Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 3

Topic gezien door 161181 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 05 dec 2012 - 22:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reutel


wim67

Citaat van: gilleeesss op do 06 dec 2012 - 18:42
Ik ben hem al naar hier aan het sleuren, zie hoe mooi het lukt!! tegen midernacht zit de sneeuw hier! :D en dan zal ik als ik genoeg sneeuw gehad heb, blazen naar jullie kant xD
en waar is hier

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Vannacht Tn tussen min 2 in het oosten en +2 aan zee. Vrijdag overdag in neerslag rond 0, in de middag in het zuidwesten enkele graden boven nul. In de avond met een naar oost draaiende wind en de zich uitbreidende opklaringen snel zakkende temperaturen. In de nacht naar zaterdag lichte vorst aan de kust, matige vorst landinwaarts en in het noordoosten strenge vorst, lokaal in het noordoosten zeer strenge vorst boven het sneeuwdek (rond -15 C). Gevoelstemperaturen van -15 zijn dan natuurlijk ook mogelijk.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Een vreemd kinderlijk gevoel maakte zich zojuist van mij meester. Enige sneeuwspanning is toch wel te voelen, zelfs bij een winterhater als ikzelf, ondanks de tijdelijke dooi morgen in het westen en zuidwesten.
Winterweer is op z'n Nederlands eigenlijk verschrikkelijk: waterkou en dagen lang stratus zonder zon. Maar wat doet een situatie als die van morgen de gemiddelde meteofiel goed  ;D.

Arend

Update van Karim Hamid:

** UPDATE 06/12 16Z **
Voor de algemene bespreking: zie onderaan. Bij update wil ik meedelen dat de meeste meso- en globale modellen de kern van het lagedrukgebied iets meer westelijk laten doortrekken met traject over westelijk BE. Dit betekent concreet dat de stroming over de Benelux meest aflandig blijft. Ten westen van de Schelde zal de stroming tijdelijk aanlandig worden maar mogelijks ook net aflandig (verschil tussen SW en WSW). Evenwel zal in dit scenario dit zeer tijdelijk zijn aangezien de de doortocht van de kern gepaard gaat met een eerder veranderlijke en zwakke wind. Deze evolutie heeft in essentie enkel belangrijke gevolgen voor het NE van NL, waar dus de occlusie nauwelijks raakt met daar dus slechts lichte sneeuwval waarschijnlijk. Voor de westelijke gebieden van BE heeft dit positieve gevolgen in de zin dat de dooi slechts beperkt is (hoogstens +2°) en slechts enkele uur zal duren. Negatief is wel dat de intensiteit van de occlusie iets minder is en het actiever deel meer zuidwaarts trekt. Immers, het trippelpunt trekt sneller zuidelijk dan voorheen en een iets minder actief segment bereikt ons. Dit geeft nog steeds een sneeuwcumulatie van 5-7 cm op de meeste plaatsen, regionaal iets meer. Grotendeels door de eerste doortocht van de occlusie (al is doortocht misschien slecht gekozen want het front stagneert over de Benelux om in zijn geheeld opnieuw zuidelijk te trekken in de avond), deels ook door de 2de passage van de frontolyserende occlusie met daarop nog eens 1-3 cm bij schatting. Tegen vrijdagavond kan uiteindelijk regionaal 10 cm sneeuw liggen.

De waarschuwing voor stuifsneeuw blijft van kracht gezien de modellen bij het front nog steeds 12 m/s berekenen met op 950 hP een wind tot 50-55 kts met gusts tot 70 km/h. In de namiddag is een donderslag nabij de BE kust mogelijk wanneer de koudeput met T500 rond -36° overtrekt.

Een LEVEL 3 blijft diengevolg aangehouden voor een groot deel van de regio. Geen level 4, want de kansen op 15+ cm zijn te beperkt daarvoor (zie deze link voor de level-criteria)

http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Reutel

Citaat van: Marsel op do 06 dec 2012 - 19:00
Een vreemd kinderlijk gevoel maakte zich zojuist van mij meester. Enige sneeuwspanning is toch wel te voelen, zelfs bij een winterhater als ikzelf, ondanks de tijdelijke dooi morgen in het westen en zuidwesten.
Winterweer is op z'n Nederlands eigenlijk verschrikkelijk: waterkou en dagen lang stratus zonder zon. Maar wat doet een situatie als die van morgen de gemiddelde meteofiel goed  ;D.

Haha inderdaad Marsel, en zaterdag moet ook een prachtige dag worden. Droog, zonnig en een prachtig wit landschap! Ideaal om eens lekker te gaan vissen. :)

SniperEye

Citaat van: Marsel op do 06 dec 2012 - 19:00
Een vreemd kinderlijk gevoel maakte zich zojuist van mij meester. Enige sneeuwspanning is toch wel te voelen, zelfs bij een winterhater als ikzelf, ondanks de tijdelijke dooi morgen in het westen en zuidwesten.
Winterweer is op z'n Nederlands eigenlijk verschrikkelijk: waterkou en dagen lang stratus zonder zon. Maar wat doet een situatie als die van morgen de gemiddelde meteofiel goed  ;D.

Zo te lezen zijn we uit hetzelfde hout gesneden :)

Vanaf nu is het nowcasten en kijken wat waar gebeurd en hoe de koers exact is.

GekkeLeo


MamaAs

Hmmmm, mwooaah. Mijn juichstemming wordt een beetje geremd. Ik wil natuurlijk in het meeste sneeuw gebied komen haha.
Maar we zitten net op het randje. Nu kan dat natuurlijk zo verplaatsen.
Maar sneeuw gaat er komen! Hahaha. Dat zal wel een onrustig nachtje worden, af en toe even naar buiten loeren  ;D

Weerfreak 1337

Kustprovincies verlost van de natte sneeuw/regen? ;D
Overwegend zuidelijke stroming te zien (aflandig).


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Joep

Niet alleen voor het zuidwesten, ook voor delen van Brabant, Gelderland, Utrecht, Flevoland en Limburg. Zoals het er nu voorstaat kunnen we ons opmaken voor een sneeuwdumpje (voor Nederlandse begrippen dan). Persoonlijk denk ik, na het zien van de recente Hirlamrun dat die gebieden een sneeuwhoeveelheid krijgen van rond de 20 centimeter, lokaal misschien wel meer dan dat!

Beste Jan, misschien lees ik de opening van het topic een beetje verkeerd maar je noemt een hoop provincies
en het ZW maar ik mis het westen (zuid holland/NH). Bedoel je met het Zuidwesten ook het westen?

Remy

Citaat van: Chase-Stormer op do 06 dec 2012 - 18:50
Het is afwachten tot het "Sneeuwbui des doods" topic op GS word gepost  :P

Ik zit er in ieder geval helemaal klaar voor  :D
Ach geenstijl post ook gesponsorde winterbandentopics en daar klopt ook niets van(heb zelf nu winterbanden).
Ennuh in ons land is het niet de sneeuw die dodelijk is maar vooral de net niet sneeuw... Regen op bevroren ondergrond en echte ijzel maw onderkoelde regen die direct vastvriest aan alles en dan vooral HOOGSPANNINGS transport leidingen van TENNET en in mindere mate de bovenleidingen van de NS.
In het buitenland alwaar ook de eindnodes van het stroomnet bovengronds zijn zou dit een complete ramp zijn omdat topzware bomen en de ijsranden op de leidingen zelf daar doorgaans heel het laagspanningsnet met de grond gelijk maken.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Stephanie

KNMI haalt het tijdstip van de sneeuwval naar voren?

Langdurige sneeuwval in combinatie met vrij veel wind.   Geldig: vrijdag 07 december 2012 vanaf ca 00 uur gedurende ca 15 uur
   Grote kans op langdurige sneeuwval.   Geldig: vrijdag 07 december 2012 vanaf ca 15 uur gedurende ca 3 uur (brabant)


Onno_D

Laat die run van Hirlam maar uitkomen. Frontje blijft lekker slepen over Limburg, dus volgens die kaarten van 7 tot 5 sneeuw :D

Weatherman

Citaat van: Stephanie op do 06 dec 2012 - 19:16
KNMI haalt het tijdstip van de sneeuwval naar voren?

Langdurige sneeuwval in combinatie met vrij veel wind.   Geldig: vrijdag 07 december 2012 vanaf ca 00 uur gedurende ca 15 uur
Grote kans op langdurige sneeuwval.   Geldig: vrijdag 07 december 2012 vanaf ca 15 uur gedurende ca 3 uur (brabant)
Dat zijn heel wat uren sneeuw voor hier.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

matroesjka-world

Citaat van: MamaAs op do 06 dec 2012 - 19:11
Hmmmm, mwooaah. Mijn juichstemming wordt een beetje geremd. Ik wil natuurlijk in het meeste sneeuw gebied komen haha.
Maar we zitten net op het randje. Nu kan dat natuurlijk zo verplaatsen.
Maar sneeuw gaat er komen! Hahaha. Dat zal wel een onrustig nachtje worden, af en toe even naar buiten loeren  ;D

Wij zitten hier ook op het randje, echt balen, ik wil ook code rood !!!!!  :(
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

jorentje1997

SUPPEEEEER!

Voor de westelijke gebieden van BE heeft dit positieve gevolgen in de zin dat de dooi slechts beperkt is (hoogstens +2°) en slechts enkele uur zal duren.

Nu heeft de kust ook grote kans op sneeuw die de hele dag kan blijven liggen! *vreugdedans*




Powered by EzPortal