Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 16

Topic gezien door 193764 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 14 mrt 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joep

Bij deze 2 foto's.
De bovenste is in de voortuin genomen, daar is een kleine 13 cm blijven liggen ondanks de harde wind.
De onderste is in de achtertuin genomen welke veelal in de luwte is.
[/quote]

Ja leuk :) naar waar is dit? Misschien je plaats bij je naam zetten ;)

Remy

Citaat van: lionking op zo 24 mrt 2013 - 15:54
Een flinke wandeling met dit weer is toch ook prachtig,zonnetje,kou,veel wind wat wil je nog meer. ;)
Een bivakmuts,mondkapje en een nieuwe luchtfilter voor mijn auto daar zeg ik geen nee tegen... twee tellen buiten zijn en je hebt een kilo zand in je gezicht.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Impreza

Citaat van: Joep op zo 24 mrt 2013 - 17:15
Bij deze 2 foto's.
De bovenste is in de voortuin genomen, daar is een kleine 13 cm blijven liggen ondanks de harde wind.
De onderste is in de achtertuin genomen welke veelal in de luwte is.


Ja leuk :) naar waar is dit? Misschien je plaats bij je naam zetten ;)
Een post of 2 eerder staat mijn woonplaats. Maar je hebt gelijk, zie nu zelf dat deze niet onder mijn avvie staat...
Ik woon in Oost-Souburg, dat is (vanaf de A58 gezien) vlak voor Vlissingen ;)

En nu: *huppelt er vandoor om wat aan te passen*

Edit: Als t goed is moet ie er nu bijstaan. (Of ik heb weer eens iets grandioos fout gedaan, dat kan natuurlijk ook xD)

Remy

Citaat van: Impreza op zo 24 mrt 2013 - 18:54
Een post of 2 eerder staat mijn woonplaats. Maar je hebt gelijk, zie nu zelf dat deze niet onder mijn avvie staat...
Ik woon in Oost-Souburg, dat is (vanaf de A58 gezien) vlak voor Vlissingen ;)

En nu: *huppelt er vandoor om wat aan te passen*

Edit: Als t goed is moet ie er nu bijstaan. (Of ik heb weer eens iets grandioos fout gedaan, dat kan natuurlijk ook xD)
Als je het links naast je post zichtbaar wil maken moet je je woonplaats invullen bij het kadertje "persoonlijke tekst" :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

glenn

momenteel sneeuw over zuid belgie,limburg en een deel van de kempen ? was dit zo voorspeld volgens jullie ?

wimbaens

Citaat van: glenn op zo 24 mrt 2013 - 20:07
momenteel sneeuw over zuid belgie,limburg en een deel van de kempen ? was dit zo voorspeld volgens jullie ?

De sneeuw geraakt niet tot aan de grond, verdampt gewoon door de droge luchtlagen.

Blizzard

Een maand geleden tijdens het laatste weekend van februari  luidde de titel van mijn bericht "een waardig adieu van de winter" omdat er dat weekend sprake was van regionale sneeuwval en kou.

Een maand verder zijn we klimatologisch eigenlijk geen dag opgeschoten. Want op een korte fase in het begin van de maand na is het alleen maar veel te koud geweest, en dit weekend deed in alle opzichten meer aan winter dan aan lente denken.
Met krachtige oostenwind kwam pure transportkou tot ons, met matige vorst in de nacht in het noordoosten, opnieuw in delen van het zuiden een sneeuwdek tot 10 cm en overdag maxima die slechts 1-3 C boven het vriespunt uitkwamen.

En zo is dit jaar tot nu, op korte –zeer- zachte fasen na, eigenlijk een grote koudegolf. Met januari ruim 1 C te koud, februari ruim 2 C te koud en deze maand zal waarschijnlijk ruim 3 C onder normaal eindigen.

En een blik op kaarten laat mi zien dat april waarschijnlijk nog met een relatief grotere negatieve temp afwijking zal starten.

Want in grote lijnen lijkt de komende 10-16 daagse geen grote wijzigingen te bieden. Dus handhaving van het hardnekkige patroon met hogedruk ten noorden en lagedruk met zuidelijke koers.
Eerste 2 kaarten tonen de komende werkweek. In een permanente oostelijke aanvoer, die gaandeweg de week wel in kracht zal afnemen, droog en koud weer. Dagelijks afwisseling van zon en wolkenvelden, in de nacht en ochtend lichte tot matige vorst en overdag maxima tussen 2-4 C.

Derde kaart toont opdringende lagedruk aan het einde van de komende week. Enige Uitvoer laat dit de aanzet zijn voor een overgang naar zuidwestelijke aanvoer met flinke toename van de wisselvalligheid maar vooral beduidend hogere temp met maxima tot rond of boven de 10 C. Af en toe schermt een oper van de beide hoofdmodellen met een dergelijk scenario.

Mijn verwachting is echter dat ook dan het koude patroon zich zal handhaven. Dus kern van lagedruk blijft ver zuidwestwaarts, en afgesplitste kernen ervan trekken ten zuiden van ons gebied verder oostwaarts Europa in en zorgen samen met continue noord/noordoostelijke hogedruk voor handhaving van een koude N/O aanvoer waarin de maxima, zo in de orde 4-8 C, zeer ruim onder de normale 11/12 C blijven en er ook aanhoudende kans op lichte vorst in de nacht en ochtend is. De neerslag die er zal vallen kan winters van karakter blijven.

Zo lijkt ook 1e decade april geen lente-hoop te gaan geven.

Mvg, Ronald

Remy

Het is wel opvallend stil hier,en dat terwijl het weer best extreem is momenteel... maar niet in geheel ons land.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Arend

Citaat van: Blizzard op zo 24 mrt 2013 - 21:18
Zo lijkt ook 1e decade april geen lente-hoop te gaan geven.

Mvg, Ronald

Geen speld tussen te krijgen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

bliksems

Citaat van: Remy op zo 24 mrt 2013 - 21:26
Het is wel opvallend stil hier,en dat terwijl het weer best extreem is momenteel... maar niet in geheel ons land.
dat komt omdat ik een paar weken op vakantie ben geweest,dan is het meteen stil hier hahaaaaa!
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Impreza

Citaat van: Remy op zo 24 mrt 2013 - 19:08
Als je het links naast je post zichtbaar wil maken moet je je woonplaats invullen bij het kadertje "persoonlijke tekst" :)
Meteen geprobeerd. *loert naar avvie*
Doet ie t of doet ie t niet? xD

Edit: Jaaaaah! Merci!

winter

Misschien zegt deze pluim op 1 april koude kikker in je bil  :P

Remy

Citaat van: bliksems op zo 24 mrt 2013 - 21:45
dat komt omdat ik een paar weken op vakantie ben geweest,dan is het meteen stil hier hahaaaaa!
Milieuvervuiling... daar is geen C02 bij benodigd.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Weatherboy

Citaat van: Remy op zo 24 mrt 2013 - 21:52
Milieuvervuiling... daar is geen C02 bij benodigd.

Ik vind deze speciale omstandigheden best leuk. Maar weer zoals vandaag is echt té! Verschrikkelijk weer. Loeiharde wind, +2 geen sneeuw. Nee dat is niet leuk. Als de wind wegvalt later deze week, met wat zon denk ik dat het beste aangenaam zal zijn. Gelukkig wordt het in de verste verte geen WC met meters regen en 10 graden. Alleen de wind moet zachter, verder prima weertje

Henk1976

Man, wat een verschil in weer gehad van't weekend. Met vorst vertrokken vrijdag naar Parijs. Bij aankomst daar 17 graden(stadswarmte, maar toch). Zaterdag ook nog redelijk weer. Wel een aantrekkende oostenwind. Vandaag slechts 5graden. Om vervolgens weer in België aan te komen in Winter Wonderland. En hier in Assen stofhappen en bibberen.  :o

Bacci


Henk1976

Citaat van: Bacci op zo 24 mrt 2013 - 23:23
Lente? waar?  8)

*knip

Heb het eventjes mee mogen maken, masr ook dat vleugje werd heul snel weggeblazen.... Het is er wel, maar het is ergens ver weg.

just0408

Die vervelende ijskoude wind mag van mij snel vertrekken. Wat een ramp is dat.
Ik ben ook niet van steen.

Aern

Hier in Zeeuws-Vlaanderen gisteren wakker geworden met dik 5 cm sneeuw en er ligt nu nog wel een paar cm.
Op straat was het bijna allemaal weggesmolten maar vannacht is er weer een mooie ijslaag terug aan gevroren.


Misschien kunnen we deze lente terug sturen naar de fabrikant want deze doet het dus duidelijk niet,
en wat een pluim zeg, die heeft zeker nog niet veel zin in verandering.


Scully


Powered by EzPortal