Berichtgeving 2013-05-20 (Maandag): Tornado Moore

Topic gezien door 25864 bezoekers
Gestart door Vortex, za 18 mei 2013 - 09:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vortex

Alle kanalen laten nu de schade zien.... terwijl er nogsteeds sterke rotatie is bij buien. Ze zouden nu moeten waarschuwen.
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Jan van Ooijen

Citaat van: mike1131 op ma 20 mei 2013 - 22:43
Een overzicht van mijn screens van deze mooie maar gelijkertijd verschrikkelijke tornado.
Er blijkt dus een basisschool geraakt te zijn met kinderen erin!

Jammer dat het pdf is kan ik niet zien op telefoon
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

4seasons


mike1131

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 20 mei 2013 - 22:45
Jammer dat het pdf is kan ik niet zien op telefoon

Ik heb ze allemaal in een bestand staan. Is helaas te groot om te uploaden als een afbeelding.

maarten otto

Met 250 km/h boven de kassen van het Westland en de Hollandsche Brug met windkracht 8.... Durven jul

steffmeister

zit net de live beelden te kijken, wat een schade daar zeg pfff
volg me op twitter : Nafets_nl

Graphicnizor

Met de brok in mn keel maak ik dit verslagje. Terwijl ik bezig was voor jullie hier een beeld te geven werd de tornado van een rope tornado naar een EF4/5 tornado en raasde door Moore. Om een beeld te geven wat er nog van over is heb ik voor jullie de plaatjes.

De tornado was groter en breder dan de tornado die in 1999 zijn werk deed. In Moore zijn allebei de scholen geraakt waar de kinderen in schuilden. Een school is compleet weggevaagt, een andere staat het dak er nog maar net op.
Heel veel mensen zijn hun huizen kwijt. er zijn huizen die branden er is geen water geen stroom.

De tornado was namelijk gewoon 5 tot 10 straten breed... Recht op more en stopte toen hij Moore weer uit was.



















maarten otto

NIEUWE tornado nu bij Meeker. Zelfde Cupercel als net.
Met 250 km/h boven de kassen van het Westland en de Hollandsche Brug met windkracht 8.... Durven jul

corro


corro

twitter zegt From radio... multiple fatalities in the Moore area. Damn.  echt erg dit

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Graphicnizor

Citaat van: corro op ma 20 mei 2013 - 23:27
twitter zegt From radio... multiple fatalities in the Moore area. Damn.  echt erg dit
Dit gaat echt een hoge dodental geven. Moore heeft flink wat mensen wonen en dit was een langzaam vooruitbewegende tornado. dus kon zijn kracht voluit benutten.

Een filmpje vanuit de helicopter.

http://video.msnbc.msn.com/martin-bashir/51944519/#51944519

arjanbruggink

Citaat van: maarten otto op ma 20 mei 2013 - 23:23
NIEUWE tornado nu bij Meeker. Zelfde Cupercel als net.
En kijkend naar de radarbeelden, een clockwise tornado
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Graphicnizor

Zoals ik t nu hoor zitten er nog 15 kinderen vast in de school; "trapped in debree"
in totaal 75 mensen waren in de gang aan het schuilen. wat het belangrijkste is om te doen. De muren waren 8" dik maar is niets meer van over....




























Graphicnizor

Tornado bij Spark OKC, Tornado is rainwrapped



Zojuist gemelde tornado bij Talaka


maarten otto

3 Mei 1999 (zwaarste tornado.... tot heden vond) en de tornado die vanavond nog zwaarder was.

Met 250 km/h boven de kassen van het Westland en de Hollandsche Brug met windkracht 8.... Durven jul

alaind86

Een tornado heeft grote schade veroorzaakt in de Amerikaanse staat Oklahoma. In verschillende voorsteden ten zuiden van Oklahoma City zijn vele gebouwen met de grond gelijkgemaakt.

In het plaatsje Moore is een schooltje vernield. Op het moment van de wervelwind waren er kinderen in de school, maar er is nog niets bekend over hun toestand.

De tornado die over Moore raasde was 1,5 kilometer breed. Er werden windsnelheden gemeten van ruim 400 kilometer per uur.

Gewonden

Het is nog onduidelijk hoeveel gewonden er zijn. Op Amerikaanse tv-zenders is te zien hoe gewonden onder het puin van huizen vandaan worden gehaald. Door geknapte gasleidingen is er op verschillende plekken ook al brand uitgebroken.

Het midden van de VS wordt sinds gisteren getroffen door verschillende tornado's. Daarbij zijn zondag twee doden gevallen.

Bron: NOS.nl

4seasons

Voorlopig



Onder de doden zijn 3 kinderen:

3 children among dead after tornado hits elementary school in Oklahoma
http://www.wbtw.com/story/22302041/dozens-of-injuries-reported-after-tornado-hits-elementary-schoo

Graphicnizor

Ik probeer zoveel mogelijk te vinden over de berichten en fotos en chasevideos dus het kan soms even duren voor ik reageer. Graag wel de berichten ontopic houden en kijk eerst even of t bericht correct is!


zorba

Ik lees in de Nederlandse media overal 1,5 km doorsnee. ik hoop dat ze hier ook even meelezen ;).
Klopt niet. De Moore tornado was 2 mile breed. 1 mile is 1,6 km. Een simpel rekensommetje van 1 +1 leert ons dus dat deze tornado een doorsnee van 3,2 km had!
Heel wat meer dus dan de 1,5 waar de media het over hebben...

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Powered by EzPortal