Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259116 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Jan van Ooijen

EC laat wel nog lichte tot matige nachtvorst zien, GFS komt/kwam daar ietsjes eerder mee



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Hoe zit het nou met dat winterweer?

Het is al een paar dagen bekend dat er kouder weer op komst is. Maar wanneer komt dit nu en kunnen we ook een pak sneeuw en/of natuurijs verwachten? En moeten Sinterklaas en zijn Pieten ook met gladde daken rekening houden?
Wanneer wordt het kouder
De komst van het koudere weer gaat eigenlijk in twee stappen. De komende dagen is het nog vrij zacht herfstweer met maxima tussen 7 en 11 graden. Vanaf woensdag waait de wind uit noordelijke richtingen en wordt het kouder. De aangevoerde luchtmassa is dan nog niet echt heel koud dus het gaat in eerste instantie om een paar graden. Woensdag en donderdag mogen we op middagtemperaturen rond 6 graden rekenen en minima rond of net boven het vriespunt. Op vrijdag wordt echt wat koudere lucht aangevoerd en daardoor komt op die dag en in het daaropvolgende weekend de temperatuur nog wat lager uit. Overdag wordt het 2-6 graden, 's nachts is er op veel plekken lichte vorst. Gedurende de periode blijft de kans op neerslag vrij groot. Deze neerslag kan in de vorm van natte sneeuw vallen, maar de kansen op een mooie (langdurige) witte wereld zijn vooralsnog klein. Wel is er in de nachten en (vroege) ochtend kans op verraderlijke gladheid, zeker vanaf volgende week vrijdag.

De weerkaart van aanstaande woensdag ziet er compleet anders uit. Een complex lagedrukgebied (met meerdere subkernen) bevindt zich van ons land tot boven de Middellandse Zee. Koude lucht wordt aan de noordzijde vanuit Rusland Scandinavië ingestuurd. In Helsinki valt deze dag sneeuw bij temperaturen net onder 0.

Volgende week vrijdag ligt het lagedrukgebied oostelijker en wordt bij ons de stroming noordoost. De koude lucht spreidt zich uit over ons land en verder richting o.a. Frankrijk. Wel wordt de lucht ondertussen wat opgewarmd, waardoor het bij ons overdag boven 0 blijft. Deze verwachtte weersituatie levert een flinke sneeuwdump in de Alpen op. Ook in het Sauerland en wellicht zelfs de hogere delen van de Ardennen kan het wit worden.

Nog verder vooruit geen stabiel winterweer

Meestal is een winterprik behorende bij een weerkaart zoals die voor volgende week vrijdag geen lang leven beschoren. Als het lagedrukgebied verder wegtrekt naar het oosten komt er vanzelf een weg vrij voor een nieuw laag op de Atlantische Oceaan die weer een portie zachte lucht vanuit het zuidwesten Europa in kan sturen. Of Sinterklaas op 5 december ook rekening moet houden met sneeuw en gladheid is dus nog maar de vraag.




bron weeronline nieuws

jones

Weather Services International: Below-Normal Winter Temperatures Confined to Extreme Western Europe
Recent Changes to Various Long-Lead Indicators Cast Significant Shadow of Uncertainty on Winter Picture

Andover, MA, November 19, 2012 — WSI (Weather Services International) expects temperatures for the upcoming period (December-February) to average slightly lower than normal across the UK and Iberia, with higher-than-normal temperatures expected across other regions, especially western Russia.

"Our initial winter forecast was fairly aggressive with the idea of a warm, wet winter across northern Europe, including the UK, as the majority of the dynamical and statistical models suggested a relative lack of North Atlantic blocking," said Dr. Todd Crawford, WSI Chief Meteorologist. "Over the last month, however, most of the trends in the various models have been more suggestive of increased winter blocking in the North Atlantic. Because of this, we have made changes in our forecast towards colder winter temperatures across parts of western Europe. If recent trends continue, we may have to adjust our forecasts towards even colder temperatures in future updates."

In December, WSI forecasts:
Nordic Region* – Warmer than normal
UK* – Colder than normal
Northern Mainland* – Warmer than normal, except France
Southern Mainland* – Colder than normal

In January, WSI forecasts:
Nordic Region – Warmer than normal
UK – Colder than normal
Northern Mainland – Warmer than normal, except western France
Southern Mainland – Warmer than normal, except Iberia

In February, WSI forecasts:
Nordic Region – Warmer than normal, except northern coastal regions
UK – Warmer than normal
Northern Mainland – Warmer than normal
Southern Mainland – Warmer than normal

SniperEye

Ik blijf erbij dat we wat aan de euforische kant zijn wat betreft de winter. Ja, de temperatuur lijkt een stapje terug te doen, ja er lijkt een verdwaald vlokje sneeuw te vallen. Echter zie ik nog geen winterse landschappen vormen bedekt met sneeuw. Allereerst is er nog tamelijk wat warmte in de aarde aanwezig, ten tweede lijken de temperaturen overdag nog steeds boven 0 te eindigen en ten derde is het überhaupt maar de vraag of het als sneeuw de aarde zal bereiken.

Signalen zijn leuk uiteraard maar reken je vooral niet rijk.

Joep


jorentje1997

Citaat van: SniperEye op vr 23 nov 2012 - 22:02
Ik blijf erbij dat we wat aan de euforische kant zijn wat betreft de winter. Ja, de temperatuur lijkt een stapje terug te doen, ja er lijkt een verdwaald vlokje sneeuw te vallen. Echter zie ik nog geen winterse landschappen vormen bedekt met sneeuw. Allereerst is er nog tamelijk wat warmte in de aarde aanwezig, ten tweede lijken de temperaturen overdag nog steeds boven 0 te eindigen en ten derde is het überhaupt maar de vraag of het als sneeuw de aarde zal bereiken.

Signalen zijn leuk uiteraard maar reken je vooral niet rijk.

Jij snapt het...
Het is natuurlijk super om toch de kleine winterse kantjes op de kaarten te zien maar pakken sneeuw zullen we zeker niet krijgen...
Het is het eerste kleine winterprikje die we zullen hebben en daarmee wil ik zeggen dat we helemaal geen 5ijsdagen achter elkaar zullen halen enzo...

Er komt wat kouder weer aan met misschien wat winterse neerslag.

Weerextrem

Jongens jongens,

dit noem ik nog geen euforie, maar juist kansen op sneeuw/vorst/winter... alhoewel roepen enkelen wel iets te hard. Maar gezien AO index (negatief tot -6!!) kunnen we wel zeker op een koudere periode verwachten, ECWMF en GFS schetsen enkel een voorbeelden aan, dit en dat kan er nog wat aan veranderen.

maar het winter zal de eerste dagen niet keihard toeslaan, misschien in de verloop van het winter juist wel. Eens moet er pruttelend gaan starten.(anders zwaait de koning winter niet met zijn staf)

alles beetjes gaat helpen, komende dagen zullen het beeld duidelijker gaan worden!... (dus loop dus elkaar niet af te katten)

ron12

Ik zat te zappen op tv kwam bij cnn terecht,ze waren toevallig met het weerbericht van europa bezig,daar hadden ze over dat de temperatuur in moskou 4 a 5 graden boven normaal lagen nu,zowel snachts als overdag.Dus uit die hoek hoef je voorlopig ook niets te verwachten toch.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Nice  :)
Ook EC-MOS tegen einde van de maand nog maar weinig boven nul vwb de T2m

Ensembles T850hPa voor noorden Nederland


Nopie

Ok afwachten wat de runs morgen gaan brengen, GFS wel heel afwisselend. Gister nog volop winters.

Johann

Citaat van: Nopie op za 24 nov 2012 - 00:58
Ok afwachten wat de runs morgen gaan brengen, GFS wel heel afwisselend. Gister nog volop winters.

Klopt, maar alleen de "oper". De GFS ensembles waren duidelijk minder euforisch gisteren.
Vanavond ensembles EC toch wederom verbeterd vwb winterse ontwikkelingen.

dondertje127

Het is een mooi begin, na volgende week. Ik heb er hoop op en ik denk dan ook dat we na 2 en halve strenge winter (in mijn ogen) er weer een strenge winter aan komt met veel sneeuw en stevige vorstperiodes.

Leon Eikenaar

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Bacci

Kleine kans op sneeuw, het is in ieder geval een begin.

KNMI:
Temperaturen onder het langjarig gemiddelde, in de nachten lichte vorst, overdag meest boven nul. Aanhoudend wisselvallig, kleine kans op sneeuw.

Sneeuwkansen:

MS-94

Nou.. wat ik zie is dat de sneeuwkansen wat zijn toegenomen tegenover gisteren  ;D
Het gaat zoals 't gaat ;)

Harry de Hond

06 run GFS is een prullenbakrun neem ik aan. Veel blauw is nu weer weg. 12U run zal wel weer beter zijn.  :P Blijft leuk de kaarten.
Juist.

xzaz

Citaat van: ron12 op vr 23 nov 2012 - 23:27
Ik zat te zappen op tv kwam bij cnn terecht,ze waren toevallig met het weerbericht van europa bezig,daar hadden ze over dat de temperatuur in moskou 4 a 5 graden boven normaal lagen nu,zowel snachts als overdag.Dus uit die hoek hoef je voorlopig ook niets te verwachten toch.
4 a 5 graden boven 'normaal' zegt niets. Als -40 normaal is ben ik tevreden met -35, bij wijze van spreken.
De winter is nog niet eens begonnen!

ron12

Citaat van: xzaz op za 24 nov 2012 - 18:26
4 a 5 graden boven 'normaal' zegt niets. Als -40 normaal is ben ik tevreden met -35, bij wijze van spreken.
hier het gemidelde temperatuur van moskou en oordeel zelf en daar moet je dan 4a5 graden boven op doen http://www.klimaatinfo.nl/rusland/moskou.htm
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ramon Oost


Johann

Citaat van: Ramon Oost op za 24 nov 2012 - 22:18
Nieuwe pluim ECMWF12

Ter aanvulling de 50 members EC12 (prikpunt N Ned) t2M EN t850Hpa


Powered by EzPortal