Tsunami Japan een jaar geleden

Topic gezien door 2979 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 10 mrt 2012 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Tsunami Japan een jaar geleden

Precies een jaar geleden verloren in Japan meer dan 19.000 mensen het gevecht voor hun leven toen een gigantische golf hen meesleepte. Bijna allemaal hebben ze vrijwel anoniem het leven gelaten. De lichamen van meer dan 3000 van hen zijn zelfs niet eens meer teruggevonden. Hun familieleden weten doorgaans niet hoe ze om het leven kwamen, of ze steun hadden aan iemand, of volledig alleen de dood ingingen. Ze konden hun zelfs geen begrafenis geven. Maar deze week werd er een dramatische e-mailuitwisseling publiek gemaakt die de laatste minuten van een van hen tot leven brengt.

De e-mails zijn van de 24-jarige Arisa Miura, een vrouw die werkte op het stadhuis van Minamisanriku, zo'n 150 kilometer noordoosten van Sendai, en haar vriend. Minamisanriku werd volledig weggevaagd door de woeste tsunami en Arisa's lichaam werd pas afgelopen januari gevonden. Arisa zond haar eerste bericht naar haar vriend om 15:03 uur, slechts zeventien minuten na ?de aardbeving. ,,Er komt een 6 meter hoge tsunami", schreef ze. ,,Ik ga mijn best doen om ?in veiligheid te blijven." Ze volgde dit onmiddellijk op met een bericht aan haar moeder: ,,Vergeef me als het stadhuis wordt weggespoeld." Omdat het telefoonnetwerk zwaar verstoord was, zou haar moeder dit bericht pas dagen later ontvangen. Acht minuten later, om elf na drie, reageerde Arisa's vriend. ,,Ik wil niet dat je dood gaat", schreef hij met passie. ,,Ik ga niet dood!" antwoordde ze. ,,Ik hou van je."

Maar het water stroomde al over de oevers van de rivier voor het stadhuis en Arisa's collega's waren al begonnen naar het dak van het stadhuis te vluchten. ,,Ik hou ook van jou! Het is niet zo erg hier", schreef Arisa's vriend om 15:21 uur. Hij sloot af met twee regels met hartjes. Arisa wist dat hij ook langs de kust werkte en zij was ondanks het gevaar waarin ze verkeerde duidelijk opgelucht dat hij veilig was. ,,Gelukkig!" schreef ze om 15:27 uur. Gevolgd door: ,,Enorme tsunami!! Ik sta nu op het dak van het stadhuis. Wat als ik weggespoeld word?" Hier plaatste ze een emoticon van een angstig gezicht, gevolgd door meer slecht nieuws: ,,Het ziet eruit dat mijn auto al weggespoeld is."

Het zou haar laatste bericht zijn. Rondom Arisa en haar collega's was de zee de stad aan het vernietigen. In deze chaos, nog geen zes minuten na haar laatste bericht, spoelden de golven Arisa van het dak.

Bron RD
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hoe leven de inwoners van Minami-Sanriku nu?

Minami-Sanriku, een kustplaats in het Noord Oosten van Japan werd een jaar geleden compleet van de kaart geveegd. De helft van de bevolking overleefde de alles verwoestende tsunami niet. Het is onzeker of het dorp ooit weer op dezelfde plaats kan worden opgebouwd. Hoe leven de inwoners en hoe moet het verder? EenVandaag is in Minami-Sanriku om de situatie te bekijken.

Bekijk hier ook de fotoreportage die verslaggever Marc Schrikkema en cameraman Thijs Bertels maakte in Japan.

EenVandaag besteedde al eerder uitgebreid aandacht aan de aardbeving en de tsunami in Japan:

sitestat
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sasha

Vergeet niet te leven!

Jan van Ooijen

Japan herdenkt grootste catastrofe sinds WOII

In Japan wordt morgen stilgestaan bij de gevolgen van de verwoestende tsunami een jaar geleden. Het ging om de grootste catastrofe sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. De centrale herdenkingsceremonie wordt in het nationale theater van de hoofdstad Tokio gehouden. Ook de net geopereerde keizer Akihito zal bij de plechtigheid zijn. In het hele land zal een minuut stilte in acht worden genomen. Door een onderzeese aardbeving met een kracht van 9.0 op de schaal van Richter ontstond op 11 maart 2011 een soms wel tientallen meters hoge vloedgolf. Vooral de noordoostkust van Japan werd zwaar geraakt.


Links: Japan een jaar geleden, vlak na de tsunami. Rechts: Japan nu.

Het officiële dodental staat na een jaar op bijna 16.000. Iets minder dan 3300 mensen worden nog vermist. Meer dan een miljoen gebouwen zijn ingestort, weggespoeld of beschadigd. De Wereldbank schat dat de ramp Japan omgerekend 92 tot 178 miljard euro kost. De problemen zijn het grootst in de regio Fukushima, ten noorden van Tokio. Daar overspoelde de tsunami een kerncentrale aan de kust en kwam veel straling vrij. Een groot gebied is onleefbaar geworden.

Bron AD
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Jeetje; alweer een jaar geleden, wat is dat snel gegaan. Wel goed dat er nog even aandacht wordt besteed aan deze enorme ramp, wat een impact heeft dat gehad.

Jan van Ooijen

Japan herdenkt slachtoffers tsunami met minuut stilte

De Japanners hebben vanochtend met een minuut stilte de slachtoffers van de zware aardbeving en de daaropvolgende tsunami vorig jaar herdacht. Om 14.46 uur plaatselijke tijd viel het leven overal even stil. Dat was precies het tijdstip waarop Japan op 11 maart 2011 opgeschrikt werd door een aardbeving met een kracht van 9 op de schaal van Richter. Bij de daaropvolgende tsunami lieten meer dan 15.800 mensen het leven. Meer dan 3.000 mensen zijn een jaar later nog altijd vermist.



Bij een ceremonie van de Japanse regering in het National Theatre van Tokio herdachten keizer Akihito en zijn vrouw keizerin Michiko samen met nabestaanden van slachtoffers de grootste ramp in Japan sinds de Tweede Wereldoorlog. De 78-jarige Akihito werd enkele dagen geleden nog aan het hart geopereerd. De monarch zocht de voorbije maanden regelmatig overlevenden van de tsunami op om hen troost te bieden. Tienduizenden Japanners leven nog altijd in een noodonderkomen. Als gevolg van de natuurramp kwam er in drie reactoren van de kerncentrale Fukushima Daiichi een kernsmelting op gang. Vele gebieden raakten radioactief besmet. Het ging om de ergste nucleaire ramp sinds Tsjernobyl. Op de eerste verjaardag van de ramp werd in Tokio en andere plaatsen gedemonstreerd voor een afschaffing van alle kerncentrales. Desondanks blijft de deelname aan dergelijke anti-atoomprotesten in Japan vrij gering.

Bron Hln
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Fren



Foto GVA, vond ik één van de vele indrukwekkende foto's

Net als dit filmpje

The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

GekkeLeo

Kippevel die beelden van die herdenking en dan die sirene op de achtergrond

Fren



Deze kende ik ook nog niet... schokkend om te zien hoe de hele stad wordt weggevaagd en uiteindelijk zie je mensen rennen voor hun leven  :-\
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Sven

Bizar filmpje, maar rennen.. jeetje wat zijn die lui sloom. Op het laatste stukje worden er nog 3 mensen gegrepen door puin omdat een ander zo traag liep of iets mee wou nemen. Niet echt slim.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Powered by EzPortal