Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259083 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Bacci

Sneeuw in nederland op 26 oktober! leuk om te horen!

Johann

Citaat van: simonelgersma op vr 26 okt 2012 - 20:42
Betekend dit ook dat het nog iets verder landinwaarts kan komen of concentreren de buien alleen in de kustprovincies?

Vooralsnog wordt de neerslag vooral  voor het  westelijke en noordwestelijk kustgebied berekend. Binnenland meest droog. Juist daar zit de meest koude (maar ook weer drogere) lucht. Toch sluit ik in de nacht lokale sneeuw(bui) in het binnenland op de hoogtetrog niet uit. In het westen en noordwesten is het wat minder koud. Toch kunnen de wat intensievere buien daar ook voor winterse neerslag gaan zorgen en wie weet blijft die dan ook (tijdelijk) liggen. 

Dennis

Sat laat de aktievere buien op noordelijke noordzee zien


Jan van Ooijen

Wederom natte sneeuw Groningen, Noord-Holland en op het IJsselmeer

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 okt 2012 - 21:06
Wederom natte sneeuw Groningen, Noord-Holland en op het IJsselmeer

Mannen, laten we even met de beide benen op de grond blijven staan vanavond.
Ok, de luchtmassa is erg koud en de diktewaarden laag, en ja er vallen buien met hagel en mogelijk een paar flatsen. Maar meer dan dat is het niet! 
Zelfs noordwaarts de noordzee op bestaat het overgrote deel van de neerslag uit regen. Bovendien, temperaturen aan de grond onder 0 zegt niet veel...dat heet een grondinversie als gevolg van uitstraling. Er blijft een relatief dikke smeltlaag van iets meer dan 1500ft aanwezig(!).
Geen uitgebreide witte deken dus, slechts her en der een drapdekje (hagel/natte sneeuw) als een bui wat intenser is. Maar dat is al voorzien.

En voor wat betreft die sneeuwradar, blijkt in de praktijk niet heel betrouwbaar. Ik weet niet wat voor algoritme oid er achter deze tool zit maar tot op heden zijn vrijwel alle waarnemingen vloeibaar, slechts een enkeling geeft -RASN (regen en sneeuw).
Die bui in Noord-Holland bevat regen en een enkele hagelsteen. Zojuist met de waarnemer op EHKD (De Kooy) contact gehad.

Voorlopig geen rede tot euforie denk ik? Of mis ik iets ;).

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op vr 26 okt 2012 - 21:17

En voor wat betreft die sneeuwradar, blijkt in de praktijk niet heel betrouwbaar. Ik weet niet wat voor algoritme oid er achter deze tool zit maar tot op heden zijn vrijwel alle waarnemingen op dit moment vloeibaar, slechts een enkeling geeft -RASN (regen en sneeuw).
Voorlopig geen rede tot euforie denk ik? Of mis ik iets ;).

Sneeuw is sneeuw eerste van het seizoen ;) Komen diverse meldingen binnen via twitter vanuit het noorden dat het ten degen wat valt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Opletten voor gladheid in België!



Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 okt 2012 - 21:19
Sneeuw is sneeuw eerste van het seizoen ;) Komen diverse meldingen binnen via twitter vanuit het noorden dat het ten degen wat valt

Dat is waar, kleddernatte flatsen of niet :).

Roan

lekkere temps al in het noorden..


Johann

Citaat van: Marsel op vr 26 okt 2012 - 21:17
Mannen, laten we even met de beide benen op de grond blijven staan vanavond.
Ok, de luchtmassa is erg koud en de diktewaarden laag, en ja er vallen buien met hagel en mogelijk een paar flatsen. Maar meer dan dat is het niet! 
Zelfs noordwaarts de noordzee op bestaat het overgrote deel van de neerslag uit regen. Bovendien, temperaturen aan de grond onder 0 zegt niet veel...dat heet een grondinversie als gevolg van uitstraling. Er blijft een relatief dikke smeltlaag van iets meer dan 1500ft aanwezig(!).
Geen uitgebreide witte deken dus, slechts her en der een drapdekje (hagel/natte sneeuw) als een bui wat intenser is. Maar dat is al voorzien.

