Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259037 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

samverhoeven

Als ik op meteociel.fr zo eens alle runs op dit moment bekijk geven ze bijna allemaal weer dat er rond de 27ste aanvoer van lucht uit het noorden/oosten tot stand komt. Ik weet dat het nog verder dan een week van ons verwijderd is, maar dat de hoofdruns van bijna alle modellen een dergelijk scenario weergeven kan je naar mijn mening toch niet negeren.

Koen-IJM

Spectaculaire daling van de temperatuur hier. In ruim een uur tijd 6 graden gezakt. [IJmuiden]. Belooft wat voor vannacht?

jorentje1997

Hier in de tuin nu ook nog een koude 2.3°c

Zal het dan hier in West-Vlaanderen (Oostende) ook nog eens vriezen vannacht?

Dennis

komt iets vanuit westen  - maar of NL haalt? (ivm bewolkingtoename :temperen temperatuurdaling komende nacht)


jorentje1997

Dichte mist in NL momenteel:

4seasons

We moeten alleen dit niet meekrijgen met sneeuw in de komende winter;


ron12

het weer wordt steeds gekker in de wereld
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: ron12 op zo 18 nov 2012 - 19:25
het weer wordt steeds gekker in de wereld

Helemaal mee eens  :P
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Kres


arjanbruggink

Citaat van: 4seasons op zo 18 nov 2012 - 18:50
We moeten alleen dit niet meekrijgen met sneeuw in de komende winter;


Ach, een snownado mag van mij wel  8)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Danny

Citaat van: Dennis op zo 18 nov 2012 - 17:53
komt iets vanuit westen  - maar of NL haalt? (ivm bewolkingtoename :temperen temperatuurdaling komende nacht)

Bewolking krijgen we zeker wel mee te maken later vannacht en/of morgen overdag. De neerslag blijft boven GB slepen en komt naar verwachting in de nacht naar Woensdag of in de vroege ochtend van Woensdag over het land heen.
Temps zijn snel omlaag gegaan maar mist etc. houden echt sterke afkoeling tegen

Jan van Ooijen

Het moet niet gekker worden, eerste decade zou er winter komen.... Daarna tweede decade en nu derde decade. Voorlopig is er totaal, maar dan ook totaal niets aan de hand. Veel "experts" roeptoeteren maar op twitter... Het lijkt wel of de winter tegenwoordig al in mei gaat beginnen. Voorlopig nog niets aan de hand en geen reden tot paniek, mocht er veranderingen zijn dan zal Johann of ik er wel over gaan schrijven (zoals al eerder vermeld). Misschien kan Johann even de 100 hPa en de 10 + 1 hPa uitlichten?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 18 nov 2012 - 21:01
Veel "experts" roeptoeteren maar op twitter... Het lijkt wel of de winter tegenwoordig al in mei gaat beginnen.

Heb je een linkje Jan? Ben wel nieuwsgierig wie dat zijn!
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

matroesjka-world

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 18 nov 2012 - 21:01
.....mocht er veranderingen zijn dan zal Johann of ik er wel over gaan schrijven (zoals al eerder vermeld).


Ik vertrouw alleen Johann en Helga  >:(
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

ron12

Mogelijk rond 27 november de eerste kleine kansje op sneeuw volgens de weerbericht van 13.30uur op de brt 1 van vandaag.Na volgendE weekend wordt het gevoelig kouder max van 2 graden overdag.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

SniperEye

Citaat van: matroesjka-world op zo 18 nov 2012 - 22:25

Ik vertrouw alleen Johann en Helga  >:(

Jan dus niet?

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 18 nov 2012 - 21:01
Het moet niet gekker worden, eerste decade zou er winter komen.... Daarna tweede decade en nu derde decade. Voorlopig is er totaal, maar dan ook totaal niets aan de hand. Veel "experts" roeptoeteren maar op twitter... Het lijkt wel of de winter tegenwoordig al in mei gaat beginnen. Voorlopig nog niets aan de hand en geen reden tot paniek, mocht er veranderingen zijn dan zal Johann of ik er wel over gaan schrijven (zoals al eerder vermeld). Misschien kan Johann even de 100 hPa en de 10 + 1 hPa uitlichten?

Je ziet van alles voorbij komen in de media en Twitter. Mijn eigen observatie is dat er nog geen sprake is van echte koude-opbouw in Noord Europa. Al zou de wind draaien, diepvrieskou hoeven we dan nog niet te verwachten. Dit strookt ook met de pluimen van de afgelopen dagen. Welliswaar komt er wat afkoeling, maar van echt winterse temperaturen zal nog lang geen sprake zijn.

Tevens zitten we pas in november. Ik denk dat we pas vanaf 2e helft december, januari & februari wellicht iets van winters gaan zien. Afhankelijk van de koude-opbouw in het noorden.

ron12

tja in 1962 begon al in november wel de strengste winter van de vorige eeuw kijk hier http://www.weerstatistieken.nl/hellmann
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

arjanbruggink

Citaat van: SniperEye op ma 19 nov 2012 - 08:08
Je ziet van alles voorbij komen in de media en Twitter. Mijn eigen observatie is dat er nog geen sprake is van echte koude-opbouw in Noord Europa. Al zou de wind draaien, diepvrieskou hoeven we dan nog niet te verwachten. Dit strookt ook met de pluimen van de afgelopen dagen. Welliswaar komt er wat afkoeling, maar van echt winterse temperaturen zal nog lang geen sprake zijn.

Tevens zitten we pas in november. Ik denk dat we pas vanaf 2e helft december, januari & februari wellicht iets van winters gaan zien. Afhankelijk van de koude-opbouw in het noorden.
En zo moet het ook zijn, laat het eerst maar langzaam afkoelen met af en toe es wat winterse buien/perikelen.....
Die Russische Beer komt vanzelf wel.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Danny

Wat is echt winter..... Ik denk dat voor een ieder die invulling anders is. Sommige zien diepvries kou en etmaal waarden onder 0 als winter. Anderen hebben het al over winter als het s'nachts vriest en overdag boven 0 komt. Het is en blijft een grijs gebied en niemand heeft een definitie van 'winter'.

Dat het na aankomend weekend frisser gaat worden begint toch wel steeds aannemelijker te worden. Hoe ver de afkoeling door gaat zetten en wat er zal volgen zal mij benieuwen. Diepvrieskou lijkt me sterk maar niks is onmogelijk. Als we naar ECMWF van heden morgen kijken zien we een depressie vanuit de pool afzakken met op +240uur een Laag met op 850hPa -5 op de thermometer. Dit geeft een grote kans op sneeuw met een noorden wind.
GFS ziet het laag ook maar daar is de bovenlucht (850 hPa) maar net onder 0 en neemt de kans op winterse neerslag misschien wel toe maar dit hoeft bij lange na geen sneeuw op te leveren.

Daarbij denk ik dat mensen de ECMWF versie als winter zullen bestempelen en GFS als een koud weertype maar niet per definitie als winter.


Powered by EzPortal