Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259150 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Koen-IJM

Limburg nog steeds hartje winter.


jorentje1997

Citaat van: Duitje op zo 28 okt 2012 - 12:18
Voor de liefhebbers, een hagelbuitje aan de kust vanmorgen vroeg  :D

Prachtige foto!

Als ik hier binnenzit lijkt het echt wel zomer buiten! Een stralende zon!

Daisy

Wat was het koud vannacht. Gelukkig was ik zo dronken dat ik er weinig van heb meegekregen. Zat in duitsland. Bibber! Maar de winter komt eraan, en dat is te merken ook.
All glory to the hypnotoad!
www.twitter.com/mrs_sekhmet

Dennis

KNMI Guidance 28/10/2012 11.05 uur LT

Het bijbehorende warmtefront ligt op maandag 00 UTC tegen de westkust en trekt de komende nacht ons land binnen, verder landinwaarts enigszins opglijdend over een koudere grondlaag. Het koufront dat nu noordwest van de Britse Eilanden ligt komt naderbij. Achter dit koufront ontwikkelt zich een Bent-Back occlusie die in de onderste niveaus steeds meer op het koufront inloopt waarna het samengestelde front in de avond het noordwesten van ons land bereikt bereikt en daarvandaan verder zuidoostwaarts trekt.
Komende nacht wordt Tn voor middernacht bereikt: in het oosten/zuidoosten rond het vriespunt, in het westen 6 graden.

NEERSLAG
Vanavond en vannacht vanuit het westen af en toe regen op nadering en overtrekken van het warmtefront. In de warme sector af en toe motregen later vanuit het westen meer buiige regen wanneer het op middelbaar niveau iets onstabieler wordt. Kustconvergentie lijkt ook een rol te spelen want de modellen zijn tamelijk enthousiast met de neerslag langs de westkust en over het noordwesten van het land. Hirlam komt forse neerslagsommen van rond de 30 mm langs de noordwestkust. op passage van het koufront/occlusie in de avond opnieuw een opleving van de buiige neerslag. Hirlam komt overigens nog met een winters signaal (ijzel) voor het oosten van het land de komende nacht. Lijkt me wat overdreven. Het kan daar weliswaar nog flink afkoelen, maar zodra de bewolking toeneemt loop de temperatuur vrij makkelijk op omdat de bodem ook niet koud is.


Ramon Oost

Klein stukje Guidance12

Neerslag
Het ijzelsignaal waar NESO mee komt lijkt wat overdreven gezien de hoeveelheid bodemwarmte die er nu nog aanwezig is. Bovendien zal de temperatuur in het oosten met het toenemen van de bewolking niet ver en langdurig onder nul komen.

Bacci

Pluim gemiddelde gaat langzaam omlaag, eerste sneeuwkansen zijn zichtbaar. Kan niet wachten op de winter :)

MS-94

Rond 13/14 november ligt er een nieuwe kouinval op de loer maar of die zal slagen valt nog niets over te zeggen want het is te ver weg, eerst nog de zuidwesterstorm die verwacht wordt eind van de week
Het gaat zoals 't gaat ;)

bliksems

over 2 weken sneeuw jaaaaaaaaaa!!
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Danny

Volgens GFS zouden er zomaar mooie dingen kunnen gebeuren omtrend de winter 2012.
Laten we het in de gaten houden of dit zo op de kaarten zal blijven staan.

bliksems

wat gebeurd er dan volgens die kaarten? sneeuw,sneeuw en sneeuw?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

matroesjka-world

Citaat van: bliksems op wo 31 okt 2012 - 09:37
wat gebeurd er dan volgens die kaarten? sneeuw,sneeuw en sneeuw?


Jaa, dat vroeg ik mij ook al af... ziet er niet echt boeiend uit, voor zover ik kan zien.. ???
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

bliksems

nou,in ieder geval word er iets gepost.
dat is al heel wat moeten we maar denken;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jur

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met vraagtekens boven m'n hoofd...  ???

Pascal Soomers

Citaat van: bliksems op wo 31 okt 2012 - 09:37
wat gebeurd er dan volgens die kaarten? sneeuw,sneeuw en sneeuw?

Vanaf 12/13 november (wel heel erg ver vooruit, dus ik neem het even met een korreltje zout) lijkt de wind weer richting het noordoosten tot oosten te draaien. Daarmee wordt er koudere lucht aangevoerd. Dit zal uiteindelijk resulteren in nachtvorst e.d. Sneeuw staat er nog niet op, omdat er geen neerslag verwacht wordt. Een nieuwe winterprik lijkt er dus weer aan te komen, maar zoals ik al in het begin zij moeten we dit even op de voet gaan volgen. Dit is nog onduidelijk. We houden het in de gaten :)..
When a supercell arrives, you must be prepared.

jorentje1997

Citaat van: Pascal Soomers op wo 31 okt 2012 - 10:35
Vanaf 12/13 november (wel heel erg ver vooruit, dus ik neem het even met een korreltje zout) lijkt de wind weer richting het noordoosten tot oosten te draaien. Daarmee wordt er koudere lucht aangevoerd. Dit zal uiteindelijk resulteren in nachtvorst e.d. Sneeuw staat er nog niet op, omdat er geen neerslag verwacht wordt. Een nieuwe winterprik lijkt er dus weer aan te komen, maar zoals ik al in het begin zij moeten we dit even op de voet gaan volgen. Dit is nog onduidelijk. We houden het in de gaten :)..

Het is idd not LT maar als dit al op de kaarten staat gaat het hart van een winterliefhebber al wat sneller kloppen!
Hopelijk komen deze kaarten werkelijkheid en kunnen we in november de eerste sneeuw gaan verwelkomen  ;D

Ramon Oost

In GFS06 geen Noordoostenwind meer terug te vinden. EC heeft er ook nog geen zin in. Liever een Noordoosten wind eind december, januari of februari dan nu ;)

Danny

Citaat van: bliksems op wo 31 okt 2012 - 09:37
wat gebeurd er dan volgens die kaarten? sneeuw,sneeuw en sneeuw?

Het is allemaal ver weg dat begrijp ik inderdaad. Toch gaan de harten van de winterliefhebbers sneller kloppen van kaarten die tekenen van winter laten zien. De uitleg over de kaart is hierboven al gegeven. Wind uit het oosten met kans op stevige afkoeling.

In de 06z run is het Hoge drukgebied vervangen door een stevig Laag boven Scandinavie. Op 11 nov. laat GFS nu neerslag zien met een temperatuur op 1.5km (850hPa) van -5. Dit vergroot dus de kans op sneeuw.

Ik weet het klinkt leuk maar is nog oh zo ver weg. De kans dat het uitkomt is klein maar als we het over winter willen hebben dan is dit de eerste mogelijkheid die nu zichtbaar is. Op korte termijn zit er niks 'winters' in.
Het is nog niet eens November dus zorgen hoeven we ons niet te maken want de tijd is op dit moment nog de vriend van koning winter.

Weerfreak 1337

Laatste dagen enkele runs met een interressante drukverdeling die kansen bied. Op de kaarten hierboven die gepost waren is een droge aflandige wind te zien.
In november betekend dit al wat kouder weer, we zouden in dat scenario nachtvorst krijgen, zeer droge lucht (continentaal!), dus geen sneeuw waarschijnlijk. Behalve als depressies zuidelijk langstrekken en een lichte sprong richting het noorden maken en daarna weer verder trekken, dan krijg je van die mislukte dooiaanvallen met een bak sneeuw en kans op ijzel. Maar dit is al meer bestemd voor eind november, december, januari en februari, de plekken waar de lucht vandaan komt zijn gewoon simpelweg nog "te warm".
Wat ook voor sneeuw kan zorgen is een koudeput(vaak lagedrukgebied, gevuld met zeer koude en vochtige lucht) uit de polen, denk aan december 2009 en 2010. Dit scenario kan wel in het najaar al sneeuw veroorzaken, hoewel dit niet vaak voorkomt, omdat de lucht onderweg opwarmd door de nog relatief warme zee.
Mocht het scenario met de bovenstaande kaarten in de drie wintermaanden vallen, en als de hogedruk in het noorden van Europa wat krachtiger zou worden en ook een betere positie inneemt, dan hebben we een droge winterinval, het ingrediënt voor een elfstedentocht.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

peter 76

Weerfreak, het beste ingredient voor een elfstedentocht is een sneeuwrijke winterinval en zeker geen droge, als er eerst sneeuw valt voordat er ijs ontstaan is zal het daarna tijdens helder vriesweer veel beter en verder kunnen afkoelen.

Weerfreak 1337

Citaat van: peter 76 op wo 31 okt 2012 - 16:58
Weerfreak, het beste ingredient voor een elfstedentocht is een sneeuwrijke winterinval en zeker geen droge, als er eerst sneeuw valt voordat er ijs ontstaan is zal het daarna tijdens helder vriesweer veel beter en verder kunnen afkoelen.

Dat is zeker waar, maar als we ons in koude vochtige lucht bevinden, bevinden we ons dus vaak in die koude depressies. Hierdoor kan uiteindelijk makkelijker een westenwind opsteken en de vorst verdreven worden, omdat depressies vaak doorkoersen en hogedrukblokkades vaak voor langere tijd op één plek blijven liggen.
Maar vaak gaat ook een droge winterinval gepaard met wat sneeuwval, op de grens van de zeer koude lucht. Zie afgelopen februari.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal