Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259170 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

bliksems

o...laat het ajb niet zo gaan verlopen als vorig jaar..dat het zacht blijft t/m januari:(
ik wil een vuile winter met veel sneeuw,die duurt van december t/m februari:)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Danny

Citaat van: bliksems op di 06 nov 2012 - 13:43
o...laat het ajb niet zo gaan verlopen als vorig jaar..dat het zacht blijft t/m januari:(
ik wil een vuile winter met veel sneeuw,die duurt van december t/m februari:)

Toch een klein beetje hoop gevonden voor wat het waard is. Meerdere mensen spreke over de 3e decade van November voor wat betreft een winterse aanval. Ook de nieuwste pluim lijkt deze optie door te willen voeren.
Vooral de sterke uitschieter van de coltrole run valt op. Daarnaast zien we ook de gemiddelde lijn dalen wat een teken is dat de meeste leden voor frisser weer gaan aan het einde van de pluim looptijd.

bliksems

ok,laten we hopen dat dit doorzet en het er over een week ook nog zo uit ziet.dus vervolgens over 2,5 week lekker onder de nul met sneeuw.
het is en blijft spannend allemaal..
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Weatherboy

Ik zal nog eens hetzelfde verhaaltje herhalen als vorig jaar.

Zolang er een Hoog boven Groenland ligt, gaat de winterse stroming er nooit komen. De eeuwige aanvoer van depressies i.s.m. het Azorenhoog. Wordt gewoon een boterzachte WC met golfjes.

We wachten het nog even af, het is nog vroeg. Maar als in december geen goede tekenen zichtbaar zijn, gaan we op dezelfde toer als laatste winter. Bovendien blijf ik bij mijn keuze: KWAKKELWINTER

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op wo 07 nov 2012 - 00:55
Ik zal nog eens hetzelfde verhaaltje herhalen als vorig jaar.

Zolang er een Hoog boven Groenland ligt, gaat de winterse stroming er nooit komen. De eeuwige aanvoer van depressies i.s.m. het Azorenhoog. Wordt gewoon een boterzachte WC met golfjes.

We wachten het nog even af, het is nog vroeg. Maar als in december geen goede tekenen zichtbaar zijn, gaan we op dezelfde toer als laatste winter. Bovendien blijf ik bij mijn keuze: KWAKKELWINTER


Ik snap best dat je realistisch wilt blijven, maar elk seizoen verschilt elk jaar van elkaar. Elke winter, lente, zomer of herfst is uniek in zijn karakter >> hier bedoel ik mee: Met het weer weet je het nooit hoe het gaat lopen. We kunnen in een westcirculatie belanden, en 2 weken later kan het 15 graden vriezen. Hetzelfde als in de zomer: Het kan aan het begin van de week 15 graden zijn en in het midden van de week 32 graden met een dikke zuidstroming. :P

Even over dat Groenlandhoog, mocht dit samen met het azorenhoog over de oceean (warme vinger), een flinke blokkade vormen en vanuit de poolstreken flinke lagedrukgebieden vol met koude poollucht via Scandinaviƫ naar beneden trekken, dan heb je ook te maken met een flinke (sneeuw)winter(inval). Een strakke noordstroming dus.
Dus zo'n Groenlandhoog hoeft niet per see slecht te zijn. :)
Maar, ik snap je punt wel, want deze kan ook flinke lagedrukgebieden over de oceaan naar het vastland sturen. (WC)
Het is maar net hoe het loopt. Oh ja en nog wat: Mocht de winter in december niet al ingevallen zijn, wie zegt dat we dan precies hetzelfde pad op gaan als vorige winter? Zoals ik al zei: het kan zo omslaan. :D

Gr. WF

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ramon Oost

Voorlopig nog anti-winterse weerkaarten. Gisteravond kwam GFS wel met wat winterse kaarten aanzetten op LT maar dat is al weer van de kaarten verdwenen.


Pascal Soomers

Ach, voorlopg blijven we nog wel last houden van die westelijke stroming.
Eigenlijk is het nog veels te vroeg voor echt winterweer, daarvoor moeten we toch al in de tweede of derde decade van december zitten. Misschien later in november een paar nachten vorst met een klein beetje winterse neerslag noem ik bepaald nou niet echt winterweer. Nog even geduld hebben mensen, het komt heus wel!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Danny

Citaat van: Weatherboy op wo 07 nov 2012 - 00:55
Ik zal nog eens hetzelfde verhaaltje herhalen als vorig jaar.

Zolang er een Hoog boven Groenland ligt, gaat de winterse stroming er nooit komen. De eeuwige aanvoer van depressies i.s.m. het Azorenhoog. Wordt gewoon een boterzachte WC met golfjes.

We wachten het nog even af, het is nog vroeg. Maar als in december geen goede tekenen zichtbaar zijn, gaan we op dezelfde toer als laatste winter. Bovendien blijf ik bij mijn keuze: KWAKKELWINTER

Gelukkig dan maar dat ECMWF het Hoog spoedig ziet oplossen. GFS wil nog niet zo ver gaan maar ziet het Groenland hoog wel ver afzwakken en op termijn ook verdwijnen. Toch ben ook ik van mening dat we op korte termijn geen echte winter gaan zien. Het is nog veel te vroeg daar voor. Een lekkere winterprik met eventueel wat winterse neerslag zou wel welkom zijn al zeg ik het zelf.

MS-94

Maar als het hoog boven groenland afzwakt of zelfs verdwijnt dan is er meer kans op winterweer ?
Het gaat zoals 't gaat ;)

Ramon Oost

Citaat van: MS-94 op wo 07 nov 2012 - 16:03
Maar als het hoog boven groenland afzwakt of zelfs verdwijnt dan is er meer kans op winterweer ?

Willen we echt winterweer krijgen moet er zich een Hogedrukgebied vormen boven Scandinavie en Rusland waardoor we een Oost tot Noordoosten wind krijgen. Als er in de loop van de winter veel kou is opgebouwd in het hoge noorden kan dat met dat hogedrukgebied op transport gezet worden naar onze omgeving. Als dit zo is hebben we droog en helder vriesweer met kans op schaatsen.

Met een noordenwind komt er alsnog koude lucht vanuit het noorden naar onze omgeving maar warmt de lucht op boven de Noordzee. In het binnenland kan het dan nog wel koud zijn maar aan de kust is het dan een aantal graden warmer door de zee.

Citaat van: Weatherboy op wo 07 nov 2012 - 00:55
Zolang er een Hoog boven Groenland ligt, gaat de winterse stroming er nooit komen. De eeuwige aanvoer van depressies i.s.m. het Azorenhoog. Wordt gewoon een boterzachte WC met golfjes.
Dat dat er een hogedrukgebied boven groenland ligt maakt niks uit. Zie dit plaatje van 2 februari 2012. Door een sterk hogedrukgebied boven Scandinavie en Rusland kon de kou uit het oosten onze kant op stromen en daar het dat Groenland hoog niks mee te maken. Zolang er maar een Flinke russische beer over het noorden van Europa ligt en een laag bij de Azoren.


Weatherboy

Citaat van: Weerfreak op wo 07 nov 2012 - 10:34
Ik snap best dat je realistisch wilt blijven.

Even over dat Groenlandhoog, mocht dit samen met het azorenhoog over de oceean (warme vinger), een flinke blokkade vormen en vanuit de poolstreken flinke lagedrukgebieden vol met koude poollucht via Scandinaviƫ naar beneden trekken, dan heb je ook te maken met een flinke (sneeuw)winter(inval). Een strakke noordstroming dus.
Dus zo'n Groenlandhoog hoeft niet per see slecht te zijn. :)
Maar, ik snap je punt wel, want deze kan ook flinke lagedrukgebieden over de oceaan naar het vastland sturen. (WC)
Het is maar net hoe het loopt. Oh ja en nog wat: Mocht de winter in december niet al ingevallen zijn, wie zegt dat we dan precies hetzelfde pad op gaan als vorige winter? Zoals ik al zei: het kan zo omslaan. :D

