Storm/onweerkansen 3, 4 en 5 oktober

Topic gezien door 27304 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 02 okt 2012 - 09:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Waarschuwingen uitgebreid voor morgen wat betreft de windstoten

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Wilfred Janssen

Een uitbereiding van de waarschuwingen had ik gezien de kaarten zeker verwacht. Alleen vind ik het vreemd dat het KNMI nog geen waarschuwing heeft openstaan voor het binnenland. Verschillende weermodellen geven ook voor het binnenland forse windstoten op:

Zo komt GFS met windstoten tot 90km/h voor het binnenland en EC komt met 24m/s voor het binnenland (82km/h). Benieuwd of het binnenland morgen dus ook een waarschuwing heeft.
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Jan van Ooijen

Inderdaad, en dan lopen sommige gasten te roepen op twitter dat het sensatie is, vraag me af hoe hun de weerkaarten beoordelen. Of kijken ze alleen maar wat er aangegeven wordt? Hier de kaartjes



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook Limburg code geel, kust windstoten van 90-100 kilometer per uur morgen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

KNMI Guidance Uitgifte: 04/10/2012 12.24 uur LT.

MODELBEOORDELING:
De onzekerheid zit met name in het laagje en het windveld. De diepte van het laag wordt nu 6 hPa lager berekend (992) en zo'n 60 nm* noordelijker tijdens het passeren van de Wadden dan zijn voorganger. Het verschil met Harmonie06 is hetzelfde verschil. EC00 zit tussen beide oplossingen in.
*(1 nautical mile = 1,852 kilometer)

Aandachtspunten.

WIND:
We houden de wind voor vrijdag op 8 Bft, met een kans op (zeer) zware windstoten. Kans op 100km/u aan de kust is aanwezig. Zowel Hirlam als mede Harmonie geven een indicatie. Op hoogte (850 hPa) staat met name in de noordelijke helft 75 knopen en daar zijn de kansen op de zeer zware windstoten het grootst.

BEWOLKING:
Vannacht van het zuidwesten uit al snel toenemende middelbare en hoge bewolking op nadering van de golf van vrijdag. Vrijdag zal overwegend bewolkt verlopen onder een dik frontaal pakket.

NEERSLAG:
Vanmiddag vooral in het noordwesten (zit ook nog een zwakke trog) nog een enkele bui. Vrijdag perioden met regen, meest intensief bij warmte- en koufront.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Arend

Hier en daar toch wat leuke buitjes aan het ontstaan:
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Rijswijk in Noord-Brabant komen schademeldingen binnen van een mogelijke windhoos/tornado. Hieronder de bui die omstreeks dat tijdstip in Zaltbommel te zien was. Uit die bui kwam ook hagel van 0.5cm

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Duitje

Citaat van: Jan van Ooijen op do 04 okt 2012 - 12:31
Inderdaad, en dan lopen sommige gasten te roepen op twitter dat het sensatie is, vraag me af hoe hun de weerkaarten beoordelen. Of kijken ze alleen maar wat er aangegeven wordt? Hier de kaartjes


Aan het 2e kaartje te zien kan het flink gaan spoken op Texel  :o
@Kees_Zwaan

Leon Eikenaar

Citaat van: Jan van Ooijen op do 04 okt 2012 - 14:27
Rijswijk in Noord-Brabant komen schademeldingen binnen van een mogelijke windhoos/tornado. Hieronder de bui die omstreeks dat tijdstip in Zaltbommel te zien was. Uit die bui kwam ook hagel van 0.5cm

Prachtige bui om te zien!
Ik ben benieuwd naar meer foto's/filmpjes :)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Duitje op do 04 okt 2012 - 15:42
Aan het 2e kaartje te zien kan het flink gaan spoken op Texel  :o

Dan snap je het kaartje niet goed vrees ik.. de gekleurde stippel lijntjes geven de gebieden aan met een bepaalde verwachte windstoten sterkte. Texel licht nog net in het 50km/u gebied (lichtblauwe stippellijn).. dat die gekleurde stippellijntjes in de buurt van Texel erg dicht bijelkaar liggen geeft dus geen grote drukgradient aan, en dus geen indicatie van harde wind... integendeel zelfs, dat de gekleurde stippellijntjes dicht bijelkaar liggen geeft juist aan dat daar de wind heel snel afneemt.

Het gebiedje omsloten door de donkerblauwe stippellijn krijgt het het zwaarst te verduren, op het tweede kaartje is dat in het oosten van het land.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

glenn

Wie gehoopt had op een droog weekend zonder regen hou jullie vast !!

Vrijdag word belgie en nederland getroffen door een uitdiepend klein maar venijnig laagje dit brengt zware rukwinden met zich mee tot mogelijk 100km/u en aan zee een volle storm omdat dit nog niet genoeg is brengt dit laag ook weer enorm veel regen mee

maar we zijn er nog lang niet !

Nadat vrijdag het laag ons land heeft verlaten wordt het mogelijk even droger maar in de nacht naar zaterdag komt opnieuw een hevige regenzone binnen in ons land met opnieuw overvloedige regenval .
en mogelijk ook rukwinden.

Nadat deze regenzone het land opnieuw verlaten heeft ligt zondag alweer een nieuwe depressie ons op te wachten .

zondag is er opnieuw kans op enkele buien

Maandag lijkt een rustdag te worden voor de natuur om even al dat water te verwerken

Maar vanaf dinsdag lijken we opnieuw dagelijks te maken te krijgen met periode van lichte en hevige regen

Persoonlijk verwacht ik in belgie en nederland mogelijk zware overstromingen verspreid over het land binnen de 3 dagen !

Weerfreak 1337

Citaat van: glenn op do 04 okt 2012 - 18:57
Wie gehoopt had op een droog weekend zonder regen hou jullie vast !!

Vrijdag word belgie en nederland getroffen door een uitdiepend klein maar venijnig laagje dit brengt zware rukwinden met zich mee tot mogelijk 100km/u en aan zee een volle storm omdat dit nog niet genoeg is brengt dit laag ook weer enorm veel regen mee

maar we zijn er nog lang niet !

Nadat vrijdag het laag ons land heeft verlaten wordt het mogelijk even droger maar in de nacht naar zaterdag komt opnieuw een hevige regenzone binnen in ons land met opnieuw overvloedige regenval .
en mogelijk ook rukwinden.

Nadat deze regenzone het land opnieuw verlaten heeft ligt zondag alweer een nieuwe depressie ons op te wachten .

Zodat wordt nu ook ingetekend met mogelijk zware neerslag die voor overstromingen kan gaan zorgen

Maandag lijkt een rustdag te worden voor de natuur om even al dat water te verwerken

Maar vanaf dinsdag lijken we opnieuw dagelijks te maken te krijgen met periode van lichte en hevige regen

Persoonlijk verwacht ik in belgie en nederland mogelijk zware overstromingen verspreid over het land binnen de 3 dagen !

Word tijd dat je bij de Telegraaf gaat werken haha ;D
Zondag blijft het btw waarschijnlijk droog ;).

En wat die overstromingen betreft, het zal waarschijnlijk bij wat plaatselijke wateroverlast blijven. We hebben wel vaker te maken met dit soort regensituaties.
Verder niet om je verhaal helemaal af te kraken, maar zware overstromingen vind ik echt overdreven Glenn ;).

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

glenn

Citaat van: Weerfreak op do 04 okt 2012 - 19:02
Word tijd dat je bij de Telegraaf gaat werken haha ;D
Zondag blijft het btw waarschijnlijk droog ;).

Ja inderdaag zondag was een vergissing van mijn kant

Duitje

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op do 04 okt 2012 - 16:30
Dan snap je het kaartje niet goed vrees ik.. de gekleurde stippel lijntjes geven de gebieden aan met een bepaalde verwachte windstoten sterkte. Texel licht nog net in het 50km/u gebied (lichtblauwe stippellijn).. dat die gekleurde stippellijntjes in de buurt van Texel erg dicht bijelkaar liggen geeft dus geen grote drukgradient aan, en dus geen indicatie van harde wind... integendeel zelfs, dat de gekleurde stippellijntjes dicht bijelkaar liggen geeft juist aan dat daar de wind heel snel afneemt.

Het gebiedje omsloten door de donkerblauwe stippellijn krijgt het het zwaarst te verduren, op het tweede kaartje is dat in het oosten van het land.
Ik heb het kaartje te snel en niet goed bekeken inderdaad! Er staat een duidelijke legenda onder...  :-[ Dank voor de uitleg  :D
@Kees_Zwaan

jornonweer


Word tijd dat je bij de Telegraaf gaat werken haha ;D
Zondag blijft het btw waarschijnlijk droog ;).

En wat die overstromingen betreft, het zal waarschijnlijk bij wat plaatselijke wateroverlast blijven. We hebben wel vaker te maken met dit soort regensituaties.
Verder niet om je verhaal helemaal af te kraken, maar zware overstromingen vind ik echt overdreven Glenn ;).
[/quote]

overstromingen is niet overdreven vind ik, hier in belgie zijn op meerdere plaatsen beken en rivieren in gevaarlijke waterstand, als er zoveel regen gaat vallen als ze voor volgende week voorspellen ziet het er voor hier niet goed uit
Danger is real, fear is a choice.

glenn

Ik zag zonet het weerbericht zij gebruiken nog de gegevens van de oude run want ook ukmo laat het zondag nog wel regenen mogelijk zelfs intens in belgie

Dus het was toch niet echt een vergissing en eerlijk gezegd ik vind overstromingen ook niet overdreven vandaag kreeg belgie al te maken op vele plaatsen met wateroverlast .
wat moet dat worden na morgen ?

Weerfreak 1337

Citaat van: jornonweer op do 04 okt 2012 - 19:37



overstromingen is niet overdreven vind ik, hier in belgie zijn op meerdere plaatsen beken en rivieren in gevaarlijke waterstand, als er zoveel regen gaat vallen als ze voor volgende week voorspellen ziet het er voor hier niet goed uit

Als dat er dan ook bij wordt vermeld is het anders ;)
Alsnog vind ik zware overstromingen erg snel gegrepen. Ik spreek van zware overstromingen als een flink gebied met flink geweld word overspoeld en beschadigt door rivier- of zeewater. We zullen zien de komende dagen.

Citaat van: glenn op do 04 okt 2012 - 19:45
Ik zag zonet het weerbericht zij gebruiken nog de gegevens van de oude run want ook ukmo laat het zondag nog wel regenen mogelijk zelfs intens in belgie

Dus het was toch niet echt een vergissing en eerlijk gezegd ik vind overstromingen ook niet overdreven vandaag kreeg belgie al te maken op vele plaatsen met wateroverlast .
wat moet dat worden na morgen ?

Misschien is het voor Belgiƫ anders, ik sprak namelijk voor Nederland :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

glenn

Citaat van: Weerfreak op do 04 okt 2012 - 19:46
Als dat er dan ook bij wordt vermeld is het anders ;)
Alsnog vind ik zware overstromingen erg snel gegrepen. Ik spreek van zware overstromingen als een flink gebied met flink geweld word overspoeld en beschadigt door rivier- of zeewater. We zullen zien de komende dagen.

Misschien is het voor Belgiƫ anders, ik sprak namelijk voor Nederland :P

Haha ja weet je tis allemaal niet zo erg een vergissing is snel gebeurd

En inderdaad voor belgie lijkt het toch anders te liggen belgie zou vanaf vandaag elke dag mogelijk hevige regen kunnen krijgen enkel maandag lijkt in belgie droog te verlopen 

TaL

Alle gekheid op een stokje,

Heb even bij overstromingsvoorspeller gekeken (enkel voor Vlaanderen!) en zij schrijven het volgende:

"Donderdag 4 oktober 17u
De storing die sinds gisteren traag over ons land getrokken is, heeft Vlaanderen verlaten. Er worden voor de komende 24u geen nieuwe kritieke overstromingen voorspeld.

De grote neerslaghoeveelheden (tot ruim 50 mm) hebben vanochtend geleid tot beperkte kritieke overstromingen langs de Demer in Spalbeek. Intussen zijn de hoge waterstanden van de Demer (en zijwaterlopen) tussen Linkhout en Bilzen aan het zakken. Om de nog stijgende stroomafwaartse waterpeilen van de Demer onder controle te houden, wordt het binnenbekken van Schulen gevuld. 

In het Dender- en Dijlebekken zullen de niet-kritieke overstromingen van weilanden geleidelijk aan in omvang afnemen.

De toestand wordt verder opgevolgd. Van zodra de situatie wijzigt, wordt dit via deze website gecommuniceerd."

http://www.overstromingsvoorspeller.be/


Zij verwachten voor de komende 24 uur dus niets ernstig, nu wat de volgende dagen betreft, wordt hier niet in vermeld. Dus daar kan ik niet op ingaan.

Hieronder enkele afbeeldingen, voorlopig staat er maar 1 puntje in het rood, ook de oranje puntjes zijn niet echt in de meerderheid dus voorlopig is er nog niets aan de hand. Maar met de verwachte neerslaghoeveelheden kan dit de komende dagen wel veranderen. Afwachten dus.

Hier wat informatie. (overstromingsvoorspeller & http://www.waterstanden.be/metingen-voorspellingen/pluviografen)

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal