt overigens mooi overeen met de openingspost. Clustering waarschijnlijk na initiatie en mogelijk opgelijnde structuren (squall/bows). In mindere mate SC's, althans voor ons land.
Ik ben benieuwd. Chasen tot we er bij neervallen de komende 48h haha.

Thunderfreak

Citaat van: Marsel op vr 26 jul 2013 - 00:36
Dat sowieso!
In principe kunnen onweersbuien, zeker in geclusterde vorm nabij barokliene zones de nacht overleven. Dat geldt niet alleen voor vannacht maar voor de komende 48h. Is al eerder aangehaald en je kwam er zelf ook al mee.
Verhaal van estofex komt overigens mooi overeen met de openingspost. Clustering waarschijnlijk na initiatie en mogelijk opgelijnde structuren (squall/bows). In mindere mate SC's, althans voor ons land.
Ik ben benieuwd. Chasen tot we er bij neervallen de komende 48h haha.

Haha dat zeker,zit in mijn nachtdienst momenteel,maar de kans is groot dat ik morgen vroeg al gelijk de chase modus aanzet,en waarschijnlijk de rest van me vrije weekend.

Voorlopig kan ik niks anders dan blind staren op die radars. ;-)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

NitroGenetics

heb me camera's klaarstaan alles ingepakt wat ik nodig heb voor de vroege morgen, hopend op wat leuke beelden  het mag echt weer eens gebeuren dit jaar!

en als ik vandaag (vrijdag) misgrijp dan hebben we altijd zaterdag nog :)

dennis089

eindelijk is het zover. zoals ik in de vorige thread ergens schreef, hopelijk was die 23 en 24 juli de voorbode van een onweerrijk tweede zomerhelft. en nog geen 2 dagen later vangt het aan : D

ben alleen altijd bang met die hagel... hoe groot moet hagel zijn om je auto (dumpels) te beschadigen?  ???

Lightning_Glenn

Ik heb deuken in me dak en motorkap van hagelstenen van 3-5 cm en dat bij een BMW ;)

ron12

Ter hoogte van Parijs nu ook al onweer,gaat snel ???
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

keesu

1 - 1,5 cm voor de eerste lelijke putjes in je auto.
Ligt ook aan type auto.
Sommige auto's hebben wat massiever plaatstaal dan andere.

Zelf een keer 2 jaar geleden een 2 wkn oude VW polo met 2-2,5 cm hagel helemaal vernield in een poffertjes pan.
Gerepareerd met uitlepelen (Uitdeuken zonder spuiten) Kosten: 2.200 Euro!

keesu

Moet ergens juni / juli 2011 zijn geweest.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Thunderfreak

Jup. Jaren geleden op de camping getroffen door hagel op de Veluwe.

Caravan naar zijn moer en auto's naar zijn moer. Wel stenen van 5-7 cm. Staat op google (Klarenbeek hagelstenen)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Powered by EzPortal