Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259124 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Weatherboy

Citaat van: bliksems op di 13 nov 2012 - 19:49
ik spreek je eind november wel vriendje!en dan zullen we eens even terug blikken!haaaaaa!

Hou het wel even normaal alsjeblieft. Dit heeft geen enkele zin. Tuurlijk wordt het kouder, maar 'voorlopig' nog geen ijsdagen en meters sneeuw, dus even rustig blijven. Bovendien is het nog erg ver weg.

jorentje1997

Het is inderdaad nog lange termijn en de kans is niet zo heel groot dat deze kaarten ook werkelijkheid zullen worden...

Maar het is toch altijd leuk om deze kaarten zo vroeg in november al tegen te komen...


Johann

Afgaande op de EC ensembles (50 members) geen winter of markant kouder weer inzicht tot einde maand.

EC12 emsembles  T2m (prikpunt A'dam)


Jan van Ooijen

Voor wat het waard is, 2% kans op sneeuw... 0.1-0.3cm



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

De nieuwe 30-daagse pluim is er ook. Hier de gemiddelde etmaal temperaturen. Wordt frisjes.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hoffies

Fijn... *winterliefhebber  :D
Twitter: @hoffnar2911

bliksems

Citaat van: Weatherboy op di 13 nov 2012 - 22:13
Hou het wel even normaal alsjeblieft. Dit heeft geen enkele zin. Tuurlijk wordt het kouder, maar 'voorlopig' nog geen ijsdagen en meters sneeuw, dus even rustig blijven. Bovendien is het nog erg ver weg.

ik bedoelde het natuurlijk gewoon op een leuke manier hoor.logisch ook toch.

als je de modellen op DIT moment ziet is er inderdaad geen vooruitzicht op winterweer.
maar het mooie van het veranderlijke weer,is dat het er over 3 dagen totaal anders uit kan zien en dat er over 10 dagen wel meters sneeuw kunnen liggen.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

peter 76

Meters sneeuw komen niet voor in november in Nederland, Als je nu eens begint met hoofdletters te schrijven waar ze horen kom je waarschijnlijk ook een stuk serieuzer over ;)

Stephanie

Nounou, een beetje gezelliger kan wel toch, Bliksems?
Het is waar dat jouw posts moeilijk te lezen zijn door het ontbreken van hoofdletters. Daarnaast is een nieuwe post met alleen een '.' erin ook vrij nutteloos.

Terug naar het winterweer, het is al koud momenteel!

Scully

 ??? Zullen we het over het weer gaan hebben? Stelletje taal puristen! Ik kom hier niet voor lesjes Nederlands namelijk!

IK heb het liever over sneeuw, ijzel, lage temperaturen en dat soort dingen.

jorentje1997

Ik ben zelf nog maar 15 jaar en ik ben dus nog niet volwassen maar wat ik hier allemaal lees verbaast me toch wel,als jullie volwassen zijn zou ik toch even vragen om je ook volwassen te gedragen...

Ik ben hier vooral op het forum actief voor de gezelligheid en om wat bij te leren maar als er in een 'winterverwachting' alleen maar word gelet op de zinsbouw van andere mensen dan valt hier ook weinig meer te zeggen.


Terug ontopic:

Toch wat dikke mist in NL :



pietjelol

winterweer zeker nog niet aan de orde komende tijd. Maar er is wel iets positiefs. Het gemiddelde gaat al wel aardig naar beneden

Johann

EC12 T850 hPA 50 members prikpunt Leeuwarden


Pascal Soomers

Citaat van: pietjelol op wo 14 nov 2012 - 22:30
winterweer zeker nog niet aan de orde komende tijd. Maar er is wel iets positiefs. Het gemiddelde gaat al wel aardig naar beneden

Nou, ik ben het er inderdaad nog mee eens dat echt winterweer er niet aan zit te komen, maar dat er wel een aanloop op de planning staat voor een koeler weertype. Ik zal hieronder even vertellen hoe ik dat nu precies zie.

Al enkele dagen laten de verschillende weermodellen een Hogedrukgebied vormen boven Scandinaviƫ die vrijwel geblokkeerd wordt. Warme depressies en/of storingen vanuit het westen zullen dus tegengehouden worden en niet verder kunnen.

Dit resulteert er uiteindelijk in dat de wind de noord tot noordoost hoek gaat opzoeken en er daarmee koelere lucht op transport gezet wordt. Gaan we kijken naar de temperaturen meer in het oosten van Europa, dan zien we die richting het eind van de maand al dalen tot een middagtemperatuur beneden het vriespunt. Bij ons in de Benelux zal dit resulteren in een middagtemperatuur van 2 of 3 graden boven het vriespunt en 's nachts daalt het kwik wat daaronder.

Nu is het allemaal nog koffiedik kijken, maar een aanloop is er wel en de kaarten staan er beter voor als vorig jaar. Toen december zacht en erg nat begon, nu lijkt dat anders uit te pakken. Toch maar even in de gaten houden, want het is spannend allemaal.

Fijne avond nog!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Johann

Citaat van: Pascal Soomers op wo 14 nov 2012 - 22:53

Al enkele dagen laten de verschillende weermodellen een Hogedrukgebied vormen boven Scandinaviƫ die vrijwel geblokkeerd wordt. Warme depressies en/of storingen vanuit het westen zullen dus tegengehouden worden en niet verder kunnen.

Dit resulteert er uiteindelijk in dat de wind de noord tot noordoost hoek gaat opzoeken en er daarmee koelere lucht op transport gezet wordt. Gaan we kijken naar de temperaturen meer in het oosten van Europa, dan zien we die richting het eind van de maand al dalen tot een middagtemperatuur beneden het vriespunt.

Denk toch dat dit hoog weinig in de pap te brokkelen zal hebben. Is meer een resultaat van WLA door depressie IJsland. Zo zien we dan ook dat de luchtdruk gedurende de 15 dgs verwachtingstermijn daalt (kaart hieronder). Voorlopig zitten we aan de warme kant van de Rossbygolf. Het meridionale patroon blijft echter bestaan dus is het wachten op het doorschuiven van de  hoogtetrog. Evt andere mogelijkheid zou een retrograde blokkering kunnen zijn met idd een naar NO draaiende stroming. Ook in dit geval moeten we echter kijken naar de Atlantische Oceaan en het evt opwerpen van de hoogterug door WLA.

EC12 500 HDam 50 members
 

Dennis

AO kaartje (prognose rode lijn)


Johann

Citaat van: Dennis op wo 14 nov 2012 - 23:06
AO kaartje (prognose rode lijn)

Past goed in hetgeen hier boven al benoemd (meridionaal karakter), We zullen moeten wachten op het doorschuiven dan wel retrograd worden van de voor ons belangrijke Rossbygolf.


Dennis

Citaat van: Johann op wo 14 nov 2012 - 23:19
Past goed in hetgeen hier boven al benoemd (meridionaal karakter), We zullen moeten wachten op het doorschuiven dan wel retrograd worden van de voor ons belangrijke Rossbygolf.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rossby-golf

Johann

Citaat van: Dennis op wo 14 nov 2012 - 23:28
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rossby-golf

Precies, de snelheid waarmee de Rossbygolven zich voortbewegen is groter naarmate de golflengte toeneemt (a). (zie ook formule). Dus toename (kortere) golven, minder snelheid met meer kans op blokkades (b) (retrograd).





Jan van Ooijen

Lokaal kan het glad zijn vanwege rijp of aanvriezing van natte weggedeeltes

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal