Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259149 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Ramon Oost

Het is niet veel maar in ieder geval wat. haha

EC12

Reutel

Citaat van: Ramon Oost op wo 31 okt 2012 - 19:42
Het is niet veel maar in ieder geval wat. haha

EC12


Gelukkig staat de schuif in Balk dicht. Hahaha!  ;D

Jan van Ooijen

Vuile winter, wel op schaatsen!

Elk jaar kom ik eind oktober met mijn eerste voorlopige wintervoorspelling. De definitieve voorspelling komt eind november, voordat de meteorologische winter op 1 december begint. Daarna laat ik de wintervoorspelling staan, zodat iedereen deze kan vergelijken met de werkelijkheid. De komende winter zal vuil en nat verlopen. Met een vuile winter bedoel ik regelmatig sneeuw. Regen, ijzel en onstuimig weer. Dus veel overlast voor het verkeer.

Opnieuw wordt het rond kerst spannend. Dat wil zeggen dat de kans op een winterse of witte kerst nog niet eens zo klein is. Op schaatsen: ik verwacht dat wij minstens 1 periode van 1 ?  2 weken op schaatsen komen. Misschien langer. Het is nog niet te zeggen wanneer deze periode komt. Ik denk aan halverwege of eind december, of eind januari en begin februari.

Over het algemeen wordt het een normale winter of (iets) te zacht.

PP
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Laat maar uitkomen :) Regelmatig sneeuw. :) Maar wel dooiaanvallen met ijzel en regen, das dan weer minder. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

Haha moet hierom wel altijd lachen, "Ik denk aan halverwege of eind december, of eind januari en begin februari"
Ja zo kan ik het ook! voor de rest wel heel algemeen hoor, dit voorspelt hij bijna elke winter.

Weatherboy

Citaat van: Bacci op wo 31 okt 2012 - 22:00
Haha moet hierom wel altijd lachen, "Ik denk aan halverwege of eind december, of eind januari en begin februari"
Ja zo kan ik het ook! voor de rest wel heel algemeen hoor, dit voorspelt hij bijna elke winter.

Ik denk dat er ergens in december of januari wel geschaatst kan worden, misschien zelfs nog in februari. Verder verwacht ik af en toe sneeuw, regen, mogelijk zelfs ijzel en een kleine winterstorm. Maar de zon komt ook zeker aan bod. De temperaturen varieren van -10 tot +12 graden.

Oke, alle gekheid op een stokkie. Een winterverwachting is eigenlijk niet heel interessant, en zeker niet op deze manier. Iedere gek kan dit opstellen en er z'n gelijk mee halen. De enige winter verwachting die je eventueel zou kunnen tonen is iets waar klimatologisch (el nino, la nina en zonale, meridionale stromingen) dingen in zitten.

Ik verwacht dus wel een kwakkelwinter. Voornamelijk omdat we geen echte WC lijken te krijgen, dus dat houdt in. N-wind= sneeuw, vorst en ijzel. Z-wind=regen en boterzachte lucht.

Voorlopig lijken de straalstroom, samen met de golfstroom, redelijk gekronkelt . Grote kans dus op blokkades (geen WC). Maar de ligging van de blokkades is uitermate belangrijk. En dan nog heb je geen zekerheid, want een storm van formaat zoals Sandy, kan alles in de war schoppen.

Jan van Ooijen

November kouder dan normaal?

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op do 01 nov 2012 - 09:31
November kouder dan normaal?


Dat kan wel gezien het langdurige patroon dat ons te wachten staat. De normale temperatuur voor nu bedraagt 12 graden. We blijven de komende weken onder de 10 graden, dus is de kans redelijk groot dat we een koele november krijgen.

Arend

Ontwikkeling sneeuwdek/ijsaangroei Eurazië over de maand oktober (1 t/m 31). Een animatie is hier te vinden (vereist JAVA).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

xzaz

Zo zie je eigenlijk dat Nederland best Noordelijk ligt maar door het Zeeklimaat altijd een milde winter heeft.
De winter is nog niet eens begonnen!

matroesjka-world

Citaat van: xzaz op do 01 nov 2012 - 20:06
Zo zie je eigenlijk dat Nederland best Noordelijk ligt maar door het Zeeklimaat altijd een milde winter heeft.

Ik heb me rot gezocht om Nederland op die kaart, maar uiteindelijk gevonden.. waarom niet even een kwartslag draaien die kaart?
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

xzaz

Citaat van: matroesjka-world op do 01 nov 2012 - 20:45
Ik heb me rot gezocht om Nederland op die kaart, maar uiteindelijk gevonden.. waarom niet even een kwartslag draaien die kaart?
Omdat Nederland niet het centrum is van Europa-Azië en deze kaarten bedoeld zijn om een beeld te krijgen van de ijshoveelheid boven Europa - Azie, en dus een deel de noord-pool.
De winter is nog niet eens begonnen!

Danny

Na een eerste korte wintersteek is het wachten op aanval 2 van Koning Winter. Voorlopig lijkt dit er nog niet in de zitten al kijken we naar alle afzonderlijke leden van GFS in de grafiek kijken zien we een vrij gelijk beeld van de 850 hPa (1.5km hoogte) temperatuur.
Tot 7 nov. zijn alle leden het volledig met elkaar eens. Geen verandering in het weer. Licht wisselvallig met temperaturen op 1.5km. rondom het vriespunt.
Daarna is er wat meer ruimte tussen de leden te zien maar toch geen spannende dingen in de maak voorlopig. Eigenlijk kunnen we wel stellen dat het er voorlopig op lijkt dat we 'gevangen' zitten in een fris maar herfstachtig weertype.

Snowfreak

accuweather winter verwachting:

http://www.accuweather.com/en/weather-blogs/Euro/winter-20122013-forecast/972170

Samenvatting van wat ze verwachten:







nou ik teken voor dit  :P

en o ja dit was hun verwachting vorig jaar:






Pascal Soomers

Heerlijke verwachtingen! Laat maar uitkomen :D. Ik teken ervoor!!!!
When a supercell arrives, you must be prepared.

jorentje1997

Prachtige voorspelling!

Laat deze maar uitkomen!

bliksems

ja,maar het liefst moet dan wel dat "above" bij de sneeuwkaart wat meer naar links haha.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Snowfreak

nog een artikel van accuweather over komende winter:

Edit Jan, linkstaat al hierboven ;)

MSB

ben benieuwd of het uitkomt    ;D ;D, verleden jaar zaten ze redelijk goed
Lang leven de winter

jones

Citaat van: Snowfreak op vr 02 nov 2012 - 12:14
accuweather winter verwachting:

http://www.accuweather.com/en/weather-blogs/Euro/winter-20122013-forecast/972170

Samenvatting van wat ze verwachten:


Een leuke quote uit het artikel:

Another big ticket item is the cold over western Europe. That will likely lock in for much of the winter, but between now and the beginning of winter, there may be a slight push for some warmer weather before we get into the deep freeze for winter.

Powered by EzPortal