En voor wat betreft die sneeuwradar, blijkt in de praktijk niet heel betrouwbaar. Ik weet niet wat voor algoritme oid er achter deze tool zit maar tot op heden zijn vrijwel alle waarnemingen vloeibaar, slechts een enkeling geeft -RASN (regen en sneeuw).
Die bui in Noord-Holland bevat regen en een enkele hagelsteen. Zojuist met de waarnemer op EHKD (De Kooy) contact gehad.

Voorlopig geen rede tot euforie denk ik? Of mis ik iets ;).

Voor wat betreft het westen en noordwesten (kuststrook) en natuurlijk de (warme) Noordzee kan ik je standpunt delen. Daar zal het bij regen natte sneeuw, hagel en dat soort spul blijven. Mogelijk bij intensievere buien blijft deze ook tijdelijk liggen.
Voor wat betreft het noordoosten, oosten en zuidoosten en binnenland zijn de temperaturen geen probleem, ook niet voor droge sneeuwval. Daarnaast moet de meest koude lucht nog komen ! Wat echter dan het probleem is dat er wrs geen of slechts weinig neerslag zal gaan vallen. Toch zou het me niet verbazen als het hier en daar door een lokale sneeuwbui  tot een laagje (droge) sneeuw zal komen.

jorentje1997

Dit zijn de actuele temperaturen in België!

Vooral in de Ardennen is het daar uitkijken!



Marsel

Citaat van: Johann op vr 26 okt 2012 - 21:36
Voor wat betreft het westen en noordwesten (kuststrook) en natuurlijk de (warme) Noordzee kan ik je standpunt delen. Daar zal het bij regen natte sneeuw, hagel en dat soort spul blijven. Mogelijk bij intensievere buien blijft deze ook tijdelijk liggen.
Voor wat betreft het noordoosten, oosten en zuidoosten en binnenland zijn de temperaturen geen probleem, ook niet voor droge sneeuwval. Daarnaast moet de meest koude lucht nog komen ! Wat echter dan het probleem is dat er wrs geen of slechts weinig neerslag zal gaan vallen. Toch zou het me niet verbazen als het hier en daar door een lokale sneeuwbui  tot een laagje (droge) sneeuw zal komen.

Klopt inderdaad Johann.
Koudste lucht komt inderdaad nog, maar die buien zijn (zoals je zelf ook al aangaf) niet voor de koudste gebieden in ons binnenland bestemd. Die kou aan de grond is overigens erg ondiep hoor, gaat echt maar om enkele meters.
Verder blijft de opbouw in de onderste 2000ft ongunstig voor droge sneeuw, zelfs in het binnenland. Die smeltlaag blijft ook daar in stand. Mocht een bui wat verder landinwaarts komen zou de kans op het wat langer blijven liggen van het witte spul toenemen, maar echt droge sneeuw? Neeuh dat lijkt me stug. Zo'n gebroken opgevroren mengeldekje misschien, maar echt niet meer dan dat.
Grootste kans op iets nat wittigs zou het NO moeten zijn. In de zone waar de buien wat verder landinwaarts trekken en vervolgens uitdoven.
Of zie jij iets wat ik niet zie??;)

Jan van Ooijen

Nu ook sneeuw uiterste noorden Drenthe

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 okt 2012 - 21:58
Nu ook sneeuw uiterste noorden Drenthe

En boven dat hete IJsselmeer ook!

Haha, geintje Jan :P ;).

jorentje1997

In het gebiedje rond Groningen zou er wel eens wat sneeuw kunnen blijven liggen...


Jan van Ooijen

Ondertussen in Groningen, foto Jeroen Elfrink



Edit: Lijkt in Tsjechië genomen te zijn
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 okt 2012 - 22:04
Ondertussen in Groningen, foto Jeroen Elfrink

Ha kijk eens aan. De eerste wittige foto's. Leuk! Combi van hagel en wat (natte) sneeuw zo lijkt het :).

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 26 okt 2012 - 22:04
Ondertussen in Groningen, foto Jeroen Elfrink


De eerste 'winterse' foto van deze winter!
Groningen krijgt nog wel wat neerslag te verwerken de volgende uren volgend de radar  ;)

Dennis


deventer

hier is een kring rond de maan te zien

Powered by EzPortal