Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259005 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Danny

Citaat van: glenn op wo 21 nov 2012 - 20:01
ecmwf tovert een heel mooie run tevoorschijn !!!

De GFS Run (12z) mag er zeker ook wezen. Flinke kou inval vanuit het noorden incl. Lage Druk systeem met neerslag kansen.

Arend

Vandaag in The Washington Post een interview met Judah Cohen, 1 van de onderzoekers achter de Snow Advance Index:

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,2912.msg29017.html#msg29017

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,2912.msg29899.html#msg29899

In dit interview geeft hij aan dat er een grote kans is dat aankomende winter (DJF) de AO-index overwegend negatief zal zijn. Dit zegt niets over het soort winter waar we mee te maken kunnen krijgen, maar het is wel een stevige steun in de rug voor winterse perikelen. Jammer genoeg heb ik nog geen grafiek kunnen vinden met de resultaten van de SAI van afgelopen oktober en een daarop gebaseerde verwachting voor de AO. Mocht deze alsnog beschikbaar komen, dan zal ik hem hier zeker plaatsen.
Het interview is hier te vinden.

Bron afbeelding: The Washington Post
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Arend

Citaat van: Weerfreak op wo 21 nov 2012 - 20:05
Mooie run van EC op de lange termijn. :)
Ben benieuwd naar de pluim.

EC00 en EC12 (van boven naar beneden) van vandaag:
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weatherboy

Goeiedag mensen! Ongelofelijke run van GFS. Niet voor de gevoelige kijkers. Ook EC toont een hele mooie winterse run. Heb geen tijd om kaarten te plaatsen, maar allemachtig zeg.

bliksems

kan je voor mij dan de link plaatsen van waar jij die gfs kaarten bekijkt?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Erik V

Goedemorgen allemaal.
Net ontwaakt uit mijn zomerslaap :-). Na lange tijd afwezig te zijn geweest maar wel Jan gevolgd te hebben op twitter/Facebook hoop ik mij toch maar weer terug mengen in de discussies. De winterkriebels zijn er weer!

Nizinny

Citaat van: bliksems op wo 21 nov 2012 - 23:59
kan je voor mij dan de link plaatsen van waar jij die gfs kaarten bekijkt?

http://www.wetterzentrale.de/topkarten

http://www.weatheronline.co.uk   >>>> even klikken op expert charts

Jan van Ooijen

Winter op de loer

Ook de nieuwste berekeningen laten zien dat we vanaf medio volgende week in winterse omstandigheden terechtkomen. Sterk opbouwende hogedruk boven Groenland en Spitsbergen en een blokkerende situatie in onze omgeving geven de aanzet tot uitstroom van koude lucht naar Nederland. Dat gebeurt met een noordoostelijke stroming. De temperaturen gaan na woensdag omlaag van nu nog 11 graden naar gemiddeld 3 graden. In de nachten gaat het vriezen, in eerste instantie licht. Ook neemt de kans op de eerste sneeuwval van de naderende winter vanaf eind volgende week toe.

Voor die tijd is het nog zacht met een zuidwestelijke stroming. Vandaag is het zonnig. Er waait een stevige wind en het wordt 10 graden. Morgen valt er regen op de passage van een storing. Het is een afwisseling van zon en nattigheid want zaterdag wordt weer een betere dag en juist zondag nemen de regenkansen opnieuw sterk toe. Ondertussen stijgt de luchtdruk verder in het hoge noorden en bouwt het eerste koudereservoir zich daar snel op. Tot woensdag verandert en bij ons weinig. Daarna lijkt de winter de regie over te nemen.

Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Aern

Ok, ok,

Met de kaarten die er nu al enkele dagen liggen, durf ik ook uit mijn winterslaap te komen.
Alleen deze winter wel op een andere site..

Laten we hopen dat de sneeuwduinen dit jaar enkele meters hoog gaan worden.

Fren

Helga gaat nog gelijk krijgen :P   Ook al zei ze eigenlijk niets specifieks maar hooguit "als de kaarten uitkomen"... al werd dat gelezen als een voorspelling van Helga :P

The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Jan van Ooijen

Bovenste pluim is 6 uurlijkse gemiddelde temperatuur en de onderste pluim is 6 uur minimum temperatuur



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Erik V

Dat zijn nog ns berichten! Voorlopig ga ik nu nog ff lkkr genieten van het zonnetje boven Hoogvliet!

SniperEye

Laten we niet te optimistisch worden. Ik zie nog wel voldoende spreiding in de pluimen van de veschillende leden. Tendens is koeler maar om dit al winter te noemen? Wellicht is mijn definitie van winter anders (namelijk -10, ijskoude wind, sneeuw e.d.; geen gemiddelden rond het vriespunt) ;)


bliksems

Citaat van: SniperEye op do 22 nov 2012 - 10:19
Laten we niet te optimistisch worden. Ik zie nog wel voldoende spreiding in de pluimen van de veschillende leden. Tendens is koeler maar om dit al winter te noemen? Wellicht is mijn definitie van winter anders (namelijk -10, ijskoude wind, sneeuw e.d.; geen gemiddelden rond het vriespunt) ;)

je moet ook niet alleen naar de pluim kijken;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

GEM laat aardige koude lucht afzakken vanuit het noorden op 850 hPa (-10 graden)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Marcellang

Citaat van: Jan van Ooijen op do 22 nov 2012 - 10:45
GEM laat aardige koude lucht afzakken vanuit het noorden op 850 hPa (-10 graden)

Lekker Jan.......zo ook weer wakker ::)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Jan van Ooijen

Alle sneeuwopties hebben nu plaats gemaakt voor regen!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal