Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259063 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Weerfreak 1337

Citaat van: bliksems op di 27 nov 2012 - 18:03
Jan,ik zie op dat kaartje alleen sneeuw in het zuid oosten.
is er kans dat de sneeuw ook over het hele land komt(westen),zoals het er nu uitziet?
of heb je dat kaartje nog niet tot je beschikking?

Hangt af van de precieze koers van het laagje. Zoals je kon zien zitten de westelijke regio's volgens deze run in een westelijke tot noordwestelijke aanvoer bij dit laagje, waardoor de temperatuur zowel op hoogte als op 2 meter oploopt. Terwijl aan de oostkant de koude lucht zit.
Een kleine verandering van de positie van het laagje en hoeveel koude lucht deze aanzuigt, en vrijwel het hele land zou dan kunnen genieten van wat sneeuwval.
Bij situaties als december 2010 toen de koude lucht ook over zee werd aangevoerd, werd er zeer koude poollucht meegesleept die ook zeer snel aangevoerd was. Dan maakt de zee eigenlijk alleen nog maar de sneeuwbuien en tempert het de koude maar iets door de hoge snelheid waarmee de kou vervoerd werd.
Helaas is dit nu dus niet het geval. Maarja, wat wil je aan de kust en in het westen, het is het begin van de winter, dus de zee is nog relatief behoorlijk warm, wat er allemaal bij hoort in ons zeeklimaatje.. ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

simonelgersma

Citaat van: Harry de Hond op di 27 nov 2012 - 17:23
Gaat wel allemaal over vrijdag a.s. Voor later komen er meer kansen voor ons landje. Alleen is dat weer allemaal LT.

OT @Simonelgersma: Je lijkt trouwens behoorlijk op Bruce Willis, maar dat heeft vast een ander ook al eens gezegd :P

OT @Harry: Dit ben ik echt!!! Niet bepaald Bruce Willis!!!!

bliksems

Citaat van: Weerfreak op di 27 nov 2012 - 18:44
Hangt af van de ...

nou,zo te lezen is dit niet de eerste dag van je hobby! IK had het niet kunnen verzinnen!
bedankt voor de heldere uitleg,monster;) en nu maar hopen,dat het blijft hangen bij me hehe.
10x per dag ga ik bidden dat het laagje ook het westen sneeuw geeft.
ben benieuwd waar Jan en Johann morgen mee komen in de update.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Weerfreak 1337

Citaat van: bliksems op di 27 nov 2012 - 19:11
nou,zo te lezen is dit niet de eerste dag van je hobby! IK had het niet kunnen verzinnen!
bedankt voor de heldere uitleg,monster;) en nu maar hopen,dat het blijft hangen bij me hehe.
10x per dag ga ik bidden dat het laagje ook het westen sneeuw geeft.
ben benieuwd waar Jan en Johann morgen mee komen in de update.

Graag gedaan ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jorentje1997

Sneeuwverwachting van GFS.
Persoonlijk vind ik het er goed uitzien voor de kust van Be


bliksems

dus volgens dat kaartje valt er 20 tot 30 cm sneeuw??
dat is dan meer dan gehoopt.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

jorentje1997

Citaat van: bliksems op di 27 nov 2012 - 19:32
dus volgens dat kaartje valt er 20 tot 30 cm sneeuw??
dat is dan meer dan gehoopt.

In het binnenland zal het zo veel niet zijn... In de Belgische ardennen is dit misschien wel mogelijk



Kaartje NoodweerBenelux

Weerfreak 1337

ECMWF toont een behoorlijke winterse setting :o
Hopen dat de oper de leden in de pluim ook meetrekt en er niet alleen voor staat ;)




Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

samverhoeven

Citaat van: bliksems op di 27 nov 2012 - 19:32
dus volgens dat kaartje valt er 20 tot 30 cm sneeuw??
dat is dan meer dan gehoopt.
Correctie 5-10 cm. Het is de 2de tint roze die over een groot deel van be/nl te zien is, dus tussen het 2de en 3de getalletje dat onder aan het kaartje staat  ;).

jorentje1997

ECMWF is super! Toch voor de winterliefhebbers!!

GekkeLeo

Citaat van: jorentje1997 op di 27 nov 2012 - 19:22
Sneeuwverwachting van GFS.
Persoonlijk vind ik het er goed uitzien voor de kust van Be



Zal voornamelijk regen zijn, zee temperatuur is momenteel rond de 11 graden. Die zie ik niet zo snel zakken.

Weerextrem

zee temp hoeft niet alles te zeggen, enkel wat er waait (op dat moment N-NO), en daar komt koude lucht vandaan!, mogelijk wel sneeuw op 4-5-6 december.

GekkeLeo

Citaat van: Weerextrem op di 27 nov 2012 - 20:09
zee temp hoeft niet alles te zeggen, enkel wat er waait (op dat moment N-NO), en daar komt koude lucht vandaan!, mogelijk wel sneeuw op 4-5-6 december.
Koude lucht boven een warme zee, geeft regen

jorentje1997

Citaat van: GekkeLeo op di 27 nov 2012 - 20:10
Koude lucht boven een warme zee, geeft regen

In november-december 2010 had de zee dezelfde temperatuur als nu en daar viel er wel al sneeuw (redelijk veel zelf)



bliksems

prachtige run en heel benieuwd naar de pluim inderdaad!
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Weerfreak 1337

Citaat van: Weerfreak op di 27 nov 2012 - 18:44
Hangt af van de precieze koers van het laagje. Zoals je kon zien zitten de westelijke regio's volgens deze run in een westelijke tot noordwestelijke aanvoer bij dit laagje, waardoor de temperatuur zowel op hoogte als op 2 meter oploopt. Terwijl aan de oostkant de koude lucht zit.
Een kleine verandering van de positie van het laagje en hoeveel koude lucht deze aanzuigt, en vrijwel het hele land zou dan kunnen genieten van wat sneeuwval.
Bij situaties als december 2010 toen de koude lucht ook over zee werd aangevoerd, werd er zeer koude poollucht meegesleept die ook zeer snel aangevoerd was. Dan maakt de zee eigenlijk alleen nog maar de sneeuwbuien en tempert het de koude maar iets door de hoge snelheid waarmee de kou vervoerd werd.
Helaas is dit nu dus niet het geval. Maarja, wat wil je aan de kust en in het westen, het is het begin van de winter, dus de zee is nog relatief behoorlijk warm, wat er allemaal bij hoort in ons zeeklimaatje.. ;)


Ik kan dit ook bewijzen met benedenstaande kaart van 17 december 2010.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weerextrem

Citaat van: GekkeLeo op di 27 nov 2012 - 20:10
Koude lucht boven een warme zee, geeft regen
niet helemaal waar, gezien 850 hpa mag het voldoende zijn voor een vaste vorm. (neerslagafkoeling)

jorentje1997

Citaat van: Weerfreak op di 27 nov 2012 - 20:14
Ik kan dit ook bewijzen met benedenstaande kaart van 17 december 2010.

Daar heb je idd helemaal gelijk in...

Maar ik heb het vooral over de periode rond 25november...

Daar viel in 2010 zelfs hier aan de Belgische kust sneeuw en daarom hoop ik dat dit deze keer misschien ook weer het geval zal zijn.

En bedankt weerfreak om het me toch even uit te leggen ;D

Snowman


Arend

Stukje uit het verhaal van Reinier van den Berg zoals vandaag verschenen op MeteoConsult:

Citeer
Nog weken lang?
Als we verder vooruit kijken, dan blijkt uit berekeningen van het ECMWF, dat dit type stroming, met koude lucht boven het continent, nog weken lang kan aanhouden. In feite zelfs tot nabij kerst. In de komende 4 weken geeft het model bijvoorbeeld voor Deelen een heel duidelijk signaal voor ruimschoots te koud weer voor de tijd van het jaar. Zowel overdag als 's nachts is het zo'n 2 a 3 graden kouder dan het langjarig gemiddelde. De kans dat we in deze periode een vorstperiode krijgen met een standvastige oostenwind (met schaatsijs), is gering. De kans dat het af en toe tot een sneeuwdek komt in de maand december, kunnen we op basis van de huidige berekeningen wel als groter dan gemiddeld beoordelen. Al met al dus toch enigszins hooggespannen verwachtingen voor de eerste maand van de winter.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal