Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 16

Topic gezien door 193764 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 14 mrt 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

juno

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 17 mrt 2013 - 10:18
Ik zie geen ijsdag in de pluim, temperaturen overdag rond de 5 graden.

Nee jan, Maar de lente is wel heeeeeel ver weg. ongelofelijk wat een winter weer... wordt met het jaar erger lijkt het wel.
ik las iets over een kleine ijstijd maar ik begint er zowaar nog in te geloven ook.

wimbaens

Citaat van: juno op zo 17 mrt 2013 - 10:56
Nee jan, Maar de lente is wel heeeeeel ver weg. ongelofelijk wat een winter weer... wordt met het jaar erger lijkt het wel.
ik las iets over een kleine ijstijd maar ik begint er zowaar nog in te geloven ook.
Laat me niet lachen :P Als we weer zo'n warme zomer krijgen als vorig jaar praat iedereen terug over de opwarming.

Jan van Ooijen

Soms moet ik wel lachen, toen ik in december het had over winterweer (toen ook de pluim 3-5 aangaf) deden enkele sarcastisch erover en nu is het ineens winterweer terwijl de pluim precies hetzelfde aangeeft.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter


winter

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 17 mrt 2013 - 11:02
Soms moet ik wel lachen, toen ik in december het had over winterweer (toen ook de pluim 3-5 aangaf) deden enkele sarcastisch erover en nu is het ineens winterweer terwijl de pluim precies hetzelfde aangeeft.
Vindt 3-5 graden in deze tijd van het jaar meer winter dan in januari maar dat komt omdat wij veel verwachten wij als Nederland hebben milde winters en dit vergeten we soms maar de afgelopen 4 jaar beginnen de winters toch weer een serieuzere vorm aan te nemen met vaak straf winterweer en veel sneeuw.

martijn

Citaat van: winter op zo 17 mrt 2013 - 11:37
Sneeuw groot (spelbreker) in Milaan- San Remo (wielerkoers). ZIe bericht bij 11:20
http://www.nieuwsblad.be/extra/sportwereld/live/wielrennen/2013/WREL2013-MSR-RACE/live/index.html
zeer zeer jammer maar een juiste beslissing van de organisatie had liever gehad dat ze er wel tegen op gingen maarja wat niet kan dat kan niet

jorentje1997

Citaat van: winter op zo 17 mrt 2013 - 11:37
Sneeuw groot (spelbreker) in Milaan- San Remo (wielerkoers). ZIe bericht bij 11:20
http://www.nieuwsblad.be/extra/sportwereld/live/wielrennen/2013/WREL2013-MSR-RACE/live/index.html

Echt wel spijtig na Kuurne-Brussel-Kuurne nu ook al MSR om zeep door de sneeuw... Nu zal de Poggio nog spannender worden...

winter

Citaat van: jorentje1997 op zo 17 mrt 2013 - 12:33
Echt wel spijtig na Kuurne-Brussel-Kuurne nu ook al MSR om zeep door de sneeuw... Nu zal de Poggio nog spannender worden...

Ja als niet ook Le Manie en de Poggio geschrapt worden dan wel aangezien de temperatuur nu dalend is in dit gedeelte van Italië zal het ook kunnen gaan sneeuwen op deze bergen ze hadden gewoon erover heen moeten sturen want rijden toch tientallen auto's voor peloton waardoor de weg toch redelijk schoon wordt ze hadden net zo goed 2 sneeuwschuiver paraat kunnen hebben staan dan was het ook schoon geweest want ligt op sommige plekken net een klein sneeuwdekje.

Scully

Je weet niet wat je zegt Winter. Boven komen doen ze wel, maar afdalen met deze condities is levens gevaarlijk.

jorentje1997

Om dit topic overzichtelijk te houden is er nu een apart topic (http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3754.msg54840/topicseen.html#msg54840) over Milaan-Sanremo. Hier kunnen we nu gewoon verder over de winter in de Benelux praten :)

zwoof

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 17 mrt 2013 - 10:18
Ik zie geen ijsdag in de pluim, temperaturen overdag rond de 5 graden.

Klopt, ik zie er ook geen ijsdag in hoor. Alleen de hoofdrun geeft op 24 maart lokaal een ijsdag. In de pluim van gisteravond zag je deze op de 23e. De rest van de leden berekenen warmer. Het gemiddelde van de modellen ligt idd op 5 graden. Het is nog een weekje weg. Maar zou toch wat zijn dat EC gelijk krijgt. Maart 2013 zal dan als zeer bijzonder de boeken in gaan denk ik.  :)

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 17 mrt 2013 - 11:02
Soms moet ik wel lachen, toen ik in december het had over winterweer (toen ook de pluim 3-5 aangaf) deden enkele sarcastisch erover en nu is het ineens winterweer terwijl de pluim precies hetzelfde aangeeft.

Dit slaat noch kant noch wal. Ten 1e, is de meteorologische lente op 1 maart begonnen. Dus is 5 graden overdag en -3 's nachts wel degelijks winters weer voor dit jaargetijde. Ten 2e begint donderdag de astronomische lente, dus is het al helemaal winters weer. In de maanden december, januari en februari hanteren we winter standaarden. Dat is gemiddeld genomen 5 graden overdag en -1 's nacht s. Dan zou deze pluim gemiddeld genomen weggezet worden als normaal weer. Bovendien beschouw ik in de 3 wintermaanden alles onder 0 overdag als winter weer, en alles tussen de 0-5 graden overdag als licht winters of normaal.

Neemt niet weg dat we slechts 2 dagen 'winters' weer in december hadden en verder boterzacht rot weer, met 10-15 graden.

juno


Dit is toch een totaal andere situatie jan? we zitten bijna op 20maart! En dan toveren bijna alle modellen zulke kaarten tevoorschijn. Dit is toch wel heel bijzonder hoor voor de tijd van het jaar.



Citaat van: Jan van Ooijen op zo 17 mrt 2013 - 11:02
Soms moet ik wel lachen, toen ik in december het had over winterweer (toen ook de pluim 3-5 aangaf) deden enkele sarcastisch erover en nu is het ineens winterweer terwijl de pluim precies hetzelfde aangeeft.

Blizzard

Dit weekend is de koude lucht die ons afgelopen week het bijzondere weer heeft opgeleverd langzaam opgeruimd. Nadat gisteren de maxima landelijk al 7 of 8 C bereikten, valt er dan op dit moment in het noordoosten nog wel een mix van regen en natte sneeuw bij maar iets boven nul, maar uiteindelijk zullen we vandaag ook weer aan maxima in de orde 8-10 C kunnen bereiken. Nog altijd iets onder normaal, maar een stuk hoger dan we gewend waren.

Want de koude periode is een aparte geweest met diverse kou records, regionaal 3 ijsdagen, enige nachten met matige tot strenge vorst en een stevig sneeuwdek.

De huidige thermische normalisering komt door de invloed van een uitgestrekt laag boven de UK dat de komende dagen langzaam verder zuidoostwaarts gaat koersen. Op dit moment zitten we nog aan de voorzijde van het systeem waardoor in een Z/W aanvoer maritieme lucht wordt aangevoerd waarin passage troggen de komende 24 uur voor periodieke opleving van de kans op buien zal zorgen.

Op dit moment is deze maand ongeveer 2.5 C te koud verlopen en gezien de waarschijnlijke patroonontwikkelingen van de komende tijd zal deze trend zich de rest van de maand handhaven. Want in zekere zin wijzigt zich het patroon met sterke hogedruk ten noorden in combinatie met een zuidelijke straalstroom zich niet.

Vanaf dinsdag komt lagedruk met kern weer ten zuiden van ons land te liggen waardoor de stroming opnieuw N/O gaat worden. Hiermee komt koude polaire lucht ingestroomd met kans op winterse neerslag, lichte vorst in de nacht en ochtend en overdag maxima gemiddeld 5 C.

Tegen het einde van de week nadert dan vanuit het zuidwesten actieve lagedruk, tegelijk ontwikkelt zich boven het (zuid) westen van Scandinavië een sterk hogedrukgebied. In een sterker wordende O/ZO aanvoer blijft de kans op winterse neerslag met in eerste instantie nog weinig verandering in temperatuur.

Volgend weekend en het begin van de daaropvolgende week lijkt zich echter opnieuw nóg koudere lucht te gaan instromen. Invloed van noordoostelijke hogedruk zorgt voor N/O aanvoer van stabiele maar zeer koude lucht waarin het in de nacht en ochtend opnieuw matig kan gaan vriezen en de maxima –ruim- onder de 5 C gaan blijven.

Deze maartmaand lijkt op de korte periode in de 1e week na,  niks te voelen voor iets wat lenteweer genoemd mag worden.

April dan maar?, of handhaaft zich het uitzonderlijke patroon ook dan?.

Mvg, Ronald de Wildt

Blizzard

@ Johann, kun jij jij in dit bericht van Ronald de Wildt herkennen en wat denk jij van begin april?

Dennis


winter

Citaat van: Dennis op zo 17 mrt 2013 - 18:04
GFS 12H : kan het nog mooier?  ;D


Kijk of ik iets begrijp volgens mij is er een verbinding tussen een hoog boven Groenland en Rusland. En dus bij ons een oosterstroming of niet???

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jones

Winter nog niet afgelopen volgens GFS12z! de grens met koude en warme lucht komt boven de Benelux te hangen! Hopelijk de volgende runs iets zuidelijker met die grens :P

Dennis

Citaat van: winter op zo 17 mrt 2013 - 18:19
Kijk of ik iets begrijp volgens mij is er een verbinding tussen een hoog boven Groenland en Rusland. En dus bij ons een oosterstroming of niet???

juist  :) - O-NO

Powered by EzPortal