Gr. WF

Die zogenaamde Vinger waar jij het over hebt die kan alleen ontstaan als de stroming zwak is. Anders wordt dat tere vingertje volledig weggeblazen door de depressies die constant worden aangemaakt aan de westflank van Groenland en langs de VS. Daarom kan je beter een Azorenlaag hebben liggen en vervolgens een vinger ten westen van de UK en IJsland. Dan zitten wij met een strakke noordelijke stroming. Overigens ben ik een fan van sneeuw en niet van ijs. Dus een Scandihoog zonder sneeuw is voor mij waardeloos winterweer.

Pascal Soomers

Citaat van: Weatherboy op wo 07 nov 2012 - 16:29
Die zogenaamde Vinger waar jij het over hebt die kan alleen ontstaan als de stroming zwak is. Anders wordt dat tere vingertje volledig weggeblazen door de depressies die constant worden aangemaakt aan de westflank van Groenland en langs de VS. Daarom kan je beter een Azorenlaag hebben liggen en vervolgens een vinger ten westen van de UK en IJsland. Dan zitten wij met een strakke noordelijke stroming. Overigens ben ik een fan van sneeuw en niet van ijs. Dus een Scandihoog zonder sneeuw is voor mij waardeloos winterweer.

Inderdaad! Een Scandihoog zonder sneeuw is inderdaad waardeloos. Geef mij maar bakken met sneeuw :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op wo 07 nov 2012 - 16:29
Die zogenaamde Vinger waar jij het over hebt die kan alleen ontstaan als de stroming zwak is. Anders wordt dat tere vingertje volledig weggeblazen door de depressies die constant worden aangemaakt aan de westflank van Groenland en langs de VS. Daarom kan je beter een Azorenlaag hebben liggen en vervolgens een vinger ten westen van de UK en IJsland. Dan zitten wij met een strakke noordelijke stroming. Overigens ben ik een fan van sneeuw en niet van ijs. Dus een Scandihoog zonder sneeuw is voor mij waardeloos winterweer.

Met de vinger dus ten westen van de UK ja, ja dat bedoel ik ;) Maar daarvoor heb je wel een flink blokkerend hogedrukpatroon op de oceaan voor nodig en zoals je zei, lagedruk bij de azoren.
Hier even een kaart voor het voorbeeld van onze welbekende 17 december 2010.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weatherboy

Citaat van: Weerfreak op wo 07 nov 2012 - 19:02
Met de vinger dus ten westen van de UK ja, ja dat bedoel ik ;) Maar daarvoor heb je wel een flink blokkerend hogedrukpatroon op de oceaan voor nodig en zoals je zei, lagedruk bij de azoren.
Hier even een kaart voor het voorbeeld van onze welbekende 17 december 2010.

Een kijk is wat we daar hebben. Een Azorenlaag! Dat is erg cruciaal voor een blokkade op de oceaan ;) Met een Azorenhoog, is een blokkade daar bij voorbaat al kansloos.

Snowfreak

ik heb eigenlijk liever dat er nu een wc is met zachte temperaturen en dan midden december een echte kou inval :) zoals 2009! de donderdag voor kerstmis zal ik nooit meer vergeten :)

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op wo 07 nov 2012 - 20:59
Een kijk is wat we daar hebben. Een Azorenlaag! Dat is erg cruciaal voor een blokkade op de oceaan ;) Met een Azorenhoog, is een blokkade daar bij voorbaat al kansloos.

Dat zeg ik toch ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weatherboy


glenn

Als we het nieuwe ensemble bekijken van GFS dan zien we dat er op de temperatuur van 850 hpa een zeer duidelijke dalende zich lijkt voor te gaan doen .

De runs opvolgen is de boodschap en kijken of koning winter toch moeite gaat doen op een mooie vroege winterinval .

Joep


Onze 'weerstrateeg' gaat voor winterinval vanaf eind november?

glenn

joep mischien niet meteen een echte winterinval maar kouder wordt het toch wel

Powered by EzPortal