Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 16

Topic gezien door 193758 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 14 mrt 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ramon Oost

Citaat van: Remy op ma 25 mrt 2013 - 17:44
Misschien dat ik later in de week nog even bij de lokale zandput ga kijken.
Maar dan neem ik wel een oude camera mee :)

De wind neemt wel flink af de komende dagen


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Dubbele cijfers, de EC-oper blijft het (vergeefs?) proberen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

just0408

Citaat van: ron12 op ma 25 mrt 2013 - 20:28
Schapen gered uit sneeuwhopen in Engelandhttp://nos.nl/video/488498-tientallen-schapen-gered-uit-sneeuw-in-gb.html

Erg snuchere verslaggever lol ... er ligt daar echt veel sneeuw. Hopelijk zijn al zijn schapen gered.  ;)

EDIT:
Wat helaas niet het geval is, in een <a href="
">ander filmpje</a> is te zien dat hij enkele jonge schaapjes heeft verloren.
Ik ben ook niet van steen.

jones

Voor het gevoel één van de koudste dagen van de winter vandaag, snijdende wind!

Marco uit Hangar 5

M'n weerstationnetje gaf afgelopen zaterdag een luchtvochtigheid van 25% !!. zo laag heb ik het nog niet vaak meegemaakt. Niet zo gek dat er brand ontstaat op de hei, en het overal gaat stuiven.. alles droogt uit!
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Marcellang

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op di 26 mrt 2013 - 00:24
M'n weerstationnetje gaf afgelopen zaterdag een luchtvochtigheid van 25% !!. zo laag heb ik het nog niet vaak meegemaakt. Niet zo gek dat er brand ontstaat op de hei, en het overal gaat stuiven.. alles droogt uit!
Idd, heb net even een rondje tuin gedaan, maar verschillende winterharde struiken hebben flinke droogte/vorstschade in hun (harde) bladeren  :(
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

mauriceb

Citaat van: albalinda op di 26 mrt 2013 - 08:25
Idd, heb net even een rondje tuin gedaan, maar verschillende winterharde struiken hebben flinke droogte/vorstschade in hun (harde) bladeren  :(

Ik heb  van de week de tuin zelf gesproeid bij 1 graad boven nul. De buren dachten vast dat ik gek was :) ik denk vanavond maar weer ff wat water geven. De grond is kurkdroog.

Marcellang

Citaat van: mauriceb op di 26 mrt 2013 - 08:47
Ik heb  van de week de tuin zelf gesproeid bij 1 graad boven nul. De buren dachten vast dat ik gek was :) ik denk vanavond maar weer ff wat water geven. De grond is kurkdroog.
Dat helpt iig goed tegen het verdrogen van je bovenlaag, alleen is dat jammer genoeg zo weer droog.
De planten zelf nemen nog niks op  :-\
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Roland

Hier ook flinke droogte. Enig voordeel in de ochtend is dat je de autoruiten niet hoeft te krabben...

Maarten11

Filmpje van afgelopen zondag uit Zeeland
Burgh-Haamstede, Zeeland

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Remy

Citaat van: albalinda op di 26 mrt 2013 - 08:25
Idd, heb net even een rondje tuin gedaan, maar verschillende winterharde struiken hebben flinke droogte/vorstschade in hun (harde) bladeren  :(
Interessant,ik heb hier zojuist ook even gekeken hoe droog de rijbak eigenlijk is en dat blijkt nog enorm mee te vallen.
De bijgevoegde foto's laten de huidige condities zien met op de voorgrond de plek waar ik met mijn schoen een van mijn bodem monsters nam.
Over heel de rijbak ook het zelfde,amper een schoenzwaai diep is de grond kleddernat,behalve daar waar zand is opgehoopt.
Dat poederzand is heel licht en luchtig :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Remy

Het zou mij overigens niet eens verbazen als die keiharde windvlagen hier blijken te worden veroorzaakt door de windmolens van de milieu extremisten.
Wij zitten hier namelijk met oostenwind recht achter honderden Duitse windmolens die sowieso extra turbulentie opleveren.



Edit: Lees dit dan :)
De telegraaf meldt:

Harde wind blaast water weg
ZWOLLE -

De straffe en al dagen aanhoudende oostenwind heeft het water in havens, stadsgrachten en andere waterlopen in en bij Zwolle weggeblazen volgens waterschap Groot Salland. Ook de Waddenzee waait als het ware leeg, zegt boswachter Otto Overdijk van Natuurmonumenten.

Bij Zwolle liggen diverse jachthavens droog, een sluis is gesloten en bij Kadoelen is een eiland even te voet via de rivierbodem bereikbaar.

Volgens Groot Salland gaat het om ,,een heel bijzonder fenomeen bij bijzondere weersomstandigheden". Boswachter Overdijk spreekt over ,,zeldzame dingen", die hij in 30 jaar tijd nog nooit heeft meegemaakt. ,,Het water staat extreem laag. Wadplaten lopen niet meer onder water en zijn nu driftig aan het stuiven. Ik zie stuifzandstormen op zee."

Groot Salland beheert onder meer de Overijsselse Vecht en het Zwarte Water, die in open verbinding staan met het IJsselmeer. De harde oostenwind stuwt het water in deze rivieren op richting het meer.

De Kamper kogge in de haven van Kampen kan door het lage water niet uitvaren. De sluis bij Zwartsluis richting het Meppelerdiep is gesloten. Natuurmonumenten houdt bij Kadoelen in de gaten of er geen mensen op het eiland lopen, want het is een beschermd vogelgebied.

Er is niets te doen om het waterpeil aan te passen. Zodra de wind draait of gaat liggen keert het water terug zoals normaal, aldus waterbeheerders.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21422588/__Water_waait_weg__.html
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Marcellang

Citaat van: Remy op di 26 mrt 2013 - 16:39
Interessant,ik heb hier zojuist ook even gekeken hoe droog de rijbak eigenlijk is en dat blijkt nog enorm mee te vallen.
De bijgevoegde foto's laten de huidige condities zien met op de voorgrond de plek waar ik met mijn schoen een van mijn bodem monsters nam.
Over heel de rijbak ook het zelfde,amper een schoenzwaai diep is de grond kleddernat,behalve daar waar zand is opgehoopt.
Dat poederzand is heel licht en luchtig :)
Klopt hier ook, een cm. of 3-4 droog, als duinzand 8)
Daarna lekker vochtig maar niet nat (ca.400 m3 spuitzand opgebracht)
Het zijn altijd de eerste centimeters die opdrogen, planten/struiken daartegen raken hun vocht kwijt doordat de bladeren
hun vocht niet meer vast kunnen houden door de extreem droge lucht  icm de woei  :(
Wat een gave/duidelijke foto's trouwens, en idd erg duidelijk de trek langs die molens te zien ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

jorentje1997

Citaat van: albalinda op di 26 mrt 2013 - 17:27
Klopt hier ook, een cm. of 3-4 droog, als duinzand 8)
Daarna lekker vochtig maar niet nat (ca.400 m3 spuitzand opgebracht)
Het zijn altijd de eerste centimeters die opdrogen, planten/struiken daartegen raken hun vocht kwijt doordat de bladeren
hun vocht niet meer vast kunnen houden door de extreem droge lucht  icm de woei  :(
Wat een gave/duidelijke foto's trouwens, en idd erg duidelijk de trek langs die molens te zien ;)

Net terug van een mountainbike toertje en het ligt er toch behoorlijk droog bij. We reden met een paar (5-6) man en op sommige stukjes hadden we echt wel last van stof in de ogen. Nog niet meegemaakt dit jaar  ;)

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marcellang

Citaat van: jorentje1997 op di 26 mrt 2013 - 17:50
Net terug van een mountainbike toertje en het ligt er toch behoorlijk droog bij. We reden met een paar (5-6) man en op sommige stukjes hadden we echt wel last van stof in de ogen. Nog niet meegemaakt dit jaar  ;)
Kan je nagaan tussen jou en mij zit meer dan 300 km. denk  8)
Wordt tijd dat er een sneeuwdumpie overheen gaat, is dat probleem ook weer opgelost  ;D
Alleen zal het fietsen dan ook weer minder goed gaan denk.........
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

ron12

bbrrrr Pasen wordt dit jaar veel kouder dan Kerst 2012
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal