Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259027 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Arend

GFS 18z liet gisteren een PV split zien voor eind november. Inmiddels weer uit de nieuwe run verdwenen. Interessante en enigszins verrassende ontwikkelingen momenteel in de nog steeds sterk afkoelende stratosfeer. Het is hier allemaal te volgen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

xzaz

Hoeveel waarde je eraan moet tgeven weet ik niet maar de NAO gaat ook naar beneden, als ik zo hier en daar kijk. krijg ik het gevoel dat het begin december wel eens koud gaan gaan worden. In iedergeval stabiel weer.

Zolang die WC maar gaat liggen...
De winter is nog niet eens begonnen!

Dennis

Rond 1dec GFS  :)

even genieten van de "run"


glenn


Begin december grote kans op forse sneeuw !


Gfs komt opnieuw met een zeer mooie run op de proppen . rond 24 November begint er zich een grote weersomslag voor te doen !

momenteel zitten we in een zeer saai weerbeeld . Grijs ,fris en kil weer houd ons in zijn greep .

Vanaf 24 November wordt er een lagedrukgebied afgesnoerd richting zuid europa (opzich is dit niet heel speciaal)
tegelijk komt er een opkomend hogedrukgebied op de kaarten aangestormt richting scandinavie .

en dan ....

Naarmate we 1 december zullen gaan berijken wordt het steeds duidelijker dat we een volle no stroming zullen krijgen !
dit houd in dat het gevoelig kouder wordt met kans op matige nachtvorst tegelijkertijd zakt er een pooldepressie af die het hogedrukgebied in 2 hogedrukgebieden zal kappen .
Er wordt een zeer sterk groenland hoog gevormd !

door de noordelijke stroming waar we dan in terecht komen en die de weg helemaal open zet voor koude lucht is er vanaf 1 december een grote kans op winterweer

hierbij mogen we denken aan , sneeuwbuien,sneeuwzones , koude temperaturen en wie weet mogelijk hier en daar zelfs een extreem vroege ijsdag .

blijf de kaarten volgen

matroesjka-world

Citaat van: glenn op do 15 nov 2012 - 18:00

Begin december grote kans op forse sneeuw !


................ .......................... ...


hierbij mogen we denken aan , sneeuwbuien,sneeuwzones , koude temperaturen en wie weet mogelijk hier en daar zelfs een extreem vroege ijsdag .

blijf de kaarten volgen

Nou we zullen de kaarten volgen Glenn, maar waar heb je die wijsheid vandaan?  :o
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

MS-94

Dat klinkt super! waar is de tekst op gebaseerd?
Het gaat zoals 't gaat ;)

glenn

heb de tekst samengesteld aan de hand van de 12u run ik hoop dat jullie tevreden zijn !

zorba

Nounou wat een uitspraken, veel te voorbarig
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

matroesjka-world

Citaat van: glenn op do 15 nov 2012 - 18:22
heb de tekst samengesteld aan de hand van de 12u run ik hoop dat jullie tevreden zijn !

We (ik in ieder geval) zijn wel tevreden met je tekst, maaruh.. of het uitkomt is een vraag he?
Beetje voorbarig hoor, maar ik help het je hopen dat het allemaal uitkomt, de "echte" weermannen en vrouwen zijn ook ooit eens zo begonnen, neem ik aan  ??? ::) :o
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

glenn

een uitspraak is nooit volledig zeker korte of lange termijn het is en blijft altijd koffiedik kijken we zullen kijken op 1 december of het is uitgekomen e

MS-94

We zijn benieuwd naar je verwachting!  ;)
Het gaat zoals 't gaat ;)

Weerfreak 1337

Ik waardeer je verhaal, maar om dit op een enkele run te baseren, en nog wel op extreem lange termijn, vind ik "grote kans" een beetje "te".

Edit: Is trouwens een tip voor je volgende weerverhalen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Pascal Soomers

Citaat van: glenn op do 15 nov 2012 - 18:00

Begin december grote kans op forse sneeuw !


Gfs komt opnieuw met een zeer mooie run op de proppen . rond 24 November begint er zich een grote weersomslag voor te doen !

momenteel zitten we in een zeer saai weerbeeld . Grijs ,fris en kil weer houd ons in zijn greep .

Vanaf 24 November wordt er een lagedrukgebied afgesnoerd richting zuid europa (opzich is dit niet heel speciaal)
tegelijk komt er een opkomend hogedrukgebied op de kaarten aangestormt richting scandinavie .

en dan ....

Naarmate we 1 december zullen gaan berijken wordt het steeds duidelijker dat we een volle no stroming zullen krijgen !
dit houd in dat het gevoelig kouder wordt met kans op matige nachtvorst tegelijkertijd zakt er een pooldepressie af die het hogedrukgebied in 2 hogedrukgebieden zal kappen .
Er wordt een zeer sterk groenland hoog gevormd !

door de noordelijke stroming waar we dan in terecht komen en die de weg helemaal open zet voor koude lucht is er vanaf 1 december een grote kans op winterweer

hierbij mogen we denken aan , sneeuwbuien,sneeuwzones , koude temperaturen en wie weet mogelijk hier en daar zelfs een extreem vroege ijsdag .

blijf de kaarten volgen

Iets voor in de media! Het is en blijft natuurlijk erg ver en erg onzeker op zo'n termijn...
When a supercell arrives, you must be prepared.

jorentje1997

Citaat van: glenn op do 15 nov 2012 - 18:00

Begin december grote kans op forse sneeuw !



Mooie tekst!

Ik hoop natuurlijk dat jij de man bent die alles helemaal correct voorspelt.

Maar het is en blijft nog even lange termijn.

Ik blijf er zeker voor hopen!

Onno_D

Citaat van: glenn op do 15 nov 2012 - 18:00

Beetje vergezocht. Ten eerste het is natuurlijk een beetje onzinnig om op zulke termijn (15 dagen) over ''een forse kans op sneeuw'' te hebben. Ten tweede is het enkel de oper van een run van een model dat ook niet bekend staat als het betrouwbaarste model. De leden van zowel GFS als ECMWF gaan wel degelijk voor een afkoeling op termijn, maar het gemiddelde blijft ongeveer op 0 graden op 850 hpa. Er zijn wel enkele leden die een duik naar -5 maken, maar dit is verre van overtuigend.
Kortom koeler weer zit er waarschijnlijk wel aan te komen, maar winterweer met alles erop en eraan zal er voorlopig denk ik nog niet komen. Het is echter ook geen hopeloze situatie! (Zoals vorig jaar december en begin januari). Wat er begin december staat te gebeuren is nu nog gewoon glazen bol-werk

xzaz

Zolang de trendt maar aanblijft en die zit er al enkele dagen in.
De winter is nog niet eens begonnen!

Weerfreak 1337

Citaat van: xzaz op do 15 nov 2012 - 21:25
Zolang de trendt maar aanblijft en die zit er al enkele dagen in.

De trend op de LT wijkt graag naar het langjarig gemiddelde toe. Vaak onbruikbaar. Dus, vaak op die data andere temperaturen en weer dan wat 15 dagen van tevoren op de pluim te zien is.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

mauriceb

De trend is in iedergeval een stukje naar beneden op LT. dat is ook niet zo gek, we zitten dan al in December. Ook is de kans op een blokkade op termijn natuurlijk wel aanwezg na lange tijd van wc. (deze week daargelaten)

Jan van Ooijen

Weinig winters aan inderdaad op de nieuwe pluim:

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 16 nov 2012 - 09:59
Weinig winters aan inderdaad op de nieuwe pluim:

idd op deze pluim weinig winter  :)

Powered by EzPortal