Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259194 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Nopie

GFS laat die top kaarten helaas niet meer zien, maargoed is maar is afwachten of het daadwerkelijk kouder gaat worden. Vorig jaar werden we ook vaak blij gemaakt met een dooie mus.

Weerfreak 1337

Citaat van: SniperEye op do 22 nov 2012 - 10:19
Laten we niet te optimistisch worden. Ik zie nog wel voldoende spreiding in de pluimen van de veschillende leden. Tendens is koeler maar om dit al winter te noemen? Wellicht is mijn definitie van winter anders (namelijk -10, ijskoude wind, sneeuw e.d.; geen gemiddelden rond het vriespunt) ;)

Helaas komt jou scenario maar maar eens in de zoveel tijd voor. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marcel1976

Het is gewoon al leuk om te zien hoe de drukverdeling op de schop gaat. Al wordt het zeker niet meteen winter, maar het kan de aanzet zijn tot iets moois en interessants... :)

Marcellang

Citaat van: Nopie op do 22 nov 2012 - 12:16
GFS laat die top kaarten helaas niet meer zien, maargoed is maar is afwachten of het daadwerkelijk kouder gaat worden. Vorig jaar werden we ook vaak blij gemaakt met een dooie mus.
En nu (12Z) weer wel, even afwachten maar  ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Harry de Hond

Met een hele dikke knipoog.  :P Er staat sneeuw op de kaarten :)
Juist.

Pascal Soomers

Mooie kaart! GFS komt trouwens weer met een prachtige run opzetten. Ben benieuwd naar de ECMWF uitdraai straks.

When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

Het laagje dat bij ons sneeuw zou brengen zal nu alleen maar regen geven, ook de Ardennen nu regen volgens het GFS model
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Het is allemaal nog ver van zekerheid. Modellen blijven toch moeite hebben met laagjes te berekenen.
Allemaal afwisselende runs, dan worden de laagjes weer westelijker (zuidstroming) en dan weer oostelijker (noordstroming>>sneeuwkansen) berekend.
De tijd zal het ons de komende dagen leren. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Harry de Hond

Citaat van: Weerfreak op do 22 nov 2012 - 20:35
Het is allemaal nog ver van zekerheid. Modellen blijven toch moeite hebben met laagjes te berekenen.
Allemaal afwisselende runs, dan worden de laagjes weer westelijker (zuidstroming) en dan weer oostelijker (noordstroming>>sneeuwkansen) berekend.
De tijd zal het ons de komende dagen leren. :P
Helemaal mee eens hoor. Het is allemaal nog veel te ver weg, maar dat maakt de kriebels niet minder. Het is leuk de koude lucht terug te zien komen (voor de winterliefhebberts). Zie de kaarten van Jan hierboven. Ik zag ze ook.
GFS kwam met deze kaarten voor sinterklaasdag, ik post ze gewoon voor de leuk. Of ze waarheid worden is gewoon niet te zeggen. Waarschijnlijk niet:

Juist.

Weerfreak 1337

Ach, er zijn in ieder geval kansen. Beter kansen dan niks he. :P

Edit: ook nog even de nieuwe 10-daagse erbij. Ziet er goed uit, lekker wat nachtjes vorst. Altijd een leuk beginnetje :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weerfreak 1337

Veel betere 15-daagse pluim, flink meer leden onder nul  8) Natuurlijk bestaat de kans ook nog steeds dat het anders loopt. ;)

Edit: trouwens ook veel wind op zondag :o

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

glenn

wat voor pluim willen we zien ? wel dit soort pluim willen we zien ik voel dat dit em gaat worden !!

Harry de Hond

Pluim zal na de laatste run nog wel wat lager uitvallen. Ik heb twee kaarten uit de run vanmorgen van GFS gepakt. De eerste van 29/11 omdat hier een vorstperiode start (volgens de huidige kaart) en de tweede omdat die er gewoon mooi uitziet. Zag zelfs wat vorstdagen voorbij komen voor een (groot) deel van Nederland. Het is nog steeds ver, maar wel heel consequent in de kaarten de laatste drie dagen. Dat geeft wel weer een beetje hoop. Ik zet er alleen niet al mijn geld op :P Nu kijken waar EC straks mij komt als de run helemaal binnen is.
Kaartjes 2m Temps (op kaarten 500 en 850hpa zie je de koude ook mooi binnen trekken, jammer dat de bel afgekapt wordt.) :
Juist.

Arend

Citaat van: Harry de Hond op vr 23 nov 2012 - 07:33
Kaartjes 2m Temps (op kaarten 500 en 850hpa zie je de koude ook mooi binnen trekken, jammer dat de bel afgekapt wordt.) :

1 van de fraaiste 850 hPa uit de GFS00 run, trendsetter of uitbijter?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Als dit werkelijkheid gaat worden dan kunnen we wel genieten van winterse taferelen. Ook de vorst komt er in volgens GFS, helaas nog wel op de lange termijn



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Erik V

Ziet er nu weer veelbelovend uit...En ik snap dat het allemaal nog kan veranderen maar ik snap niet waarom deze enthousiasme zo wordt afgeschoten op bv twitter door andere weermannen-/vrouwen.

glenn

dit word em gewoon !

gfs : transportkou
maar nu ook bom model gaat voor transportkoude en ec heeft ook mooie run

bliksems

wat een verschil met vorig jaar rond deze tijd.
nog een weekje en dan is het eindelijk genieten geblazen,jongens en meisjes.
want dan is het begin van iets moois,wat hopelijk lang aanhoudt en een situatie die steeds meer verbeterd voor de winterliefhebber.
een halve meter sneeuw elke dag bijvoorbeeld.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

Even een stukje van mijn werk vandaan gehaald, volledige tekst is te lezen op sneeuwhoogte.nl

Winterse opties Benelux
Vanaf vrijdag zien we boven West Europa een complex hoogtelaag liggen. Het is licht onbestendig maar grotere hoeveelheden neerslag worden dan niet verwacht. De temperaturen gaan nog wat verder naar beneden.Interessant is de oplossing waarmee de hoofdrun van het GFS vanmorgen komt. Volgens dit model schuift het centrum van lagedruk door toenemende luchtdrukstijgingen vanaf de Pool, over Scandinavië en Engeland nog wat verder op naar het zuiden en oosten. Uiteindelijk zien we dan het zwaartepunt van de  lagedruk (en depressie) boven Zuid(oost) Europa en de Middellandse Zee liggen. Met een naar noordoost draaiende hoogtestroming wordt vervolgens arctische diepvrieslucht op directe weg naar West en later ook centraal Europa getransporteerd. Een afgesnoerde bel met zeer koude lucht op hoogte (temperaturen op 5 km van maar liefst -40 tot -42°C en op 1500 meter tot -15 °C) wordt vanaf zaterdag boven de Benelux en Noord Duitsland berekend. Neerslag die dan door door het warme water van de Noordzee en Oostzee zal worden getriggerd, dan wel door afzonderlijke kleinschalige storingen zal worden geproduceerd, gaat ook dan ook in de "lage Landen" en de Duitse wintersportgebieden als sneeuw vallen.



Hoe (en of) dit allemaal precies zal gaan verlopen staat nog volledig open. Temeer ook omdat de artische diepvrieslucht zeer droog is en grootschalige neerslag (sneeuw) waarschijnlijk niet zal toelaten. Ofschoon het dus overal kouder gaat worden staat de operationele uitdraai van het GFS er voor wat betreft de extreme kou-inval nog tamelijk alleen voor. Het laat echter wel mooi de winterse potentie zien waarmee de weermodellen vanaf het einde van de volgende week op de proppen komen. Leuk en interessant in ieder geval om over te speculeren. De volgende dagen maar eens verder vervolgen of het Thialf gaat lukken met zijn winterse streken!   
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal