Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259177 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Weatherboy

Citaat van: Danny op ma 19 nov 2012 - 10:46
Wat is echt winter..... Ik denk dat voor een ieder die invulling anders is. Sommige zien diepvries kou en etmaal waarden onder 0 als winter. Anderen hebben het al over winter als het s'nachts vriest en overdag boven 0 komt. Het is en blijft een grijs gebied en niemand heeft een definitie van 'winter'.

Dat het na aankomend weekend frisser gaat worden begint toch wel steeds aannemelijker te worden. Hoe ver de afkoeling door gaat zetten en wat er zal volgen zal mij benieuwen. Diepvrieskou lijkt me sterk maar niks is onmogelijk. Als we naar ECMWF van heden morgen kijken zien we een depressie vanuit de pool afzakken met op +240uur een Laag met op 850hPa -5 op de thermometer. Dit geeft een grote kans op sneeuw met een noorden wind.
GFS ziet het laag ook maar daar is de bovenlucht (850 hPa) maar net onder 0 en neemt de kans op winterse neerslag misschien wel toe maar dit hoeft bij lange na geen sneeuw op te leveren.

Daarbij denk ik dat mensen de ECMWF versie als winter zullen bestempelen en GFS als een koud weertype maar niet per definitie als winter.
Winter = ijsdagen, een laagje sneeuw en volop zon! Wat mij betreft afgelopen februari ná de sneeuw was het pas echt winter voor mijn gevoel. IJs zonder sneeuw mist de sfeer gewoon.

En bij de nieuwe GFS komt op lange termijn toch nog wat leuks afzakken, wat ons de eerste sneeuw kan gaan bezorgen.


X-treme

Winter of niet, ik moest vanmorgen mooi krabben  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

MS-94

NEGATIEVE NAO-INDEX KAN VOORBODE ZIJN VAN MEER (WINTER)KOU

Het ECMWF verwacht dat de index van de NAO (Noord-Atlantische Oscillatie) de komende tijd sterk negatief zal zijn. Dat betekent afnemende luchtdrukverschillen tussen IJsland en de Azoren ofwel de 'smaakmakers' van de Euro-Atlantische luchtdrukverdeling zijn minder prominent aanwezig. Dat maakt de kans op een meer geblokkeerde luchtdrukverdeling groter. Meer en meer leden van de aan het ECMWF gelieerde leden lijken daarbij te kiezen voor koude oplossingen.
De 'oper' (operationele oplossing) komt voor 29 november met een zich boven de Noordzee afsnoerend (hoogte)laag tussen hogedrukgebieden ten westen van de Britse Eilanden en Rusland. Dat zou bij ons kunnen uitdraaien op aanvoer van koude (doch vochtige!) luchtmassa's uit noordelijke richtingen.
Particuliere Engelse weerburo's speculeren in toenemende mate (!) op een zeer koude, sneeuwrijke december. Het is naar mijn mening niet de manier om serieuze meteorologie te bedrijven maar een winterse december heeft vanwege de negatieve NAO-index beste wel enige potentie.

Lees meer: http://www.janvissersweer.nl/weerpraatje3.php
Het gaat zoals 't gaat ;)

Danny

Citaat van: Weatherboy op ma 19 nov 2012 - 13:15
Winter = ijsdagen, een laagje sneeuw en volop zon! Wat mij betreft afgelopen februari ná de sneeuw was het pas echt winter voor mijn gevoel. IJs zonder sneeuw mist de sfeer gewoon.

En bij de nieuwe GFS komt op lange termijn toch nog wat leuks afzakken, wat ons de eerste sneeuw kan gaan bezorgen.

Ja voor mij is winter ook echt koud met matige of strenge vorst en overdag ook weinig of geen positieve temperaturen. Maar dit blijft altijd een moeilijk punt.
Toch zijn er steeds meer modellen die komen met frisse kaarten voor eind November / begin December. Hier zitten erg leuke dingen tussen zoals de GFS kaart die jij liet zien...... Ik ben er klaar voor en heb heel veel zin in een mooie witte deken en/of een lekker dik pak ijs zodat de ijzers ook weer uit het vet kunnen.

bliksems

wat spannend dus met bovenstaand verhaal.
jongens..ik hou het niet meer.(en dan heb ik het er niet over dat ik moet plassen)
mooie vooruitzichten..maar ja,hebben we zo vaak gezien.zou mooi zijn als het nu ook daadwerkelijk uitkomt.
en de vooruitzichten zien er ook beter uit in vergelijking met vorig jaar rond deze tijd.
dus..gewoon afwachten.
ik kijk er naar uit wanneer het bijna zeker is als er iets staat te gebeuren en we een update van Jan en Johan krijgen.(binnenkort?)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

MS-94

Citaat van: bliksems op ma 19 nov 2012 - 16:10
wat spannend dus met bovenstaand verhaal.
jongens..ik hou het niet meer.(en dan heb ik het er niet over dat ik moet plassen)
mooie vooruitzichten..maar ja,hebben we zo vaak gezien.zou mooi zijn als het nu ook daadwerkelijk uitkomt.
en de vooruitzichten zien er ook beter uit in vergelijking met vorig jaar rond deze tijd.
dus..gewoon afwachten.
ik kijk er naar uit wanneer het bijna zeker is als er iets staat te gebeuren en we een update van Jan en Johan krijgen.(binnenkort?)

Binnenkort schrijven ze vast wel iets waardoor we meer komen te weten! ;) ik zie een witte sinterklaas dit jaar wel gebeuren en ook de rest van december wordt volgens een paar nieuwe engelse weerdiensten (dacht ik) een koud en sneeuwrijke  ::) yesyesyess!!
Het gaat zoals 't gaat ;)

bliksems

inderdaad yesyesyes,want een echte winter voor mij betekend sneeuw.het mooiste wat er is.de strenge vorst kan mij gestolen worden..maar we moeten ook een keer weer die 11 stedentocht hebben.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Jongens, nog niet hyperen. Staat ook KAN.......
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Harry de Hond

Hier loopt de zeewatertemp al sinds twee weken gelijk met 2010 en op dit moment aardig gelijk met 2011 ook. Niets heel geks. Misschien gaat die lijn nu horizontaal lopen... (lijkt mij niet).
Juist.

jones

Toch blijft ook CFS een koude december volhouden:

Op het eerste kaartje is de verwachte gemiddelde temperatuur te zien voor december. Dan zien we toch negatieve waarden voor het oosten van de Benelux, en elders tussen 0 en 2°
Op het tweede kaartje is de verwachte afwijking tov de langjarige gemiddelde temperatuur weergegeven

Marsel

Waar komt, zoals Jan het terecht noemt, dat gehype vandaan in deze maanden?
Ongekend wat een nonsense ik soms op internet voorbij zie komen (valt op dit forum absoluut mee!!). De meest beroerde kaarten met een laf scandihoog worden soms als 'kansrijk' bestempeld zonder op bijvoorbeeld de voorgeschiedenis te letten.
In de zomer is dat naar mijn idee een stuk minder, vreemd toch? Kan dat kloppen of is dat mijn interpretatie?

Ik kan soms een glimlach niet onderdrukken als ik zie hoe men op >200h aan het zoeken is naar winterweer... ;D

Stephanie

Eens Marsel, het is tenslotte nog herfst, vanwaar die haast? ;D

marctsm

tja, vanwaar die haast, ik denk dat er héél wat weeramateurs zitten te wachten op de eerste sneeuwvlok, en dan liefst na een tijdje een paar cm sneeuw, maar ik vrees dat er desillusie zou zijn, moest het maar voor 1 dag zijn.

Bacci

De 5 graden grens komt nu wel dichtbij, waarom is iedereen zo terughoudend? vorig jaar waren de vooruitzichten een stuk slechter, sterker nog er was totaal geen teken van een beetje kouder weer. Nu zien we een langzaam dalende trend, tuurlijk nog geen winter, maar als we een beetje geduld hebben dan zitten we zo in de winter. Vorig jaar was december echt een ramp, met deze vooruitzichten is de kans dat dit weer gebeurt een stuk kleiner, de trend lijkt op die van 2010 althans dat hoop ik :)

Nopie

Laatste 2 runs van GFS zijn weer een stuk minder. Ging steeds meer richting winterse setting, nu weer minder.

Marcel1976

Kon toch zo rond de maandwisseling toch wel eens hard gaan....Koude setting blijft terugkomen....

Weerfreak 1337

Citaat van: Nopie op ma 19 nov 2012 - 23:57
Laatste 2 runs van GFS zijn weer een stuk minder. Ging steeds meer richting winterse setting, nu weer minder.

Och, is toch lange termijn. Zwabbert iedere run, erg onbetrouwbaar dus.
Kijk voor goede betrouwbaarheid tot ongeveer 5 dagen vooruit, in grote lijnen tot 7-10 dagen(bijvoorbeeld: een redelijke kans op warmer/kouder natter/droger weertype, daar is de pluim dan bruikbaar voor) en alles wat daarboven zit is koffiedik kijken. ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Winter nog aardig ver weg, ook op de 30-daagse pluim. Dit zijn de gemiddelde etmaal temperaturen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hier ook de sneeuwverwachting die erbij hoort, 2% kans op 1-3cm sneeuw. (Afbeelding alleen zichtbaar voor leden)



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal