Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259137 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Pascal Soomers

Citaat van: Nopie op ma 19 nov 2012 - 23:57
Laatste 2 runs van GFS zijn weer een stuk minder. Ging steeds meer richting winterse setting, nu weer minder.

Ach, je moet je niet zo blind staren op GFS. Dat is niet het enige weermodel hoor! ECMWF kwam gisteravond met prachtige kaarten opzetten :-). Modellen zijn nog wat wispelturig, maar dat de temperaturen gaan dalen is een duidelijk teken.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Johann

De Guidcance KNMI komt met 3 verschillende varianten op de proppen vwb positie hoogtelaag.

//Het sturende hoogtelaag gaat aan de wandel en een aantal oplossingen lijkt het hoogtelaag via ons land naar Midden-Europa te laten trekken, terwijl een andere oplossing het laag naar Golf van Biskaje laat trekken en een derde oplossing laat het laag naar Scandinavië trekken. Omdat ongeveer even veel EPS-leden de genoemde oplossingen vertegenwoordigen is er weinig zekerheid te geven omtrent de voortzetting oplossingen //

Uitgaande van de modeluitdraai van vanmorgen en ook de ensembles (gisteravond, die vanmorgen volgen nog) lijkt het meest wrs. scenario toch die met (hoogte)laag Europa. De veranderingen worden vanaf begin volgende week in de steigers gezet door een actief lagedrukgebied welke zich in de omgeving van New Foundland -Labrador gaat  ontwikkelen (met kou uitbraak noordelijke States -noordoost Canada). Warmluchtadvectie (WLA) zal een  Atlantische hoogterug opwerpen welke zich geleidelijk naar het oosten verplaatst en rond het midden van de week in het zeegebied van IJsland-Groenland zal liggen. Aan de oostflank van de rug stroomt koude lucht naar het zuiden (KLA) met dus uiteindelijk het (hoogte)laag boven west en centraal Europa.

EC00 500hPA woensdag


EC00 Thete-E´s


Al met al een mooi voorbeeld van WLA met blokkadehoog(rug) als uitvloeisel van het al tijden bestaande geblokkeerde weerpatroon (meridionaal). Nadat we tijden lang aan de warme kant van het systeem zaten lijkt het tij nu gekeerd. Ook in het vervolg (langere termijn) lijkt zich in dit bestaande patroon niet veel te veranderen. Pakken  bv de 50 verschillende berekeningen erbij van het ECMWF (nog van gisteravond) dan zien we dat de mediaan (gemiddelde) T850hPA daalt naar  -3 graden. Daarbij zien we dat een behoorlijk aantal leden zich ophouden tussen de -3 en -8 °C.

De kans is dus groot dat we vanaf de 27 november aan de koude kant van de blokkade(s) komen en blijven met goede opties op winterse "toestanden" Hoe het één en ander dan in detail zal gaan verlopen zal gaan afhangen van de details (precieze ligging sturende druksystemen, koers storingen, wind etc etc.)

11h20: Net de EC00 ensembles binnen. Deze lopen meer of minder in de pas met die van gisteravond. Het gemiddelde is zelfs nog een graadje kouder en ook nu een groot aantal leden wat de "koudere" kant binnen de bandbreedte opzoekt.

ingevoegd EC12 ensembles 50 members Noord Nederland (voor leden)


Arend

Citaat van: Johann op di 20 nov 2012 - 10:50
ingevoegd EC12 ensembles 50 members Noord Nederland (voor leden)

Onderstaande van GEM van vanmorgen is ook wel leuk. Maar dat is al weer twee dagen verder.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherboy

Het valt allemaal nog mee. GFS van 18z was een monster run, dan kan het haast niet anders dat de meest recente weer minder is. Zeker niet slecht, dus koud wordt het wel, maar vooral in de trant van nachtvorst. Overdag temperaturen tussen de 0-5 graden, vaker 5 dan 0 uiteraard.

Overigens met onderstaande kaart lijkt de kans op natte sneeuw, hagel, regen en IJzel, dus winterse ongemakken, zeker erg aanwezig. Ondanks de warme bovenluchten zou het bij langdurige neerslag best wat kunnen vlokken. Zeker naarmate de avond vordert en de temperatuur gevaarlijk dicht naar het vriespunt gaan bestaat de kans op gladde straten, wat me best zorgen baart eigenlijk.

Natuurlijk is alles op termijn, maar zeker iets om in de gaten te houden. Wat wel zeker is, is het feit dat we NIET kunnen schaatsen op natuurijs, GEEN sneeuwdek gaan krijgen, en ook WEINIG TOT GEEN ijsdagen. Zie het meer als een opwarmertje van de winter.

MS-94

We zien het allemaal wel, ik heb er iig wel een goed gevoel over
Het gaat zoals 't gaat ;)

Dennis

Mogelijk splitsen polarwervel


Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op di 20 nov 2012 - 13:05
Het valt allemaal nog mee. GFS van 18z was een monster run, dan kan het haast niet anders dat de meest recente weer minder is. Zeker niet slecht, dus koud wordt het wel, maar vooral in de trant van nachtvorst. Overdag temperaturen tussen de 0-5 graden, vaker 5 dan 0 uiteraard.

Overigens met onderstaande kaart lijkt de kans op natte sneeuw, hagel, regen en IJzel, dus winterse ongemakken, zeker erg aanwezig. Ondanks de warme bovenluchten zou het bij langdurige neerslag best wat kunnen vlokken. Zeker naarmate de avond vordert en de temperatuur gevaarlijk dicht naar het vriespunt gaan bestaat de kans op gladde straten, wat me best zorgen baart eigenlijk.

Natuurlijk is alles op termijn, maar zeker iets om in de gaten te houden. Wat wel zeker is, is het feit dat we NIET kunnen schaatsen op natuurijs, GEEN sneeuwdek gaan krijgen, en ook WEINIG TOT GEEN ijsdagen. Zie het meer als een opwarmertje van de winter.

Niks is nog zeker. Oke, je hebt een punt met schaatsen en ijsdagen.
En natuurlijk zal ik nu te horen krijgen van leden: er is wel degelijk kans, jazeker, die kans is er, maar ik ga me niet vastpinnen op een kans van 1-5% :P
Maar ik denk wel dat een (klein) sneeuwlaagje wel meer tot de mogelijkheden zou kunnen behoren, ookal is deze kans op het moment ook nog klein. :)
Leuk om weer te volgen, we gaan het zien. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Unknown-user1778

wat houdt dat splitsen van de polar wervel in voor ons weer?  :D  :o

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TaL

Het begin is er, gewoon afwachten.

Nao:
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: dennis089 op di 20 nov 2012 - 16:53
wat houdt dat splitsen van de polar wervel in voor ons weer?  :D  :o

Dat zou uitzakken van zeer koude poollucht, vaak in de vorm van lagedrukgebieden kunnen brengen. Als zoiets op de goede manier qua luchtdrukverdeling Nederland raakt, kan de winter invallen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Voor stevig winterweer hier moet de luchtdruk toch flink hoog (1045mbarr) en hoger bij groenland zijn of oost europa.Of zie ik dat verkeerd en lage drukgebieden die ver ten zuiden nederland langs trekken.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Slechte run van EC, maar er volgen meer. Misschien valt het mee in de pluim.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

hoffies

Hoi Jan,  Zag ik nou sneeuw in de Franse Alpen...?

Lijkt me geweldig (eindelijk)

Gr Antoin
Twitter: @hoffnar2911

Arend

Beide EC pluimen van vandaag EC00 boven, EC12 onder.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weerfreak 1337

Ik moet het allemaal nog zien, wat er gaat komen. :)
Het is allemaal nog niet echt overtuigend.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

De nieuwe pluim is ietjes kouder, voor de rest hetzelfde.

Dennis


Danny

Nieuwste GFS run laat rondom half volgende week een poolwervelsplitsing zien met een afzakkend laag richting onze omgeving die een grote berg kou Europa in zal trekken.
De bovenlucht (850hPa) gaat boven onze omgeving naar de -5 en de grens van -10 is niet ver weg in deze GFS run. Winter en grote winterse neerslagkansen in de nieuwe GFS run we wachten het straks weer af........

Powered by EzPortal