Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 259092 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Marsel

Citaat van: bliksems op do 25 okt 2012 - 19:49
dus het gaat zaterdag ochtend in een groot deel van het land sneeuwen??:)
de bovenluchttemps zullen dus hoog genoeg liggen?etc.

zo te zien krijgen we het meeste hier in Amstelveen.
haal je sneeuwscooter maar tevoorschijn JMT!

Wellicht een beetje te enthousiaste redenatie zo eind okteber ;).

Op zaterdag zal het niet tot significante sneeuwval komen.
Wel gaan er op en nabij de eerder gesproken hoogtetrog, de as ligt zaterdag NO-ZW over het land, van die typische kust-buien vallen. Daar laten EC, GFS en Hirlam geen twijfel over bestaan.
Vooral boven zee en de kuststroken. Onweer, hagel en misschien wat natte sneeuw...het is in principe mogelijk. NESO laat ook een minimaal kledder nat sneeuwsigniaal zien, vooral ietsje landinwaarts. Dieper landinwaarts vrijwel droog met opklaringen. Daar 's morgens vroeg dan wel het koudst met mogelijk her en der vorst (grondinversie).

De luchtkolom sfc-500hPa is zaterdag relatief dun en koud maar met die warme plas water voor de deur zal de temperatuur in een brede kuststrook, daar waar de buien vallen, niet genoeg dalen voor significante sneeuwval met accumulatie en dus overlast. Er blijft met positieve temperaturen, vooral boven zee en de kuststreken, toch een smeltlaag van zo'n 1500-2000ft dikte in stand, hetgeen te veel is. Bovendien...warme ondergrond.

Misschien lokaal een kletsnat tijdelijk hagel drap-hoopje maar meer mag het niet worden.
Sterker nog, meerendeel gaat waarschijnlijk in vloeibare vorm of in hagel vallen, slechts heel geisoleerd mogelijk wat natte sneeuw, maar stel je daar niet te veel van voor.
Door de noord-noordoost voorkeur van de alghele bovenstroming zullen buien zich op de noordkust stuklopen en zich langs onze westkust zuidwaarts bewegen. Daar waar het dus het koudste wordt (landinwaarts) blijft het zo goed als droog.

Overdag lopen de temperaturen overigens gewoon weer op tot een graag of 8, dus voorlopig geen paniek ;).


Dennis

KNMI Guidance:

Van het noorden uit trekt zaterdag in de loop van de nacht en ochtend een verscherpende hoogtetrog over het land. De bovenlucht wordt dan aanmerkelijk kouder met T500 die zaterdagnacht tijdelijk rond min 40 graden ligt. In het gronddrukpatroon zien we vanaf de noordelijke Noorse Zee diverse mesoschaal-laagjes/troggen zuidwaarts trekken in de richting van de Engelse oostkust. Ook aan de lijzijde van de Noorse bergen zien we diverse verstoringen ontstaan die vanaf vrijdagavond van belang kunnen worden voor met name het windveld boven zee.

bliksems

Citaat van: Marsel op do 25 okt 2012 - 22:37
Wellicht een beetje te enthousiaste redenatie zo eind okteber ;).

haha,ja het is nog maar oktober.
maar waarom bestaat er dan zo'n raar kaartje wat Dennis plaatste op de vorige pagina.
volgens dat kaartje in roze gekleurd kans op sneeuw.of begrijp ik het niet goed?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

Kans op gladheid en natte sneeuw

Van onze weerman
Er bestaat komende nacht en in de vroege zaterdagochtend kans op gladheid door winterse neerslag. Een buiengebied zorgt in de noordelijke helft van het land voor enkele (winterse) buien. Naast regen valt er ook hagel en er is kans op natte sneeuw.  Omdat de temperaturen dichtbij het vriespunt liggen, kan het enige tijd glad worden. In het binnenland zijn er meer opklaringen en gaat het kwik sterk onderuit. Het vriest landinwaarts vannacht 1 tot 4 graden.

Morgen is er nog steeds kans op een enkele bui maar er zijn ook opklaringen. Bij een matige noordenwind voelt het koud aan. De maxima liggen morgenmiddag op 5-8 graden. Morgennacht volgt opnieuw lichte vorst. Zondag raakt het later op de dag bewolkt en maandag valt er regen of een bui. Het blijft volgende week aan de te koude kant met geen hogere maxima dan 10 graden. In de nachten is een graadje vorst mogelijk.

Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

GFS geeft nog steeds een kansje op (natte) sneeuw hier in het zuidoosten. Zal mij eens benieuwen! Ik verwacht eerder dat het noorden van het land wat meer geluk heeft :P.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Serge

 :-\  dacht dat ik hem hier had geplaatst, maar blijkbaar in het herfst toppic :P,...
of hij is verplaatst,... hey geinig zo'n lichtkrant
Waar is mijn cape

Jan van Ooijen

Citaat van: Serge op vr 26 okt 2012 - 09:20
:-\  dacht dat ik hem hier had geplaatst, maar blijkbaar in het herfst toppic :P,...

Klopt, heeft meer met herfst te maken :P
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Sneeuw blijft erop staan voor de Ardennen, Limburg zal echt krap aan zijn als daar wat valt

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Hou het gewoon lekker op winterse buien. Regen, hagel, onweer en zelfs natte sneeuw. Dus kijk wat er voorbij vliegt :D

Persoonlijk hoop ik weer is op onweer, is alweer een tijdje geleden namelijk.

Marsel

Citaat van: Weatherboy op vr 26 okt 2012 - 14:00
Hou het gewoon lekker op winterse buien. Regen, hagel, onweer en zelfs natte sneeuw. Dus kijk wat er voorbij vliegt :D

Persoonlijk hoop ik weer is op onweer, is alweer een tijdje geleden namelijk.

Precies, niets meer en niets minder. Zal langs de kusten heus wel ergens heel even glad kunnen zijn als gevolg van die typische draplaagjes (meestal hagel waarschijnlijk). Maarja, dat is het dan ook wel...geen rede tot paniek voorlopig ;).

Overigens, dat onweer, goed mogelijk met die koude bovenluchten. Temeer omdat we ons vrij diep in de van oorsprong koude luchtmassa bevinden. T500 omlaag naar -38/-39.

Weatherboy

Citaat van: Marsel op vr 26 okt 2012 - 14:06
Precies, niets meer en niets minder. Zal langs de kusten heus wel ergens heel even glad kunnen zijn als gevolg van die typische draplaagjes (meestal hagel waarschijnlijk). Maarja, dat is het dan ook wel...geen rede tot paniek voorlopig ;).

Overigens, dat onweer, goed mogelijk met die koude bovenluchten. Temeer omdat we ons vrij diep in de van oorsprong koude luchtmassa bevinden. T500 omlaag naar -38/-39.

En een lage wolkenbasis (FL200), dus dat betekent vaak lekker knetterend CG geweld! ;)

Marsel

Citaat van: Weatherboy op vr 26 okt 2012 - 14:19
En een lage wolkenbasis (FL200), dus dat betekent vaak lekker knetterend CG geweld! ;)

Lage wolkenbasis...ehmm FL200 is best hoog, zo'n 20.000ft of grofweg 5,5km :P haha.  Jij bedoelt 2000ft neem ik aan? Dat is aannemelijk als basis. Toppen kunnen wel tot FL200 komen ;).

André

Het zal allemaal zo geen vaart lopen , het wordt iets kouder met een doodnormaale situatie voor de tijd van het jaar ,kans op wat smeltende sneeuw in de ardennen en voor de rest wat hagel en stofhagel langs de kust die van over de zee het land binnen komen en voor de rest nat met in de ochtend ook kans op een enkel rijmplek op de weg . het weerbeeld dat zich nu voorschoteld moeten we onze slaap niet laten . Voor beginend winterweer is het nog een maand tevroeg .
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

Graag onweer in het daarvoor bestemde topic voortzetten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Henk1976

Temperaturen zijn hier in het noorden nog niet echt hoger dan 5 graden geweest. Afgelopen maandag stond mijn thermometer in de tuin nog op een aangename 22 graden. Inmiddels is de temperatuur al weer aan het dalen...
http://www.buienradar.nl/wb.aspx?bron=2

Koen-IJM

Citaat van: Henk1976 op vr 26 okt 2012 - 15:24
Temperaturen zijn hier in het noorden nog niet echt hoger dan 5 graden geweest. Afgelopen maandag stond mijn thermometer in de tuin nog op een aangename 22 graden. Inmiddels is de temperatuur al weer aan het dalen...
http://www.buienradar.nl/wb.aspx?bron=2

Best bijzonder te noemen. Gezien het om 4 uur zelfs aan de kust nog maar 6 graden was vraag ben ik echt benieuwd in wat van vorm de neerslag vanavond en vannacht gaat vallen. Knmi zat er best wel naast met eerst 10-11 graden voor vandaag. Kans lijkt mij aannemelijk dat er delen in het land zullen zijn waar morgenochtend een laagje sneeuw zal liggen.

Pascal Soomers

Citaat van: Koen-IJM op vr 26 okt 2012 - 16:27
Best bijzonder te noemen. Gezien het om 4 uur zelfs aan de kust nog maar 6 graden was vraag ben ik echt benieuwd in wat van vorm de neerslag vanavond en vannacht gaat vallen. Knmi zat er best wel naast met eerst 10-11 graden voor vandaag. Kans lijkt mij aannemelijk dat er delen in het land zullen zijn waar morgenochtend een laagje sneeuw zal liggen.

Sneeuw zou er misschien wel eens kunnen vallen in mijn regio, maar aangezien de temperatuur aan de grond nog te warm is zal het niet blijven liggen. Veel hebben we er dus niet aan.
When a supercell arrives, you must be prepared.

bliksems

ja,maar nadat er wat sneeuw gevallen is,dan word de grond er kouder door,waarna het wel blijft liggen toch?
of er valt niet veel sneeuw om het niet genoeg te laten afkoelen.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

pietjelol

met de huidige temperaturen is het zeker mogelijk dat er her en der wat natte sneeuw kan vallen. Maar het zal zeker niet blijven liggen daar is het gewoon te warm voor.

Powered by EzPortal