Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259157 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

bliksems

is de ec 06 run van deze ochtend nu een goeie run of niet?
en zie ik daar ook op 5 december een sneeuwstorm? bovenlucht -4 tot -6.
2m temps kan ik niet vinden.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

Het is nog lange termijn, maar strenge vorst goed mogelijk

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Duitje op ma 26 nov 2012 - 06:27
Echt winters vind ik het er niet meer uitzien ;) Ik denk dat we nog een paar weekjes geduld nodig hebben  :D

Dat gevoel krijg ik ook.
Er is een heel mooi spreekwoord: de soep wordt nooit zo heet gegeten als zij wordt opgediend.
Voor het weer in NL gaat dit spreekwoord misschien iets te vaak op jammer genoeg.
Op basis van één pluim al over teleurstellingen praten is misschien wat kort door de bocht maar de algehele configuratie levert binnen 100h voor NL, op wat ondiepe winterse buitjes na, simpelweg geen extremiteiten op. Dat is al enkele dagen duidelijk.
Men moet zich niet teveel blindstaren en elke koude EPS member als laatste strohalm vastpakken...dat leidt vaak tot teleurstellingen.
Wellicht in een later stadium dat er meer kou binnen lekt, maar voorlopig snap ik de euforie ook niet.

Geduld is inderdaad een schone zaak ;).

Harry de Hond

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 26 nov 2012 - 09:01
Het is nog lange termijn, maar strenge vorst goed mogelijk

Gfs geeft op 6/12 niets aan vorst zoals EC wel doet. Eens kijken wat het gaat worden.
Juist.

Tyshane

Misschien dat het winterse weer dan niet doorgaat zoals het eerst in de kaarten stond; het is al leuk dat er weer een winterse setting op de kaarten stond. Ik zat onlangs nog in de nazomersfeer, maar het is hard gegaan de tijd. Die winter kan zomaar binnenvallen.

Nopie

Bij GFS is er niets meer te zien qua winter, is dus ook totaal omgeslagen. Nu tot in de laatste kaart een WC:(
Jammer maar vorig jaar werden we ook vaak voorgeschoteld met mooie kaarten wat uiteindelijk niet kwam.

Marsel

Citaat van: Tyshane op ma 26 nov 2012 - 12:24
Misschien dat het winterse weer dan niet doorgaat zoals het eerst in de kaarten stond; het is al leuk dat er weer een winterse setting op de kaarten stond. Ik zat onlangs nog in de nazomersfeer, maar het is hard gegaan de tijd. Die winter kan zomaar binnenvallen.

Ik begrijp het zoeken naar winterweer ver achter de betrouwbaarheidshorizon wel een beetje hoor. Zeker als meerder modellen kou op lijken te duiden.
Maar het is in de winter om een of andere rede vele malen erger dan in de zomer. Elke nieuwe vorm van EPS data (pluimen, clusters ed) wordt subtiel tot op het lid nauwkeurig uitgeplozen, op zoek naar een eventuele daling van de temperatuur. Negen van de tien keer blijft er dan maar een zwak aftreksel van over.
Ik veroordeel het niet, absoluut niet. Sterker nog, ik maak mezelf er ook schuldig aan...maarrr, het is soms de deterministische manier waarop de modeluitvoer wordt bekeken waar de schoen wringt met het uiteindelijke optredende weer.

Maar goed, het kaarten staren is natuurlijk gewoon onderdeel van de hobby die ons allemaal bind...

P.S. Tyshane even op vakantie geweest? Tijd niet meer gezien hier (kan ook aan mijn minimale aanwezigheid gelegen hebben hoor ;) ).


Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marcel1976

Mij zal het benieuwen eigenlijk, maar ook ik vrees dat het slechts een speldenprik wordt. Maar ja, het is nog vroeg in 't seizoen, dus niet getreurd.  Maar wat ik leuker vind is dat een groot medium zoals RTL bijvoorbeeld eens fantastisch te kakken wordt gezet, met hun aangekondigde sneeuval voor komend weekend.
Ach ja, we zullen zien, de voorpret is er, net als bij onweer, al wel in elk geval.

Bacci

Het is in ieder geval weer een beetje spannend, vooral rondom mogelijke sneeuwval in/na het weekend.
GFS gaat voor wat sneeuwkansen in het weekend maar daarna regen. ECWMF geeft voor na het weekend sneeuwkansen.
Jan of Johann, hebben jullie hier nog iets over te vertellen? zal ik erg waarderen!

SniperEye

Het gemiddelde in de pluim blijft ongeveer hetzelfde. De spreiding is inderdaad groter geworden.

Weerfreak 1337

De oper van ECMWF berekend een sneeuwstormpje(?)  :-X

Kijk windstoten en sneeuwval (oper > rode lijn).

Edit: Nog een interessant stukje van Weerplaza over het mogelijke "winterweer" http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Hoe+winters+gaat+het+worden%3F/1321

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

bliksems

Citaat van: Weerfreak op ma 26 nov 2012 - 14:52
De oper van ECMWF berekend een sneeuwstormpje(?)  :-X

ja,toen ik de run vanmorgen zag,viel dat mij ook op,monster.
ik ben benieuwd.
maar ik voel,als eenmaal de drukgebieden zich op de juiste plaats bevinden een dezer dagen,de leden ook bijna allemaal onder nul zullen gaan vervolgens,hahaaaa.woensdag gaat de meerderheid onder 0,let maar op.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

GFS geeft nu al een paar keer op rij mogelijke sneeuwval  rond het weekend, nu maar wachten of dit zo blijft.

bliksems

Citaat van: Bacci op ma 26 nov 2012 - 18:51
GFS geeft nu al een paar keer op rij mogelijke sneeuwval  rond het weekend, nu maar wachten of dit zo blijft.
ik heb gewoon het gevoel dat over een paar dagen de pluim er winters uit zal komen te zien,ik blijf er bij.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

Citaat van: Bacci op ma 26 nov 2012 - 18:51
GFS geeft nu al een paar keer op rij mogelijke sneeuwval  rond het weekend, nu maar wachten of dit zo blijft.

Als het zo blijft dan zal er wel een stukje geschreven worden door Johann denk ik
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Johann

Citaat van: Bacci op ma 26 nov 2012 - 18:51
GFS geeft nu al een paar keer op rij mogelijke sneeuwval  rond het weekend, nu maar wachten of dit zo blijft.

Goed mogelijk, sowieso interessante kaarten weekend en evt ook later (5 december). Helaas EC12 nog niet binnen en op moment op het werk dus geen tijd voor nadere analyse(s). Is wrs ook nog te vroeg dag, immers veel zal in het weekend gaan afhangen van precieze koers Noordzee laag ! Later meer ....

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 26 nov 2012 - 19:26
Als het zo blijft dan zal er wel een stukje geschreven worden door Johann denk ik

Wil wel maar helaas vandaag en morgen weinig tijd  >:(
Woensdag meer tijd en hopelijk ook nog winterse kaarten  :P

Powered by EzPortal